Vriend wil ook een buitenrit maken, geen ervaring

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maiska

Re: Vriend wil ook een buitenrit maken, geen ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 18:43

Op amelnad, manege het jutterspad kan dat. Stal met bijna alleen hele lieve friezen :j Ik heb daar gewerkt, wel goede begeleiding! Maar toch was ik blij dat ik weer terug op stal was als ik met mensen die nog nooit op een paard hadden gezeten weg ging.

Mannen zijn over het algemeen wat makkelijker en hebben meer lef als ze voor de eerste keer op een paard zitten :j Ik vind het zelf erg "eng" als ik voor de eerste keer op een paard zou zitten en ook nog naar buiten. Maar dat ziet iedereen anders natuurlijk.

Maar als je samen wilt rijden zou ik dat zeker doen. Ookal is het mss saai voor jou, alleen stappen. Toch is het vast leuk met z'n tween!

francaa

Re: Vriend wil ook een buitenrit maken, geen ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 17:13

ik denk dat je dan zoiezo een héél braaf paard moet hebben en dan vooral moet stappen en misschien een drafje.

Misschien kun je hem eerst wat basislesjes geven dat hij in ieder geval weet waar de knoppen zitten :p

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 17:23

Ik zou als je het doet zeker begeleiding meenemen. Ik heb mijn vriend vorig jaar meegenomen op buitenrit terwijl hij nog geen rijervaring had en daar heb ik flink spijt van gehad. Lang verhaal kort: mijn (ervaren) zus kreeg niet het beloofde brave paard mee maar eentje die compleet flipte en ervandoor ging, zus brak haar neus en mijn vriendje stuiterde van zijn paard af omdat die niet goed was aangesingeld.. deels mijn/onze eigen verantwoordelijkheid, deels die van de manege. Maar goed, dat doe ik dus nooit weer, je voelt je vreselijk schuldig als er iets misgaat.

Zelf neem ik op mijn eigen manege weleens onervaren mensen/kinderen mee naar buiten, maar dat alleen bij hoge uitzondering; ik ken de paarden en de omgeving op mijn duimpje en ga alleen als ik er vertrouwen in heb dat diegene er gevoel voor heeft en het leuk vindt. En altijd na een proeflesje in de bak :)
Zo heeft mijn vriendin van mij leren paardrijden op buitenritjes (en kleine lesjes in de bak) dat is helemaal prima gegaan en die kan zich nu aardig redden op een paardenrug en ze weet de versnellingen, stuur en rem te vinden. Maar dat is dus een van de grote uitzonderingen; draf en galop hebben we ons ook pas na een paar keer aan gewaagd.

edit: nog iets anders; ik vind het sowieso een beetje tricky om iemand mee te nemen die het nog nooit heeft gedaan. Hoe weet hij immers of hij het leuk vind, en niet doodeng of heel stom? Je kunt niet halverwege afstappen omdat je niet meer wil. Dat kan bij een lesje wel.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 17:51

Bedankt voor de vele reacties, me vriend ga waarschijnlijk paar keer priveles nemen zodat hij de basisdingen kent en dan kunnen we een keer met begeleiding naar buiten.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 16:38

Zaterdag heeft ie zn eerste priveles :D

Merryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 22:58

Op veel maneges kan het wel.. Ik heb het ook een keer met me moeder die toen nog geen ervaring had, en volgens mij was mijn tante daar ook bij.. Wel met begeleiding dan!!

Hahahah, nou, je gaat vast kijken bij die privéles dan ofniet.. :p Volgens mij word dat dan een heel spectakel +:)+