Pony loopt niet naar mij toe met de join up, hoe kan dit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

maaikedewit

Re: Pony loopt niet naar mij toe met de join up, hoe kan dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 19:43

KiWiKo schreef:
GUT!!!!!!!

echt......... waar zijn we nou in hemelsnaam mee bezig????

Ik wou dat mensen eens ophielden dingen na te doen die ze ergens ooit een keer gezien hebben.......

als een fietsend huppeldoosje haar paard wat achter de loodlijn heeft dan is het een wannabee anky en wordt ze met de grond gelijk gemaakt als zijnde de eerste de beste dierenbeul.............

maar iemand die joinups te pas en te onpas uitvoert, zonder overigens het gewenste resultaat....... en in mijn ogen dus een wannabe Monty is......... is allemaal OK

Meis, ga jij gewoon eens lekker bij de plaatselijke handelaar een maand of 3 a 4 werken.......... daar leer je een stuk meer van!

ik weet veel van paardentaal! en ik snap je bericht nie

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 19:44

maaikedewit schreef:
LadyElmira schreef:
Een join up is geen spelletje. Deze wordt vaak gedaan als er geen andere, makkelijkere middelen zijn om een respectabele band van je paard te kunnen verwachten, mocht deze zodanig erg zijn dat er niets aan vast te knopen is. Ik zou dus lekker gaan grondwerken met je verzorgpony, weet je wat dat is? Er zijn best leuke boeken te koop in de winkel, en ik raad je aan om eens te googlen. Misschien vind je het ook leuk om met een clickertraining te beginnen, informatie daarover is ook op bokt en op google te vinden. Met grondwerk kun je je verzorgpony leuke dingen aanleren zoals meelopen zonder lijnen, stoppen als jij dat wilt, rondjes draaien en kusjes geven. Is dat niet veel leuker dan zo'n join up?! Met zulke dingen behoor je niet te spelen, dat moet je aan mensen overlaten die weten waar ze mee bezig zijn. Er kan veel beschadigd raken als je er niet zorgvuldig mee om kunt gaan. Ik hoop dat je dat in je achterhoofd houd als je weer zoiets wilt gaan doen en het lijkt te mislukken.

Dat je veel over een join up hebt gelezen heeft verder geen werking op jouw kunnen hiervan. Wees alsjeblieft niet eigenwijs, ga gewoon iets anders leuks doen met deze pony en verpest het niet op zo'n manier!

grondwerk lukt niet, dan loopt ze spontaan de andere kant op en doet het tegenovergestelde van wat ik wil, en ja!!!, ik geef de goede hulpen

nee............. je geeft NIET de goede hulpen, je straalt niet het goede uit EN je staat niet op de goede positie......... want als dat wel het geval was dan had je dit hele probleem niet gehad.

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 19:45

suleilitha schreef:
Verlegen typetje, of niet de slimste, kan beide Knipoog ik vraag me nooit lang af wat het hoe en waarom is, als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan en loop ik wel even de wei in....

MaaikedeWit, gewoon braaf aan de hand mee laten lopen is ook een vorm van grondwerk. Hoe oud is het dier in kwestie en wat is er in het verleden mee gedaan, en wordt het geen tijd dat jij even ergens wat kennis gaat halen voor je verder gaat met wat je nu aan het doen bent? Ik bedoel het niet verkeerd maar als ik dit zo lees, zit je op het punt dat een ongeluk in een klein hoekje zit en daar wil ik je voor behoeden.
Verder ben ik er zeker van dat je de verkeerde hulpen geeft, je geeft zelf al aan dat het niet werkt, dus stop ermee voor er erge dingen gaan gebeuren.

oke hoe kan je dit bericht verwijderen?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 19:45

maaikedewit schreef:
KiWiKo schreef:
GUT!!!!!!!

echt......... waar zijn we nou in hemelsnaam mee bezig????

Ik wou dat mensen eens ophielden dingen na te doen die ze ergens ooit een keer gezien hebben.......

als een fietsend huppeldoosje haar paard wat achter de loodlijn heeft dan is het een wannabee anky en wordt ze met de grond gelijk gemaakt als zijnde de eerste de beste dierenbeul.............

maar iemand die joinups te pas en te onpas uitvoert, zonder overigens het gewenste resultaat....... en in mijn ogen dus een wannabe Monty is......... is allemaal OK

Meis, ga jij gewoon eens lekker bij de plaatselijke handelaar een maand of 3 a 4 werken.......... daar leer je een stuk meer van!

ik weet veel van paardentaal! en ik snap je bericht nie

dan moet je hem nog een paar keer lezen......... want het is vrij duidelijk denk ik zo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 19:47

Maaike, lees dit even goed, het is duidelijk dat de pony echt niet snapt wat jij wilt want dan had je er geen probleem mee. Volgende stap van de pony kan zijn dat ie je zo beu is dat ie de volgende keer rakelings langs je racet en je een welgemikte trap verkoopt.
Wat je nu doet met je wekelijkse join ups is regelrecht paardjepesten en menig paardje pest dan knalhard terug.

Oh en Maaike, jij kunt mijn berichten niet verwijderen en zolang ik dat zelf ook niet doe, blijven ze gewoon staan Knipoog

Pinkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 19:48

KiWiKo schreef:
nee............. je geeft NIET de goede hulpen, je straalt niet het goede uit EN je staat niet op de goede positie......... want als dat wel het geval was dan had je dit hele probleem niet gehad.

amen Schijnheilig

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 19:50

suleilitha schreef:
Verlegen typetje, of niet de slimste, kan beide Knipoog ik vraag me nooit lang af wat het hoe en waarom is, als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan en loop ik wel even de wei in....

Slim is ze zeker niet Tong uitsteken Haar grote Goofy oren passen prima bij haar intelligentie Duivel
(en dat over je eigen paard Bloos )

Ik doe er verder ook niet moeilijk over (al baal ik wel eens als ik weer een kwartier aan de wandel moet naar achter), maar ben gewoon nieuwsgierig naar wat daar achter zou kunnen steken behalve een gebrek aan grijze massa.

Maaike, doe niet zo alsof je alles weet. ALs dat zo was kwam je hier niet met je problemen.
Als je altijd de juiste hulpen gaf was dat beestje echt niet dwars daar ben ik het met bovenstaande mensen helemaal mee eens. Hij begrijpt er waarschijnlijk inderdaad geen klap van wat je nou eigenlijk van hem wilt. ALs hij ultiem dwars zou zijn had je wel gevaarlijker problemen dan enkel de verkeerde kant oplopen.
Neem aub een lesje (of meer).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 19:50

Maaike, de vraag is al eerder gesteld maar hoe oud is deze pony en wat is de graad van africhting?

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 19:54

Ik ga ook mee met de rest ook al klinkt het allemaal niet aardig in jou oren. Een join-up is niet zomaar een spelletje! maar serieus werk.
Heb zelf ook join-ups gedaan (onder begeleiding en na een workshop!!) met een heel dominant paard, na 2-3x is onze verhouding een stuk beter geworden en daarna ben ik er mee gestopt.

Lekker gaan grondwerken! Ga je anders verdiepen in Vrijheidsdresuur, misschien vinden jullie dat beide leuk. Kan erg leuk en relaxed zijn!
Het niet naast je lopen of andere dingen vergt ook oefening! Oefening baart kunst zeggen ze dus verwacht ook niet dat iets na 1 keer al lukt!
Tuurlijk is lezen over dingen goed maar als je iets uit wil proberen wat je hebt gelezen, zorg dat iemand je hebt die daar al ervaring mee heeft! voor jou en het paard een stuk leuker Knipoog

succes!

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 19:56

Je moet een paard als ie de drie tekenen heet gegeven (oor naar jou toegedraaid, hoofd laag en kauwen) je van hem afdraaien en naar het midden lopen en stilstaan, als je dan voelt/hoort dat je paard bij je is pas omdraaien Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 19:57

Jessiesand, ik vind een groot deel van je post erg zinvol behalve je tip over vrijheidsdressuur. Dit kan ook ongelukken veroorzaken bij mensen die ondeskundig te werk gaan. Niet dat ik nou zelf zo dom ben met paarden maar ik ben ooit heel even bezig geweest mijn hynder de spaanse pas te leren. In een erg blont moment lette ik even niet op en baffff kreeg zijn hoef tegen mijn knie, en dat jeukte niet!!! Als ik zo even de posts van de Ts lees, lijkt het mij niet slim haar dit te laten doen, omdat ze al laat blijken niet veel van paarden af te weten Knipoog

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 19:59

maaikedewit schreef:
hallo, ik ben maaike.
ik heb een verzorgpony en ik doe vaak join-ups.
ik geef dan aan met mijn lichaam waar ze naar toe moet lopen, en hoe hard, in een peddok of gewoon in de bak, alles lukt tot dat het onderdeel komt dat ik naar beneden kijk en stil sta, normaal lopen de meeste pony's gewoon naar je toe, maar zij niet!!!!
ze stopt direct met lopen en kijkt je diep in je ogen, maar verzet geen stap!!
hoe komt dit??? wie wil me helpen???

groetjes, maaike

ik hoef geen reacties meer, ik weet genoeg!

xmaddyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 19:59

Als ik jou was zou ik stoppen met de join ups. Ik heb ooit op een kamp les gehad in het join up... hoe je het moest doen.
waar je op moest letten. wat je moet doen als het niet lukt enz enz.. Misschien iets voor jou? Ik bedoel het niet l*llig maar mij heeft het enorm geholpen... Ik heb het 1x gedaan met hulp erbij en dat vond ik meer dan zat. Het is ook maar 1x nodig.
Misschien kan je het nog 1x proberen met goede hulp (die zelf ook weet waar hij het over heeft) zodat die ook kan zien wat jij fout doet. erbij maar ik zou er eigenlijk mee stoppen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:02

Hebben we het trouwens over de verzorgshet uit je profiel?
Heb even wat eigen berichten gelezen en ik ben bang dat je meerdere problemen hebt dan alleen een shet die niet wil luisteren. Hoe oud ben je als ik vragen mag en hoeveel ervaring heb je met een eigen paard?? Volgens mij moet je n.l nog heel veel leren w.b.t de lichaamstaal van een paard.

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:03

Je schrijft dat het je verzorgpony is; vindt de eigenaar het goed dat je aan het modderen bent met de join up? Weet hij/zij het eigenlijk wel?
Ik kan me zo voorstellen dat hij/zij hier helemaal niet blij mee is. Ik zou het in ieder geval absoluut niet zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:04

Dus Maaike, je weet genoeg? En mogen we nog weten wat je dan weet, weet je nu dat het niet verstandig is wat je doet, of bedoel je iets anders?

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:05

Wat is een Join-up

Een join-up is een methode ontwikkeld door Monty Roberts. Het is een manier om het vertrouwen van een paard te winnen door gebruik te maken van de lichaamstaal van een paard. Het is zelfs mogelijk om een jong paard binnen 30 minuten te berijden zonder dat het dier er enig trauma aan over houdt. Als een join-up werkt dan schept het een vertrouwensband tussen mens (roofdier) en paard (vluchtdier). Het is eigenlijk hetzelfde als wat wilde paarden in een kudde doen met een jong paard dat zich niet goed gedraagt. De alfa merrie of hengst jaagt het jonge paard dan weg van de kudde. Voor een paard betekent dat dan de doodsstraf. Het paard zal lik en kauw bewegingen maken met zijn mond en zijn hoofd laten zakken als teken dat hij niet meer wil vluchten. Het alfadier zal deze gebaren accepteren en van het jonge paard wegdraaien als gebaar dat het dier terug mag keren naar de kudde. Met en joi-up doe je hetzelfde. Je geeft het paard de keuze om bij je te blijven of van je weg te vluchten. Wilde paarden zien de mens als roofdier en zullen uit angst wegvluchten maar na een paar honderd meter toch de situatie opnieuw inschatten. Als de mens na een poos zich gewoon omdraait en wegloopt heeft het paard een sterke drang om hem te volgen. Zo werden vroeger ook de paarden door de indianen gevangen

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:06

fantastische manier, als je maar weet wat je doet, anders zorg je ervoor dat het paard de vertrouwen in je kwijt raakt. terwijl jew juist het tegenovergestelde wilt

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:07

Weet je het zeker? Het is niet om je af te katten, dit zijn gewoon tips om jezelf en je pony te verbeteren. Anders gaat het dalijk mis, en dat gebeurd echt heel vaak TS.

Grondwerken gebeurd niet zomaar. Ik ken mensen die pas na een jaar (!) hun pony zover hadden dat er respect in zat, en dat deze op een goede manier naast de ruiter kon lopen. Zulke dingen kosten tijd, en er is een heel groot verschil tussen een eigenwijze pony die in de gaten heeft dat hij dingen kan doen bij een niet zo strenge ruiter, dan een pony die zo verknipt is dat hij ook bij de beste van de beste nog een schop kan verkopen en zijn kont durft te keren naar deze persoon. Ik ben er sterk van overtuigd dat het bij jou om de eerste optie gaat, en dat is gewoon een kwestie van stoppen met waar je mee bezig bent.

Als een pony merkt dat hij dingen bij jou kan flikken, dat hij bij een ander niet eens zou durven..dan heeft dat niets te maken met een join up. Deze pony voelt dat allemaal aan en is zeker niet dom! Dat hij dus met grondwerken van je weg loopt wilt zeggen dat je de stappen te snel neemt. Het gaat er juist om dat je die pony leert om bij je te blijven, dus dan ben je daar een paar maanden mee bezig. Vooral niet met stap 2,3,5,8676 beginnen Voordat je stap 1 hebt behaald! Kwestie van geduld..dat is alles.

Dat deze pony dus ook het grondwerken niet begrijpt, wilt zeggen dat je niet duidelijk genoeg bent voor hem of haar. Dan kan je twee dingen doen; of je gaat ergens in een les leren hoe je verder moet gaan of je stopt met je verzorgpony en geeft toe dat hij teveel voor je is, en je zoekt een ander. Geen join up, nogmaals, als je niet weet waar je mee bezig bent.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:08

Ik vraag me af hoe oud Maaike is Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:10

Leuke uitleg Lijntje, maar ik zal het nooit toepassen, omdat ik vind dat je dit niet zomaar even kan doen... en ik zit toch al heel wat jaartjes in het vak..

Ik ook Billy en ik vraag me af waar de volwassenen in de buurt uithangen wanneer zij met de poown aan de gang is..

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:15

Ik denk dat Maaike een soort join-up met medebokkers aan het doen is maar dan ook alleen het stukje waar ze ze in kringetjes laat rondrennen. Knipoog

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:15

Dit heb ik van de site van monty roberts gekopierd, niet zelf verzonnen.
en idd dit doe je niet zomaar

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 20:16

aerdenhout1 schreef:
Hebben we het trouwens over de verzorgshet uit je profiel?
Heb even wat eigen berichten gelezen en ik ben bang dat je meerdere problemen hebt dan alleen een shet die niet wil luisteren. Hoe oud ben je als ik vragen mag en hoeveel ervaring heb je met een eigen paard?? Volgens mij moet je n.l nog heel veel leren w.b.t de lichaamstaal van een paard.

nee, ik heb 2 verzorgpony's ze staan allebei ergens anders

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 20:19

Merlijn schreef:
Je schrijft dat het je verzorgpony is; vindt de eigenaar het goed dat je aan het modderen bent met de join up? Weet hij/zij het eigenlijk wel?
Ik kan me zo voorstellen dat hij/zij hier helemaal niet blij mee is. Ik zou het in ieder geval absoluut niet zijn.

haar maakt het niet uit, en ze keek en ze vond het goed gaan.

zij weet echt veel van paarden en paardengedrag.
zelf heeft ze zz zwaar gereden, dus ze weet echt wel waar ze over praat.