Wassen of poetsen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

barbar

Re: Wassen of poetsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 21:19

Tiso schreef:
is voor mij ook wel ff goed om te weten...
als ik het paard nou helemaal was met lau water dan afdroog met handoeken en deken op doe en op stal... kan dat kwaad met dit weer dat de graden heel laag zijn?

helemaal wassen kan wel met lauw-warm water maar je moet wel zorgen dat het paard idd een deken omkrijgt en niet in de wind of op te toch komt te staan.

Tiso

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 21:31

oke... ja krijgt dan fleece en eventueel staldeken op voor de warmte.. dan weet ik dat dat het opzich wel kan...

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 21:33

opzich kunnen paarden nog best veel hebben, dat is echt bizar soms! stond een merrie had 's nachts dr raam open gegooid (lekker slim, ze krijgt m wel open maar niet dicht Tong uitsteken ) stond 's ochtends helemaal te rilllen, echt zielig, en een andere hadden we van de zomer gewassen op n wat koudere dag, en die was verkouden.. raaar.. Tong uitsteken

Tiso

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 21:36

haha ja , denk dat het ligt aan de momenten dat ze zich zelf minder kunnen beschermen ofzo..hoe noem je dat ....

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 21:45

weerstand ofzo, afweersysteem weet ik veel Tong uitsteken

Tiso

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 21:46

ja dat Clown kwam er niet op

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 21:48

Was ze meestal met een spons en lauw water! Benen spuit en was ik wel gewoon.. Staart ook, in een emmer.. Deken op en luiken/deuren dicht!

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-08 17:08

nou, ik heb dr vandaag maar lekker gewassen hoor! dr benen en dr buik dan Knipoog het was best warm vandaag (als je het met de rest van de week vergelijkt Tong uitsteken ) daarna een zweetdekentje op gedaan, en lekker met dr gaan lopen Haha!

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 14:09

Lekker met lauw water wassen, benen is zowiezo geen probleem.
Gewoon lekker met een handoek droogwrijven en eventueel zweetdekentje even opdoen.
Werkt bij die van ons meestal goed. Maar een poetsbeurt is natuurlijk zeker ook niet slecht Knipoog!

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 15:56

Ik zal de benen dan tot de knie wassen en voor de rest met lauw water afsponzen. En iedere dag goed uitmesten Knipoog

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 16:00

Je stal goed schoon houden Vork Meerdere keren per dag mesten en goed strooien. 's avonds bij t afvoeren mest er uit halen, van die ene drol die ze daarna nog legt zal ze vast niet van kop tot staart onder de mest zitten Haha!

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 16:04

Ik heb een jaarling die dat ook doet, maar die laat ik doorgaans rustig staan. Afgelopen winter was het meer Fries dan Tinker, zoveel modder en aangekoekte mest als daarin zat Bloos! Ik heb haar in het voorjaar gewassen, ging er prima uit. Ook omdat de haren dan sowieso los beginnen te laten...

Benen kun je idd rustig afspuiten. Lauw water en een spons voor haar lijf kan, maar zal weinig uithalen ben ik bang. Ik heb het grote voordeel dat ik die van mij niet hoef te berijden, maar als je er een zadel op moet gooien kan ik me levendig voorstellen dat het erg lastig is. Ik zie dat je zelf al zo'n rubberen rosborstel gebruikt, die gebruik ik zelf ook meestal. Dat is één van de borstels die het beste werken Ja

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-08 16:09

ja, mesten ongeveer sochtend om 8 uur, meestal doe ik rond 12 uur ook nog ff, om 3 uur en savonds Knipoog

@ sylvia, dit is geen jaarling maar een 10 jarige die ook nog een beetje moet werken he, dus laten staan is geen optie Vork

ik was haar nu af en toe dr benen en als het wat warmer is ook haar kontje een beetje Tong uitsteken en dan wrijf ik t droog en dan met zweetdekentje lopen Knipoog

zo deed ik het altijd al, maar ik vond het ineens zoo koud de laatste tijd... Huilen van het lachen

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 16:11

Staat ze de hele dag binnen dan, als je 4x per dag doet mesten? Is er geen mogelijkheid om haar in het land te houden? Dan zijn ze ook direct een stuk schoner...

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 16:11

Ik spuit de benen van mijn fries met dit weer gewoon af met koud water hoor, tot aan de knie ongeveer. Dan even lekker op stal opdrogen en als ze redelijk droog zijn, kan hij weer naar buiten.
Ik probeer het wel rond de middag te doen, zo ongeveer een uurtje of 13, dan heb je het warmste tijdstip van de dag.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-08 16:14

ja ze staan ook buiten, maar als de wei zo modderig en vies is, werkt dat niet bevordelijk aan dr schoonheid Clown

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 16:15

Maar opgedroogde modder kun je wegpoetsen, aangekoekte mest niet Lachen

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-08 16:18

dat is wel zo jah Knipoog

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-08 16:20

en dan zeggen ze dat merrie's schoner zijn dan hengsten/ruinen, nou, zij is viezer dan hengstje en ruin hoor Tong uitsteken de andere merries zijn ook wel schoon maar zij... Tong uitsteken ach, het gaat om het innerlijk he, en het is een super lief beestje Knipoog

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 16:24