Belonen/straffen en geheugen van een paard!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

horselove154

Re: Belonen/straffen en geheugen van een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-08 19:44

Dank voor jullie reacties!

Als je paard zich niet laat pakken in de wei, en na veel moeite heb je hem toch te pakken: moet je dan belonen, straffen of helemaal niets??

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 21:18

Zeker niet straffen => anders gaat het paard het nog minder leuk vinden om naar je toe te komen.

Beter is het om er echt een positief moment van te maken, geef een aai en laat hem bvb weer gaan, zo leren ze dat het het niet altijd hard labeur hoeft te zijn.

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 21:43

GreenRider schreef:
Ja een minuut is ook wel lang, maar als ik de spaanse pas vraag en dan een beloning wil geven moet ik het even uit me jas zak pakken en dat kan ik niet binnen 2/3 seconden met mijn zakken Clown

paard legt dan ook weer een associatie Lachen
goed doen -> gerommel in jas
-> gerommel in jas -> snoepje

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-08 21:57

oke, bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 09:19

GreenRider schreef:
Ja een minuut is ook wel lang, maar als ik de spaanse pas vraag en dan een beloning wil geven moet ik het even uit me jas zak pakken en dat kan ik niet binnen 2/3 seconden met mijn zakken Clown

Je hebt je paard dan ws wel al binnen een paar seconden beloond met je stem en/of je energie, lijkt mij?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 09:20

horselove154 schreef:
Als je paard zich niet laat pakken in de wei, en na veel moeite heb je hem toch te pakken: moet je dan belonen, straffen of helemaal niets??

Belonen. Het uiteindelijke resultaat is immers goed en dat beloon je.

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 18:58

Moet het weglopen dan niet worden gestraft?? Dat zal wel niet gaan omdat ze dat niet meer weten!

AtelierB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 20:29

hoe wil je dat doen binnen 2-3 seconden... paard staat in de tussentijd ver weg en heeft op dat moment "maling" aan je.
Beter is continu goed gedrag (dus bij je blijven / meegaan de wei uit) te belonen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 20:38

Nog beter is het om het gewoon interessant te maken voor je paard om te komen.

Hogeboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 09:05

De methode die je toepast bij het aanleren van gedrag is conditioneren...voor de pedagogisch opgeleide mensen onder ons.....de welbekende Pavlov.
Hier even een link naar de methode en hoe die werkt....immers altijd leuk om te weten waarom je paarden het zo aanleert. Het bied een hoop inzicht.

De link: http://www.psyonline.nl/hof/pavlov.htm

Jarno.

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 10:32

Hogeboom: Over pavlov heb ik vorig jaar het een en ander moeten leren! Maar zo goed weet ik dat niet meer..

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 12:47

Hogeboom schreef:
De methode die je toepast bij het aanleren van gedrag is conditioneren...voor de pedagogisch opgeleide mensen onder ons.....de welbekende Pavlov.
Hier even een link naar de methode en hoe die werkt....immers altijd leuk om te weten waarom je paarden het zo aanleert. Het bied een hoop inzicht.

De link: http://www.psyonline.nl/hof/pavlov.htm

Jarno.

Pavlov is een leukigheidje, maar met OPERANT conditioneren kom je net iets verder. Even de theorie erop nalezen dus Knipoog

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 13:07

@ Joviban:
Geldt dit ook bij ongewenst steigeren?
Het lijkt me vrijwel onmogelijk om een paard te straffen terwijl hij steigert, dit gaat enkel als hij neerkomt. (als ik hem niet vast heb toch) Maar moet hij dan beloond worden omdat hij neerkomt en dus niet meer steigert? Of hoe zit dat dan?

Ik ben ook in het bezit van een hengstenketting, deze gebruik ik voor het steigeren aan de hand. Als hij steigert, voelt hij op het moment zelf de pijn van de ketting, dus op het moment dat hij de lucht in gaat. Nu doet hij het dus niet meer aan de hand. Maar in de wei is het nog vrij vervelend, als ik hem nog niet vast heb.
Hij doet het niet uit agressie, maar meer als dominantiespel. Hoe moet ik dit aanpakken?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 13:20

Ik zou je stem gebruiken samen met de hengstenketting: zodra (en echt op krak hetzelfde moment, werk aan je timing) hij de ketting voelt een hele duidelijke NEEN gebruiken.

Verder: vraag een oefening die het steigeren onmogelijk maakt => vraag hem om met zijn neus de grond aan te raken. (moet je even opzoeken hoe je dat moet doen, boek van teblick is een leuke).

En natuurlijk: goed mee aan de slag gaan, steigeren mag natuurlijk niet (niet dat ik er zo'n held mee ben hoor, ik probeer gewoon even mee te denken).

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 14:43

@ Poes:
bedankt voor je reactie. Ik ben er wel wat mee.
Het is een tweejarige hengst waar ik het over heb, hij probeert zijn grenzen zowat af te tasten. Enkel in de winter doet hij zo. Vorige winter hebben ik en mijn vader een aantal blauwe plekken gehad doordat hij steigerde als we hem van de wei wouden gaan halen.

Toen heb ik een hengstenketting gekocht op aanraden van een kennis. Aan de hand werd hij enorm braaf, en na een tijdje verdween heel het etterig gedrag. Hij was echt het makste paardje dat je je kon voorstellen. Ik durfde hem wandelen sturen met het kleinste kind. Tot vorige week. Hij begon weer happerig te worden, en ook het steigeren kwam terug.
Hij deed het eerst aan de hand, maar sinds ik de hengstenketting terug had aangedaan, doet hij het nu enkel (af en toe) in de wei. Maar af en toe is voor mij nog te veel.

Een vriendin van me raadde me aan om hem uit evenwicht te brengen tijdens het steigeren, zodat hij eens schrikt. Ik zie niet in hoe ik dit kan doen. Ik heb al eens hoeven (met ijzers) tegen mijn hoofd gehad(wel van een ander paard), dit wil ik geen tweede keer meemaken. Romeo heeft misschien geen ijzers, maar zo een beestje heeft toch kracht genoeg om je de kop in de slaan.

PS: er zullen er zijn die denken: "waarom is hij dan nog hengst???" Ik ben er inderdaad over aan het denken om hem te laten castreren, maar dit zal het steigeren toch niet oplossen. Ik moet hem toch duidelijk maken dat steigeren niet mag, of hij nu hengst of ruin is. Ook ruinen spelen dominantiespelletjes...

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 22:47

Nou hem laten ruinen zou toch een flink verschil kunnen maken hoor... Staat hij alleen nu?

Verder: aan het werk met die hap, niet longeren maar wel gehoorzaamheidsoefeningetjes en indien mogelijk mee gaan wandelen.

Verder zorgen dat je geen enkele beloning koppelt aan het steigeren => hiervoor moet je even uitzoeken wat zijn bedoeling is. Wil hij aandacht of net met rust gelaten worden? Dan doe je net het tegenovergestelde dus Lachen

Ik zou het dus eerst rustig proberen op te lossen en ondertussen meer respect verdienen aan de hand. Als dat niet werkt kun je altijd nog de zweep meenemen en hem even alle hoeken van het land laten zien.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 23:00

Nou bij een hengst is een gedeelte van het gedrag zuiver hormonaal. Wat inhoud dat ie er geen doel mee hoeft te hebben maar zijn instinct gewoon opspeelt. Daar kan dat dier niks aan doen en straffen helpt weinig.

Verder is conditionering de term die hier relevant is. Dat is het structureel herhalen van dingen. Op ten duur weten de hersenen : ha geluid uit het voerhok = eten! en weten ze ook bijten = een correctie. Het is inderaarom daad zo dat paarden zonder die herhalingen geen koppeling maken tussen hun gedrag en jou reactie. Daarom moet je inderdaad snel en op de juiste manier corrigeren.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 23:15

Om daar even op in te pikken er zijn 2 vormen van conditioneren: klassiek (pavlov!) en operant (skinner).

Bij klassiek leer je het dier een instinctieve reactie geven op een stimulus waar die reactie normaal niet op volgt.
vb: hond gaat kwijlen bij ruiken vlees => je laat telkens een belletje rinkelen en geeft hem dan vlees => hond gaat kwijlen bij belletje.

Operant: je leert het dier dat na een stimulus zijn reactie een bepaald gevolg heeft. Het gevolg bepaalt of een bepaalde reactie op de stimulus herhaalt zal worden of niet.
vb: Je zet druk op het touw => paard blijft hangen => je blijft druk houden. => paard leert dat zelf druk houden geen oplossing is (tenzij hij niet door heeft dat er andere mogelijkheden zijn, je moet de oefening dus heel doordacht opbouwen).
Je zet opnieuw druk op het touw, paard stapt in de richting van de druk => druk valt weg => paard leert vaker weg te stappen.

Hoe gerichter en beter getimed je leert omgaan met operant conditioneren, hoe actiever je paard leert zoekt naar oplossingen en hoe sneller ze doorhebben wanneer een oplossing goed is.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 13:05

Bedankt.
Ik denk dat jullie beiden gelijk hebben. Volgens mij is het een groot deel hormonaal, want hij doet het altijd in dezelfde periode van het jaar.
Het heeft volgens mij ook wel te maken met het feit dat hij aandacht wilt. In de zomermaanden ben ik meer met hem bezig, dan heb ik ook veel meer tijd. Het is niet zo dat ik nu geen tijd heb voor hem, maar gewoon minder(ivm school).

Ookal is het maar een paar weken in een jaar dat hij zo doet, ik denk dat ik hem best toech laat ruinen. 2.5 lijkt me een mooie leeftijd om gecastreerd te worden. Ik wil hem ook beleren voor een koetsje, en ik zou ook graag een ruitertje voor hem zoeken(aangezien ik met mijn 1.78m te groot ben), en dit zal allemaal gemakkelijker gaan met een ruin...
Onze men-instructeur zegt dat mennen met een hengst haast onmogelijk is, tenzij je een hengst hebt die er niet om geeft dat hij hengst is.(en zo is Romeo niet bepaald Vork )

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 15:37

mijn pony (fjord) is zo slim als ze braaf was of iets goed deed zei ik altijd goedzo en dan kreeg ze soms wat lekkers of gewoon een braaf klopje Haha!
nu zodra ik goedzo zeg met rijden oid staat ze meteen stil en kijkt achterom of ze nog iets lekkers krijgt