Paardrijbroek echt nodig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

autumn08

Re: Paardrijbroek echt nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 00:09

Ik rij altijd met rijbroek, het zit gewoon als gegoten zonder plooien of naden, en je kunt je er fijn in bewegen. Bovendien gebruik ik deze kleding ook specifiek om naar stal te gaan, mag lekker vies worden.

Er zit wel een groot verschil in pasvorm van die dingen kwam ik van de week achter, sommigen merken zitten echt niet..

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 00:22

Ik rijd of met een gewone goedkope rijbroek, of een spijkerbroek met lange chaps of jodphur jeans:P

t is niet nodig, maar iig iets wat aansluit op je huid rijdt gewoon prettiger.

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 00:25

Ik vind een spijkerbroek niet fijn zitten, in een normale rijbroek heb je meer bewegingsruimte vind ik!

Daarom rijd ik dan ook altijd met paardrijbroek.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 01:16

autumn08 schreef:
Ik rij altijd met rijbroek, het zit gewoon als gegoten zonder plooien of naden, en je kunt je er fijn in bewegen. Bovendien gebruik ik deze kleding ook specifiek om naar stal te gaan, mag lekker vies worden.

Er zit wel een groot verschil in pasvorm van die dingen kwam ik van de week achter, sommigen merken zitten echt niet..

Daar sluit ik me helemaal bij aan. Een spijkerbroek vind ik best fijn zitten maar niet op een paard... een spijkerbroek of andere "gewone" broek zou ik ook wel naar stal aantrekken om bijvoorbeeld te longeren maar alleen als hij die avond toch al in de was moest Nagelbijten / Gniffelen Het liefst rijd ik met jodhpurbroeken, dat blijft netjes zitten en je hoeft er niet van die irritante chaps bij aan. Van klittebandbroeken krijg ik pijnlijke plekjes bij het stuk onderaan waar dat flapje over het klitteband gaat. En ja ik heb mijn sokken eronder maar dan nog Vork Nu in de winter, met thermolaarzen aan, kan het niet anders, daarvoor heb ik goedkope katoentjes van Decathlon, ik was erg verbaasd dat ze lang genoeg waren voor mijn stelten en hoog genoeg bovenaan. Ze zitten fijner dan klittebandbroeken van duurdere merken (uitgezonderd Golden Dress en Cavallo, wat mij betreft dan) Lachen Misschien dat ik eens zo'n endurancebroek moest proberen...

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 01:24

Qimm schreef:
vroegâh, voor ik de rijbroeken kon betalen, reed ik gewoon met een ouwerwetse dikke legging, dat ging prima, al moest ik elke maand de naden wel een keer weer dichtnaaien Haha!

Wat een tijden waren dat =)

*Voelt zich weer eens een jong broekie.*

Heb 1 keer een pony uitgestapt in spijkerbroek. Nou schaaamde me dood! Iedereen kon zo "naar binnen kijken" bij me. Bloos En lekker zitten deed het ook niet.

Voor mij is ideaal, m'n rijbroek met leren zitvlak. Zit als een huis, en hij is nog mooi ook. Vork

Charlotje94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 11:47

Ik weet niet of het egt nodig is...
Ik had voor mijn rijbroek ook gewoon een broek die wat strakker zat,
en die was even goed als mijn rijbroek nu..
Het ziet er wel netter uit misschien,
maar eigenlijk maakt het niet zoveel uit vind ik .

Bonnyyyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 12:04

mij maakt het niet egt super veel uit maar een spijker broek of een rokej of een jruk zal ik niet aan doen dat vind ik niet lekker zitten Haha! Clown

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 13:53

spijkerbroek kan best, niemand die het je verbiedt hoor... zelf rij ik, als ik mét zadel ga, altijd met rijbroek. de randen van de kontzakken van een spijkerbroek maken slijtplekken in de zitting van je zadel, als je tenminste een zadel hebt van een zachte leerkwaliteit. mijn zadel heeft een hoop geld gekost dus ik ga geen overmatige slijtage veroorzaken daarin. verder heb ik rijbroeken die me goed, en fijn zitten, dus ik heb er totaal geen problemen mee.

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 13:56

Ik rijd in spijkerbroek en soms in een oude trainingsbroek. Ik pas m'n rijbroeken niet meer, en vind dit ook prima gaan Knipoog
Dus dan ga ik geen geld uit geven aan een rijbroek.

merrieveulen schreef:
spijkerbroek kan best, niemand die het je verbiedt hoor... zelf rij ik, als ik mét zadel ga, altijd met rijbroek. de randen van de kontzakken van een spijkerbroek maken slijtplekken in de zitting van je zadel, als je tenminste een zadel hebt van een zachte leerkwaliteit. mijn zadel heeft een hoop geld gekost dus ik ga geen overmatige slijtage veroorzaken daarin. verder heb ik rijbroeken die me goed, en fijn zitten, dus ik heb er totaal geen problemen mee.

Gelukkig heb ik een wintec, geen last van dus!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 13:57

Persoonlijk vind ik een rijbroek wel heel fijn zitten hoor. Helemaal als je echt aan het trainen bent met je paardje. Maar het komt ook wel eens voor dat ik er even op wil om wat voor een reden dan ook en dan niet mijn rijbroek aan heb. Dat maakt me dan niet uit of ik een spijkerbroek, nette broek of wat dan ook aan heb. Ik heb met warm weer ook wel eens in mijn jurkje op het paard gezeten en op het strand wel eens in mijn bikini.

Nozidia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 15:31

Ik vind rijbroeken heerlijk zitten! Haha! zou er niet aan moeten denken om in m'n spijkerbroek te rijden.. Clown

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 18:01

Ik heb zoiezo liever een paardrijdbroek aan als een spijkerbroek Clown Dus ga ook liever paardrijdbroeken kopen als spijkerbroeken Haha!

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 18:03

Like_peres schreef:
Beter nog bij ons is sinds kort verplicht rijbroek laarzen cap op/aan te hebben, zelfs bij alleen maar ff stappen. Clown
Zonder dat wordt je van je paard gestuurd, in de manege en rondom de manege, dus niet ff een rondje zonder zadel over de parkeerplaats of dergelijke, ja mag wel zonder zadel maar niet met schoenen en of gewone broek.

Hoe doen ze dat met echte beginners dan? Verward Je kunt toch niet van iemand verwachten dat hij komt proberen of hij paardrijden leuk vindt, met een dure broek en dure laarzen?

_Question

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 18:03

xsimone schreef:
Auw! Rij je je kont niet door dan? Ik kan echt niet rijden met een spijkerbroek.
En ik vind mn rijbroeken lekkerder zitten als mn gewone broeken! Tong uitsteken

Ja dat heb ik ook, niet dat ik op een luieravondje mn rijbroek lekker aantrek maar vind ze wel lekkerder zitten dan de meeste spijkerbroeken

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 18:28

Maar eh, spijkerbroek of rijbroek zijn toch niet de enige twee opties? Ik heb veel meer soorten broeken in de kast liggen. In sommige daarvan kan ik prima rijden en in andere niet.

Ik vind het verplicht stellen van een officiele rijbroek trouwens belachelijk, het heeft niets met veiligheid te maken: elke broek die soepel genoeg is om de bewegingen van het paard te kunnen volgen en niet te fladderend is, is in principe veilig. De rest is vooral een kwestie van eigen voorkeur, en daar heeft de manege of stalhouder niets mee te maken.

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 18:35

Ik vindt ook dat manege er niks mee te maken heb of je in je rijbroek komt als je dat nou gewoon nog niet aan wil schaffen omdat je niet weet of je lang paard blijft rijden, als je een goede trainingsbroek hebt is daar niks mis mee.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 19:23

Een paardrijbroek is niet echt nodig, maar ik vind het zelf wel veel lekkerder zitten als ieder ander soort broek. Mijn ervaring met spijkerbroeken (ook stretch) is dat ze toch altijd wat opkruipen waardoor je rimpels in de stof en dus schuurplekken krijgt. Vroeger toen ik in de groei was en mijn ouders mijn kleding nog betaalden heb ik ook lange tijd met leggings gereden (waren in de mode in die tijd dus dat scheelde) maar die slijten wel 100 keer zo snel als een rijbroek. Om een voorbeeldje te geven van de kwaliteit van een goede rijbroek, op mijn 15e heb ik een eurostar rijbroek gekocht die ik nu op mijn 30e nog regelmatig gebruik. Oke, er zitten wat pluisjes aan en de stof op het zitvlak begint nu ook af te raken maar heb hem dan ook intensief gebruikt. Enige reden dat ik destijds nog wat rijbroeken erbij heb gekocht is omdat hij ook af en toe in de was moet en omdat ik ook wel eens met een ander kleurtje dan donkerblauw op mijn paard wil zitten. Hij was niet goedkoop in de aanschaf maar ik heb het geld er na 15 jaar wel uit denk ik.

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 20:28

Ik loop het liefst dag en nacht in me rijbroek, dus ik kan dan ook wel zeggen dat ik het echt nodig vindt om een paar rijbroeken te hebben Haha!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 20:39

pfff ik heb 2 rijbroeken, en ik vind ze zo vreselijk zitten Bloos
ze zitten zo hoog dat op je heupen lopen te drukken
qua lengte zijn ze te kort, dus vind ik eigenlijk ook al niets.
heb leren rijden met een spijkerbroek, en nog nooit schuurplekken oid gehad.
daarna wel even een rijbroek gebruikt, maar heb het voordeel nog niet gevonden

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 20:44

chickey schreef:
Ik loop het liefst dag en nacht in me rijbroek, dus ik kan dan ook wel zeggen dat ik het echt nodig vindt om een paar rijbroeken te hebben Haha!

Ik kon dag en nacht in me rijbroek lopen maar of dat nog steeds zo is weet ik niet Haha!

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 20:45

ukje schreef:
chickey schreef:

Ik kon dag en nacht in me rijbroek lopen maar of dat nog steeds zo is weet ik niet Haha!

Uhhh ik denk dat je deze even uit moet leggen Bloos Knipoog

kivenkantaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 20:24

Ik denk dat het vooral ligt aan wat je zelf lekker vindt zitten. Mijn rijlaarzen passen niet eens als ik een andere broek aandoe Tong uitsteken maar had ook gewoon een legging toen ik begon. Op sommige maneges is het wel verplicht geloof ik, maar je moet het zelf maar kijken denk ik Knipoog

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 20:28

Heej Lachen
Ik heb een tijdje met een gewone wat strakkere spijkerbroek gereden,het stoort niet maar naderhand voelde ik van de druk plekken bij mijn knieen van het zadel,dat heb ik met een rijbroek nit.
Ik rijd nu alltijd met rijbroek Haha!

d_ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 20:34

ik rij ook het liefst met rijbroek..
Eerst altijd western gereden toen wel met spijkerbroek, maar nu overgestapt op dressuur en toen heb k mn rijbroeken maar weer uit de kast gehaald. En eigenlijk vind ik ze ook heerlijk zitten! Hou ze dan vaak ook langer aan dan nodig met bv nog èven de hond uitlaten ofzo haha

Flambeau_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 21:29

Het is misschien niet nodig maar ik vind rijbroeken echt veel fijner zitten dan gewone spijkerbroeken.