starten met schimmel, droes etc+KNHS

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zesiram

Re: starten met schimmel, droes etc+KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 18:01

Zoals ik al zei, ik heb nu geen tijd om de rest uit te zoeken, wet is nogal eindeloos Knipoog Dit is wat ik zo op het eerste zicht vond. ( en ik ben bepaald geen expert ).
Maar ik ben benieuwd of er meer mensen zijn met werkelijke ervaringen met de KNHS. zoals ik in mijn eerste post al beschreef, heb ik de ervaring dat als de nood aan de man is ze er wel wat mee doen.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 18:35

Mijn ervaringen heb ik mijn openingspost gezet, waarbij ik dus de tip kreeg om te gaan klikken bij de wedstrijdhoudende verenigingen dat er iemand van een stal waar wat heerst af komt. Dan kan de eigenaar van het terrein degene verbieden om op het erf te komen.

Vanuit de regio worden wel telefoontjes gepleegd met de vraag of er wat heerst, maar de KNHS keurt zelfs het houden van een wedstrijd op een besmette stal goed, zolang deze ziekte niet op de lijst van meldplichtige ziektes voorkomt.

Verder gaan ze uit van gezond verstand en goodwill van ruiters en verenigingen. En ik kan je melden dat er voor 1 winstpuntje in de B in de praktijk heel wat risico genomen wordt.
Nu vind ik schimmel en droes wezenlijk anders, ook qua besmetting.
Maar als je paardenwelzijnenm de happy athlete zo hoog op de agenda hebt staan is het toch vreemd dat ze er geen regelgeving aan op hangen?

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 21:17

meestal als er inderdaad een ''enge'' ziekte heerst op een stal, dan moet sowieso dat paard op die stal al in quarantaine. En die mag niet zomaar van het terrein af. Dus dan is het eigenlijk ook niet logisch dat je er dan wel vanaf mag om op wedstrijd te gaan.
+ ik denk dat een paard wat droes heeft al niet zo goed zal presteren op wedstrijd dus dat die mensen sowieso thuis blijven. Lachen

raket

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 21:44

Je vergeet de incubatietijd, de tijd dat een dier een ziekte bij zich heeft maar nog niet ziek is.
Je mag een dier dus ook vervoeren als hij bijv droes heeft omdat dit niet de eerder genoemde lijst staat.

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 21:25

als ik weet dat er iemand bij ons zou willen starten waar iets heerst komt diegene dus niet binnen! Ik vind ook dat de KNHS hier aan wat moet doen door middel van regels. Maar vind het ook niet slim van de eigenaar van het paard dat wanneer er iets heerst op je stal dat je toch weg gaat van de stal...

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 21:36

Helaas kan je niet altijd uit gaan van de verantwoordelijkheid van de eigenaar. Sommige mensen hebben echt een plaat voor hun kop wat dat betreft, weet ik uit persoonlijke ervaring Boos!
@Raket: heb jij ook contact opgenomen met de regio? Of alleen met Ermelo? Ik weet niet precies hoe de taken verdeeld zijn, maar bij ons werd alles gecoördineerd door het regiobestuur.

_Lucy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 22:30

ik denk dat de meeste mensen niet op wedstrijd zouden gaan als ze weten dat hun paard ziek is of iets bij zich draagt, maar in de incubatietijd merken de eigenaren er meestal ook niks van als het paard nog niet ziek is of ziek aan het worden is, maar het wel kan overbrengen. en dan gaan ze nog wel op wedstrijd en geven het zo toch door, zonder dat de eigenaar het door heeft.
ik weet niet of dat ook bij droes is, maar volgens mij kan een paard ook iets bij zich dragen zonder er ziek van te worden of er iets van te merken(ook niet na een tijdje) en het dan wel door kan geven. (dat is bij andere dieren namelijk ook zo)
(ik weet niet 100% zeker of het allemaal klopt hoor Tong uitsteken )

mntj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 22:41

er is een oud gezegde.
waar bedoelt wordt dat je een ander iets niet moet aandoen wat je niet wil dat het bij je zelf gebeurt.
Helaas heerst er momenteel bij ons ook droes.
en je ze kunnen er bepaalde gevallen aan dood gaan.
momenteel 2 waar het bij ingeslagen is.
bij een uitbraak is er altijd een vinger naar wie zou het meegenomen hebbe,
\er is geen meldingsplicht(helaas) dus je kunt ook geen mensen verbieden om wek te gaan. ze hoeven het niet eens te melden als ze naar een kliniek gaan. diep triest. je wil het toch niet op je geweten hebben dat er ondanks dat je alles er aan doet om besmetting te voorkomen er dan toch ergens droes uitbreekt.
vindt het toch een stukje vatzoen....

raket

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 11:27

De praktijk heeft uitgewezen dat mensen voor een winstpuntje in de B ver willen gaan.
De praktijk heeft ook uitgewezen dat als je de wedstrijdhoudende organisatie het netjes uitlegt dat het mag van de KNHS om te starten, maar dat jje dierenarts het tegendeel adviseert en dat je je daar aan wilt houden je zelfs je inschrijfgeld terug krijgt.

Dat vind ik dus wel zo netjes, eerder werd geopperd dat er dan mensen gaan doen alsof er iets heerst, mar dat geloof ik niet, vaak betekend het toch een maandje of 3 niet starten en ons kent ons toch???

Ik ga een mooie brief schrijven naar de KNHS, dat hier toch iets in moet gaan veranderen.

Ik heb alleen contact met Ermelo, de regio's zullen zich toch aan het beleid van Ermelo moeten houden. Dit is niet iets van bijv. voorwaarden voor selectiewedstrijden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 12:31

Raket geloof gerust dat het gebeurt. Meerdere stallen hebben wederzijdse vetes en zullen niet nalaten elkaar zwart te maken. Triest maar waar.

Daarnaast nog de mensen die gewoon alles ontzettend opkloppen en van een simpel verkoudheidje gelijk een dodelijk virus weten te maken, ook dat gebeurt heel veel, niet expres maar wel vervelend voor de betreffende stalhouder. Je kent het wel, iemand zegt dat zijn paard niet lekker is, op pagina 8 wordt gesuggereerd dat het droes zou kunnen zijn en op pagina 16 zit een stal ineens in quarantaine terwijl er dus niks aan de hand is. Mensen kunnen daar zo in door draven.

O ja, als er droes is op stal en mijn paard krijgt koliek, dan gaat ie gewoon richting kliniek hoor! Ben benieuwd wie er zo nobel is om zijn eigen paard te laten creperen vanwege de mogelijke kans op besmetting Knipoog

raket

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 12:50

Een simpele neusswab is anders voldoende zoals ik al eerder schreef, of telefoontje met behandelend dierenarts. Kun je net zo regelen als met metingen. Onterechte klachten worden door klager betaald, terechte klachten door beklaagde.

Als mijn paard naar de kliniek moet gaat hij, alleen meld ik dan wel even dat er droes op stal is als het zo zou zijn.
Wil jij op je geweten hebben dat al zieke paarden nog zieker worden???
Ik werk in een ziekenhuis, daar mogen zieke mensen komen, ook als ze besmettelijk zijn, daar kun je namelijk maatregelen tegen nemen en die kun je bij paarden vast ook toepassen.

Droes is niet onoverkomelijk, maar je kop in het zand steken wel en dat gebeurd naar mijn idee te vaak.

mntj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 12:59

als het ernstig is en je moet dan naar de kliniek lijkt mij niet meer dan logisch.
maar voor wat simpelere dingen vindt het onzin. maar het gebeurd.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 13:23

Dat zou tof zijn zeg. Is er een ziek paard op stal, ruiter weet van niks, gaat met zijn eigen gezond ogende paard op concours, paard wordt een staaltje snot afgenomen en blijkt dat virus mee te nemen en ruiter die van de prins geen kwaad weet kan nog gaan dokken ook. Knipoog

Bij de kliniek zou ik het ook melden hoor, maar zoals ik al zei: ik weet echt niet of er paarden bij ons op stal zijn die iets mankeren. Er staan 12 wisselende handelspaarden in boxen, daar zou er best een schimmel of droes of influenza of schurft of wat dan ook voor besmettelijks kunnen hebben. Ik ga er dan ook vanuit dat een kliniek daar uit zichzelf al professioneel mee omgaat en zorgt dat er geen besmettingsgevaar is.

Je weet gewoon als je met je paard buiten je eigen terrein komt, of zelfs op een stal gaat staan waar veel paarden van buitenaf komen, dat je het risico loopt dat je paard iets oploopt. Zelf loop je ook de kans op een griepje als je naar de supermarkt gaat of engere virussen als je iets drinkt in een cafe, je ouders uitzwaait op Schiphol of in de kerk de hand van de dominee schudt Knipoog

Mati

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 13:34

nouja, ik vind het nergens op slaan dat je met een paard dat droes heeft op wedstrijd mag, en als jou paard nou besmet wordt?? gaat de KNHS dan betalen?

raket

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 13:37

Maar er worden dan alleen swabs afgenomen als het aanneembaar is en niet volstrekt willekeurig. Tuurlijk kan elk paard iets bij zich hebben, maar als het nog niet uitgebroken is gaat de tamtam ook nog niet hoor,
Ik heb ondertussen wel door dat jij vind dat iemand met een paard op een besmette stal gewoon mag starten. Ik vind het niet kunnen en vraag me af wat ik er tegen kan doen.

Zoals ik al eerder zei is het ook een van de rsisco's als jij op een grote stal staat of een stal met veel wisseingen in het paardenbestand dan loop je meer risico, dat weet je als je daar gestald bent en dat risico aanvaard je blijkbaar door daar te staan. Ik neem datzelfde risico door op een grote stal te staan en ik neem de daarbijhorende verantwoordelijkheid door niet te starten als de dierenarts negatief advies geeft.

Daar leees je steeds overheen naar mijn gevoel, dat er ook duidelijke dierenartsadviezen zijn.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 14:04

Ik heb nog nooit in zeventien jaar wedstrijd rijden een negatief dierenartsadvies gehad vanuit de stal waar ik stond. Bij mijn weten is er zelfs op nog geeneen stal waar ik stond droes geweest, behalve het geval waar ik dus zelf vrijwel zeker van was en wat ontkend werd door de stalhouder. En ik ben nog niet zo naïef om te denken dat er nooit iets is geweest in de afgelopen 17 jaar Knipoog dus die negatieve dierenartsadviezen zullen wel meevallen, wellicht in een grote uitbraak?

Schimmel is volgens mij op elke stal met een wisselend paardenbestand wel regelmatig aanwezig, daar wordt geen waarschuwing voor af gegeven. Daarnaast blijven schimmelsporen makkelijk tot 2 jaar na de infectie nog aanwezig en besmettingsgevaar opleveren en ze compleet verdelgen lukt nooit. Zaak is om te zorgen dat je eigen paard wat meegaat in dermate goede conditie is dat hij niet ziek wordt en dan verder maar hopen dat hij van wedstrijd niks meeneemt naar je stal. Schimmel is verder een vervelend probleem maar als de paarden goed verzorgd worden hoeft het verloop absoluut niet drastisch te zijn.

Verder moet je als eigenaar van een kwetsbare doelgroep ook je verantwoording nemen.
Als je als veulenhouder bijv. niet wilt dat je veulen in aanraking komt met ziektekiemen, kies dan niet voor een stal met veel wedstrijdruiters of handelspaarden. Anderzijds is dat moeilijk: ik zou ook niet in eerste instantie gekozen hebben voor een stal met handelspaarden, maar als er boxen leegkomen kan ik mijn stalhouder ook de wet niet voorschrijven betreffende de klanten die hij aanneemt dus ik zie in dat zoiets moeilijk is. Wel doen wij zelf de verzorging van de paarden en zoals ik eerder zei ben ik er niet op gesteld dat vreemden de paarden komen aaien. Voor het directe contact scheelt dat dus al wel een eind, maar airborne ziektes kun je niet ondervangen daarmee. Ik sta zelf overigens op een hele kleine stal, met zo'n 24 boxen en slechts 4 eigenaren. En zelfs daar heb ik geen idee van de gezondheidstoestand van alle paarden. Ik kan me voorstellen dat dit op de grote stallen waar ze soms wel 120 paarden hebben staan nog veel moeilijker is. Volgens mij wordt er daar pas aan de bel getrokken als er echt een flink aantal paarden besmet is, verder weet volgens mij daar geen hond vanaf Haha!

Zoals ik eerder zei gaat de tamtam wel degelijk voor er iets aan de hand is. Waarom denk je dat droestopics ooit verboden zijn op Bokt Knipoog

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 14:13

De droesbacterie aantonen met 'een simpele neusswab' valt vaak nog tegen.

Er leven een heleboel baceteriën in de neus van een paard, die bij een kweek van een swab voor overgroei zorgen, waardoor je dus geen droesbacterie kweekt, terwijl die er misschien wel zit.
Bovendien, wanneer moet je swabben dan? Het duurt minimaal 1 dag, maar meestal 2 om een uitslag van de kweek te hebben.
Dan moet er dus al ruim voor de wedstrijd plaatsvindt geswabd zijn?

Ik begrjip je frustratie wel dat er geen regels over zijn hoor, raket, maar het is ook niet zo heel erg makkelijk in regeltjes te vatten die ook echt werkbaar en naleefbaar zijn.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 14:19

Mati schreef:
nouja, ik vind het nergens op slaan dat je met een paard dat droes heeft op wedstrijd mag, en als jou paard nou besmet wordt?? gaat de KNHS dan betalen?

Als mijn paard besmet wordt door een ander paard, is dat een risico wat ik bewust heb genomen door mijn paard mee te brengen naar ander terrein, en dan nog wel een terrein met heel veel verschillende paarden waar de kans zeer groot is dat er ergens op een van de stallen iets van een virus of andere besmetting gaande is. As far as I know kan mijn paard prima al droes hebben gehad en resistent zijn, geen idee. Daarnaast is mijn paard in prima conditie als hij meegaat dus zal hij op zijn hoogst wat verkouden zijn, en vind ik het vervelend dat ie even niet zo lekker is, als ik er al iets van merk, en zal ik zonder ooit te weten dat het droes was gewoon weer rijden als hij fit is. Krijgt hij toch koorts, dan kijk ik dat even aan en bel evt. de DA en die kosten zijn uiteraard voor mezelf. Als je die niet wilt hoor je geen dier te hebben! Ik zie dat echt als hetzelfde dat er een paard uithaalt naar mijn paard en hem kreupel mept. Balen, maar dat is gewoon een risico.

Droes hoef je echt niet gelijk te denken aan dode paarden of andere hysterische reacties die de naam droes gelijk opwekt, een gezond paard komt daar met een lichte verkoudheid vanaf, een paard met wat mindere weerstand zal een dag of twee dagen koorts hebben en de befaamde ontstoken lymfeklieren, wat heel vervelend voelt maar niet onoverkomelijk is. De grote gevaargroep bestaat uit jonge veulens die nog geen kans hebben gehad om weerstand op te bouwen en hele oude paarden die al verzwakt zijn (en voor wie influenza of een fikse verkoudheid even gevaarlijk zijn) en die in hun jongere jaren nog nooit droes hebben gehad en in de gelukkig zeldzame gevallen van verslagen droes. Daarnaast kunnen gezonde paarden ook gewoon drager zijn van droes zoals iemand eerder al zei, dat blijven ze dus gewoon, kunnen andere paarden besmetten, en de eigenaar weet dat echt niet.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 14:57

Ik heb dit topic geopend om wat ideeen op te doen. En om te brainstormen over mogelijke oplossingen,
Dat droes an sich niet iets onoverkomelijks is heb ik vanaf het begin af aan gezegd. Dat je het niet op stal wil hebben (ik niet, er zijn blijkbaar mensen die het niet erg vinden) is iets anders.

Inmiddels krijg ik het idee dat ik gezien wordt als iemand met smetvrees. Haha! Haha! Haha!

Maar ik blijf het van de zotte vinden dat het mag van de KNHS. Virussen en bacterien kunnen zich ook veranderen tot dinegn die veel meer problemen brengen, telkens grote groepen paarden samen brengen levert nu eenmaal risico op. Waarom zou je daar niet voorzichtig mee omgaan? Dat is mijn afweging.

Het risico op zich is voor mij aanvaardbaar.

Als er droes is op stal blijft dat overigens echt niet beperkt omdat jij je eigen paard verzorgd hoor. Degene die voert, uitmest paarden binnen en buiten zet komt met alles in aanraking. Het enige wat je kan doen is goed je paard observeren en hopen dat hij het in zijn veulentijd al niet gehad heeft.

Ik heb in 21 jaar paarden overigens wel vaker met negatief dierenartsadvies te maken gehad. Erg netjes van de dierenarts overigens, ook al wil niet iedereen dat advies horen.