Tegen je instructeur in gaan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

magic_lover

Re: Tegen je instructeur in gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 20:16

tegen in gaan is een groot woord.
maar er is wel ruimte voor eigen inbreng.

bvb om te zeggen hoe ie op dat moment aanvoelt, kan er soms heel anders uitzien dan het voelt etc.

je hebt natuurlijk niet les om alles beter te weten, maar ik vind het wel fijn dat ik tussendoor wat dingen kan zeggen, of over kan hebben waarom en hoe etc... Lachen

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 20:20

cheyentic schreef:
mijn instructeur vraagt er altijd naar of ik begrijp wat hij bedoelt en of ik het ermee eens ben..

Dat kan natuurlijk ook, dan heb je als ruiter gewoon de gelegenheid er op in te gaan als je dat wilt.
Maar op de momenten dat er gewerkt wordt vind ik het vervelend en zonde om te gaan lopen kletsen. het is niet enkel praaltes vandaag Knipoog Door (uitgebreid) te praten is de concentratie er niet en dus onderbreek je het rijden. Als het erg acuut is alá, maar wat mij betreft doe je gewoon eventjes goed mee, en komt het evalueren later.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 20:23

idd dat ben ik met je eens magic_lover. Echt er tegenin gaan doe ik ook niet, maar ik geef wel mijn mening over bepaalde trainingsmethoden. Zo ben ik zelf ontzettend tegen in de krul rijden, verschrikkelijk. Als je dat weet dan ga je opzoek naar iemand die dat niet doet en, volgens mij dan, de juiste manier van trainen van een paard. Bij diegene neem ik dan les..

Heb een paar keer les gehad waar me de manier van trainen niet beviel waarna ik hier na enkele lessen ook gestopt ben... ga niet tegen me zin op een manier rijden wat me niet bevalt....

waar ik me soms wel aan kan ergeren is als sommige mensen les krijgen en dan constant aan de klets zijn om een reden te verzinnen....

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 20:35

Tja...als je van een half zo oud wicht te horen krijgt dat aan de teugel rijden hetzelfde is als voor in de krul en achter bijmeppen tot ie loopt, dan ga ik daar zeker tegen in! Net als die keer dat iemand mij na nog geen vijf minuten voor het eerst voorrijden wist te vertellen dat mijn paard sporen en een scherper bit nodig had.
Beide keren heb ik het uiteraard netjes gehouden en zijn we als goede vrienden (nah, groot woord) uit elkaar gegaan. Want idd, als je eigen principes, gevoel of whatever strookt met dat van je lesgever kun je beter stoppen...

Bij mijn vorige lesgever konden we ook weleens een kwartier aan de klets zijn, maar dat was dan wel lesgerelateerd, zeg maar. Eerder uitleggen, verduidelijken, vragen, aanwijzen en de logica achter een oefening leren snappen, bijvoorbeeld.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 21:31

Ik heb wat dat betreft een hele goede 'verstandhouding' met mijn instructrice. Als zij ons iets laat doen, wat (nog) niet helemaal fijn voelt, geef ik dat aan en werken we daar eerst aan. Van de week moest ik bijv. een arbeidspirouette in gaan zetten, terwijl voor mijn gevoel de impuls nog niet helemaal ok was. Ik gaf aan dat dat zo voelde, zij gaf aan dat het beeld zo niet leek maar dan gaan we hem eerst wat scherper maken. Op een gegeven moment is het 'Beter zo?' en als ik dat dan beaam gaan we verder waar we mee bezig waren.
Dat vind ik eerlijk gezegd ook niet er tegen in gaan, maar juist samenwerking.
Als ik een probleem aandraag, en zij komt met een oplossing probeer ik dat áltijd, ook al voelt het niet meteen in eerste instantie logisch (maar ja, als dat zo zou zijn zou ik er zelf ook wel op komen natuurlijk en had ik geen les meer nodig ROFL ). En eigenlijk heeft het altijd het beoogde effect en heb ik er weer wat bijgeleerd, ook al heb ik van te voren misschien gedacht van 'Hmmmm, werkt dat?'.

Ik vind absoluut dat je moet kunnen overleggen met je instructeur/trice, maar als het zo botst dat je continu overal tegenin moet gaan kun je beter iemand anders zoeken Ja

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 23:33

Mijn eigen instructrice kan ik 't ook erg goed mee vinden, en we zitten redelijk op 1 lijn.
Ik kan gelukkig ook zelf mijn eigen inbreng geven, en vragen stellen. Lachen

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 01:20

Oja ik zeg het echt wel als ik iets anders zou doen, of anders heb gedaan. Maar meestal weet hij me dan weer te overtuigen dat datgene wat hij zegt toch echt wel klopt Clown Ben kritisch genoeg, maar ook niet te beroerd om naar een ander te luisteren.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 01:31

ik heb een aantal jaar les gehad van een hele goede instructrice. Heb onwijs veel van haar geleerd, reed op een draver die echt nog niets kon.

En door haar hebben we zoveel geleerd! We zijn zelfs tot oefeningen uit het M gekomen...

MAAR ik had met haar de afspraak dat ik het 1e half uur zelf losreed. En dat deed ik lang en laag, met los teugelcontact. En dan heel veel slangevoltes, drafje, gallopje.

Na een half uur kwam zij en waren we klaar voor het echte werk.

Waarom? Omdat ik mij niet kon vinden in haar stelling dat paard meteen nageeflijk moest zijn en meteen ' aan de teugel' want ja dat moet in de wedstrijdring ook...
En dat was tegen mijn principes!

Verder no hard feelings dus tot deze compromis gekomen.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 13:17

ik zorg altijd dat ik al losgereden heb voor mijn les begint, vind het zonde van mijn tijd in de les.. dat losrijden kan ik zlef ook wel geen problemen mee Nagelbijten / Gniffelen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 13:40

Ik heb juist erg veel geleerd van de wijze van losrijden die mijn instructeur zoekt. Dat behelst bij ons heel wat meer dan zomaar wat rondstappen, en de manier van losrijden bepaalt al grotendeels hoe de rest van het rijden gaat heb ik gemerkt. Soms zijn alle problemen waar ik thuis continu mee worstel, er onder toezicht van mijn instructeur na vijf minuten stapoefeningen al uit, rara aan wie het lag Tong uitsteken

Tegenspreken doe ik mijn instructeur niet, ik heb tenslotte vertrouwen in zijn oordeel, anders was hij mijn instructeur niet. Wel geef ik aan hoe mijn paard aanvoelt, of geef ik aan welk probleem ik zelf nog voel. Als mijn instructeur een oplossing geeft probeer ik het eerst, ook al heb ik het thuis al gedaan en hielp het niet, omdat mijn instructeur dan mijn hulpen nog een beetje bij kan sturen en omdat hij zelf kan waarnemen dat iets niet werkt en misschien daarna ook weet waarom het niet werkt. Als ik merk dat het echt niet helpt en mijn paard ervan over de rooie gaat oid, dan geef ik dat ook aan en zoeken we samen een andere oplossing. Dat werkt heel fijn voor mij.

Zelf geef ik ook les volgens het principe dat overleg, vraag naar uitleg en inspraak zeker mogelijk moet zijn, maar mensen die echt twijfelen aan wat ik zeg of weigeren te doen wat ik vraag geef ik geen les. Zo heb ik zelfs al eens in een manegeles een bepaalde ruiter verder geweigerd les te geven. Ik had aangegeven dat haar paard bij het galopperen achter een ander paard aan moest omdat hij anders aan de kletter ging. Zij wou per se alleen galopperen want dat ging wel. Van mij mocht ze het proberen maar dan moest ze wel doorzetten en de galopoefening af maken. Paard ging aan de kletter (what's new) en de amazone wou niet meer verder galopperen met het paard, ook niet achter een ander aan en ook niet aan de longe, terwijl ik het in het kader van de angst bij haar wegnemen en de opvoeding van het paard wenselijk achtte dat ze toch nog een stukje zou galopperen, al was het maar een lange zijde.

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 14:09

Als übernieuwsgierig en leergierig persoon (ben niet voor niets geschoold tot wetenschapper en journalist Bloos ) wil ik graag het naadje van de kous weten en als iets nieuw voor mij of m`n paard is wil ik graag weten van hoe en wat.

Ik hang m`n instructeur (evenmin als m`n paard Knipoog ) echter niet graag in de mond als ik ergens anders over denk. Dat gebeurt gelukkig dan ook nauwelijks. Ik heb één keer toch een heel vervelende aanvaring gehad met een instructeur hierom (hij dacht dat ik eigenwijs was en niet luisterde, terwijl ik hem niet kon verstaan door een hele groep kleppende mannen aan de rand van de bak).

In mijn dagelijkse werk als docent en instructeur merk ik dat iedere leerling anders is qua spontane interactie met mij als docent/ instructeur. Dat is helemaal niet erg, zolang je ervoor zorgt dat de iets autonomere types niet ondersneeuwen en de iets assertievere types niet te veel overheersen. Ik sta altijd open voor overleg, maar niet voor ongenuanceerd commentaar. In een manegeles heb ik een meisje bijvoorbeeld eens een time-out gegeven omdat ze zich respectloos gedroeg t.o.v. de pony en mij. Ze moest maar even nadenken over waarom ze nu eigenlijk bij mij en op die pony wilde lessen.

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 21:42

ik wil graag leren van mensen, maar ben er eigelijk ook wel heel erg moeilijk in, er zijn weinig mensen waar van ik echt dingen aan neem en het dan uit eindelijk mee neem in de training. Ik heb nu net een nieuwe instructrice bij e club en die vind ik niks, en ben ik dus al vaker echt tegen ingegaan, puur omdat ik het anders heb geleerd, of omdat het geen resultaten geeft wat zij zegt, en dan vertel ik haar hoe ik denk dat het wel moet. Maar nu zegt ze eigelijk helemaal niks meer tegen mij in de les, dus misschien had ik wat meer me mond moeten houden.

Ruth_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 15:17

Toen ik op les zat op manege pony's deed ik meestal wat ik zelf wou. Ik mocht die intructrice niet maar de pony waar ik op reed daar ging het mij om. Als ik luisterde en precies deed wat de instructie zei, ging het fout.
Daar komt gewoon omdat ik daardoor heel onzeker werd en dat voelde de pony.
Ik heb het vaak genoeg tegen haar gezegt. Dat ik gewoon eerst zelf het probleem probeer op te lossen of het gewoon eerst op mijn eigen manier te doen. Het was wat moeilijk omdat het niet me eigen pony is natuurlijk. Maarja als ik het ergens niet mee eens ben zeg ik het gewoon

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 15:26

ik kreeg van mijn staleigenaresse les wat op den duur niet bepaald van en vlotte lei ging Bloos

ik moest hem maar goed bijmekaar pakken en er flink aan rijden de teugels zodanig kort houden dat er een enorm gewicht in mijn handen hing en het paard ging staken doordat ik dus flink op de rem trapte maa hem gelijk vooruit trapte

heb flinke woorden gehad met haar en sindsdien geen les meer genomen
daarna veranderd van instructrice naar instructeur die het me wel goed kon uitleggen en zag waar het haakte

dus ja als het mij niet past dan zeg ik er wel wat van

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 15:27

ik heb een tijd gesprongen en toen had ik les van S,
hij reed heel erg op de harde manier en ik op een bange manege pony, maar iik vond hem leuk dus ik mocht er eigenlijk altijd op.
nou was het zo dat pony lief het echt héél erg eng vond, ze kon de hoogte niet inschatten en volgens mij was ze blind aan 1 oog (merkte ik aan de reacties) nou vond S dat ik haar er maar over moest slaan of sporen aan om er goed mee te prikken.
tsjaa ik ben wat zachter, en ben er vierkant tegenin gegaan, week na week na week, ik ben er toen ook al snel mee gestopt we lagen elkaar helemaal niet.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 20:07

Equimotion schreef:
Ik ben bepaald geen "befehl ist befehl" instructeur en ben altijd bereid tot meer uitleg als een leerling het nut er niet van inziet.

Maar als je er van overtuigd ben dat ik onzin sta te verkondigen, waarom verdoe je dan nog je eigen en mijn tijd? Verward

Precies mijn idee. Overleg is altijd mogelijk, maar echt er tegen in gaan, dan wordt het tijd voor een andere instructeur. Het moet mogelijk zijn om van mening te verschillen, maar dit moet ik dan kunnen uitleggen en de leerling kunnen overtuigen, anders heeft het voor mij als instructeur geen zin meer als dit vaker voorkomt. Je moet tenslotte kunnen vertrouwen op je instructeur en als instructeur moet je op zijn minst het gevoel hebben dat je leerling jou vertrouwt. Maar ja, ik hoef er ook niet van te leven, dus ik heb mijn leerlingen voor het uitzoeken. Knipoog

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 21:43

Ik heb 2 hele fijne instructrice's. Ik ga er ook nooit tegen in, maar vertel wel wat ik voel, positief en negatief. Andersom gaat het net zo. Dan vraagt de instructie of ik verschil voel en wat ik voel. Ik bof ontzettend dat ik 2 heb gevonden die fijn zijn en ook vrij op 1 lijn liggen. Ik pak van elk wat voor ons het beste past.

Maar ik neem nooit zomaar iets aan. Ik probeer het wel altijd, ook al denk van te voren dat het niet bij mijn paard gaat werken en zeg dan wat ik voel en merk en daar haken zij weer op in. Wat eigenlijk bijna nooit hoeft, want ze zien alle twee een heleboel al zelf.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 09:46

miss_lizje schreef:
Zekker wel dat ik zeg dat ik het zo niet wil.
Zo was er eens een instrecteur die omdat ik mijn tenen heel moeilijk naar binnen kon houden mijn beugels vastbinden. Het probleem was/is dat mijn paard niet voor 100% te vertrouwen is( is geen enkel paard maar deze wil, omdat ik minder zwaar ben dan mijn moeder met me gaan rennen en gaat rare bewegingen doen). Bij mijn moeder schoot dat in het verkeerde keelgat en bij mij ook. En dat was de laatste keer dat ik hem heb gezien. Haha!

(overgrens heeft hij zelf ook 1 keer op haar gezeten, was er binnen 10 minuten af omdat ze hem er bijna vanaf had gedonderd). Nagelbijten / Gniffelen

Nou, inderdaad, ha ha ha, mijn instructeur donderd bijna van mijn paard, hi hi hi. En verder gaat het wel goed met je??
Zou me doodschamen als mijn paard zo slecht gereden is dat ie bezig is mensen er af te gooien. Moet je vooral trots op zijn, gut gut.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 09:56

ik zeg het zeer zeker wel wat ik vind. Ik heb trouwens 2 instructieces 1 prive en 1 ponyclub en met die van de ponyclub ben ik het regelmatig niet eens. Maar omdat ik geen zin heb om met haar ruzie te zoeken luister ik vaak gewoon niet naar haar en doe ik het op de manier waarop mijn prive instructtriece het mij geleerd heeft omdat ik vind dat zij vele malen beter les geeft.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 11:13

Anoniem schreef:
ik zeg het zeer zeker wel wat ik vind. Ik heb trouwens 2 instructieces 1 prive en 1 ponyclub en met die van de ponyclub ben ik het regelmatig niet eens. Maar omdat ik geen zin heb om met haar ruzie te zoeken luister ik vaak gewoon niet naar haar en doe ik het op de manier waarop mijn prive instructtriece het mij geleerd heeft omdat ik vind dat zij vele malen beter les geeft.

Ga dan gewoon niet naar les. Zo bespaar je jezelf en je instructie een hoop frustatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 11:27

WinBinChes schreef:
Anoniem schreef:

Ga dan gewoon niet naar les. Zo bespaar je jezelf en je instructie een hoop frustatie.

nouja het is zo dat het daar ook 2 zijn 1 die ik wel mag en 1 die ik niet mag. En ik weet nooit van te voren welke er is dusja ik kan moeilijk omdraaien als ik zie dat zij er is.. en het is de enige dag in de week dat ik een binnebak heb.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 11:32

Ja, dan vind ik dat je gewoon mee moet rijden. Zeggen wat je voelt, maar niet als een doofstomme rondrijden. Dat geeft zoveel frustatie. Waarschijnlijk als jij aangeeft wat je voelt, haakt ze daar weer anders op in.

En daarbij is het heel jammer voor jezelf. Misschien dat zij je net even wat andere kleine tips kan geven, waardoor je dat ene puntje wel beter kan rijden.

Maar of doe mee, of blijf weg. Maar van elke juf, ook al past ze je eigenlijk niet, kan je kleine dingetjes wegsnoepen. Kunst is voor jouw als ruiter om de goede dingen er tussen uit te halen en je voordeel ermee te doen.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 09:39

Als je zelf nog zoekend en lerend bent, dan weet je toch ook niet wat de goede dingen zijn die je er uit kunt halen?
Wist ik dat wel, had ik die lessen niet nodig.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 14:35

Ik ben altijd bereid om een idee van mijn istructische te proberen. Niet geschoten is altijd mis.
Als ik het gevoel krijg dat de nieuwe 'manier' niet werkt of mij geen fijn gevoel geeft zeg ik dat ook gewoon.
Het is de bedoeling dat ik beter leer rijden maar ik wil daar wel een fijn gevoel bij houden.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 14:38

Bij mijn instructrice vraag ik altijd waarom als ik er niet de zin van inzie, en dan geeft ze me een perfecte uitleg. En bij mijn instructeur hou ik mijn mond anders krijg ik klappen. Leuk man, zo'n grote broer die ook rijdt Huilen van het lachen