Belangrijke kwaliteiten die een sportpaard moet hebben

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Keukenkast

Re: Belangrijke kwaliteiten die een sportpaard moet hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 22:59

Vudress schreef:
1. Mentaliteit, elke dag weer willen lopen.
2. 3 correcte basisgangen.
3. Een correct aansprekend exterieur met een makkelijke hals.

En door dat fijne exterieur heb je vanzelf al een fijne zelfhouding.

Wat versta jij dan onder een makkelijke hals? Want een te soepele hals vind ik vaak lastiger!
Mijn paard heeft ook zo'n soepele hals, maar voor ik een beetje door had hoe ik die hals zo moest houden dat ze er niet onder uit friemelde Knipoog

stal_kuiper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 23:11

de punten zijn alleen de weerspiegeling van je trainingsniveau , of ie nou wel of niet beter gaat op wedstrijd die rij je niet iedere dag , je moet nagaan wat voor jou belangrijke punten zijn , wil je er een kant en klaar om van te leren of wil je graag een opvallend dier wil je wedstrijdresultaten wil je plezier beleven aan het vooruitkomen met een wat lastiger paard waar meer inzit??? ander ding , vind ik als je het niet gelijk weet... is dat hem gewoon niet! verder kijken! als je nu al twijfelt!!!! er zijn er zoveel , pas als alles in je zegt of dat nou lgisch verstandig of slim is doet er niet toe , als ut um is voel je dat gelijk!!!!

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 23:15

tja als ie alle karakter heeft en niet kan lopen, helemaal verkeerd gebouwd is om oefeningen correct uit te voeren, minste of geringste kreupel is heb je er ook niets aan. Ik blijft dus op m'n 55%

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 23:39

Gezond had bij mij natuurlijk op 1. horen te staan, slim punt Romy18!

En Eyck,
Een makkelijke hals vind ik een hals die genoeg lengte heeft, die opwaarts is met een niet te zware kaak en voldoende nek.

Zo'n hals die jij omschrijft vind ik dus niet ideaal.

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 23:42

Is het ook niet zoals ik zei, vandaar dat ik het me afvroeg Knipoog

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 14:18

Dat ze voor je willen werken, niet in verzet raken, niet te snel beledigd, 3 fatsoenlijke basisgangen, en dan het liefst beetje mooie pony,
maar als je met een fjord aan komt, wat ik dan eerst mee reed, maar hij was te sterk voor me, maar daar kreeg ik al een sjaggerijnige kop als ik nog geen eens begonnen was, terwijl hij best leuk kon lopen

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 18:04

wat ik zelf graag heb is.
een gezond en goed slim paard
goede basis gangen met vooral goede stap en galop.
een werker, maar dus wel met karakter das mijn type wedstrijd paard, hij hoeft van mij niet persee een prachtig paard te zijn maar moet wel een zijn die ik leuk vind kwa uiterlijk

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 09:53

Tja, B t/m Z is in principe voor elk paard te doen, dus wat vraag je dan eigenlijk?

Een goed sportpaard dat ook verder moet kunnen, moet sowieso goed tussen de oren zijn. Dat blijft het allerbelangrijkste. Verder zie ik graag een fijne galop en stap. De rest is bewerkbaar en het type vind ik eigenlijk weinig boeiend. Ik vind het wel leuk als ze iets aparts hebben, dat opvallende heb je nodig.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 10:45

BenB schreef:
Bedankt voor de reacties! Ik twijfel namelijk over een paard dat zeker mogelijkheden heeft, maar steeds onder het werk probeert uit te komen. Ik vind het het allerbelangrijkst dat een paard met je mee wil werken, en niet tegen je in gaat werken. Misschien is het een kwestie van het paard uittesten. Zijn er meerdere die paarden (hebben) of rijden die overeenkomen met een lastig karakter en toch in de ring goed presteren?

Truukjes leer je op zich wel mee omgaan, maar ik kan uit ervaring zeggen dat het heel f*ck is als je paard er in de training super aanstaat en dat het in de ring mislukt (of dat nu door kijkerigheid is of doordat je spanning hebt de geintjes van je paard even niet op kan lossen)
Als je ambitie tot het Z gaat, zou ik een dergelijk paard laten staan en gewoon een braaf werkwillig ding aanschaffen.
Als je ambitie hebt voor meer dan stel ik dat aan de betere paarden altijd op de een of andere manier een steekje los is, dat zijn nooit gewone doorsnee paarden in gedrag. Dan nog vind ik het wel belangrijk dat het paard uit zichzelf wel graag WIL. Dus ook dan als het paard aangeeft echt niet te willen werken heb je er als sportpaard niet veel aan. De vraag is of er een reden is dat het paard zich zo gedraagt.

JuulMacmoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 10:55

er echt voor willen gaan,
een paard dat niet meewerkt is ook niet handig.
daar kom je veel minder ver mee.

Wel vind ik altijd dat de ruiter en het paard bij elkaar moeten passen,
en samen een moeten zijn.

liefs

se7entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 11:08

Het is erg lastig om een paard te rijden met een moeilijk karakter, in de ring maar ook thuis.
Maar het geeft mij wel veel voldoening als ie dan wel fijn loopt en dat bijna alles klopt, want helemaal kloppend krijg je het bijna niet bij die paarden vind ik.
Maar je moet altijd in je achterhoofd houden dat de proef de mist in kan gaan als ie iets ziet en daar misbruik van maakt, daar moet je wel tegen kunnen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 20:04

Karakter is voor mij het allerbelangrijkste! altijd willen blijven lopen en werkwillig.En van mij persoonlijk mogen ze aardig heet zijn,liever te heet dan te lui.
Naast het karakter vind ik het achterbeengebruik het belangrijkste.De rest van de mankementen aan het exterieur kun je aardig sleutelen zolang het karakter maar goed is.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 17:57

Ja dat is per persoon verschillend natuurlijk.

Wat ik zoek in een (sport)paard. Is op de eerste plaats een fijn karakter. Je bent echt geen rotte appel nodig om verder dan het Z te denken. ( al heb ik persoonlijk die ambitie ook niet )

Onder fijn karakter versta ik:
Fijn om mee te werken.
Niet snel onder de indruk.
Werklustigheid.
Denkt met je mee.

Paard moet gezond zijn. Geen grote gebreken aan het exterieur. 3 goede basisgangen. Hoeft van mij geen spectakel in te zitten.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 11:11

WAt ik hier lees is dat je met elk paard gewoon in het Z kunt rijden, dat is natuurlijk ook zo. Als je veel kleine wedstrijden afgaat waar je her en der een puntje rijd en je rijdt verder gewoon goed dan kom je vanzelf aan je punten toe.

Maar wil je echt goed meerijden in de basis en ook op grotere wedstrijden in de hogere klasses bovenin eindigen dan heb je echt een beter paard nodig!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 11:15

Of gewoon goed kunnen rijden Knipoog

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 12:31

se7entje schreef:
Het is erg lastig om een paard te rijden met een moeilijk karakter, in de ring maar ook thuis.

Ik denk dat heel veel paarden ten onrechte worden beschuldigd van een 'moeilijk' karakter.
Goed paardrijden is gewoon moeilijk. En dat ligt in de meeste gevallen niet aan het paard.

Elk paard heeft wel iets; de een is wat kijkerig, de ander misschien wat loperig. Weer een ander is soms een beetje te flegmatiek etc. etc. Als je zelf problemen hebt om dat in goede banen te leiden, dan lijkt het wel of anderen altijd maar zo'n 'makkelijk' paard hebben. Maar wanneer iets er bij een ander 'makkelijk' uit ziet, wil dat niet zeggen dat diegene een 'makkelijker' paard heeft dan jij. Diegene is op dat moment waarschijnlijk beter in staat het beste uit zijn paard te halen.

Ik heb twee totaal verschillende paarden. De een is wat flegmatiek. Dan denk je; als ik toch eens een wat sensibelere zou hebben dan zou alles een stuk makkelijker gaan. Mijn andere paard is erg sensibel, en dat is echt niet makkelijker, en andersom. Het vraag allemaal weer een eigen aanpak.

Een goed proefje neerzetten op basis-niveau (zeker op B tm m1 niveau) is voor de gemiddelde ruiter een stuk moeilijker dan voor een gemiddeld, enigzins normaal sportpaard.

Vudress schreef:
Maar wil je echt goed meerijden in de basis en ook op grotere wedstrijden in de hogere klasses bovenin eindigen dan heb je echt een beter paard nodig!

Daar ben ik het mee eens. Het is en blijft gewoon zo dat bij twee even goed rijdende ruiters degene met kwalitatief het beste paard wint. En terecht, want die benaderd het ideaalbeeld gewoon het meest.

Verder kun je natuurlijk over discussieren wat 'kwaliatief' goed is. Ik vind een eerste eis gewoon goed gangwerk en een functioneel exterieur. Met een prachtig koppie en een prachtig papier alleen win je geen proef. Kleur, afstamming, schoonheids'foutjes' als ramsneuzen etc. zijn wat mij betreft totaal ondergeschikt.

Overigens hebben ze wel eens onderzoek gedaan naar de exterieuren van top-GP dressuurpaarden (heel artikel in De Hoefslag). Praktisch geen enkel paard voldeed aan de 'keurings-norm'. Zo zagen ze veel platte kruizen, onderhalzen, sabelbeninge achterbenen, en korte voorbenen ect. Ook waren maar weinig paarden echt 'berg-op'gebouwd. Maar ze zagen nooit weke lendenen en afhangende kruizen.

Wel konden alle paarden hun lichaam goed gebruiken en hadden ze allemaal bovengemiddelde gangen.

rosannev

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 12:35

Vudress schreef:
WAt ik hier lees is dat je met elk paard gewoon in het Z kunt rijden, dat is natuurlijk ook zo. Als je veel kleine wedstrijden afgaat waar je her en der een puntje rijd en je rijdt verder gewoon goed dan kom je vanzelf aan je punten toe.

Ben ik het helemaal mee eens! Maar een goed paard is natuurlijk nooit mis Haha!

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 23:38

ik vind een handteerbaar paard goed karakter goed gebouwd in goede conditie temparamentvol(voorwaards) en een goed achterbeen voor been is leuk voor de show

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 23:48

WinBinChes schreef:

Ja, dat is ook echt grotendeels waar.
Maar waar ik op doelde is; TS vraagt naar een 'goed' sportpaard.. WAT is dan een 'goed' sportpaard? Eentje die Z kan lopen? Dat slaat dan dus nergens op. Eentje die GP moet lopen? Dan zou ik al iets heel anders zoeken dan als het om een LT paard gaat.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 23:48

jasmijn78 schreef:
Overigens hebben ze wel eens onderzoek gedaan naar de exterieuren van top-GP dressuurpaarden (heel artikel in De Hoefslag). Praktisch geen enkel paard voldeed aan de 'keurings-norm'. Zo zagen ze veel platte kruizen, onderhalzen, sabelbeninge achterbenen, en korte voorbenen ect. Ook waren maar weinig paarden echt 'berg-op'gebouwd. Maar ze zagen nooit weke lendenen en afhangende kruizen.

Wel konden alle paarden hun lichaam goed gebruiken en hadden ze allemaal bovengemiddelde gangen.

De indoor brabant norm! Haha!

se7entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 00:52

@jasmijn78 je hebt gelijk, er worden er veel bestempeld als moeilijk die dat eigenlijk niet zo zijn omdat er geen goede communicatie is maar er zijn er wel die ook echt niet zo'n makkelijk karakter hebben en dan is het moeilijk om daar mee rond te sturen.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 13:01

sjaantje schreef:
WinBinChes schreef:

Ja, dat is ook echt grotendeels waar.
Maar waar ik op doelde is; TS vraagt naar een 'goed' sportpaard.. WAT is dan een 'goed' sportpaard? Eentje die Z kan lopen? Dat slaat dan dus nergens op. Eentje die GP moet lopen? Dan zou ik al iets heel anders zoeken dan als het om een LT paard gaat.

Ja natuurlijk, maar in mijn ogen zit er niet zoveel verschil in een goed paard en een GP paard of LT paard. Behalve dan of het paard het nivo al heeft en daar wordt hier niet over gesproken. Want het is voor elk dier nog maar de vraag hoever ze komen. En dan ligt het voornamelijk aan waar ze terecht komen.

Ik denk dat mijn paard veel kwaliteiten heeft. Het is geen ''dressuurpaard'', maar hij loopt veel ''dressuur'' paarden eruit. Hij weet wat hij met zijn moet doen. Kan goed lopen. Alleen dat ding op zijn rug zit hem soms in de weg. Verder dan het Z zullen we wellicht niet komen, maar ik denk niet dat dat aan het paard te wijten is. En ik denk dat dat in 75% of meer van de gevallen is. Dus of het er dan werkelijk in heeft gezeten, is dan maar ook weer de vraag.

Dus uitgaande van bovenstaande. Koop een correct en gezondpaard. Het paard zal de kwaliteiten van de ruiter niet verbeteren, dat moet jezelf doen.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 14:28

asjemenou schreef:
De indoor brabant norm!

Inderdaad ja! Haha! Was heel leuk om te lezen... Van Marian Dorrestein las ik laatst ook een artikel over haar visie op een goed sportpaard... Die is ook wat anders dat wat goed scoort op een keuring.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 14:53

@WBC: MI zit daar toch wel een groot verschil in Ja

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 20:04

sjaantje schreef:
@WBC: MI zit daar toch wel een groot verschil in Ja

Precies de punt die ik wou maken en ben blij dat je erop inhaakt, want wat maakt een paard nu een goed sportpaard.
Als het paard het nivo niet loopt, hoe weet je dan dat het erin zit?