paard los in trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

paardnpony

Re: paard los in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 10:51

Nee, lijkt me niet verstandig.
Als dat paard gaat draaien dan gaat de hele trailer op en neer. Dat lijkt me niet zo best op de weg.

kijk als het nou een shetlander is, geeft het niet zulke problemen.

connie1964

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 21:10

paard stond in anderhalf trailer wel vast.altijd paniek enz.Touw gebroken,omgedraaid achteruit klep afstormen enz.Zucht-drama.
Nu nwe trailer zonder klep-vooruit loop-2 paards.Paard springt enthousiast trailer in,staat zeer rustig,stang erachter,los-en op plaats van bestemming komt ie rustig aan vooruit gang eruitgehupst.Totaal geen paniek enz heerlijk los dus.Overigens kan in mijn huidige 2 paards niet gedraaid worden dus ik ben daar ook niet bang voor.

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 21:14

Vast staan vind ik pas levensgevaarlijk, pas gehad dat ik Tobias er eerst uit wilde halen en Chantal had besloten dat ze meewilde terwijl ze nog vast zat... Ik was bijna dood en de trailer bijna in stukken als het touw niet los was geschoten. Terwijl ze beide als ik 'kom maar' zeg er braaf achteruit aflopen.

Dus voor mij liever los. In probleem situaties krijg je nooit een touw goed los, terwijl zonder touw staan geen enkel probleem is Lachen

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 21:16

Ik zet ze tegenwoordig altijd vast. Is 1 keer 1 gaan keren in mijn 1,5 paard trailer, dat wil ik niet meer..

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 21:22

Citaat:
Vast staan vind ik pas levensgevaarlijk, pas gehad dat ik Tobias er eerst uit wilde halen en Chantal had besloten dat ze meewilde terwijl ze nog vast zat... Ik was bijna dood en de trailer bijna in stukken als het touw niet los was geschoten. Terwijl ze beide als ik 'kom maar' zeg er braaf achteruit aflopen.
had je dan de stang er al achter weg gehaald en het paard voor vast laten staan???
dát is nl niet zo´n slimme actie....

BenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 21:34

Nouks schreef:
Concorde schreef:
Hélemaal los, dus niet vastgebonden, is levensgevaarlijk.

Want? Wat maakt zo'n touwtje voor verschil als een paard zowel met als zonder vastgeknupt halstertouw gewoon bewegingsvrijheid heeft?

Hij kan met zijn hoofd onder de stang vast komen te zitten en gaan omdraaien. Als hij dan ook nog de stang eruit zou kunnen krijgen bij bijv. een tweepaardstrailer en jij doet net de klep omlaag waardoor het paard eruit schiet heb je heel wat gewicht tegen te houden (wat je niet gaat tegenhouden). Ik heb al meerdere van dit soort situaties zien gebeuren met verwondingen van paard en lader aan toe.

Anouk91

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 21:38

Ik zet mijn paardje altijd vast aan 2 kanten, hij kan dan alsnog goed rond zich heen kijken hoor, want ze zitten best lang. Los doe ik hem niet want ik denk dat hij dan wel durf om te draaien.. aan de trailerbanden waar hij aan vast staat zitten trouwens wel 2 paniekhaken waar die aan vast zit.. Knipoog

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 23:19

BenB schreef:
Nouks schreef:
Want? Wat maakt zo'n touwtje voor verschil als een paard zowel met als zonder vastgeknupt halstertouw gewoon bewegingsvrijheid heeft?

Hij kan met zijn hoofd onder de stang vast komen te zitten en gaan omdraaien. Als hij dan ook nog de stang eruit zou kunnen krijgen bij bijv. een tweepaardstrailer en jij doet net de klep omlaag waardoor het paard eruit schiet heb je heel wat gewicht tegen te houden (wat je niet gaat tegenhouden). Ik heb al meerdere van dit soort situaties zien gebeuren met verwondingen van paard en lader aan toe.

Een paard hoort opgesloten te staan tussen de stangen. Waarom anders zou je die stangen verstelbaar maken? Op het moment dat het paard opgesloten staat, kan het niet meer met z'n hoofd onder de stang door.
Dat sommigen niet weten waar ze mee bezig zijn, maakt HEN tot de veroorzaker van die gevaarlijke situatie, niet de wijze waarop het paard reageert..........

BenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 13:54

Een paard hoort opgesloten te staan tussen de stangen. Waarom anders zou je die stangen verstelbaar maken? Op het moment dat het paard opgesloten staat, kan het niet meer met z'n hoofd onder de stang door.
Dat sommigen niet weten waar ze mee bezig zijn, maakt HEN tot de veroorzaker van die gevaarlijke situatie, niet de wijze waarop het paard reageert..........[/quote]

Nou, je hebt tweepaardstrailers waarbij je het schot wat opzij kan gaan doen en dan heb je een verstelbare stang zodat je een paard kan laden die wat meer ruimte nodig heeft.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 15:47

BenB schreef:
Ikke schreef:
Dat sommigen niet weten waar ze mee bezig zijn, maakt HEN tot de veroorzaker van die gevaarlijke situatie, niet de wijze waarop het paard reageert..........

Nou, je hebt tweepaardstrailers waarbij je het schot wat opzij kan gaan doen en dan heb je een verstelbare stang zodat je een paard kan laden die wat meer ruimte nodig heeft.

Ik denk dat jij iets anders in je hoofd hebt dan Ikke Knipoog
Bij alle trailers die ik ken heb je bij de achterstang 2 of 3 mogelijkheden om de stang vast te zetten, dus puur in de lengterichting van de trailer, er zijn ook nog trailers waarbij de voorstang ook op deze manier verder naar voren of naar achteren te plaatsen is. Het lijkt me dat Ikke dat dus bedoelt en niet de breedte van de stang.
Als een paard met de boeg tegen de voorstang staat en de achterstang netjes aan de kont zit, lijkt het me inderdaad stug dat een paard het nog voor elkaar krijgt om een hoofd onder een stang door te krijgen. En op die manier heeft het paard wel optimale steun bij het remmen en optrekken.

Edit: heb je quote even gerepareerd.

Anouk91

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 16:33

Ik zet mijn pony ook altijd klem tussen de 2 stangen, ik had hem 1 x te ruim gezet.. en wat denk je meneer gooit zijn been erover heen.. toen heb ik hem daarna steeds gewoon gesloten gezet en teon heeft hij t niet meer voor elkaar gekregen

Mresz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 21:32

mja in d trailer zondr vast t staan aan halstertouw lijkt me ook niks:S

moet er niet aan denken dat tie ineels rond gaan draaien, Boos!

connie1964

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 12:55

paard kan nooit draaien in een 2 paards trailer met tussenschot!en kan ook niet met zn hoofd onder een stang door.Daar is de ruimte veel te klein voor.

Stephanie99

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 18:17

Van mij is ook los, heb geen bevestiging voor touwen.