Kleur en aftekening paard/pony: gevoeligheid voor jury's?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Re: Kleur en aftekening paard/pony: gevoeligheid voor jury's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 13:00

marrlinde schreef:
als een prachtig mooi helemaal zwart paard met witte bandages of weet ik hoe mooi gemaakt de ring in komt, dan is dat meestal al gelijk een punt extra voor de verzorging dan een schimmel of een bonte... zou niet moeten uitmaken, maargoed.. Knipoog

Dan kosten die bandages je -2 als de jury dat te laat door heeft.

Mag nou eenmaal niet Haha!

Overigens al is je paard pimpelpaars met groene strepen, zou niet uit moeten
maken voor de beoordeling van je proef. (Nou ja, misschien bij verzorging)

paard mee op aanhanger, die wil ik ook nog wel zien.
Beetje dat Amerikaanse idee, van open trailer, paard met manen in de wind?

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 13:04

ja okee.. het idee is duidelijk Knipoog

ik heb een wedstrijd gereden met een bonte, en ik was echt de enige.. 1 schimmel, 1 bonte verder allemaal bruin en zwart Nagelbijten / Gniffelen

ik vind het echt belachelijk, als je met een fjord aan komt zetten, heb je op de een beetje chique manege al geen kans meer (volgens de jury, los van het feit of het wel of niet goed gaat )
...

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 13:10

@marrlinde

Gewoon doen alsof je neus bloedt, erop gaan zitten alsof het een paard van 1.80 groot is, wat 1 miljoen heeft gekost.
Oh, en netjes rijden... Dan moeten ze ook die pimpelpaarse met groene strepen gewoon netjes punten.
Gaat er toch om wat ie doet? Niet hoe ie er uit ziet.
Kan zeggen dat ik ervaringsdeskundige ben in het rijden van een paard met
zebrapatroon (aftekening) in zandkleurige uitvoering (isabel) en dat je ook dan
gewoon wel aan je punten komt.
Zal met andere kleurtjes en patroontjes niet anders zijn.

Anoniem

Re: Kleur en aftekening paard/pony: gevoeligheid voor jury's

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 13:32

marrlinde schreef:
ik vind het echt belachelijk, als je met een fjord aan komt zetten, heb je op de een beetje chique manege al geen kans meer (volgens de jury, los van het feit of het wel of niet goed gaat )
...

Als je écht goed rijdt, kan de jury toch met geen mogelijkheid om je heen. Alles afschrijven op de jury ("houdt niet van schimmels", "ik heb een bont paard", "koudbloed", "vindt friezen niet leuk", "houdt niet van voskleurige merries", "vindt pony's minderwaardig", "vindt arabieren maar stom") is wel heel gemakkelijk.

rsstables

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 15:21

Het zou niets uit moeten maken. Bij mij gaat het puur om het gereden zijn en echt niet om of het een fries is ofzo.

DebjeDopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 16:03

Nouks schreef:
Maar een paard vervoeren op een aanhanger? Right...

ehm wat denk je van met een groepje te paard naar de wedstrijd en de aanhanger is voor het hooi en water en misschien de zadels en hoofdstellen

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 20:02

Huilen van het lachen ROFL Afbeelding

Huilen van het lachen

Ik heb helemaal dubbel gelegen toen ik dit hier allemaal las......... Ik ben blij dat er een paar "scherpe en wakkere" reacties zijn gegeven......
Koptekst was interessant voor mij maar toen ik de rest ging lezen heb ik echt alleen maar dubbel gelegen om een paar reacties.....

Antwoordend op de vraag:

Ja!
jury's KUNNEN inderdaad gevoelig zijn voor kleuren. Ik ken zelfs 2 Grand Prix jury's die tóch ook gevoelig zijn hiervoor.
Een mooie vos met grote scheve bles was voor publiek (en kenners) echt een winnaar.
Maar neeee, dit paard kreeg ernstig lage cijfers...... Sloeg werkelijk nergens op.
De organiserende vereniging (noem geen naam) heeft dit ook gemeldt bij de jury en als reden opgegeven dat deze meneer niet meer uitgenodigd wordt om te jureren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 20:05

Downhill schreef:
Ja!
jury's KUNNEN inderdaad gevoelig zijn voor kleuren. Ik ken zelfs 2 Grand Prix jury's die tóch gevoelig zijn hiervoor. Een mooie vos met grote scheve bles was voor publiek (en kenners) echt een winnaar.
Maar neeee, dit paard kreeg ernstig lage cijfers......

Heb je er wel eens over nagedacht dat misschien een minder spectaculair paard netter werd gereden dan deze mooie grote vos met grote scheve bles maar dat minder spectaculaire paarden minder opvallen bij het "publiek" (dat geen waardeoordeel hoeft te stellen)? Lachen

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 20:12

Deze vos (voor mij nog steeds een onbekend paard) liep de sterren van de hemel volgens kenners/publiek.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 20:31

marrlinde schreef:
ja okee.. het idee is duidelijk Knipoog

ik heb een wedstrijd gereden met een bonte, en ik was echt de enige.. 1 schimmel, 1 bonte verder allemaal bruin en zwart Nagelbijten / Gniffelen

...

Dat is echt zo'n gelul, sorry.
Ja, als je binnen rijdt met een bonte val je meer op. Ja, als je je proef verknalt valt het meer op en weet iedereen die bonte nog. Maar als jij gewoon een goede proef neerzet, weet iedereen die bonte ook nog.
Vorige maand nog zitten schrijven in een grote rubriek en wie won er? Precies, een bonte! Met mijn eerste paard reed ik regelmatig tegen een bonte hengst, en die kwam altijd met 2 winstpunten de ring uit, in de tijd dat twee wp een zeldzaamheid waren. Als die hengst op de startlijst stond, was ik blij met een tweede plaats Ja Ook bij de Zuid-Nederlandse destijds bij de NBVR reservekampioen geworden achter een bonte.

Een Fjord is gewoon geen dressuurpaard dus inderdaad moet je dan een tandje bijsteken en een supernette proef rijden. Dat weet je als je met een Fjord gaat starten. Maar omgekeerd is het ook zo dat er wel eens een puntje wordt gegeven 'omdat het zo knap is met een Fjord'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 20:37

Downhill schreef:
Deze vos (voor mij nog steeds een onbekend paard) liep de sterren van de hemel volgens kenners/publiek.

Maar misschien maakte de ruiter wel een paar grove fouten waar hij of zij dan vanzelfsprekend ook op wordt afgerekend Knipoog

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 21:10

Citaat:
Een Fjord is gewoon geen dressuurpaard dus inderdaad moet je dan een tandje bijsteken en een supernette proef rijden. Dat weet je als je met een Fjord gaat starten. Maar omgekeerd is het ook zo dat er wel eens een puntje wordt gegeven 'omdat het zo knap is met een Fjord'.
Geloof dat ik weer een citaat gesloopt heb, maar goed, moet maar.

Daarom roep ik altijd, je moet het gemiddelde over een jaar nemen van je proeven.
Dan heb je de extremen eruit.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 21:43

Nouks schreef:
Downhill schreef:

Maar misschien maakte de ruiter wel een paar grove fouten waar hij of zij dan vanzelfsprekend ook op wordt afgerekend Knipoog

Nope.
Vlekkeloos, was de proef.
Iedereen was dol enthousiast, waaronder ook de andere jury's in dezelfde ring.

Anyway; jury is daar niet meer welkom.
En terecht, heel terecht.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 21:45

Zwarte lijst!!!
Ik beweerde laatst al dat die er was.
En toen ontkenden mensen dit.
Maar verenigingen in een gebied laten echt wel aan elkaar
weten wat goed jury's zijn en welke ehhhhhh niet?

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 21:48

Klopt Sjolvir,

Maar er is ook een ROZE lijst bij vele verenigingen. Jury leden die graag door verenigingen uitgenodigd worden omdat die VEEL winstpunten geven.

Hoezo jury-sport..........?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 21:52

Ja, alleen zat ik bij vereniging met witte lijst, dus normale
jury's.
Maakt het leven wel realistischer en makkelijker.
Dan die rare uitersten.
En bij mijn vereniging hadden ze ook een paar goed strenge!
Maar vreselijk rechtvaardige!! Dus men kreeg wat men verdiende.

Uiteraard ben ik ook wel eens genaaid en ben ik sinterklaas ook wel eens tegen gekomen. Resultaat, gemiddelde klopt weer.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 21:57

Dat gemiddelde nemen vind ik wel een leuke tip van je Sjolvir.

Is het niet handiger om dit per niveau te doen, dan per jaar?

Oeps we raken of topic (kleur aftekening paard - jury)

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 23:20

@Urielle: ik ben het wel met je eens, maar op heel veel manege's en "kleinere" wedstrijden gaat het helaas wel zo Tong uitsteken

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 14:21

Een scheve bles is ook wel eens een probleem bij sommige juryleden.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 15:00

Tja, dan KAN je op je protocol krijgen: "het hoofd kantelt".

Maar een beetje goede jury kan wel zien dat het een scheve bles is en niet dat het hoofd kantelt.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 18:25

Sjolvir schreef:
Zwarte lijst!!!

heeft er niets mee te maken, maar.......... Juryleden kennen ook de zwarte lijst, maar dan met verenigingen waar ze nooit meer willen komen:):):)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 20:29

marrlinde schreef:
@Urielle: ik ben het wel met je eens, maar op heel veel manege's en "kleinere" wedstrijden gaat het helaas wel zo :P

Ach, bij maneges zie je ook wel eens de kinders van de baas winnen of die van de hotemetoot van het bestuur, terwijl ze er met goed geluk net op blijven hangen. Ligt er ook aan dat er vaak bekenden worden gevraagd om te jureren. Daarom vind ik het wel goed dat er nu FNRS proeven met erkende jury's zijn etc. Maar zoiets moet je niet projecteren naar de externe wedstrijden. Een enkeling houdt niet van koudbloeden, van schimmels of van tuigers (en een ander is er juist gek op), maar zoals Sjolvir zegt klopt het gemiddelde van je wedstrijden wel goed. Dus die ene wedstrijd, dan denk je toch gewoon maar ik heb lekker gereden?! :D

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 20:48

Ik sta wel eens vooraan met mijn haarbal van een shet tussen de NRPSjes, KWPNers en friezen (bij het mennen dressuur worden pony's en paarden vaak bij elkaar gegooit).
Ben de enige hier in de buurt die met een shet start (en dan nog een raar kleurtje als vos-roan ook). In de B en de L kwam ik erg goed mee, M ook nog.
Nu in de Z moeten we er toch wel hard aan werken, sta ik niet meer soms voor aan, maar rijd nog wel netjes m'n punten.

Een scheve bles ofzo, of een raar getekend wit voetje is wel lastig te beoordelen, maar het moet imo geen verschil maken.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 22:50

CharleyT schreef:
Sjolvir schreef:
Zwarte lijst!!!

heeft er niets mee te maken, maar.......... Juryleden kennen ook de zwarte lijst, maar dan met verenigingen waar ze nooit meer willen komen:):):)

Die snap ik ook!

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 17:12

Mijn pony heeft alles :Y), een wit been, een sokje, een witte kroonrand en een "blanco" been.
Overigens- ook een vreemde bles waardoor haar hoofd af en toe reusachtig lijkt, en om het af te maken een witte onderlip.
Ik heb nog nooit wat te horen of te zien (op de coupon bv.) gekregen over de aftekeningen. :)