Paarden met oud & nieuw in de wei, ervaringen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_rosita_

Re: Paarden met oud & nieuw in de wei, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 17:26

Sentido dat is ook de reden dat ik er elk jaar bij ben.... Ik wil mijn paarden 24-7 buiten houden en niet op een pensionstal staan, dus is dat mijn 'straf' Knipoog Voor mij geen big party's meer met oud en nieuw, die tijd is geweest toen ik vroegah nog op een pensionstal stond waar de eigenaar het boeltje in de gaten hield.

Mloei

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 17:29

Wij houden onze paarden ook gewoon buiten. Als ze dan schrikken kunnen ze tenminste een flink stuk sprinten. In de stal worden ze helemaal gestoord. Nou wonen wij wel heel erg buitenaf en hebben we geen vuurwerk dichtbij. ze zijn het ook wel gewend, want er word altijd karbit afgestoken door de buren. Dat doorstaan ze ook zonder blikken of blozen.

Margot__X

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 12:44

bij ons hebben de paarden met oud en nieuw pech en staan ze gewoon 2 dagen binnen Knipoog

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 23:05

bij mij op stal gaan de anderen naar binnen (tuiger en welsh pony) de tuiger gaat helemaal over de rooie door het vuurwerk..
Mijn pony wil ik buiten hebben, dat is een regelrechte droogkloot.. Hij krijgt een berg hooi net al vorig jaar, en de wei wordt afgesloten, dus hij heeft de bak en zijn stal Lachen dit omdat ik de omheining van de bak steviger vind en veiliger Lachen
maar ik verwacht geen problemen Lachen De staleigenaren zijn thuis avonds en snachts, dus dat komt helemaal goed Haha!
(ik wandel met pony-lief ook gerust een rondje op 31 dec Knipoog zo droog is ie..)

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 20:29

bij ons op stal blijven ze ook binnen die 2 dagen

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 20:32

Naaltje schreef:
(ik wandel met pony-lief ook gerust een rondje op 31 dec Knipoog zo droog is ie..)

Dát durf ik niet meer . Twee jaar geleden vond één of ander joch van een jaar of 14 het grappig om rotjes voor mijn pony haar voeten te gooien! Ik liep langs de weg met haar, en het is een wonder dat ik haar kon houden (met bit, in een reflex touw om neus gedaan.... ik snap het nog steeds niet).

Sindsdien ben ik als de dood dat er meer van die grappige types rondlopen. Ik moet er niet aan denken dat ik haar langs de weg los had moeten laten .

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 20:34

bij ons staan ze gewoon buiten. Ik ben er zelf niet bij (niemand trouwens voor zover ik weet?)
en mochten ze schrikken of iets dergelijks, is de wei groot genoeg om een flinke sprint te trekken.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 20:37

Overigens, mijn pony's staan gewoon op de wei. Ze staan achter het hoofdbureau van de politie dus daar gebeuren geen gekke dingen. Ze zijn wel altijd een beetje onrustig, maar rennen zichzelf nooit kapot.

Roosii3jJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 20:39

Ze staan bij ons ook altijd op het land!
Liever dat ze daar schikken en weg kunnen rennen dan in een stal..

Gelukkig is het wel op een gebied waar het vrij rustig is..

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 20:42

Mijn paard staat ver buiten te stad en hier in de buurt wordt niet of weinig geknalt. Het weiland is groot, dus in geval van paniek kunnen ze een behoorlijk eind wegrennen van dat wat eng is.

Maar ze zijn allemaal gewend aan knallen, dus dat zal het probleem niet zijn. Vorig jaar ging het ook goed. Ze krijgen dan iets meer voer, zodat ze iig niet zonder hooi zitten en zo dus bezig kunnen blijven daarmee.

luf_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 20:49

wij laten ze altijd in de wei. Wij wonen namelijk naast een vakantiepark en onze stallen staan zo dat er nog net geen grote pijl staat naar de deur met het opschrift: 'vuurwerk hier aub.' onze paarden gaan wel en beetje rennen, maar vinden het ook wel heel interessant

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 20:50

Ik heb ze gewoon op de wei staan al járen. Maar hier in de buurt kan ook eigenlijk geen vuurwerk daar in de wei belanden ofzo en hier zijn ook niet van die 'rotkinderen' die dat doen dus. Ze hebben wel eens tijdens het rijden rotjes ed naar m'n paard gegooit, maar dat kon haar ook niks schelen (ze keek niet eens op Nagelbijten / Gniffelen )

Mariskatw

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 20:55

Misschien dat iemand mij ook advies kan geven?
Mijn paarden stonden tot 2 jaar geleden altijd bij huis zo'n kilometer buiten dorp en dan met oud en nieuw binnen. Niks aan de hand ,maar de jonge vond het wel erg spannend. Mijn overburen steken ook altijd wel wat vuurwerk aan. Vorig jaar hebben we brand gehad en stonden ze ergens anders, dichterbij het vuurwerk en konden ze ook zien hoe het werd afgestoken. Dit vonden ze erg eng en waren ook erg gespannen, maar stonden wel op stal.
Dit jaar heb ik de keuze, ofwel ik zet ze weer thuis, waar de brand is geweest, maar daar is geen stal, ze moeten dus achter draad Ofwel ik zet ze op de plek waar ze nu op stal staan, hartje dorp en dan kunnen ze ook alles zien, omdat het een zeecontainerstal is. Wat zouden jullie doen? Vind het erg moeilijk!

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 21:00

Ik woon vlakbij een nieuwbouwwijk van de stad. Er ligt alleen een groot weiland tussen. Mijn paarden zijn normaal erg rustig en overdag kan ik rond oud & nieuw nog best een buitenrit maken. Tijdens de jaarwisseling raken ze echter volledig in paniek als tussen 00.00 uur en 00.30 uur massaal het vuurwerk wordt afgestoken. Heb het één jaar geprobeerd (het derde jaar dat ze hier stonden) en ik kon nog net voorkomen dat ze door de draad heen renden. Bij mij gaan de paarden om 23.30 op stal en om 01.00 uur mogen ze er weer uit. Mijn paarden zijn niet gewend om in een dichte stal te staan, maar met een flinke plak hooi en mijn gezelschap blijven ze best rustig. Bovendien is het hier maar voor een uurtje. Als ik verder van de stad afwoonde, had ik ze zeker buiten laten staan in het weiland.
Ik ken jouw paarden niet, maar vergis je niet in hun 'brave' karakter tijdens oud & nieuw...

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 21:09

Ik heb mijn paard nu krap 2 maanden, en ik heb dus totaal géén idee hoe ze met oud en nieuw is... Ze staat normaal 24/7 op de wei, maar is niet het schoolvoorbeeld 'cool' paard. Ik wil er sowieso heen gaan om te kijken, extra grote berg hooi enz. Zijn er meer maatregelen?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 21:11

Staat hij alleen op de wei? Je zou de draden extra kunnen markeren in de hoop dat hij, als hij in paniek raakt, er minder snel doorheen gaat...

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 21:11

ligt er ook een beetje aan waar je paarden staan, staan ze ergens waar weinig vuurwerk word afgestoken?

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 21:15

Als de paarden echt buiten moeten blijven, zou ik in ieder geval een halster met een lang touw of een longeerlijn mee nemen. Mochten ze dan door de draad dreigen te gaan, dan kun je ze in ieder geval nog enigzins bij je houden.
Het extra markeren van de draad vind ik ook een goede tip. Voor sporadisch een keer een rotje of iets dergelijks kijken mijn paarden niet op of om, bij hen is het echt het massale vuurwerk. Als je redelijk van de bewoonde wereld af woont, zou ik me minder ongerust maken...

Mariskatw

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 21:24

Hm ja ik weet dus echt niet wat ik moet doen. Ik kan ze wel op stal zetten ,maar dan staan ze dus dichter bij het vuurwerk. Staan ze echter buiten, dan kan ik ze niet zomaar even op stal zetten, want stal is 1 km verderop. Vind het enorm lastig. Onze overburen steken wel vuurwerk af, maar goed dat is niet zo massaal als in het dorp natuurlijk en zeg maar 50 tot 100 meter verderop.
En daarbij komt dat als ze uitbreken, het terrein niet het meest veilige terrein is, vanwege dus dat daar brand is geweest en er nog wat gaten en uitstekend staal zijn. Denk dus toch maar dat het dan stal gaat worden.

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 21:29

Pony staat helaas nog alleen in haar wei, en dat zal voor oud en nieuw ook niet veranderen. Wel ligt haar wei tussen twee weien in, waarvan ik verwacht dat één wei vol shetlanders zal blijven staan, maar de rest van de paarden zal denk ik naar binnen gaan... De wei ligt iets buiten het dorp, op een vrij afgelegen weg.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 21:38

Die van mij blijven ook buiten met oud en nieuw. Als ik de opsluit vinden ze het enger dan als ze buiten lopen. In het begin rennen ze even, maar daarna gaan ze gewoon staan te kijken. Ik loop er iets voor 12 even heen en dan vul ik het hooi nog eens bij. Ik zet ze in de verste hoek van de wei, dan komt het vuurwerk niet zo dicht bij.

Mariskatw

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 21:43

en hoe ver is het vuurwerk dan weg, niet zo dichtbij? En hoe veel vuurwerk?

SanneK

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 21:48

Mijn pony's laat ik ook buiten staan want ze kunnen simpelweg niet naar binnen, ze hebben gelukkig wel een schuilstal. Het is wel de eerste keer dat ik oud en nieuw met ze mee maak, dus ik vind het nog best wel spannend Vork Ze staan ook echt naast de bouw dus het vuurwerk gaat nog wel heftig worden ben ik bang.. Ach gut
Ik ben nou al wel bezig met een soort van schrik-training, met allerlei onverwachte harde knallende geluiden etc. en dat pakken ze aardig goed op gelukkig Haha!
En verder ben ik van plan om tussen 11 uur en 2 uur bij ze te zijn, en geef ik ze genoeg te eten Lachen dus het moet wel goedkomen hoop ik.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 22:00

Mariskatw schreef:
en hoe ver is het vuurwerk dan weg, niet zo dichtbij? En hoe veel vuurwerk?

Heb even een tekening/foto erbij gepakt.
http://img139.imageshack.us/img139/3479/vuurwerkyn0.jpg
Rood is de wei van mijn paardjes. Vooraan de weg daar staan ze in de winter altijd. Maar nu zet ik ze met oud en nieuw dus in de wei met dat gele kruis. De blauwe kruisjes zijn de plekken waar het meeste vuurwerk wordt afgestookt. Zit best heftig vuurwerk bij, sowieso op een kruis is er belgisch vuurwerk. Maar dat zijn ze wel een beetje gewend.

Ze kunnen trouwens wel naar binnen als ze dat willen, de stal staat altijd open Lachen

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 22:03

Vorig jaar hebben we de paarden in een grote loopstal gezet
met de radio hard. Toen was mn paard nog erg banig.
Maar dit jaar blijven ze lekker in de wei, ze zijn niet bang voor vuurwerk.

Alleen, we zetten ze AB-SO-LUUT NIET langs de weg of ergens
waar vreemde mensen bij kunnen komen.
Achter het huis komen ze dus te staan, dat vind ik persoonlijk
erg belanrijk!