Help! mijn paard is doodsbang voor de zweep!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Help! mijn paard is doodsbang voor de zweep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 17:17

TS, je zou je kunnen afvragen of dit paard niet wat te gevoelig is voor jouw kunnen? (ik dacht nog even verder na)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 17:36

Nog een kleine toevoeging. Paarden kunnen overdreven reageren op geluiden van objecten die ze niet zien (zoals de tik die een ander zijn paard geeft). Een oplossing daarvoor is deze:

Loop met je paard achter je terwijl je de zweep in handen houdt, en speel er een beetje mee. Je paard kan zien wat er beweegt of ritselt, en kan leren daar niet bang voor te zijn. Hij kan zich op dat moment achter jou rug verstoppen.

Ik zou je willen adviseren om aan grondwerk te gaan doen, eventueel Parelli.

Ziehier een filmpje van Clinton Anderson tijdens een van zijn clinics, met een paard dat bang is voor een zweep met een plastic zakje eraan.

http://www.youtube.com/watch?v=xqcS0y1p0RE

Je ziet hier dat hij achteruit loopt, en de zweep met zak voor zich op de grond slaat. Dit zou stap 2 kunnen zijn. Met stap 1, dat hij gewoon naast het paard gaat lopen met de zweep met daaraan bijv. dat zakje, zonder dat hij er iets bijzonders mee doet.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 17:53

Mijn haflinger had dit ook. Ik reed in een viertal en als een van hun zweepjes hem per ongeluk aantikte, dan was het zoeffff door de bak. Ik ben met zweep blijven rijden (zonder hem te gebruiken), omdat hij er toch aan moest wennen. Dit is gelukt, maar het heeft een paar maanden geduurd. Uiteindelijk kon ik hem er ook best een tikje mee geven, zonder dat hij gestrest reageerde.

Grondwerk kan een prima oefening zijn, maar daar moet je wel de persoon voor zijn. Vraagt geduld en tijd.
Net als bij rijden. Ik ken je hoofdschudtopic niet, maar hoofdschudden en vluchterig voor de zweep komt niet erg ontspannen over. Dat zou mijn eerste stap zijn, ontspanning in het rijden vinden. De hindernissen komen daarna wel.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 07:47

--> OPG

passiepeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 08:18

Ik weet niet of hij dat hoofdschudden ook doet zonder dat je aan het rijden bent, want zo ja dan kan dat heel goed duiden op een maagzweer, een paard dat bij ons op stal stond had dat namelijk ook, had ook weer te maken met te veel stress.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 13:32

Hoofdschudden kan ook te maken hebben met een allergie tegen zonlicht, een slecht zittend hoofdstel, tandenproblemen of een ontsteking in een oor. Om maar niet te praten over verschoven wervels in de nek.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 13:33

Cassidy schreef:
Hoofdschudden kan ook te maken hebben met een allergie tegen zonlicht, een slecht zittend hoofdstel, tandenproblemen of een ontsteking in een oor. Om maar niet te praten over verschoven wervels in de nek.

Of een harde hand van de ruiter...

Charly05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 16:22

veel mensen zijn te hard voor paarden, als ze bijvoorbeeld niet doorlopen - meteen een slag met de zweep daarom worden paarden soms erg schrikachtig als dat ''enge'' ding weer tevoorschijn komt. Dat is vaak erg lastig, vooral als jij het niet hebt aangeleerd maar bijvoorbeeld een vorige baas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 16:42

En veel mensen zijn te zacht voor paarden en pakken niet door maar geven toe aan elk dingetje waar een paard bang op reageert. Net zo fout, hoor Charly.

MarjonTampon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 16:46

Mijn paard van 6, sinds zn 5 ingereden is ook superbang voor de zweep. Hoef hem alleen maar vast te houden en rent al weg en dan heb ik hem nog niet zo 1 2 3 terug. Dus ik 2x met zweep gereden, daarna nooit meer. Is goed voor het been, corrigeren gaat goed door een keer flink te sporen met mn benen. Dus ik heb die zweep eigenlijk ook niet nodig. Helaas gebruiken veel mensen een zweep als staf, terwijl je deze alleen zou moeten gebruiken om je beenhulpen kracht bij te zetten als het paard niet goed reageert. En dan nog maar een tikje en niet slaan.

Probeer het eens zonder zweep. Misschien heb jij hem ook niet nodig.

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 14:58

Cassidy schreef:
Een paard is van nature bang voor objecten die bewegen en geluid maken. Wat is een zweep? Juist, een object dat beweegt (omdat jij hem in handen hebt) en geluid maakt.

Wat gebeurt er als een paard een overdreven schrikreactie toont op een zweep? Meestal wordt de zweep dan snel weggelegd. Dus het paard heeft de mens goed opgevoed. Hij leert: ik ga overdreven schrikken en paniekreacties tonen, en dan legt de mens de zweep weg. Een-nul voor het paard.

De littekens op de achterhand hoeven echt niet van zweepslagen te komen. Ondanks dat de DA zegt dat het van de zweepslagen komt die het paard zogenaamd zou hebben gehad.

Dus wat moet je met een dergelijk paard doen?

Desensibiliseren voor de zweep.

Met de zweep aaien tot het paard ontspant, daarna pas weghalen.

En dan kun je uiteindelijk - als je het goed doet - met de zweep gaan knallen zonder dat het paard een krimp geeft.

Zie dit filmpje.

http://www.youtube.com/watch?v=HEnACbsHHDM

Dit is het eindresultaat waar je naartoe gaat werken.

En het begin kan er bijv. zo uitzien:

http://www.youtube.com/watch?v=XVVSvrc2 ... re=related

Bij die filmpjes maakt die man het paard imum voor de klappen das ook de bedoeling denk ik niet :S als hij van niets schrikt en hij doet iets fout en je wilt hem straffen dan heeft het paard geleerd van Ah! die zweep doet me toch lkkr niets meer!!