waterbak is leeg maar de kraan is vastgevroren HELP

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Arnoud

Re: waterbak is leeg maar de kraan is vastgevroren HELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 16:38

bokkertjee schreef:
ik heb helaas geen Cherryken ofzo.

't Is ook niet de bedoeling om de paarden dronken te voeren..... Clown Clown Clown
Krijgen ze het wel heel warm van denk ik..... Clown Clown Clown

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 16:39

Misschien iets van een (tennis) balletje er in laten drijven?? Dan blijft het water in beweging en zal t minder snel bevriezen

umiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 16:41

Of wat ik zie bij het melkvee-bedrijf van mijn broer: daar liggen grote ballen in de waterbakken. Die blijft ook bewegen waardoor het water beweegt en minder snel bevriest.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 16:45

Evelyne79 schreef:
je kunt beter gewoon koud water meenemen, warm water bevriest eerder dan koud water

Warm water bevriest snéller dan koud water, niet eerder Knipoog

Wij geven de paarden zowel 's morgens (kruiwagen met jerrycans naar de wei voor het vullen van een grote kuip) als 's avonds (emmers op stal) water. Kleine ijslaagjes stampen ze zelf open, maar ook de kuipen bevriezen gedurende de dag hoor.. Het is gewoon ff behelpen..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 16:49

Evelyne79 schreef:
bij een tankstation kun je jerrycans kopen, die zijn niet zo heel duur, als je dan twee kleintjes koopt kun je die wel achter op je fiets meenemen, heb je toch weer 10 liter water bij de hand

Tien Liter? Weet jij hoeveel een paard per dag drinkt en drinken moet? Dat is zeker 8x zoveel.

@TS: ik hoop dat er geen leidingen springen op het moment dat het weer gaat dooien, want dan zit je nog steeds zonder water.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 17:06

AAAI...ik kan je verzekeren dat dat ECHT niet leuk is !!!!
Ben ook ooit te laat geweest met afsluiten en heb bijna de hele stal opnieuw mogen aansluiten!

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 23:29

Cassidy schreef:
Evelyne79 schreef:
bij een tankstation kun je jerrycans kopen, die zijn niet zo heel duur, als je dan twee kleintjes koopt kun je die wel achter op je fiets meenemen, heb je toch weer 10 liter water bij de hand

Tien Liter? Weet jij hoeveel een paard per dag drinkt en drinken moet? Dat is zeker 8x zoveel.

Ja dat weet ik maar je moet het ook nog wel mee zien te krijgen op de fiets. dan zijn 2 van die kleine jerrycans handiger dan een vat van 80 liter zou ik zeggen.
als je niks meeneemt hebben ze helemaal niks te drinken, dan beter maar 10 liter bij je hebben of meerdere keren fietsen natuurlijk Haha!

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 23:30

Chubby schreef:
Evelyne79 schreef:
je kunt beter gewoon koud water meenemen, warm water bevriest eerder dan koud water

ach wat zijn we flauw.
zet de klok ernaast.
als het warme water sneller bevroren is dan koud water, welk water zal dan eerder bevroren zijn Tong uitsteken

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 23:40

Evelyne79 schreef:

[/quote]

ach wat zijn we flauw.
zet de klok ernaast.
als het warme water sneller bevroren is dan koud water, welk water zal dan eerder bevroren zijn Tong uitsteken[/quote]

het groene water uit de sloot Bloos

@ TS snacht's hebben de paarden niet echt veel water nodig

zorg dat ze overdag flink goed drinken water in een speciekuip doen en een bal erin
of appels of wortels

maar hier is het het s'nachts nog steeds -18 graden
mijn auto staat zelf bevroren op de oprit Clown waar ik niet mee kan rijden

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 08:59

Evelyne79 schreef:
ach wat zijn we flauw.
zet de klok ernaast.
als het warme water sneller bevroren is dan koud water, welk water zal dan eerder bevroren zijn Tong uitsteken

Wat is daar nou flauw aan? Bedoelde het gewoon serieus hoor!

De snelheid van bevriezen ligt hoger bij warm water. Stel (fictief dus) dat water van 20 graden één graad warmte verliest in 5 minuten. Dat betekent dat het 50 minuten duurt, dan heeft het water een temperatuur van 10 graden.

Water van 10 graden koelt één graad af per 10 minuten (ook weer fictief). Dan duurt het dus 100 minuten voor het water overgaat van vloeibare in vaste vorm (ijs).

Geef je je paard nu een emmer water van 20 graden, dan duurt dat dus 150 minuten voor dit ijs wordt.
Geef je je paard een emmer water van 10 graden, dan duurt het 100 minuten voor dit ijs wordt.

Het klopt dan dat water met een hogere temperatuur sneller bevriest, maar uiteindelijk ben je beter af met het geven van warm water.

Laars87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 14:20

leiding met warm water voorzichtig en langzaam ontdooien, vervolgens de leiding isoleren.