Hoe haal jij je paard uit de trailer als je alleen bent?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lientjeds

Re: Hoe haal jij je paard uit de trailer als je alleen bent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 17:25

Heb ik dus ook, maar enkel als ze alleen valt op de trailer. vasthouden helpt niet, ze trekt je zo over of onder die voorste stang! Zweepje wordt ze helemaal angstig van, dus dat is geen optie. Soms wel keer tik op haar achterste met de hand...

Aangezien ik ALTIJD alleen was met de paarden, kennen mijn paarden het trucje met het touw over de hals allemaal goed en wel, het is de enige oplossing voor mij.

Nu ben ik wel zelden nog alleen want vriend is er ook altijd, maar toch blijft dit een gewoonte, want je weet maar nooit wanneer je er es alleen voorstaat.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 17:39

Is ook een prima manier, bevalt mij iig erg goed, nooit problemen mee en we hebben hier 6 paarden lopen en zijn hooguit met z'n 2en als er iets moet gebeuren.
Met deze manier kunnen we allebei meteen een paard meenemen uit het weiland en stoppen we elk gewoon het paard erin, zonder hulp van de ander.
Anders zou je de paarden een voor een moeten doen wat langer duurt, meer stress geeft voor het paard wat in de trailer moet wachten en je loopt ook nog eens het risico dat terwijl je 't ene paard in de trailer stopt de rest denkt 'de groeten' en je een half uur moet wachten tot ze uitgerend zijn.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 04:16

Heel simpel: klep open, ik heb geen achterstang, tussenschot en deurtje in mijn trailer dus wurm ik mij tussen twee pony's door naar voren, halstertouwen eraan en terug zeggen. Twee pony's tegelijk eruit. Of: voorklep oplaag en 1 voor 1 eruit.
Zo gemakkelijk: shetlandpony's Haha!

soraiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 04:34

Hoi hoi,

Ik leerde mijn paard te blijven staan zodat ik alles op mijn gemakkie kon doen....tja ik weet natuurlijk niet hoe oud je paardje is maar anders kan je het hem alsnog leren te blijven staan!

Mijn paard ging altijd zonder touw zelf erin en eruit...touw zat namelijk al vast aan de voorkant, maar hij wist precies hoe en wat en luisterde altijd netjes naar mijn stem.... Haha! *LOL* OK dan!

Groetjes amanda

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 10:38

KiWiKo schreef:
losmaken voor, omlopen klep naar beneden, stang los en buiten opvangen Knipoog

As simpel as that.

Ze moeten het alleen een beetje kennen, zodat ze vanzelf redelijk recht de klep aflopen.

Erop is ook heel erg simpel.
Als hulpje gooi ik altijd een wortel op het hooinet. Zodat ie maar al te graag alleen de wagen oploopt.
En ben als oefening ermee begonnen hem op dezelfde manier de stal in te laten lopen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 10:47

ik kan mijn paard echt niet losgooien van voor en dan naar achterlopen,die draait zich accuut om (althans proberen) met alle gevolgen van dien...(heb een zeer ruime 3/4 paards trailer,dus hij zou nog een end komen ook met omdraaien)

als ik alleen met hem wegga(en vroeger was dat heel veel) dan zet ik hem vast met een halstertouw aan een hangreep stangetje bij het deurtje,dan naar achterlopen,klep naar beneden,stang los,dan naar voor, hem losmaken en meenemen...

zou hem nooit loslaten staan in een trailer,gaat echt helemaal fout dan,maar goed niet ieder paard is hetzelfde,als je een rustig paard hebt die braaf blijft staan is het super,moet gewoon aankijken wat vor jou en het paard het beste werkt Lachen

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 11:01

Mogelijks dat het trukje van Annelies en mij enkel werkt op een 2paards trailer?

Maar ik heb dus 2 x gehad dat het paard begon achteruit te gaan, nog voor die vooraan los was... En dat wil je ook echt niet meemaken!

Mijn merrie is er zelfs in geslaagd om zicht los te trekken met de stang nog dicht, zat met haar poep & rug helemaal onder de stang. Met maandenlange rugpijn als gevolg Verdrietig

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 12:27

Mijn paard zou alles kapot trekken als ik hem vast liet staan en de buis erachteruit. Nagelbijten / Gniffelen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 12:30

klep open, paard los maken + touwtje over de hals, de stang los maken, dan door de trailer naar me paard en dan naar achter begeleiden.
Gelukkig hoef ik het niet meer alleen te doen Knipoog

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 12:33

lientjeds schreef:
Mogelijks dat het trukje van Annelies en mij enkel werkt op een 2paards trailer?

Maar ik heb dus 2 x gehad dat het paard begon achteruit te gaan, nog voor die vooraan los was... En dat wil je ook echt niet meemaken!

Mijn merrie is er zelfs in geslaagd om zicht los te trekken met de stang nog dicht, zat met haar poep & rug helemaal onder de stang. Met maandenlange rugpijn als gevolg Verdrietig

Misschien wel ja, ze kunnen het hier ook wel bij een 1,5 maar daar heb je idd wel meer risico.
Maar zoals ik al eerder zei, paarden die zich omdraaien zijn vrijwel alleen de jonge paarden die nog weinig ervaring hebben met een trailer. In een tweepaards is er gewoonweg geen ruimte om je om te draaien, het is over achteruit of omhoog en omhoog doen ze ook niet snel omdat ze vaak al met de oortjes tegen het plafond staan.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 12:38

Idd zo ervaar ik het ook,

-klep naar beneden
-paard losmaken + touw over de hals
-stang los en zodra je er bij kan touwtje pakken

Maar hoe een paard in je uppie op de trailer?

Er zelf in laten lopen, stang vast en dan voor vastmaken en klep dicht?

òf

Met paard naar binnen, paard vastmaken, stang vast en dan klep.

Eerste lijkt me het mooist als dat lukt, maar vast niet ieder paard wil alleen de trailer op wandelen.
(kwestie van oefenen denk ik)

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 12:46

Ans schreef:
Eerste lijkt me het mooist als dat lukt, maar vast niet ieder paard wil alleen de trailer op wandelen. (kwestie van oefenen denk ik)

Inderdaad: oefenen... Toen ik pas bij mijn vriend was, kende geen enkele van zijn paarden dit. Nu heb ik al 3 vd 4 wedstrijdpaarden zover, dat ze dit zo doen. 1tje blijft hardnekkig volharden Boos!

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 12:50

Ik ben er ook druk mee aan het oefenen om alleen weg te kunnen. Anders moet er altijd iemand mee. Mijn wederhelft vind het nl. ook niet altijd leuk om mee. Echter nu heeft mijn paard sinds deze week bedacht om maar helemaal niet meer op de trailer te willen. Met geduld en doorzetting is het wel gelukt maar ik zal nog wel heel veel moeten oefenen voor ik alleen op pad kan. Persoonlijk zou ik ook beslist niet de stang los maken voordat het paard voor los is. Brr als ik eraan denk wat er dan allemaal kan gebeuren...

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 12:52

nou mijn paard is 19 en die draait zich echt om als ik hem niet zou vastmaken aan de voorkant,of hij zou als ik hem loslaat meteen naar achter denderen,dan op de stang terecht komen en dan is helemaal de beer los..maar goed,hij is de makkelijkste nooit geweest,dus bij hem is alles met een iets andere gebruiksaanwijzing... Haha!

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 12:53

Goh ik word maar zo jaloers als ik jullie berichten lees.
De mijne komt al naar achteren als de stang er nog achter zit en gaat gewoon op de stang hangen en paniekerig doen.
Zelfs met 2 man is het oppassen geblazen.
Iemand een tip hoe ik hem zover krijg dat ik een keer zonder stalen zenuwen mn paard kan uitladen?

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 12:54

In het begin hang ik altijd longeerkoord naast de trailer, en kan ik toch in men uppie mijn plan trekken. Lukt (bijna) altijd.

Inderdaad, geduld, volharding, en beetje slim zijn (niet proberen van sterk te zijn, je verliest toch altijd!)

Het is ook wel vaak een kwestie van vertrouwen. Als het paard je vertrouwt en netjes naast jou loopt, loopt hij/zij toch snel de trailer in.

En ten laatste: altijd en immer een koekje/snoepje bijhebben, want als die het goed doet, volgt de beloning! zelf in de trailer lopen is bij mij gelinkt aan 1 snoepje Vingers aflikken

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 13:01

lientjeds schreef:
Ans schreef:
Eerste lijkt me het mooist als dat lukt, maar vast niet ieder paard wil alleen de trailer op wandelen. (kwestie van oefenen denk ik)

Inderdaad: oefenen... Toen ik pas bij mijn vriend was, kende geen enkele van zijn paarden dit. Nu heb ik al 3 vd 4 wedstrijdpaarden zover, dat ze dit zo doen. 1tje blijft hardnekkig volharden Boos!

Ik heb al vele paarden in handen gehad en het is me bij allemaal gelukt, sommigen hebben veel koekjes nodig en anderen een tik onder de billen maar ik heb er nog geen een gehad die pertinent niet wilde. En ik heb het over +30 paarden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 13:02

Meetje22 schreef:
De mijne komt al naar achteren als de stang er nog achter zit en gaat gewoon op de stang hangen en paniekerig doen.
Iemand een tip hoe ik hem zover krijg dat ik een keer zonder stalen zenuwen mn paard kan uitladen?

Ligt er aan waarom hij het doet, de merrie van mij dramt ook altijd zo en afhankelijk van het moment laat ik haar wachten tot ze rustig is of krijgt een een klets over de kont. Maar bij haar is het wel ongeduld/gedram/stout gedrag, bij een paard wat nare ervaringen heeft moet je natuurlijk geen zweep gebruiken.

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 13:18

anneliesdj schreef:
Meetje22 schreef:

Ligt er aan waarom hij het doet, de merrie van mij dramt ook altijd zo en afhankelijk van het moment laat ik haar wachten tot ze rustig is of krijgt een een klets over de kont. Maar bij haar is het wel ongeduld/gedram/stout gedrag, bij een paard wat nare ervaringen heeft moet je natuurlijk geen zweep gebruiken.

De mijne heeft ook geen trauma maar is gewoon ongeduldig en drammerig.
Hij loopt er wel gewoon in maar doe je net iets te lang erover om die stang achter zn kont te doen ben je de l*l en komt ie met een vaart achteruit.
Ik ken mn paard lang genoeg om te weten dat dit gewoon irritant gedrag is ipv angst.
Zodra meneer stil en vastgebonden staat en je gaat rijden is er niks aan de hand en kijkt ie vrolijk om zich heen en door het raampje en hoor je af en toe wat luid gegrom ( hij kan niet hinniken,is in zn vorige leven dinosaurus geweest Haha! Haha! Haha! )

eveline_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 20:37

Ik zou 'm eerst losmaken van voren, en dan pas de stang eraf.
Dan kan je 'm bij de klep opvangen als ie meteen eruit loopt.
Tuurlijk is het niet handig als je paard meteen de trailer uitstuift zodra je de stang los maakt, maar dat vind ik minder gevaarlijk dan dat ie zich koste wat t kost los probeerd te rukken...
Denk dat dat meer kwaad kan.

paafke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 20:57

Ik denk dat het net is wat je je paard aanleert. Mijn paard blijft heel rustig staan (ze zal het niet in haar hoofd halen om te gaan trekken aan het touw), dus maak ik eerst de achterklep open en de stang los, dan ga ik door het voordeurtje naar binnen, maak haar los, ga onder de voorstang door en geef dan aan dat ze rustig naar achteren mag gaan. Mijn paardje wacht gewoon rustig tot ze mag gaan lopen..

Ik denk dat als ik het andersom zou doen (dus eerst losmaken, dan naar achteren lopen en klep omlaag en dan stang) ze als een idioot naar achteren zal stuiven zo gauw ze de stang hoort en dan ben ik bang dat ik haar niet meer kan pakken (weg paard Clown )

Marchador

Re: Hoe laad/ of haal jij je paard alleen van de trailer af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 23:10

Inujojo schreef:
Wat wij doen is eerst het paard losmaken ( via het deurtje erin ) en het touw over z'n nek leggen, zodat als het paard het op z'n heupen krijgt zodra de klep open gaat, je niet het drama krijgt van een paard dat half in paniek aan het halster gaat hangen tot het touw meegeeft. Daarna doen we de klep omlaag en de stang. Daarna hangt het er vanaf met hoeveel we zijn. Als ik alleen ben blijf ik gewoon naast de klep staan om het paard een beetje te begeleiden zodat ze niet naast de klep stapt en d'r daarna te pakken. Ben ik met meerdere mensen ben sta ik zelf nog in de trailer bij m'n paard en laat d'r achterwaarts gaan en staan er 1 of 2 mensen aan de zijkant van de klep om het dier te begeleiden.

Zo doe ik het ook altijd. Eerst los maken en het halstertouw over de hals. Bij mijn pony kan ik rustig de stang achter losmaken en buitenom naar de voorkant om haar vervolgens achterwaards te laten gaan.
Bij mijn paard doe ik het vaak anders. Het halstertouw hang ik wel over de hals, maar ik klik ook een longeerlijn vast. Op een één of andere manier geeft mij dit een beter gevoel. Ze stiert normaal al de trailer uit en zo heb ik toch het idee dat ik haar wat meer kan 'sturen'.
Bij haar zorg ik eerst dat ze lekker rustig staat, eventueel met wat hooi, vervolgens loop ik naar voren en zet haar zo ook achteruit.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 23:16

Ik heb vooraan een zijklep, paarden gaan er altijd langs achteren in en langs voren weer uit. De kleinste staat het meeste rechts en maakt de kortste draai, de grootste links, die heeft dan het grootste gat.
Zo kan ik in mijn eentje heel makkelijk met tweepaardstrailer en twee paarden werken, meenemen op wedstrijd, naar training, van weide veranderen, alles dus.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 04:15

Balte schreef:
Ik heb vooraan een zijklep, paarden gaan er altijd langs achteren in en langs voren weer uit. De kleinste staat het meeste rechts en maakt de kortste draai, de grootste links, die heeft dan het grootste gat.
Zo kan ik in mijn eentje heel makkelijk met tweepaardstrailer en twee paarden werken, meenemen op wedstrijd, naar training, van weide veranderen, alles dus.

Maar dan zit je nog steeds met het dilemma, eerst vastzetten of eerst stang erachter.
Bij het eruit halen is het idd makkelijker.

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 04:42

Ga zoizo liever niet met n paard op pad in m´n eentje kan altijd wat gebeuren en met 2 handen kan je niet zoveel als t een keer serieus fout gaat. Als er ik 2 of meer bij hebben zoizo no way dat ik er alleen mee op pad ga. Heb al genoeg ongelukken gezien en gehoord dat wil ik in m´n eentje niet mee maken je kan ook niet zomaar de eerste de beste buitenstaander een over de zeik paard in de hand geven.
Vind het dan ook absoluut onverantwoord dat sommige grooms met een vrachtwagen met 5,6,7 paarden (vaak ook nog een paar hengsten er tussen) in der eentje naar italie of uberhaut n km moeten rijden. 1 keer gehad dat de dekhengst zich onderweg van zijn halster had ontdaan en de buurmaan aanviel dan ben je niet blij midden op de snelweg in je eentje! Gelukkig waren we met 2e en was t probleem snel genoeg opgelost en waren beide heren nog helemaal heel.
Ben van het principe paard in de buurt dan ook nog n extra mens in de buurt. Het is en blijft 600kg brute kracht en in paniek ook nog eens nergens naar kijkend. Vind t altijd wel fijn als er iemand in de buurt is om 112 te bellen wanneer t fout gaat. En dat gaat t vaak genoeg als je kijkt naar t aantal opnames en doden per jaar!
Moet er niet aan denken dat ik iemand of iemand mij in gruzelementen op stal aantref(t) waarbij t eventueel al te laat is! Mensen denken echt veel te vaak veel te makkelijk over der liefste schat van 600kg wat mij betreft ga je nooit met in je eentje met je paard aan de slag!
Laatst bijgewerkt door Romy18 op 13-12-08 04:53, in het totaal 1 keer bewerkt