EmptyWords schreef:bedankt voor alle tips
touwtje onder/over zijn neus of in zijn mond helpt neit, dan weigert ie des te harder.
als ik in de bak met hem bezig gan luisterd ie goed, achterwaarts en voorwaarts, achter me aan lopen etc doetie daar allemaal. Hij wilt neit bij zijn merries weg. met zijn stal heeft ie geen problemen daar loopt ie zo in (ligt ook altijd eten).
zweep heb ik altijd bij me, maar eigenlijk wil ik daar vanaf, ik ben me bewust van eht feit dat hij mij dus blijkbaar in de wei niet als leider ziet, maar in de bak loopt ie wel achter me aan, dus hoe kan ik er dan voor zorgen dat hij da tin de wei ook doet, met brokken iig niet, want in de wei heeft ie ook gras (zo lijkt hij te denken, hij reageert gewoon niet op het gerammel).
Je paard heeft door dat hij in de wei niet hoeft te luisteren omdat je daar geen lekkers hebt, geen zweepje enz. Ik denk ook dat je stalhouder gelijk heeft en dat je hem even goed duidelijk moet maken dat jij het altijd en overal voor het zeggen hebt.
Zoals gezegd; een lang touw kun je proberen maar moet je wel handig en snel mee zijn, als het te lang duurt of een aaitje is zal het hem niet over de streep trekken.
En zorg dat je ook de baas bent als je geen touw of zweepje bij je hebt, geef hem dus gewoon een keer een trap onder zijn kont, dan heeft ie door dat je je ook kunt redden zonder zweepje en dat ie dus echt altijd moet luisteren.
Elpharo schreef:Of een dosis geduld....touwhalster eraan....druk erop (niet trekken), wachten tot hij komt en belonen (dan is een snoepje best handig). Dan weer druk, wachten en laten komen. Ik heb dit met mijn veulen zo gedaan (mensen vroegen zo vaak of ze erachter moesten staan en ik heb altijd vriendelijk geweigerd). Soms deed ik een half uur over 100 meter. Het heeft geduurt, maar het resultaat is dat hij altijd met me meekomt, hoe eng hij het ook vindt. Soms kost iets gewoon heel veel tijd en geduld....
Dit gaat niet werken, een veulen weet niet hoe het moet en heeft dus vertrouwen nodig. Dit paard heeft gewoon door waar hij de baas is, als je deze manier gaat proberen kun je eeuwig blijven proberen want hij zal die stap doen voor het koekje maar daarna meteen weer een stap achteruit gaan omdat hij weet dat er geen consequentie's zijn als hij de baas speelt.