Vraag over sporen!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikke20

Re: Vraag over sporen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 12:26

en beenhulp hoor je te geven met je kuit. niet met je hak/spoor

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 12:26

Ashley__ schreef:
Vjestagirl schreef:

Dan houd ze netjes haar been lang en dan gebruik je het spoortje helemaal niet?

Dus dan zit je met een totaal stil been op je paard en doe je niks? Volgens mij hoor je toch beenhulpen te geven hoor als je paardrijd Verward

Kuithulp?

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 12:27

LovesWietske schreef:
Maar als je alleen bezig bent met vooruit rijden is dat tog oook geen prettig wedstrijd rijden? :S

hierop maak ik uit dat de ts sporen niet gebruikt om der hulpen te verfijnen. maar om het paard vooruit te rijden

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 12:27

ikke20 schreef:

Je spoor zit ook niet op je hak hoor. Natuurlijk geef je eerst je beenhulp met je kuit, iedereen die kan paardrijden snapt dat. Als je paard daar niet op reageert kun je het herhalen of een klein prikkertje met je spoor, niks mis mee hoor.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 12:29

Vjestagirl schreef:
Kuithulp?

Ja, beenhulp/kuithulp, neem aan dat je snapt wat ik bedoel. (zie reactie bij ikke20)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 12:31

Ashley__ schreef:
ikke20 schreef:

Je spoor zit ook niet op je hak hoor. Natuurlijk geef je eerst je beenhulp met je kuit, iedereen die kan paardrijden snapt dat. Als je paard daar niet op reageert kun je het herhalen of een klein prikkertje met je spoor, niks mis mee hoor.

Als jij netjes zit met je tenen naar binnen en je benen lang kun jij niet je paard raken met je spoor, dat is anatomisch gezien onmogelijk, maar kun je nog we gewone kuithulpen geven.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 12:35

Nee, dat zeg ik toch ook niet Verward Ik bedoel gewoon zoals ik het zei bij de reactie op ikke20. Je hebt je hak laag, je tenen naar binnen, je geeft een kuithulp, reageert je paard niet kun je het strenger herhalen of een prikkertje met je spoor.

eertjuh22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 12:37

zoals ik uit de beginpost op kan maken is dat paard van niet genoeg aan het been is, en dus niet de sporen wilt gaan gebruiken om haar hulpen te verfijnen, maar om haar paard vooruit te rijden.

@ts: mijn conclusie is dus sporen aan de kant leggen en eerst maar een goed gaan oefenen om je paard goed aan het been te krijgen door korte stukjes te schakelen en niet in 1 tempo vooruit te rijden.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 14:32

Volgens mij dwaalt men hier weer af naar de bekende discussie over sporen Knipoog
De vraag van de TS was of ze in de B met sporen mag rijden...ze heeft haar antwoord (ja, dat mag..staat ook in het regelement van de KNHS Knipoog) dus misschien een idee om deze discussie ergens anders voort te zetten? *LOL*

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 17:57

MariekeS_ schreef:
Volgens mij dwaalt men hier weer af naar de bekende discussie over sporen Knipoog
De vraag van de TS was of ze in de B met sporen mag rijden...ze heeft haar antwoord (ja, dat mag..staat ook in het regelement van de KNHS Knipoog) dus misschien een idee om deze discussie ergens anders voort te zetten? *LOL*

Amen. En vooral omdat alle wijsneuzen hier TS volgens mij nog nooit écht hebben zien rijden! Zo raar om commentaar op iemand te hebben zonder dat je echt weet hoe of wat!

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 17:59

eertjuh22 schreef:
zoals ik uit de beginpost op kan maken is dat paard van niet genoeg aan het been is, en dus niet de sporen wilt gaan gebruiken om haar hulpen te verfijnen, maar om haar paard vooruit te rijden.

@ts: mijn conclusie is dus sporen aan de kant leggen en eerst maar een goed gaan oefenen om je paard goed aan het been te krijgen door korte stukjes te schakelen en niet in 1 tempo vooruit te rijden.

Met als aanvulling dat ik bovenstaande post wél nuttig vind voor de TS, omdat deze Bokker niet blind ergens vanuit gaat en netjes uitlegt waarom ze iets vindt.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 18:44

je mag met sporen rijden en daar krijg je echt geen aftrek voor
rij zelf ook met sporen,
je moetr natuurlijk neiet gaan schoppen en doen ja dan krijg je aftrek
maar ik neem aan dat je dat niet doet

LovesWietske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-08 19:19

Ik rijd heel netjes met me sporen hoor, ben geen barrel.
Gebruik me spoor alleen als ze even vergeet wat ze moet doen als ik KUIT geef. jullie hoeven me niet meteen af te kraken hoor. rij in de L2 en ben echt niet debiel. dus fiets op ja, stel gewoon een normale vraag.. en n iet om de discussie over hoe ik me paard moet rijden, want dat weet ik wel

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 19:22

Laat ik het zo zeggen: Ja, je mag met sporen rijden, sterker nog, vanaf de M moet je met sporen rijden. Waarom? Sporen zijn een deel van de basisuitrusting en voor B en L ruiters zijn uitzonderingen gemaakt, dus zij mogen zonder, maar eigenlijk moeten ze volgens het officiële tenue met sporen rijden.
En ik ken wel meer paarden hoor mensen die in de ring gewoon zodanig in elkaar vallen dat je er niets meer mee kan. Mijn paard is prima aan het been, maar in de wedstrijdring heb ik sporen om en een zweep erbij, zodat ik als het nodig is m'n paard nog vooruit krijg, want ook zij heeft de neiging om door de stress helemaal in elkaar te vallen.

Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 02:00

ik zou het niet doen eerlijk gezegd,
ik zou haar fit op het been houden
en als je ooit M1 gaat starten, dan moet je sporen en mag je geen zweep.

ik heb er nu moeite mee om het vooruit te krijgen zonder zweep. als ik opnieuw mocht kiezen dan zou ik hebben gezegd dat ik nog even wacht met sporen, zodat hij in het M1 goed voorwaarts is. Knipoog

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 12:11

Reglementsvraag.