welke auto om 1,5 paards trailer te kunnen trekken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Frank

Re: welke auto om 1,5 paards trailer te kunnen trekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 17:08

Op onze zoektocht verschillende Korando's bekeken omdat die op papier in ons straatje pastte.
We zijn erg geschrokken van de kwaliteit van deze auto.
Zelfs van degene met km-standen onder een ton.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 17:45

Frank schreef:
We zijn erg geschrokken van de kwaliteit van deze auto.

Definieer 'kwaliteit.'
Bedoel je de stáát?

Hier bij ons worden ze daadwerkelijk gebruikt waar 4wd voor nódig is. Technisch blijken ze er prima tegen opgewassen. Er lopen hier modellen met de 2,9 td welke er ruim 300.000 op hebben zitten en niet op de laatste benen lopen.

Het is wel verstandig om tegen een aantal bekende gremlins maatregelen te nemen. Dat is een kwestie van een paar punten tegen contactoxidatie beschermen.
Ook kan als de auto járen nooit in 4WD geweest is, het vacuümsysteem wat dit bedient enig onderhoud behoeven.

Een 8 jaar oude auto, zeker een 4wd, is niet nieuw meer. Het is daarom niet onverstandig om een relatief ongewoon model als de Korando bij een ervaren dealer te kopen.

De Korando is geen verfijnde, strak afgewerkte auto en een rammel hier of piep daar, moet je niet van opkijken. Krakende wagens rijden echter het langst en de Korando is téchnisch een heel robuuste wagen.

hc

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 18:22

Kwaliteit is bedroevend van die wagens. Ook diverse modelen met keurige onderhoudsboekjes gezien.

Oh, en ook hier thuis wordt een terreinwagen zeer regelmatig gebruikt waar deze voor bedoeld is hoor. En de techniek? Daar heb ik wel kijk op. Wees maar niet bang.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 19:36

Nu doe je het wéér!

Definieer 'kwaliteit'!!

De duurzaamheid van sommige materialen is niet indrukwekkend tot zelfs slecht. Het is dan ook een relatief goedkoop product dus dat weet je.
Als je bijvoorbeeld wil dat de bekleding 100.000 km. meegaat, dan moet je gelijk stoelhoezen kopen en díe vervangen.
Idem electrische frutsels. Die zal je met contactspray en WD40 beter moeten onderhouden dan bij een Toyota.

Zo kan je elk product uit een goedkoper segment geheel de grond in boren als je het begrip kwaliteit niet correct hanteert.
Ik heb een infectie met LandRover-virus, een hele serie Knipoog LandRovers gehad; heb nu nog een lettelijk veredelde 109 serie 3. Heb die dingen allemaal zelf in onderhoud en reparatie gehad en de techniek van de Korando/Musso steekt daar (tot de overname van LR door BMW) wat ontwerp en duurzaamheid betreft niet slecht bij af.
De mercedes-techniek is prima en het ontwerp van het rollende chassis is ook zonder meer goed; de achterwiel-ophanging zelfs Kwijl
Al met al is het een goede en solide 4wd wat die functionele kant betreft.

Als deze auto niet aan joúw verwachtingpatroon voldoet, dan is dat zo. Jij koos ervoor om er niet aan te beginnen.
Daar staat tegenover dat er ook Bokt(st)ers die zeer tevreden zijn over hun Korando. Zij hébben een Korando, rijden er mee en zijn tevreden.
Het kan best dat de Korando prima aan de eisen van de ts voldoet. Er zijn legio mensen die het een foeilelijk ding vinden doch het model voldoet aan haar uitgangspunten in de ts Haha!

hc

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 14:54

jwbokt schreef:
ik vind zelf de toyota rav en de suzuki grand vitara mooie autos maar ik kom deze maar niet tegen in de juiste prijsklasse of type enz.

hebben jullie tips voor andere soortgelijke wagens???

Vergeet niet dat de suzuki en de toyota zeer ongelukkige achterdeur hebben. Je kunt met een aangekoppelde trailer de deur maar een gedeeltelijk openen. Daarom vielen deze auto's voor ons af.
Kijk een bij de occacions bij autoweek. Daar heb ik mijn nissan x-trail (ex-lease auto) gevonden voor een zeer schappelijke prijs. Voor 9000 euro is er zeker wat te vinden die een trailer kan trekken. Zeker in deze tijd, de dealers kunnen deze auto's aan de straatstenen niet kwijt.

Succes met de zoektocht!! (moet lukken)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 15:39

Onze Nissan X-trail staat nu te koop bij de dealer (in andalucia Knipoog ). Héél fijne wagen en voor NL een ideale trekker voor een niet te zware aanhanger.
Het brave ding heeft zelf ons eigenlijk mísbruiken probleemloos volgehouden. Een heel fijne wagen en dus namen we er niet graag afscheid van.
We missen echter een reductiebak en hebben daarom de auto uiteindelijk tóch ingeruild op....... een Korando Pling
Ook daarmee geen probleem met de achterdeur. Dat is overigens mede afhankelijk van de hoogte van de kogel en de handgreep op de koppeling van de aanhanger.
Vergelijk de hoogte van de kogel ook met de hoogte van de koppeling van de aanhanger; omdat paardenaanhangers tandemassers zijn leidt een groot verschil (anders dan bij enkelassers) tot grote kracht op/aan de kogel.
Omdat gebruikte autos bijvoorbeeld soms niet-standaard velgen/banden hebben kan de hoogte afwijken van waar de trekhaakfabrikant van uit ging.

hc

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 20:16

Huertecilla schreef:
We missen echter een reductiebak en hebben daarom de auto uiteindelijk tóch ingeruild op....... een Korando Pling
Ook daarmee geen probleem met de achterdeur. Dat is overigens mede afhankelijk van de hoogte van de kogel en de handgreep op de koppeling van de aanhanger.
hc

Nee, niet helemaal. Het is de neuswiel waar je last van hebt. Het ding wat je omhoog moet doen als de trailer aan de auto vast zit. (beetje duidelijk Haha! ) En bij mijn bockmanntrailer is die wel heel hoog (standaard) ivm zijn automatische neuswiel.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 01:03

Wel, dat zijn dan geen ongelukkige deuren, maar is een onhandig hoge zwengel Pling

hc

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 08:32

Elk beetje trailer heeft tegenwoordig zo'n 'automatisch' neuswiel.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 10:59

´elke´ is incorrect en in joúw perceptie ´beetje´ is subjectief.

1. NL is de wereld niet en bijvoorbeeld hier in andalucia zijn drie aanhangerfabrieken die héél fraaie (en lichte, ook gestroomlijnde) aanhangers maken met een normaal neuswiel.

2. Het blijft onhandig hoog, zelfs als het universeel zou zijn.

hc

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 12:35

Huertecilla schreef:
Wel, dat zijn dan geen ongelukkige deuren, maar is een onhandig hoge zwengel Pling

hc

jaja, (pfffffttt) zo ken ik er nog wel een paar.....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 13:44

Wel Yarrah, die hoge zwengel maakt dat een normale achterdéur nooit gaat. Zelfs bij een a-symetrisch 2-delige gaat maar één kant open dan. Je hebt dan een achterklép nodig.

Het automatische neuswiel is een uit de caravanwereld overgewaaide niet-funcionele luxe. Achter personenwagens, welke normaal een klep hebben, is de hogere zwengel geen punt. Het functioneel te hoog opklappen van het wiel wel, maar dat is een blijkbaar vergeten functionaliteit.
4WD´s hebben vaak wél een deur. Is een goed punt om rekening mee te houden.

Erg grappig dit: voor een beetje paardenaanhager hoort een forse auto, ideaal een 4wd met een klassiek chassis. Die hebben vaak een echte achterdeur.
Die ´beetje´ paardenaanhanger heeft een personen-auto-caravan luxeding geërfd en is nu niet meer compatibel met de meest ideale trekker ervan ROFL

hc

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 21:35

Gaaaap

Oliebollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 21:41

hihi mijn vriend heeft laatst een Chevrolet pick up gekocht..
Mag geloof ik 1800 kilo trekken..
Heeft wel 124000 km op de teller en is 20 jaar oud.. Maar prima ding! Ziet er geweldig uit! ( beter als zijn vw polo van 11 jaar )
Oh ja, niet onbelangrijk, hij was nog geen 7000 euro!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 00:20

Merlinde schreef:
hihi mijn vriend heeft laatst een Chevrolet pick up gekocht..
Mag geloof ik 1800 kilo trekken..
Heeft wel 124000 km op de teller en is 20 jaar oud.. Maar prima ding! Ziet er geweldig uit! ( beter als zijn vw polo van 11 jaar )
Oh ja, niet onbelangrijk, hij was nog geen 7000 euro!

Zuipt 1:4, maar dat is verder bijzaak........

Jammer Annemiek, dat de Nissan hier moet blijven.
Ik ken deze wagen (en Annemiek) en dat is een nette auto, goed onderhouden en loopt als een naaimachientje. In ieder geval een betere keuze dan een Vitara..............

nu_of_nooit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 01:28

wij hebben citroen xantia en 1,5p sluis trailer.
25kg terug laten keuren zodat ik nu zelf met mijn b rijbewijs op pad kan als mijn pa geen zin heeft

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 01:35

Wij hebben speciaal voor de trailer een Jeep Cherokee gekocjt. Mag genoeg trekken, meer als zijn eigen gewicht. Auto weegt zelf 1710 kilo, trailer 1500 ( incl laadvermogen ) Dus zit nog net onder me 3500 kilo. Heb zelf een 1 paardstrailer, eigenlijk zit deze net tussen 1 en 1,5 in.
Hij is wel wat duurder in de wegenbelastig, maar voor 9000 euro heb je al een goede.
Ik weet nog een zeer betrouwbaar adres mocht je in tresse hebben in zo'n auto. Tevens is op dit adres ook onderhoud mogelijk, tegen scherpe prijzen, vergelijken bij de orginele dealer/garage, meer over onderhoud en verkoop adres van de Jeep Cherokee kan via de pb verkregen worden.

Ze zijn er alleen naar mijn weten niet in driedeurs, wel keuze uit bezine of gas. Diezel weet ik niet.

Bij deze auto voel je echt niet dat er wat achter hangt.
En volgens het boekje mag de auto 3500 kilo trekken , dus ooit een 2 paardstrailer erachter, gevuld en wel is geen probleem voor hem, alleen moet je wel dan je E rijbewijs hebben.

Succes met zoeken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 10:54

Freya schreef:
Wij hebben speciaal voor de trailer een Jeep Cherokee gekocjt. Mag genoeg trekken, meer als zijn eigen gewicht. Auto weegt zelf 1710 kilo, trailer 1500 ( incl laadvermogen ) Dus zit nog net onder me 3500 kilo. Heb zelf een 1 paardstrailer, eigenlijk zit deze net tussen 1 en 1,5 in.
Hij is wel wat duurder in de wegenbelastig, maar voor 9000 euro heb je al een goede.
Ik weet nog een zeer betrouwbaar adres mocht je in tresse hebben in zo'n auto. Tevens is op dit adres ook onderhoud mogelijk, tegen scherpe prijzen, vergelijken bij de orginele dealer/garage, meer over onderhoud en verkoop adres van de Jeep Cherokee kan via de pb verkregen worden.

Ze zijn er alleen naar mijn weten niet in driedeurs, wel keuze uit bezine of gas. Diezel weet ik niet.

Bij deze auto voel je echt niet dat er wat achter hangt.
En volgens het boekje mag de auto 3500 kilo trekken , dus ooit een 2 paardstrailer erachter, gevuld en wel is geen probleem voor hem, alleen moet je wel dan je E rijbewijs hebben.

Succes met zoeken.

En voor je 1-paards heb je ook je E-rijbewijs nodig beste meid!!
Je maakt mij niet wijs dat die Cherokee maar 290kg laadvermogen heeft!! Sterker nog, ik weet het zeker; ik heb het namelijk ooit uitgeteld voor een vrindin van me met een Cherokee.

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 17:54

auto weegt 1710, trailer incl. laadvermogen is 1500 , totaal kom je uit op : 3210. ( trailer weegt leeg 650 kilo, met mag max wegen incl inhoud 1500 kilo )
Totale massa moet onder de 3500 kilo bedragen, mits je auto zwaarder is dan het te trekken voertuig. Dan mag je er met een B rijbewijs mee rijden. Indien je auto lichter is dan de aanhanger, of de totale combinatie zwaarder is dan 3500 kilo moet met je een E rijbewijs aan de gang.

Bron RDW: de aanhangwagen mag zwaarder zijn dan 750 kg. Voorwaarde is, dat de aanhangwagen inclusief laadvermogen niet zwaarder is dan de ledige massa van het trekkende voertuig. Daarbij mag de toegestane maximum massa van de totale combinatie (trekkend voertuig plus aanhangwagen) niet meer dan 3500 kg zijn.

Dus ik mag met een B rijbewijs met mijn cobimatie gewoon de weg op.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 17:57

En hoeveel mag je auto laden?
Want dat mag dus niet meer zijn dan 290kg. ;) (en dat is het hoogstwaarschijnlijk wél!)

En mag je dus níet met alleen een B rijbewijs met deze combinatie de weg op.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 21:06

Freya, sflj en Ikke hebben gelijk, je bent vergeten het laadvermogen van de jeep mee te tellen, dat valt ook binnen die 3500 kg! lees de FAQ er maar eens goed op na.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 16:22

je bent iig gewaarschuwd. Ik zou dus maar gauw m'n E halen voordat je van de weg wordt gehaald.
Jammer dat weer iemand denkt alleen met B te kunnen rijden, terwijl E wel degelijk vereist is in deze situatie

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 23:58

stefanvi schreef:
Ik heb een terreinwagen op geel kenteken, dus die is inderdaad behoorlijk prijzig in de wegenbelasting, namelijk zo'n 600 euro p/kwartaal.

Twee weken geleden heb ik bij de apk een nieuwe voorband erop laten zetten, en de prijs van de band was 196 Euro, dus GBoterbloem heeft op dat punt helemaal gelijk.

Verbruik ligt zonder aanhanger op 1:8/1:10
Verbruik ligt met aanhanger op 1:5/1:6

Kwestie van zoeken denk ik.
Onze terreinauto (een SsangYong Korando) weegt véél en zou op grijs zakelijk kenteken 90 per kwartaal zijn. op grijs particulier 300 en op geel 400 per kwartaal.
Bandjes heb ik laatst rondom laten vervangen en was ruim onder de 500 euro kwijt voor nieuwe Continentals in 235/75R15 van de juiste soort.

Goed zoeken doet een hoop, ook wat betreft die Vitara: ik heb er binnen 10 minuten een paar gevonden die origineel Nederlands zijn en (zij het maar net) aan de TS zijn/haar eisen voldoen.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 00:09

Freya schreef:
auto weegt 1710, trailer incl. laadvermogen is 1500 , totaal kom je uit op : 3210. ( trailer weegt leeg 650 kilo, met mag max wegen incl inhoud 1500 kilo )
Totale massa moet onder de 3500 kilo bedragen, mits je auto zwaarder is dan het te trekken voertuig. Dan mag je er met een B rijbewijs mee rijden. Indien je auto lichter is dan de aanhanger, of de totale combinatie zwaarder is dan 3500 kilo moet met je een E rijbewijs aan de gang.

Bron RDW: de aanhangwagen mag zwaarder zijn dan 750 kg. Voorwaarde is, dat de aanhangwagen inclusief laadvermogen niet zwaarder is dan de ledige massa van het trekkende voertuig. Daarbij mag de toegestane maximum massa van de totale combinatie (trekkend voertuig plus aanhangwagen) niet meer dan 3500 kg zijn.

Dus ik mag met een B rijbewijs met mijn cobimatie gewoon de weg op.

Wat betreft dit moet ik je teleurstellen: ws mag een jeep cherokee rond de 600-700 kg laden en dat moet je ook meetellen. :(:)
Ik rekende mezelf hier ook ooit mee rijk, tot ik erachter kwam dat mijn Korando 790 kg laadvermogen heeft :+

Dan krijg je 1725 + 790 = 2515... trailertje mag beladen dus maximaal 985 kg mogen wegen om legaal te rijden met B-rijbewijs :D

Nu heb ik uit vrij betrouwbare bron weer vernomen dat je voor de verzekering 10% over je maximum trailermassa heen mag schieten. D.w.z.: auto weegt bv. 1300 en mag 1500 trekken, trailer mag 2000 wegen, dan kom je bij schade en een weging met 1650 kg dus nog weg. Dit geldt ook voor de trailermassa bij B-rijbewijs als de auto teveel laadvermogen heeft. Dus ik heb het even opgezocht voor de Cherokee '02 2.4i van een bekende:
1703 kg leeg + 632 kg laadvermogen = 2335 kg totaal. De auto mag 2160 kg trekken, maar met een B-rijbewijs wordt dat 3500-2335 = 1165 kg. 10% daarvan is 116,5 kg en 1165 + 10% is dus 1282 kg, dus met een trailer die niet meer dan 1165 mag wegen en niet met meer dan 1282 kg geladen is kom je voor de verzekering nog weg.

Realiseer je wel dat het a) een marge is; schiet je dáár weer overheen of is duidelijk dat je moedwillig overlaadt dan heb je kans op minimaal een grote hoop gezeik, en b) dat je een boete riskeert, en die is zo niet mals dat als je 'm één keer krijgt je nog maar weinig bij hoeft te leggen op je E-rijbewijs.

Moderatoropmerking:
Diverse berichten zijn verwijderd, omdat dit een oud topic is en deze daardoor wegzakt. Zoals de grote letters aangeven is het niet de bedoeling om te reageren op oude topics.
Laatst bijgewerkt door Judje op 25-06-09 14:31, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Moderatoropmerking toegevoegd.