lientjeds schreef:Ik weet niet goed wat omstreden is aan een longeertouw? Daar sla je toch niet mee?!
Ik hou dit touw gewoon langs de zijde van de klep, zodat het paard er mooi ingeleid wordt, ipv naast de val/ramp kan stappen. (en zich zo kan kwetsen!)
En het touw gaat achter die kont en zorgt voor lichte druk. ikzelf hou het touw vast, dus weet perfect wanneer die druk er hoort te zijn en wanneer ik moet lossen.
Ik werk dus op dezelfde mannier van kimmy hierboven, lukt perfect, ik hoef nooit te slaan of te dreigen.
Heb jij ervaring met andere "minder omstreden" hulpmiddelen, die feilloos werken?
Dat longeertouw gebruik ik dus in het begin, als het paard de trailer niet gewoon is. Maar eenmaal het dier het laden kent, heb je dit absoluut niet meer nodig.
En als die dan nog es zou aarzelen, moet ik nog maar het longeertouw vastmaken aan de zijde van de trailer en het paard weet al dat er geen ontkomen meer aan is.
ja inderdaad ik vindt het echt fijn om het zo te doen. Wel 1 tip voor de topic starter. Mocht je het zo willen doen. Maak de longeer lijn niet met de klip aan de trailer vast want dat kost je de klip als er een beetje druk op komt te staan. Ik maak de lijn altijd met de lus op het eind vast. Niet met een knoop want die krijg je er nooit meer uit. Maar je weet wel wat ik bedoel.