Gericht Trappen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_manuela_

Re: Gericht Trappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 02:29

Gaat het hier om een manegepaard waar de manege eigenaar de eigenaar van is? Zo ja wat doet hij eraan?

Crash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-08 13:24

Romy18 schreef:
Als eerste de vraag waarom kruip je er in hemelsnaam op als je hem op de grond nog niet onder controle hebt? Je hebt toch geen doodswens hoop ik?!
Vraag 2 is het dier zadelmak, nog volledig groen of zijn ze er al 2 jaar mee aan het stinkmodder om zadelmak te maken?

Klinkt mij al een heel leuk projectje voor de juiste persoon! Dit zijn zoals eerder gezegd paarden die alles voor je doen wanneer je ze eenmaal voor je hebt en de heerlijkste dieren!
Mijn idee van wat ik hier lees is dit een heel dominant paard dat al zijn hele leven heeft kunnen doen wat hij zelf wilt. Oplossing voor zoiets iets is heel erg concequent zijn en stapje voor stapje. Zorg dus eerst dat je hem op de grond in de omgang volledig onder controle hebt, daarna aan de longe en begin daarna pas een keer na te denken over (opnieuw) zadelmak maken. Zet voor jezelf op een rij dit mag hij dat mag hij niet. Zodat je zelf nooit in twijfel staat of je moet belonen of of je moet straffen. Bij straffen van zo'n paard, gelijk reageren en duidelijk reageren altijd uit kijken voor reactie dit zijn dieren die nog wel eens durven zeggen 'hoe haal je het in je hoofd om mij te straffen'.
Mijn inziens is hier ook niemand aanwezig die dit gedrag duidelijk aan kan pakken anders was dit probleem niet aanwezig geweest en was er al helemaal nog niemand op gekropen! Lees wat meer posts van me door en pb me dan als je wilt dat ik een dagje kom helpen zit redelijk in de buurt dus dat is wel een keer te doen. Zorg iig dat je hulp krijgt met dit dier en dat we niet volgende week lezen paard slaat ruiter!

Zeker niet, het dreigen van op de grond valt best goed mee, een strenge HEI roepen is al genoeg voor zijn been weer op de grond te krijgen. Plus de staleigenaar heeft me een beetje gepushed en dan luisteren we maar naar haar he. Het feit is gewoon dat hij echt ging bokken van: jij gaat NU er af en dus niet van paniek, en toen ik de grond raakte zag iedereen dat hij echt smerig trapte om te raken. Nu heb ik dus geluk dat ik de reactie heb om door te rollen als ik val. Maar ik weet een ding, ik kruip er niet meer als eerste op, ik ben inderdaad mijn leven nog niet moe !! Enneuhm ... als je eens zou willen komen helpen, alle hulp is welkom hoor !

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 21:47

Ik zeg: basisprobleem. Geen opvoeding gehad en moet het vervolgens gewoon maar kunnen.

Stap 1: weet 100% dat het dier geen pijn heeft
Stap 2: leer hem basis omgangsvormen van het fundament tot het dak weer opnieuw aan. In rust. Zonder teveel geschreeuw en getrek. Degene die je aan het begin van je topic zo afbrandde, had wel degelijk een paar goede punten gemaakt.

Paarden zijn van nature niet vals, dat veroorzaakt hun omgeving. Een beetje geduld en opvoeding kan denk ik het grootste probleem wel verhelpen.

succes Lachen

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 10:36

Hoe was het paard toen het kwam?
Hoe is het naar andere dieren?
Wat is de oorzaak hiervan?
Ken je de fokker?
Zo ja, kun je achterhalen hoe het dier toen was?

Er staat zo weinig informatie in, maar dat het erg gevaarlijk is, lijkt me duidelijk.

Natrappen is een misselijk geintje van paarden dat ik persoonlijk echt "not done"vind..

Het geeft echter wel heel duidelijk aan dat dit paard zijn ruiter niet moet.

heeft dit paard stalondeugden?
Eet dit dier goed?
Komt het dagelijks de wei uit?
Hoeveel voer krijgt het en wat voor voer?

Er kunnen zoveel oorzaken zijn..
echter vind ik wel dat áls je bij dit dier in de box komt en het wil je eruit trappen dat je het heel direct en hadhandig mag afstraffen met een voorwerp wat je in de buurt heb staan!(Bezem bv, of dat je het een goede trap verkoopt, pikken hoef je het ook niet.

Ben trouwens benieuwd wat het dier doet als het meteen duidelijk en goed gecoorigeert wordt.

Maar als je de oorzaak vindt kun je misschien wat doen om dit gedrag te voorkomen; symptoombestrijding is ook niet altijd de oplossing.

Sterkte!

GeaRiemis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 12:36

Citaat:
Maar als je de oorzaak vindt kun je misschien wat doen om dit gedrag te voorkomen; symptoombestrijding is ook niet altijd de oplossing.

Ik denk dat in deze zin het antwoord ligt op je vraag. Probeer te achterhalen wat de oorzaak is van dit probleem.
-Lichamelijke klachten; Laat een osteopaat eens naar het paard kijken.
-Dominantie; Of paarden nu dominant zijn naar andere paarden mag geen reden te zijn om dit ook naar mensen te zijn. Wel is het zo dat wij mensen vaak ons onderdanig opstellen (onbewust) door onze gedragingen.
Mijn tip is dus om wat meer informatie op te zoeken omtrent lichaamstaal van paarden. De horsenalities van Parelli zijn echt goed en heel duidelijk. Paarden zijn niet zomaar vals en hebben heel vaak een goede reden om zich op een bepaalde manier te gedragen. Hun enige vorm van communicatie is lichaamstaal en als wij mensen de subtiele signalen missen dan krijgen we uiteindelijk hele duidelijke en klare taal van het paard.

Grondwerk en terug beginnen met de basis is bij dit paard erg belangrijk. Laat dat rijden nog even achterwege. Is naar mening ook gewoon erg gevaarlijk op deze manier. Het is niet omdat hij 5 is dat hij MOET rijden. Eerst werken aan de relatie met dit paard en het vertrouwen en dan zal je zien dat je zowel op de grond als onder het zadel een veel betrouwbaarder en leuker paard krijgt.

Veel succes

Groetjes

Gea

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 02:51

IK ben het met vele voorgangers eens. Eerst de opvoeding opnieuw ter hand nemen. Dit klinkt als een dominant paard wat al veelvuldig heeft gemerkt dat hij zijn zin kan doordrijven en sterker is dan de mens- Heropvoeding zal dus door een en dezelfde zeer ervaren en sterk in zijn schoenen staand persoon moeten gebeuren. Dezelfde persoon kan daarna met grondwerk aan de gang gaan, totdat het paard een andere houding krijgt tov de mens. Maw echt gaat samenwerken (maar iemand die voldoende ervaring heeft om met zo'n paard te werken, weet dat zelf ook wel)
Pas als het paard gewillig meewerkt met grondwerk, schreeuwen en trekken niet meer nodig is, maar samenwerking normaal voor hem is, kan begonnen worden met inrijden. Alweer door dezelfde persoon.
Dus niet met een aantal mensen kijken of ze het paard onder het zadel kunnen krijgen, terwijl de hele basis er nog niet is en het paard totaal niets heeft met de betreffende mensen. Dat is vragen om problemen en gevaarlijke situaties.
Dusff op een rij:
1 rustig, zelfverzekerd persoon, met kennis en ervaring, die zich bezig houdt met de opleiding van het paard.
Een opleiding die bestaat uit:
opvoeding (gewoon gedrag tijdens algemene verzorging, zonder geschreeuw en getrek)
grondwerk (het paard leren samenwerken/reageren op hulpen)
Dan pas beginnen met inrijden.

aira2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 08:44

Crash schreef:
Romy18 schreef:
Als eerste de vraag waarom kruip je er in hemelsnaam op als je hem op de grond nog niet onder controle hebt? Je hebt toch geen doodswens hoop ik?!
Vraag 2 is het dier zadelmak, nog volledig groen of zijn ze er al 2 jaar mee aan het stinkmodder om zadelmak te maken?

Klinkt mij al een heel leuk projectje voor de juiste persoon! Dit zijn zoals eerder gezegd paarden die alles voor je doen wanneer je ze eenmaal voor je hebt en de heerlijkste dieren!
Mijn idee van wat ik hier lees is dit een heel dominant paard dat al zijn hele leven heeft kunnen doen wat hij zelf wilt. Oplossing voor zoiets iets is heel erg concequent zijn en stapje voor stapje. Zorg dus eerst dat je hem op de grond in de omgang volledig onder controle hebt, daarna aan de longe en begin daarna pas een keer na te denken over (opnieuw) zadelmak maken. Zet voor jezelf op een rij dit mag hij dat mag hij niet. Zodat je zelf nooit in twijfel staat of je moet belonen of of je moet straffen. Bij straffen van zo'n paard, gelijk reageren en duidelijk reageren altijd uit kijken voor reactie dit zijn dieren die nog wel eens durven zeggen 'hoe haal je het in je hoofd om mij te straffen'.
Mijn inziens is hier ook niemand aanwezig die dit gedrag duidelijk aan kan pakken anders was dit probleem niet aanwezig geweest en was er al helemaal nog niemand op gekropen! Lees wat meer posts van me door en pb me dan als je wilt dat ik een dagje kom helpen zit redelijk in de buurt dus dat is wel een keer te doen. Zorg iig dat je hulp krijgt met dit dier en dat we niet volgende week lezen paard slaat ruiter!

Zeker niet, het dreigen van op de grond valt best goed mee, een strenge HEI roepen is al genoeg voor zijn been weer op de grond te krijgen. Plus de staleigenaar heeft me een beetje gepushed en dan luisteren we maar naar haar he. Het feit is gewoon dat hij echt ging bokken van: jij gaat NU er af en dus niet van paniek, en toen ik de grond raakte zag iedereen dat hij echt smerig trapte om te raken. Nu heb ik dus geluk dat ik de reactie heb om door te rollen als ik val. Maar ik weet een ding, ik kruip er niet meer als eerste op, ik ben inderdaad mijn leven nog niet moe !! Enneuhm ... als je eens zou willen komen helpen, alle hulp is welkom hoor !

Ik denk dat je met Hei zeggen niet genoeg doet! Hij heeft ze been dan al op getrokken en het toch geprobeerd! Ik zou dan toch als hij het doet met longeren zou ik hem daarna toch flink laten rennen! Dan maar een tik met de zweep hij is niet van poppenstront. Hij is idd heel dominant! Zou wel een projectje voor mij zijn! Ik zou ook weer met veel grondwerk beginnen. En inderdaad wat de meesten al zeggen hoe kun je op een paard gaan zitten als je je grondwerk nog niet in orde heb!

Stefje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 10:08

Zo dat is gevaarlijk....Ik zou er niet bij durven hoor :S

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 11:58

Jij, of vorige eigenaar heeft het hem waarschijnlijk ook wat aangeleerd.
hij dreigt, en elke beweging terug uit, een stap, of je gewicht wat naar achter verplaatsen,(is een vrij normale reactie vd mens) en hij krijgt wat hij wil.
Is onbewust gebeurt. Dier heeft gewoon een verkeerde associatie gelegd.
en hoe goed je ook een paard kan opvoeden, zo een foutjes kunnen er nou eenmaal in komen zonder dat je er erg in hebt.

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 17:52

in elk geval niet te gauw naar de zweep grijpen of hem uitputten of zo Verward vind ik een slechte manier van heropvoeding. Gebruik maar je tactiek en verstand om dit dier weer normaal in de omgang te krijgen.

Zo te horen is dit dus geen "projectje" voor jou, aira2005

anne1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 17:58

9 van de 10 keer is een paard dat zulk gedrag vertoont gwn heel erg bang ik zou naar de oorzaak van zijn angst gaan zoeken en de schuld niet bij het paard leggen als je er niet uit komt zou je mischien de vorige eigenaar kunnen bellen om te vragen wat er mischien in het verleden met het paard is gebeurt ik wens je veel succes

aira2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 19:05

Daphaan schreef:
in elk geval niet te gauw naar de zweep grijpen of hem uitputten of zo Verward vind ik een slechte manier van heropvoeding. Gebruik maar je tactiek en verstand om dit dier weer normaal in de omgang te krijgen.

Zo te horen is dit dus geen "projectje" voor jou, aira2005

Nou sorry hoor maar als paarden naar elkaar dreigen dan geeft er ook altijd 1 een schop! Dit paard doet het zelfde naar jou waarom zal je dan niet laten merken dat jij de baas bent! Ik zal het paard zeker niet in elkaar slaan maar een tik kan een paard echt wel hebben hoor, maar vraag me af hoe jij het oplost dan??

En heel veel paarden die dat doen zijn ook niet bang! Ik denk dat zij ook wel het verschil kan zien tussen bangheid en dominatie!

GeaRiemis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 21:34

Citaat:
Nou sorry hoor maar als paarden naar elkaar dreigen dan geeft er ook altijd 1 een schop!

Niet noodzakelijk. Als je kijkt naar de rangorde bij paarden wordt er voornamelijk getrapt en gebeten in de lagere rangorden. Paarden hoger in rang hebben dit vaak niet nodig. Ze hebben hun plaats en dit wordt meestal gerespecteerd. Meestal moeten zij enkel nog maar de oortjes plat leggen en de rest wijkt al.

De beste leiders zijn leiders met zelfbeheersing die weten waar ze mee bezig zijn en bewijzen dat ze een goede leider te zijn zonder dit te moeten afdwingen door te slaan of trappen. Naar wat ik lees lijkt me dit een geval van dominantie, maar het is moeilijk dergelijke dingen te beoordelen zonder het live te zien.

Als je slaat wanneer je paard je trapt doe je aan symptoombestrijding en pak je de oorzaak van het probleem niet aan. Het gaat niet zozeer om dat trappen, maar om je relatie met je paard. Waaruit blijkt dat dit paard oftewel angstig is of dominant en geen respect heeft. Nu dat respect ga je niet afdwingen door het paard een mep te verkopen. Zeg nu zelf voor welke mensen heb je zelf respect. Degene die naar je roepen en tieren telkens je iets fout doet en dan geen uitleg krijgt over datgene wat je fout deed. Of degene die bewijzen dat ze bekwame leiders zijn. Tijd voor je nemen, je begeleiden, je ondersteunen en je de tijd en ruimte geven nieuwe dingen te leren. Degene die weten waar ze het over hebben en je tonen dat je hen kan vertrouwen en bij hen in goede handen bent.

Heel vaak komen wij bij paarden over als de eerste soort leider (zonder dat we dit zelf beseffen). Mede door ons eigen ego en dat we teveel te snel willen.
Nu zulke dingen vragen veel tijd en geduld en zijn ook niet op een paar dagen op te lossen. Je zal je altijd moeten blijven bewijzen als goede leider. Er zijn nu eenmaal paarden die je op dit vlak vaker in vraag gaan stellen en anderen die je leiderschap gemakkelijker aanvaarden.

Dit paardje lijkt me een leerzaam, leuk, maar moeilijk projectje.

Groetjes

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 00:04

Inderdaat, eerst moet de verhouding wie er de leider is , weer duidelijk zijn.
Veel grondwerk , longewerk, lange lijnen, hoefjes geven en dit ook voor iets langere tijd ook terwijl je hem even aanspoort om een stapje te doen,
Het perfect naast je blijven als je ernaast wandelt moet hij vertragen wanneer jij vertraagt maar ook versnellen wanneer jij versneld.
stoppen op jouw vraag, en hier is een halve stap verder , een hele stap te veel. Dus heel consequent in zijn dus.
Dan zadelwennen, hoofdstelwennen, longewerk met die dingen, en als al de tests goed doorlopen zijn , ok dan is het mssn tijd om er voorzichtig aan te beginnen erop te kruipen, maar ook dit is niet gewoon er zomaar opklimmen hoor, doe het met verstand, hou het veilig, en je paard moet het eigenlijk als normaal gaan beschouwen, vertrouwen in jou als leider.
Ik stuur je nog een pb.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 00:08

dit is levensgevaarlijk gedrag. Vroeg of laat gaat dit een keer fout.

eerlijk gezegd vind ik dit zo gevaarlijk dat ik zou zeggen: helemaal niet zelf mee beginnen maar wegbrengen naar een goede professional die dit gedrag kan corrigeren.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 14:37

Dit paard mist gewoon een portie respect. Respect kun je (zeker bij paarden) helaas niet afdwingen, respect moet je krijgen. Ik denk dat dit paard misschien een menselijk maatje mist, iemand die zonder vooroordelen hem verzorgt alsof het een deel van haar (of zijn) hart is. Dit paard heeft gemerkt dat als hij zo doet, hij zijn zin krijgt. Mensen doen onder voor hem en hij mag weer naar stal of naar de wei. Misschien helpt het iemand zonder vooroordelen (moeilijk, moeilijk) bij de stal te laten gaan staan. Dat kan het best met een ander paard waarmee hij het goed kan vinden. Die jongen/of meisje gaat gewoon rustig dat paard borstelen, verzorgen, eten geven liefkozen, enzovoort. Als dit paard (heb over de naam heen gelezen?) het maar ziet: Zo kan het ook! Dit moet enkele dagen herhaal worden, zo krijgt hij steeds meer respect voor de mens. Als je dat een paar dagen hebt gedaan, komt er een andere ruiter met een ander paard. Die doet precies hetzelfde ongeveer 2 dagen lang. Dan komt er weer een ander paard, met weer een andere ruiter. Maar 1 keer. Bij al die ruiters komt een ding overeen; nadat ze het paard voor zijn stal hebben geborsteld, zetten ze hem in de buitenbak. Ze blijven even staan kijken en dan lopen ze weg. Diegene komt hem na een tijdje ook weer ophalen. Hij krijgt langzamerhand respect voor de mens: 'Kijk wat ze doen bij mijn maatjes, bij mijn soortgenoten. En daarna doen ze nog zo tegen mij!'. Als hij bij het naar buiten brengen vervelend doet: niet slaan! Gewoon doorlopen en alleen maar je stem verheffen. Belangrijk is de toon als je normaal tegen hem praat: het moet lief zijn, zeker niet hard.

Na dit ritueel 1 á 2 weken te hebben uitgevoerd heb je ongeveer 10% van zijn respect. Niet veel, maar het schiet op. Een ruiter zou hem nu op de poetsplaats kunnen krijgen. Na het op de poetsplaats zetten van het paard ga je met je hand over zijn hals en geeft hem iets lekkers. Daarna zet je hem weer terug op stal of in de buitenbak (eigen keus, zorg dat je het afwisselt). Doe dit ook 1 week, je gaat elke keer wat verder. 1e dag: met hand over de hals. 2e dag: met hand over de hals en begin van de romp. 3e dag: met hand tot en met de flanken. 4e dag: met hand van voor naar achter. 5e dag: nogmaals van voor naar achter met je hand aaien. 6e dag: hele lijf en de benen alleen aanraken. Geeft hij dan uit zichzelf al een hoefje? Beloon hem met iets extra lekkers. Geweldig zo'n vordering! 7e dag: Laat hem zijn voeten voor je optillen en knuffel dan nog wat met hem. Geef hem elke dag wat lekkers! 8e dag: Misschien kun je al beginnen met poetsen! Hou zachte bewegingen en vertroetel hem op de plekken waar hij het lekker vind. Je bent inmiddels al 3 weken met het paard bezig.

Je hebt als het goed is nu +/- 30% respect. Lijkt weer niet veel, maar eigenlijk is het super! Nu kun je 1 week lang elke dag lekker met hem wandelen. Alleen wandelen in stap! Geen slingerpaadjes, geen sprongetjes op opstapjes, alleen lopen. Dit het liefst niet zo lang. De bedoeling is om hem te leren dat wandelen met een ruiter fijn is. Weer alleen als hij begint te trappen met stem straffen, geen lichamelijke straffen. Hij begint door te krijgen; dat het ook zo kan. De ruiter beloont hem af en toe en afentoe laat ze hem even wat grazen. Op de 4e of 5e dag (ligt aan de vorderingen) laat je een maatje van hem meegaan met een voor hem bekende ruiter. Gooi ze aan het eind met zijn tweeën lekker los in de buiten bak. Ze krijgen dan even gelegenheid te rennen; springen; maar ook gewoon betere maatjes te worden. Gaat dit goed? Herhaal het tot het eind van de week, anders gewoon weer alleen lopen. Zijn respect wordt met sprongen groter.

Ik gok nu zo'n 60% respect. Wauw denk je, door alleen wandelen? Jep, dat is zo goed voor de band. Ok nu wordt het echt leuk; 1e dag: eerst borstelen en knuffelen, dan een korte wandeling; 2e dag: eerst borstelen, knuffelen, dan lekker iets gezelligs doen: taart eten! Jij een stukje van jou lievelingstaart; paardenrecepten te vinden @ internet. 3e dag: Borstelen en knuffelen, dan weer een stukje wandelen; 4e dag: je paard is nu echt een dagje vrij: lekker naar de wei/stal/paddock/loopstal met een vriendje of in zijn eentje. De ruiter komt hem wel even wat lekkers geven. 5e dag; ik weet zeker dat hij knuffelen en borstelen geen probleem vind; 6e dag: borstelen, knuffelen, wandelen met een maatje en een stukje taart! 7e dag: belangrijke dag! je gaat voor het eerst aan de hand met hem draven. Doe dit in een bak, dan kan hij niet wegrennen. Je kunt nog maar een paar meter draven, maar toch. Ongeveer één lange zijde. Doe dit wel op de A-C lijn, want als hij op de hoefslag loopt tussen jou en de muur, kan hij zich ingesloten voelen en in paniek raken. Op de A-C lijn heb je alle ruimte. Gaat dit goed? Beloon hem uitgebreid en ga lekker knuffelen. Hij heeft nu door dat hij beloond wordt als hij iets goeds voor je doet.

1 week lang ga je hiermee door. Draven aan de hand. En steeds iets meer naar de muur toe. Op de 7e dag zou je een heel rondje bak kunnen draven met hem tussen jou en de muur in. Super gaaf natuurlijk! Vergeet het niet te belonen! En elke dag borstelen. Als hij niet wil draven, ga niet met een zweep zwaaien ofzo, gewoon rustig klikken met je tong. Je kunt nu rustig gaan opbouwen met opnieuw inrijden. Je manege eigenarresse of anders een proffessional weet hoe dit kan met dit soort paarden. Heel belangrijk: hij moet de volle 100% respect voor je houden. Bij inrijden dus geen zweepslagen. De eerste keer dat je met zweep gaat werken is als hij volledig is ingereden. Dan komt de zweep gewoon een keertje rustig in je hand zonder hem te tikken. Na een paar dagen dus pas een zacht tikje en hem laten ruiken aan de zweep.

Dingen die hierbij allemaal heel belangrijk zijn!!!! :
- GEEN ZWEEP, GEEN PIJNLIJKE LICHAMELIJKE RITUELEN
- ALTIJD twee ruiters erbij. Nooit in je uppie, stel dat het fout gaat en misschien raakt hij dan alleen gewend aan die ene ruiter.
- Nooit drukte, daar raakt hij van in paniek!
- Niet zelf in paniek raken, werkt aanstekelijk.
- Doe precies wat hier staat, ga niet alvast een weekje verder, omdat je denkt dat hij het nu wel kan, dat is niet het geval.
- Vragen? Mail me.
- Iemand toevoegingen? Voor uitvoering, mail me. Ik geef snel toe dat ik fout zit, maar sommige 'rare' dingen heb ik juist expres gedaan.

Heel veel succes, ik vind het een pracht van een beest, maar mist gewoon respect voor mensen.
NIET AFDWINGEN Whoosh! , MAAR KRIJGEN.

Nogmaals succes OK dan!
Groetjes Hilde!

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 14:41

Oh, nog niet direct met grondwerk beginnen enzo. Je kunt grondwerk eventueel wel toevoegen tussen draven aan de hand en inrijden kun je natuurlijk lekker grondwerken met je paard!

Ennne.... Alles wat goed gaat verdient een beloning in vorm van een aai/knuffel/snoepje, ligt er aan HOE goed het is.

En als je met deze beschrijving begint enzo, mail je me dan? Ik wil ook graag van anderen weten wat er fout is aan dit allemaal..?!

MIJ NIET PMEN, MIJ ALLEEN MAILEN. Weet niet hoe je PB kunt lezen; dat mag je dus ook mailen Bloos!

GeaRiemis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 16:56

Ik ben het met je eens op het vlak van dingen rustig en stap voor stap aan te pakken. Nu voor elk paard is deze aanpak anders en ik denk niet dat deze strategie voor ieder paard van toepassing is. Voor sommigen misschien wel, maar voor anderen dan weer niet. Hangt een beetje van het karakter van het paard af. Met hele drukke paniekerige paarden helpt het vaak om voort te doen. Niet te lang treuzelen, verder werken. Talmen is voor zulke paarden verontrustend. Ze hebben actie nodig en gaan zich dan hoe langer hoe meer focussen op jou. Grondwerk is niet alleen datgene wat je in een bak doet. Het zijn geen kunstjes. Het gaat over de totale aanpak. Je moet leren je paard te begrijpen. Elk klein signaal te leren zien en daar onmiddellijk op in te spelen. Als je enkel grondwerk in de piste doet, maar je laat je paard verder weer gewoon doen waar hij zin in heeft worden het kunstjes. Het is de bedoeling dat je deze oefeningen overal doet. Je moet je hele houding naar dit paard toe veranderen. Je valt anders ook wel snel door de mand en paarden hebben dit zeer snel door.

Zoals ik al zei is het belangrijk om hier begeleiding in te zoeken. Het is een hele aanpassing voor zowel jou als je paardje en het belooft geen gemakkelijke weg te worden. Maar wel een leerrijke.

Groetjes

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 20:12

Sluit ik me bij aan, maar ik vind/denk dat dit paard echt een portie respect mist. Dan kom je nergens, ook niet met een professional.

GeaRiemis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 20:49

Citaat:
Othello_ schreef:
Sluit ik me bij aan, maar ik vind/denk dat dit paard echt een portie respect mist. Dan kom je nergens, ook niet met een professional.

Hoogstwaarschijnlijk is er inderdaad een gebrek aan respect. Hoewel ik zulke dingen moeilijk vind in te schatten over het internet.
Nu een professional weet wel hoe dit respect te verkrijgen, daarvoor zijn het net professionals. Let wel ik heb het hier niet over een dressuurruiter of springruiter perse. Kan natuurlijk, wel. Maar iemand die vertrekt vanuit de psychologie van het paard. Eerst de relatie mens-paard bevestigt en dan verder gaat met het rijden, welke discipline van de paardensport dat dan ook mogen zijn. Mensen die heel bekwaam zijn kunnen soms verbazingwekkend snel dit respect krijgen. Ze weten net op die juiste momenten te reageren en ook op de juiste momenten het paard rust te geven.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 21:00

Citaat:
GeaRiemis schreef:
Citaat:
Citaat:
Othello_ schreef:

Hoogstwaarschijnlijk is er inderdaad een gebrek aan respect. Hoewel ik zulke dingen moeilijk vind in te schatten over het internet.
Nu een professional weet wel hoe dit respect te verkrijgen, daarvoor zijn het net professionals. Let wel ik heb het hier niet over een dressuurruiter of springruiter perse. Kan natuurlijk, wel. Maar iemand die vertrekt vanuit de psychologie van het paard. Eerst de relatie mens-paard bevestigt en dan verder gaat met het rijden, welke discipline van de paardensport dat dan ook mogen zijn. Mensen die heel bekwaam zijn kunnen soms verbazingwekkend snel dit respect krijgen. Ze weten net op die juiste momenten te reageren en ook op de juiste momenten het paard rust te geven.

Klopt ook weer, maar je kunt een paard toch geen respect afdwingen? Zeker niet zo'n dominante. En inderdaad, erg moeilijk in te schatten via internet. Ik heb een keer met een paard gewerkt die geen respect heeft voor me/andere mensen. Toen heb ik het via dit stappenplan (hierboven ergens Tong uitsteken) gedaan en dat werkte prima. Natuurlijk kun je wat kleine veranderingen aanbrengen. Het paard waar ik mee werkte begon als je ook maar op zijn rug ging zitten te rennen en te bokken en beet naar je in de stal en in de omgang. We zijn toen bij een osteopaat geweest, dierenarts, paardenarts, hoefsmid, tandarts, gedragstherapeut. Niks hielp.. Uiteindelijk heb ik er super mooie wedstrijden mee gesprongen, alleen door zijn respect te verdienen en je paard als een maatje te zien, niet als een ding waar je op kunt rijden.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 21:20

als je zeker weet dat die niks heeft en hij doet zo dan ga je er is mee wandelen met een hengste ketting en een zweep en als die zo doet geef je die draak is goed op de kl**te
als hij niet normaal kan doen dan maar zo, je gaat jezelf neit laten trappen wat denkt die tank

GeaRiemis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 23:39

roybrit schreef:
als je zeker weet dat die niks heeft en hij doet zo dan ga je er is mee wandelen met een hengste ketting en een zweep en als die zo doet geef je die draak is goed op de kl**te
als hij niet normaal kan doen dan maar zo, je gaat jezelf neit laten trappen wat denkt die tank

En op die manier gebeuren er dus ongelukken. Jij begrijpt je paard niet en je paard begrijpt jou niet. Als eigenaren van welke dieren dan ook is het onze verantwoordelijkheid proberen te begrijpen waar bepaald gedrag vandaan komt. Als paarden, honden, .... niet doen wat we vragen ligt dit in 99,9% van de gevallen aan ons. We moeten proberen te begrijpen vanuit welk standpunt het dier de wereld bekijkt en van daaruit gepast reageren op bepaalde gedragingen. Of het nu gaat om dominantie, angst, wat dan ook.

Je probeert een goede leider te zijn. En dat vertrouwen moet je verdienen. Een goede leider is niet iemand die roept, slaat, ... , maar iemand die je begeleidt, de ruimte en de tijd geeft om te ontwikkelen en natuurlijk ook wel bepaalde grenzen stelt. Denk maar aan het opvoeden van een kind. Nu, dit is mijn mening. Ik wil meer dan enkel rijden. IK streef er naar dat mijn paarden graag bij mij zijn en desgevolg ook graag met en voor mij "werken".

@Othello. Ik ben het volledig met je eens. respect kun je niet afdwingen, dat moet je verdienen. Maar je doet dit vaak door te leren "communiceren" met je paard. Proberen te begrijpen wat hij je wil zeggen. Er zijn mensen die dit gedrag van paarden zo snel kunnen lezen en hier zo snel gepast op kunnen reageren dat het paard heel snel respect voor hen krijgt. Het gaat hier om de vakbekwaamheid van deze mensen. Heel veel paarden geven ons vaak kleine signalen die erop wijzen; pas op. Heel veel mensen zien dit niet en dan plots (in hun ogen, want je paard heeft je al tien keer gezegd ermee te stoppen) komt ineens die trap. Als je leert die kleine signalen te lezen en dan onmiddellijk te reageren, voorkom je veel problemen. Jij hebt waarschijnlijk van nature een goede feel met paarden en misschien daarom dat je met dit paardje nog super mooie wedstrijden hebt kunnen rijden.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 18:38

Helemaal mee eens. Jij hebt er wel verstand van, zeg!
Ik ben nog maar een jonge ruiter van 14 en heb nog niet zoveel geleerd, maar van mensen zoals jou kan ik nog veel leren!

Hogeboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 21:30

Ik ben nog nooit gericht getrapt door mijn eigen paarden, ik houd al 17 jaar paarden. Ik had altijd hengsten en momenteel een konikpaard die met de fles is grootbebracht. Zij kan anderen wel trappen, maar bij mij doet ze niets. Ik heb zelf ook nooit iets fysieks moeten doen bij haar om duidelijk te maken wie de leider is.
Wel ben ik overwichtig naar hun door mijn houding, ik bepaal, ik zeg, ik negeer en ik besluit. Maar respecteer hun eigen karakter wel en krijgen hier de ruimte voor om hun ding te kunnen doen. Ze volgt mij blindelings.

Een paard wat binnen komt en in de stal al duidelijk gericht trapt zal ik persoonlijk niet meteen erop gaan. Het is erg gevaarijk gericht trappen....pfff je moet niet denken wat er kan gebeuren. Als de medische molen doorlopen is van oorzaken en je grondwerk goed is en hier basisvetrouwen in gelegd is moet het goed gaa, zo niet.....een paard heeft ook een emotionele kant. Deze is erg goed ontwikkeld en als het duidelijk is wie de leider is in de groep, in dit geval de mens, zal een paard zich 100% procent inzetten.
Ooit weleens een paard gezien op een manege die ernstig probleemgedrag vertoonde, alles bleek goed te zijn...conclussie: een vervelend rotbeest, zo werd het genoemd. Niet wat hij verdient.
Bij sectie na zijn overlijden bleek er een tumor in het hoofd te zitten.....je moet er maar opkomen. Het paard heeft tijdens zijn onzichtbare handicap de recpect van de mensenhand verloren....wat is dat dier doorgepakt...achteraf moeten ze zich schamen.

Ook heb je paarden die van nature willen blijven vechten voor hun eerste rang......de chronische vechters, vaak overschreeuwing van hun onzichtbare doch aanwezige angst...
Soms moet je besluiten het dier als rijpaard om te geven en het als paard laten begrazen in bijvoorbeeld natuurreservaten of iets dergelijks.

Ik hoop dat jullie snel tot een oplossing komen, doe voorzichtig iedergeval met het voorkomen van een trap.

Jarno.