Trailer laden koppig paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lientjeds

Re: Trailer laden koppig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 11:22

Romy18 schreef:
Geduld is heel mooi maar als ze met m'n voeten spelen haal ik er toch echt een keer een zweep bij! 1 keer een goede tik en je hebt nooit geen last meer! Het is een paard! geen fluwele popje als je iets minder soft bent heb je dit probleem niet!

Ik moet eerlijk zeggen dat, als ik voel dat ze idd spelletje willen spelen, ze bij mij ook een tik krijgen. Vooral voor paarden die er dan altijd mooi opgaan, en plots es zeggen: vandaag niet.

Toch krijgen ze wel mooi hun koekje, wanneer ze op de trailer staan.

Espoir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 11:40

Nou dat werkte bij ons toen echt niet! Hij werd alleen maar stouter enz en als resultaat dat hij gewoon achteruit liep naar de trailer. Het is een groot paard en dan ben je zelf dus helemaal niks meer!!

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 11:42

Een tik geven bij de mijne werkt ook niet... gaat hij alleen maar meer in verzet.

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 13:34

Als ze echt in het verzet gaan, zal slaan niets helpen dus. Dan jezelf rustig houden en longeertouw nemen.

Maar bij mij is het niet echt verzet, maar zo... beetje trutten voor de trailer. Héél af en toe probeert er dat es eentje. En dan geef ik dus een kordate tik en zijn we er weer helemaal door.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 20:43

OPG --> TAO.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 20:52

typisch dikke vinger paard, staat je gewoon aan te kijken alsof je gek bent en doet lekker waar hij zelf zin in heeft en dat is niet laden... Lachen
kijk eens op mijn site onder paarden en dan trailerladen, daar staat een voorbeeld van een dikke vinger paard van een bokker, misschien heb je daar wat aan.

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 23:43

whehehe Haha! paard is niet koppig, is ook geen dikke vinger paard of wat dan ook Lachen kom is zeg.
hoe beloon je?
praat je met het paard tijdens het laden?

gebeurt heel vaak.. paarden zodra ze voor de klep staan iedereen: braaf goedzoo! (of op de klep kan ook Knipoog ..) jep en dan blijft t paard netjes op de klep staan, of ervoor.. want dat was braaf ja Lachen diertje snapt jou niet..
daarvan krijg je dus paarden die in het rond staan gapen op of voor de klep Lachen
Als je t dier met longeerlijn erop kan krijgen.. houd dan druk (nee niet erin duwen trekken) van achter.. gaat ie voorwaarts, druk weg.. stopt ie, druk erop.. helemaal op de trailer alle druk weg.. en dan is het t geweldigste paard ter wereld Lachen .. consequent en duidelijk zijn..

ik ga er dan gewoon vanuit dat het angst is..

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 00:17

Ik ken het probleem.

Longeerlijnen en zwepen helpen je bij koudbloedjes maar een keer, misschien twee keer, en dan hebben ze het truukje door. En dan doen ze het niet meer...

Hoe ik het op heb gelost?

Punt 1. We oefenen niet. Als hij op de trailer gaat, gaan we ook rijden, zij het een blokje om (om te oefenen Haha! ). Dat betekent de hele mikmak qua dekens, transportbeschermers enz. Er is dus geen verschil tussen oefenen en echt.

Punt 2: Iets lekkers. Mijn geheime wapen is worteltjes. Ik heb een aantal wortels in een bak, en die bak heb ik in de hand wanneer ik met paard vanaf de stal naar de trailer ga. Hij kan ze zien en ruiken, maar kan er niet van eten. Met die bak loop ik heel demonstratief de trailer in, en ik zet hem helemaal achterin op het dakje van de zadelkamer. Dan pak ik er een wortel uit.

Punt 3: Een zacht halstertouw. Deze haal ik onder de neus door, zodat ik hem (indien nodig) kan aantrekken zoals een hengstenketting.

Ik loop dus met de bak wortels de trailer op, touw losjes vast. Ik zet de bak weg en pak er een wortel uit. Paard blijft met de voorbenen op de klep staan. Dan lok is als het ware met lieve woordjes en de wortel Paard vooruit. Als hij een hoef vooruit zet, krijgt hij een klein! hapje wortel.

Als hij achteruit gaat blijf ik in eerste instantie staan, zodat hij het touw strak trekt en er spanning op het deel onder zijn kin komt te staan. Zo gauw er spanning is loop ik met hem mee, net zover als hij gaan wil. Ik houd de spanning echter op het touw! Stopt hij, en komt hij voorwaarts, dan heft hij de druk op. Ik haal dan het touw aan, en vraag hem door de spanning weer op het touw te zetten een stap vooruit, waarna ik weer los laat. Dat doe ik net zolang tot hij weer met twee benen op de klep staat.

Nu kan je paard kiezen. OF, hij kiest er voor om achteruit te gaan, en creeert zo spanning op het touw, OF, hij kiest er voor om naar jou toe te komen, en daar een hapje wortel te krijgen. Je laat de keus dus aan het paard, je dwingt niet! Op een gegeven moment kiest je paardje eieren voor zijn geld, komt op de wagen, en mag dan de hele bak leeg eten ipv telkens een klein hapje.

Dit kan lang duren, en ik denk dat het de eerste keren even wennen is, maar als het kwartje eenmaal gevallen is, en hij weet dat hij de emmer leeg mag eten als hij er op is, en daarmee een "zere neus" voorkomt, dan zul je zien dat hij er binnen 5 minuten op gaat.

Ik heb een Tinker met trailervrees, en dit werkt super voor mij! We deden er eerder 3 uur over om hem er op te krijgen, en na 2x deze manier gebruiken ben ik met 5 minuten klaar. Je moet er een gewoonte van maken, de omstandigheden moeten altijd hetzelfde zijn. Dus, niet oefenen, als je er op gaat rijden we ook. En altijd een emmer lekkers aan het einde. Altijd een touw onder de neus door, altijd de spanning er op laten komen als hij achteruit gaat. Consequent zijn, dan is het duidelijk voor je paard!

Succes! Je mag me altijd PB'en!

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 00:28

Kleine aanvulling:

Op de trailer mag hij net zolang ruiken en schrapen als hij wil! Dat betekent dat je paard er over nadenkt! Gewoon rustig blijven staan, beetje babbelen tegen hem.
Hij mag echter NIET achter zich kijken of zijn hoofd omdraaien. Dan trek ik zachtjes aan het touw om zijn hoofd weer richting mij te krijgen. De hele sfeer rond het laden moet ontspannen zijn!

Als je paard achteruit er af loopt en jij de spanning op het touw hebt, loop dan rustig voorwaarts mee. Je paard loopt achterwaards! En hij mag alleen achterwaards! Hij mag pas weer voorwaarts als hij bereid is om met jou richting die trailer te gaan! Je paard loopt dus zelf achterwaards, hij probeert aan de druk te ontsnappen omdat hij dat waarschijnlijk nog niet kent, hij loopt alleen maar mee om de spanning er op te houden.

Ook zou ik grondwerk gaan doen, de vertrouwensband tussen jou en je paardje verbeteren. Dan kan je in de bak het "komen op druk", dus het voorwaarts gaan wanneer je druk op je touw zet, oefenen!

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 08:37

MaaikeMo schreef:
whehehe Haha! paard is niet koppig, is ook geen dikke vinger paard of wat dan ook Lachen kom is zeg.
hoe beloon je?
praat je met het paard tijdens het laden?

gebeurt heel vaak.. paarden zodra ze voor de klep staan iedereen: braaf goedzoo! (of op de klep kan ook Knipoog ..) jep en dan blijft t paard netjes op de klep staan, of ervoor.. want dat was braaf ja Lachen diertje snapt jou niet..
daarvan krijg je dus paarden die in het rond staan gapen op of voor de klep Lachen
Als je t dier met longeerlijn erop kan krijgen.. houd dan druk (nee niet erin duwen trekken) van achter.. gaat ie voorwaarts, druk weg.. stopt ie, druk erop.. helemaal op de trailer alle druk weg.. en dan is het t geweldigste paard ter wereld Lachen .. consequent en duidelijk zijn..

ik ga er dan gewoon vanuit dat het angst is..

Het is zoals eerder gezegd geen angst...

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 09:15

lientjeds schreef:
Ik weet niet goed wat omstreden is aan een longeertouw? Daar sla je toch niet mee?!

Ik hou dit touw gewoon langs de zijde van de klep, zodat het paard er mooi ingeleid wordt, ipv naast de val/ramp kan stappen. (en zich zo kan kwetsen!)

En het touw gaat achter die kont en zorgt voor lichte druk. ikzelf hou het touw vast, dus weet perfect wanneer die druk er hoort te zijn en wanneer ik moet lossen.

Ik werk dus op dezelfde mannier van kimmy hierboven, lukt perfect, ik hoef nooit te slaan of te dreigen.

Heb jij ervaring met andere "minder omstreden" hulpmiddelen, die feilloos werken?

Dat longeertouw gebruik ik dus in het begin, als het paard de trailer niet gewoon is. Maar eenmaal het dier het laden kent, heb je dit absoluut niet meer nodig.

En als die dan nog es zou aarzelen, moet ik nog maar het longeertouw vastmaken aan de zijde van de trailer en het paard weet al dat er geen ontkomen meer aan is.

ja inderdaad ik vindt het echt fijn om het zo te doen. Wel 1 tip voor de topic starter. Mocht je het zo willen doen. Maak de longeer lijn niet met de klip aan de trailer vast want dat kost je de klip als er een beetje druk op komt te staan. Ik maak de lijn altijd met de lus op het eind vast. Niet met een knoop want die krijg je er nooit meer uit. Maar je weet wel wat ik bedoel.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 12:13

Citaat:
whehehe paard is niet koppig, is ook geen dikke vinger paard of wat dan ook kom is zeg.

nee, gelukkig heb ik meer verstand van verzekeringen.... Haha!