Snelheid met trailer omhoog per 1 mei 2009?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Snelheid met trailer omhoog per 1 mei 2009?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 12:06

ik weet inderdaad dat er risico's zitten aan het deelnemen in het verkeer............ die 300.000 zijn echt niet allemaal vlekkeloos verlopen Haha! Haha! Haha!

ik weet waar met mijn eigen combinatie de grens ligt.

Daarnaast ben ik een enorm defensief. Moet ook wel want ik rij ook nog eens graag motor Lachen en zoals je weet moet je dan enorm goed opletten.

ik zorg ervoor dat ik ALTIJD weg kan met de aanhanger....... Ik hou ruim voldoende afstand. Een keer heb ik gehad dat een personenauto nog even voor mij dook bij een naderende file...... dan ga ik dus niet vol in de hohouwer, maar rij ik gewoon de vluchtstrook op om daar mijn combinatie netjes tot stilstand te brengen en dan weer in te voegen in de file.......

En mocht dat niet mogelijk zijn, dan had je ook zonder aanhanger op de grote hoop gegaan........

Ik ben echt van mening dat je gewoon met het verkeer mee moet rijden, ZEKER met het vrachtverkeer........ door te langzaam te rijden op de snelweg creeer je mijns inziens juist gevaarlijke situaties..... mensen gaan inhalen, raken geergerd..... ga zo maar door.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 12:07

Huertecilla schreef:
KiWiKo schreef:
Zo op een zondag ochtend, geen kip op de weg.......... nog een kleine 150 km te gaan. lekkere muziek op, braaf peerd op de wagen........ en als je dan een auto hebt waarbij je niet eens merkt dat er een wagen achterhangt, kan je wel eens ongemerkt wat harder gaan dan toegestaan.......

...steekt er een Wild Zwijn over.

Kijk Kim, het is allemaal heel begrijpelijk. Net als de verkeersdoorstroming. Het zijn echter geen steekhoudende argumenten. Redenen, geen excuus.
Ja, ik rij met weinig verkeer op een stuk vlakke open tolweg in zuid frankrijk op een heldere middag ook 90-100 met de trailer maar dat is een uitzonderlijke situatie en nog steeds een hoger risico dan met 80.

Risico = kans x gevolgen.
De kans op een ongeval neemt toe met het toenemen van de snelheid.
De gevolgen bij een verkeersongeval zijn evenredig met het kwadraat van de snelheid.
Ga maar na hoe het risico toeneemt bij toenemende snelheid.

De verhoging van de maximum snelheid is géén verkeersveiligheid verhogende maatregel. Niemand is erdoor verplicht meer risico te lopen.

hc

als er een wild zwijn oversteekt op de a12 dan heb je met of zonder aanhanger altijd een berg ellende vrees ik Lachen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 12:37

KiWiKo schreef:
als er een wild zwijn oversteekt op de a12 dan heb je met of zonder aanhanger altijd een berg ellende vrees ik Lachen

De mate van ellende is evenredig met het kwadraat van de snelheid Pling

Dat dan nog afgezien van het simpele gegeven dat je bij een lagere snelheid meer kans hebt een botsing te voorkomen.

Dat is de hele situatie in een notendop Kim.

Risico = kans x gevolgen.
Delta risico = delta snelheid x delta kwadraat snelheid.

Dat de overheid een groter belang heeft, dat vrachtwagenchauffers haast hebben verandert daar voor de paarden in de kar niets aan. Dat paard is in de kar héél kwetsbaar en snelheid bepaalt de ernst van de kwetsuren.

hc

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 12:47

Een wild zwijn onder 3800kg Mercedes heeft geen schijn van kans Haha! Zelfs een Ford Fiësta frontaal op een 608 richt niet zoveel schade aan dat het een probleem is, laat staan een zwijntje. Daarnaast, hoeveel zwijnen heb jij in NL al voor je auto gehad? Zou het niet zo kunnen zijn dat de timing van reizen daar een niet te missen factor is??

Risico is kans maal effect; het risico op van de weg geblazen worden door inhalende vrachtwagens op de best wel veel drukkere wegen dan daar in het diepe zuiden is vele malen groter dan het risico op dat ene verdwaalde wilde zwijn, wat verder ook geen noemenswaardige schade aan de auto aanricht, anders dan een hoop bloedspatten. De rest is geslacht en in mootjes voordat het einde van de auto bereikt is.

Dit alles nog los van het feit dat 99% van de Hollanders geen flauw idee heeft van de werkelijke snelheid en daarmee braaf 90 op de klok gaat rijden en dan feitelijk net boven die, door jouw zo veilig geachte, 80km/h uitkomt, waardoor ik als vrachtwagenchauffeur-met-geijkte-teller eindelijk eens gewoon 80km/h kan rijden, zonder constant in de weg gezeten te worden door al die moraalridder. DAT is waar het in deze wetgeving over gaat, de rest is gezwam in de ruimte dat er aan de haren bij gesleept wordt!

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 13:03

Je kan met theoretische berekeningen komen etc etc...
Gaat er toch om wat men zelf doet en denkt. De meesten denken dat ze zelf goed bezig zijn..
Wat ook vaak het grote probleem is (maar dat gaat meer op als je zonder trailer oid rijdt), dat men zich geheel veilig voelt in zn stalen constructie, wat auto heet. Men denkt dan alles te kunnen op de weg, want IK zit veilig (DAT zijn juist de gevaarlijke!) Maar dan belanden we in de chauffeurs en weggedrag.. dat is een eindeloze discussie. Lips are sealed

Ik word niet graag ingehaald door een vrachtwagen als ik met trailer rijd..maarja, wil 'm ook niet in de klep van de trailer. En zo maak je constant afwegingen om soepeltjes door het verkeer te kunnen. De ene keer rijdt je 80 en de andere keer 90 of miss 95. Ik vind het afhankelijk van het verkeer zelf. Vooruit kijken en anticiperen, dat zijn, denk ik, de keywords. Bloos

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 13:52

ikke schreef:
Dit alles nog los van het feit dat 99% van de Hollanders geen flauw idee heeft van de werkelijke snelheid

Maak er maar van dat 99,9% geen benul heeft van wat de (on)mogelijkheden van een auto met paardentrailer zijn Tong uitsteken
Inderdaad zal vrijwel iedereen denken goed bezig te zijn. Het gaat ook goed, tot het fout gaat. Hoé fout is dan een afgeleide van snelheid en rijvaardigheid.

Een bestuurder die een Wild Zwijn op de motorkap krijgt maakt geen schijn van kans, hoe zwaar diens auto ook is Cool
Enig idee hoeveel aanrijdingen met wild er zijn in NL per jaar? Dat is geen risico om te negeren. Zoals ik al schreef: hoe meer je weet/hoe vaardiger je bent, hoe verstandiger je wordt.

Maak je eigen keuze, maar voer allerlei drogredenen niet aan excuus voor het bagetaliseren van de risicos.

Anticiperen is eigenlijk normaal rijgedrag Branca. Op onvoorziene plotseking veranderende omstandigheden kan je alleen anticiperen door er rekening mee te houden dát het kan gebeuren. Er dus voor te zorgen dat je bij ´wat als´ jouw combinatie onder controle hebt, een noodstop kan maken, kan uitwijken, beiden.
Beperkte kennis/vaardigheid maakt dat 99,9% van de bestuurders geen benul heeft van de (on)mogelijk van het bestuurde voertuig en dus niet goed anticipeerd (bb).

Liever blode Jan dan dode Jan Haha!

hc

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 14:03

zoals ik al zei HC, ik heb menigmaal voor een onvoorzien gestaan....... maar omdat ik altijd bezig ben met de vraag "waar moet ik naartoe als????? " en ik me ervan bewust ben dat een ongeluk niet mijn schuld hoeft te zijn, en er dus rekening mee hou dat andere weggebruikers iets stoms doen, beperk ik de risico's tot een minimum.........

Ik heb bijvoorbeeld een paard op de wagen gehad die echt de hele boel verbouwde als er een vrachtwagen dicht naderde of inhaalde.............. dan ben je toch echt een heel stuk veiliger als je 95 (op de teller) rijd, want zo een aanhangwagen gaat alle kanten op, op het moment dat een paard zich van links naar rechts gooit. Ik "merk" daar in de vito weinig van hoor, die wagen trekt hem er wel doorheen.......... maar in een mindere auto, ga je dan gewoon stuiterend over de snelweg met een vaartje van 80.......... en al zou je dan 50 rijden, dan is dat nog gevaarlijk! Lachen

Ik heb zelf wel eens mijn 1,5 paards trailer achter een 10 jaar oude opel corsa gehangen (leeg uiteraard) gelukkig voor een klein stukje, maar wel over de snelweg.......... en ik kan je vertellen dat dit geen geintjes zijn, dan is 60 al snel te hard.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 14:05

ikke schreef:
Dit alles nog los van het feit dat 99% van de Hollanders geen flauw idee heeft van de werkelijke snelheid en daarmee braaf 90 op de klok gaat rijden en dan feitelijk net boven die, door jouw zo veilig geachte, 80km/h uitkomt, waardoor ik als vrachtwagenchauffeur-met-geijkte-teller eindelijk eens gewoon 80km/h kan rijden, zonder constant in de weg gezeten te worden door al die moraalridder. DAT is waar het in deze wetgeving over gaat, de rest is gezwam in de ruimte dat er aan de haren bij gesleept wordt!

Je slaat de plank volledig mis Ikke.
De mimimum snelheid gaat niet omhoog. Sterker nog; die IS er niet eens!!
Je moet alleen sneller kúnnen dan 60.

Jouw recht om de maximum snelheid te rijden wanneer de omstandigheden dit toelaten is niet de plicht van een ander om de maximum snelheid te rijden wanneer die vindt dat de omstandigheden (paarden in een trailer achter een auto) dit niet toestaan.

Juíst bij een hoge verkeersdichtheid neemt het risico voor de paarden toe bij toenemende snelheid. De bestuurder die anticiperend rijdt gaat dan lángzamer rijden, niet harder Pling

hc

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 14:09

in de file rij ik ook doorgaans geen 80 Haha! Haha! Haha!

men moet zich aanpassen aan het verkeer, altijd........... Lachen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 14:15

KiWiKo schreef:
maar in een mindere auto, ga je dan gewoon stuiterend over de snelweg met een vaartje van 80.......... en al zou je dan 50 rijden, dan is dat nog gevaarlijk! Lachen

De wettelijke normen over wat is toegestaan zijn behoorlijk marginaal bij snel veranderende omstandigheden dus in druk verkeer. Helemaal in combinatie met de modale rijvaardigheid van de bestuurders.

Twee paarden van elk 500 kilo in een aanhanger achter een marginale trekker is gegronde reden om relatief langzaam te rijden op de snelweg. Als iemand daar ´last´ van meent te hebben is dat díens probleem. Die paarden zijn joúw vernatwoordelijkheid. De haast van een ander niet.
Het is uiteraard nog verstandiger om drukke snelwegen op piekuren te mijden.

Nognógmaals; een verhoging van de maximumsnelheid is geen verplichting en ontslaat de bestuurder ook niet van de primaire verantwoordelijkheid voor de controle over diens eigen voertuig.

hc

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 14:19

en daar ben ik het helemaal mee eens!

Ik kan mij ook behoorlijk ergeren aan mensen die een lichte jeep met weinig motorinhoud voor een 2 paards trailer zetten........ DAT is gevaarlijk........

en dan schermen met laadvermogen en sjit, laadvermogen is nog altijd gebaseerd op dood gewicht........ een paard beweegt op de wagen, dus de lading schuift constant.

en je hoeft geen wonder te zijn om je voor te kunnen stellen wat er kan gebeuren als het allemaal maar net aan is.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 14:30

Kim:

Een konkreet voorbeeld.
Ford Mondeo Wagon 2.0 TDdi met een eigen gewicht van 1.450 kg heeft een maximaal toegestaan aanhangergewicht van 1.800 kg (geremd).
Stel jij gaat met twee onbekende paarden hiermee in een trailer die op 1800 kilo gekeurd is en daar nét onder blijft op pad naar Utrecht op het midden van een doordeweekse ochtend. Ga jij dan 90 op de teller rijden opdat Ikke geen last van je heeft?
Zelfs op een lege vlakke snelweg zou ik 80 op een overdrijvende teller al hard zát vinden! Je bent in een dergelijk combinatie als bestuurder zowat passagier van de trailer!
Je hebt de plicht je aan te passen bij de omstandigheden en die zijn in deze de (on)mogelijkheden van deze combinatie.

hc

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 14:41

niet met die wagen, met mijn vito wel

ik zou zo een auto gewoonweg al niet voor twee paarden zetten Lachen

en wat de teller betreft Lachen ik kijk daar nooit naar Lachen ik voel de wagen, en ik pas me aan aan het overige verkeer Lachen daarnaast houd ik rekening met de gedragingen achterin........

de combinatie van die factoren bepalen hoe ik me gedraag in het verkeer Lachen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 14:42

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 14:44

naja precies Haha! Haha!

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 15:16

Ik zou het wel heel erg fijn vinden als de snelheid omhoog gaat. Ik rijd altijd met het verkeer mee, dus meestal rijd ik 90 op de snelweg en soms zelfs 100 en dan laat ik gas effe los. Maar soms rijd ik ook maar 70. Ik pas me gewoon aan. Ik zit er niet op te wachten dat een vrachtwagen achter in de trailer kruipt, want dat doen heel veel chauffeurs. Mijn paard kan er redelijk goed tegen (ze zal het waarschijnlijk niet leuk vinden) want ik merk niks.
En ook al gaat de snelheid omhoog dan betekent het nog niet dat je het hoeft te doen als je het er niet mee eens bent maar ik denk dat heel veel mensen er blij mee zijn.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 15:48

Huertecilla schreef:
ikke schreef:

Je slaat de plank volledig mis Ikke.
De mimimum snelheid gaat niet omhoog. Sterker nog; die IS er niet eens!!
Je moet alleen sneller kúnnen dan 60.

Jouw recht om de maximum snelheid te rijden wanneer de omstandigheden dit toelaten is niet de plicht van een ander om de maximum snelheid te rijden wanneer die vindt dat de omstandigheden (paarden in een trailer achter een auto) dit niet toestaan.

Juíst bij een hoge verkeersdichtheid neemt het risico voor de paarden toe bij toenemende snelheid. De bestuurder die anticiperend rijdt gaat dan lángzamer rijden, niet harder Pling

hc

Heb ik het ergens over minimum snelheden dan??
Het gaat er niet om wat mag; het gaat erom dat de moraalridders strak 80 op hun klok rijden (feitelijk dus 72-75) ongeacht de situatie en daarmee de vrachtwagens onnodig hinderen omdat die WEL 80 ECHTE km rijden. Daarmee lok je gevaarlijke inhaalmanouvres uit, omdat die vrachtwagens graag constant blijven rijden. Niet alleen vanwege het verbruik, maar ook vanwege de reistijd......
Wanneer diezelfde moraalridder dus 90 op z'n teller gaat rijden (feitelijk 83-86) rijdt hij met de vrachtwagens mee en hebben ze minder last van elkaar. Daarmee voorkom je dus idiote situatie en verminder je dus het aantal potentiële problemen op de weg.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 16:14

ikke schreef:
Daarmee lok je gevaarlijke inhaalmanouvres uit, omdat die vrachtwagens graag constant blijven rijden. Niet alleen vanwege het verbruik, maar ook vanwege de reistijd......

Pardon?
De bestuurder die de rijsnelheid aanpast bij de (on)mogelijkheden van het eigen voertuig lokt NIETS uit.
Het is de vrachtwagenchauffeur die door het zich niet aan, willen, passen de gevaarlijke inhaalmanouvre uitvoert.
Stel jij nu werkelijk zó egocentrisch en egoïstisch dat het graag contant blijven rijden zwaarder weegt dan het toenemen van de risicos voor het paard door het toenemen van de rijsnelheid??
Laat ze lekker 70 rijden van mijn part. Jouw haast bepaalt niet welk risico diens paarden moeten lopen. Het is vervolgens JOUW verantwoordelijkheid om veilig in te halen.
Er is GEEN minimumsnelheid dus 70 is OK dan! en gevaarlijke inhaalmanouvres zijn Hamer De verantwoordelijkheid daarvoor ligt bij de vrachtwagenchauffeur. De verantwoordelijkheid voor de paarden bij de trailertrekker.

hc

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 16:26

Huertecilla schreef:
ikke schreef:
Daarmee lok je gevaarlijke inhaalmanouvres uit, omdat die vrachtwagens graag constant blijven rijden. Niet alleen vanwege het verbruik, maar ook vanwege de reistijd......

Pardon?
De bestuurder die de rijsnelheid aanpast bij de (on)mogelijkheden van het eigen voertuig lokt NIETS uit.
Het is de vrachtwagenchauffeur die door het zich niet aan, willen, passen de gevaarlijke inhaalmanouvre uitvoert.
Stel jij nu werkelijk zó egocentrisch en egoïstisch dat het graag contant blijven rijden zwaarder weegt dan het toenemen van de risicos voor het paard door het toenemen van de rijsnelheid??
Laat ze lekker 70 rijden van mijn part. Jouw haast bepaalt niet welk risico diens paarden moeten lopen. Het is vervolgens JOUW verantwoordelijkheid om veilig in te halen.
Er is GEEN minimumsnelheid dus 70 is OK dan! en gevaarlijke inhaalmanouvres zijn Hamer De verantwoordelijkheid daarvoor ligt bij de vrachtwagenchauffeur. De verantwoordelijkheid voor de paarden bij de trailertrekker.

hc

Ik had het over MORAALRIDDERS!!! Van die "hufters" die strak 80 op hun teller blijven rijden omdat dat nu eenmaal in de wet staat!! Van die sukkels die dat ook doen als je een kanon over de weg kunt afschieten en enkel met moeite die moraalridder van de weg af kunt schieten; DIE SITUATIES!!!!

Daarnaast hebben vrachtwagenchauffeurs nog een ander belang: het economisch belang. Reken eens uit hoeveel meer tijd het kost om van Maastricht naar Groningen te rijden aan 70 of 80km/h.........
Ik ga niet oordelen over goed of fout; dit is domweg een FEIT, deal with it!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 16:29

Zeg Ikke.
Hoe zit het nu eigenlijk met die 'echte' kilometers? Ga jij straks met jouw 80 niet die moraalridders met 83-86 in de weg rijden dan?

Verder ga je er volledig aan voorbij dat veel snelheidsmeter heel netjes nauwkeurig aangeven. Nauwkeuriger dan de modale chauffeur de snelheid kan vasthouden en een afleesfout van 5% is niks.

Pas je gewoon aan, hou afstand en haal veilig in. JIJ bent de profie, gedraag je daar naar!

Kijk, dat plezierverkeer het beroepsverkeer in toenemende mate hindert is een gegeven. Dat hoor je echter niet op te lossen door de niet-beroepschauffeurs met een marginale combinatie harder te laten rijden.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 16:41

ikke schreef:
Ik had het over MORAALRIDDERS!!! Van die "hufters" die strak 80 op hun teller blijven rijden omdat dat nu eenmaal in de wet staat!! Van die sukkels die dat ook doen als je een kanon over de weg kunt afschieten en enkel met moeite die moraalridder van de weg af kunt schieten; DIE SITUATIES!!!!

Dat iemand met deze mentaliteit met 15 ton (?) over de openbare weg rijdt vind ik een onrustig idee voor de verkeersveiligheid.

Zoals jij zélf schrijft is het verkeer een gegeven. Leer er zélf mee omgaan. ZEKER voor een beroepschauffeur is dat een basisvoorwaarde.

Het wordt er ook voor jou niet veiliger op als die moraalridder in zijn/haar Mondeo met 1000 kilo paard in de 1800 kilo-trailer 10 km/u harder gaat rijden. Het enige verschil is dat jíj dan in de weg rijdt.

hc

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 19:49

Huertecilla schreef:
Het wordt er ook voor jou niet veiliger op als die moraalridder in zijn/haar Mondeo met 1000 kilo paard in de 1800 kilo-trailer 10 km/u harder gaat rijden.

hc

Dit ben ik niet met je eens. Als die Mondeo die 10 km/uur harder rijdt, wordt het verkeersbeeld een stuk rustiger en daarmee wordt het risico op ongelukken kleiner. Dit gaat niet tot in het oneindige zo, maar juist dat kleine snelheidsverschil tussen 2 groepen toch al langzamere verkeersdeelnemers geeft een hoop onrust. Als vrachtwagens en aanhangers hetzelfde tempo rijden, zitten ze elkaar niet dwars, hoeven vrachtwagens niet in te halen en kunnen de luxewagens dus ook gewoon doorrijden (voor zover ze langs een vrachtwagen durven.....). Als het verkeer soepel doorstroomt is het risico op ergernissen en daaruit voortvloeiend risicovol gedrag veel kleiner dan wanneer een enkeling 10 km/uur langzamer rijdt dan de rest en daarmee een obstakel wordt dat gepasseerd moet worden. En misschien heel vervelend en fout, maar die beroepschauffeurs hebben een rijschema waar ze zich aan moeten houden, waarvoor ze behoorlijk onder druk worden gezet door hun baas. Dus als zij steeds tijd verliezen op dit soort aanhangers, levert dat ergernis en geërgerde mensen wil je liever niet in het verkeer.

En ik moet zeggen dat ik inderdaad ook liever niet door vrachtwagens wordt ingehaald met een trailer. Je voelt ook met een degelijke combi nog steeds heel duidelijk de zuiging van die vrachtwagen, laat staan wat je voelt bij de zeer gangbare lichtere combi's van een luxewagen met 1,5-paards erachter. Ach gut

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 20:48

Waratje schreef:
En misschien heel vervelend en fout, maar ...

Niets 'maar'. Dat is inderdaad heel vervelend, verkeerd en de oorzaak van het gevaarlijke inhalen. Punt.

Het is fundamenteel verkeerd om de 'oplossing' te zoeken in het meer risico laten lopen van een ander en vooral diens paarden.

Realiseer je s.v.p. dat snelheid dé kritische factor is voor de ernst van de gevolgen van een ongeluk vooral voor de paarden onbeschermd in de kar. Bepaal zelf maar waar jouw prioriteit ligt.

Verder; als jij meer dan een beetje werveling als 'zuiging' voelt door een passerende vrachtwagen, dan rijdt die met meer dan 10 km/u voorbij, dus niets 80 echte kilometers.

hc

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 21:10

Huertecilla schreef:
Waratje schreef:

Niets 'maar'. Dat is inderdaad heel vervelend, verkeerd en de oorzaak van het gevaarlijke inhalen. Punt.

Het is fundamenteel verkeerd om de 'oplossing' te zoeken in het meer risico laten lopen van een ander en vooral diens paarden.

Realiseer je s.v.p. dat snelheid dé kritische factor is voor de ernst van de gevolgen van een ongeluk vooral voor de paarden onbeschermd in de kar. Bepaal zelf maar waar jouw prioriteit ligt.

Verder; als jij meer dan een beetje werveling als 'zuiging' voelt door een passerende vrachtwagen, dan rijdt die met meer dan 10 km/u voorbij, dus niets 80 echte kilometers.

hc

Om te beginnen is het percentage paarden op de weg zeer gering, t.o.v. alle aanhangertjes.
Daarnaast, zuiging merk je ook als die vrachtwagen gewoon 82-83 (snelheidsbegrenzing) rijdt en ikke toevallig maar 75 rijdt (omdat de 80pk de 5500kg zware combi niet aan 80km/h de helling op krijgt), dan merk ik dat de wagen wordt aangezogen door de vrachtwagen. Datzelfde voel ik ook in mijn Discovery, die aan 2000kg leeg ook niet bepaald een kleine jongen is en waarbij de snelheidsverschillen maar amper 3km/h is.
De clou is niet alleen snelheid, maar ook de afstand die tussen de voertuigen is tijdens het passeren. Snelwegen hebben in NL een rijstrook van 3,75m. Daarmee heb je geen heel grote afstanden tussen de voertuigen.
Slingeren door onverwachte invloeden van buitenaf zijn vervelender en risicovoller dan dat beetje meer snelheid. Dat risico slaat echt nergens op. Ik heb ergere dingen zien gebeuren omdat een vrachtwagenchauffeur iets vroeg naar rechts ging en daarmee een heftige reactie uitlokkend van de ingehaalde auto. Dat risico is fors groter dan de iets hogere snelheid waarbij we met z'n allen op hetzelfde tempo rijden en dus elkaar niet in de weg rijden.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 22:24

Huertecilla schreef:
Waratje schreef:

Dat kun je wel vinden, maar de praktijk is nou eenmaal zo en de praktijk is toch waar je je in voortbeweegt. En zoals de situatie op de Nederlandse snelwegen nu is (misschien te lang in Spanje geweest??) zul je het moeten doen met de praktijk die daar is. Die snelheden gelijk trekken is in mijn ogen een heel verstandige maatregel, of dat nou bewust is of per ongeluk, ik verwacht dat het de risico's naar beneden brengt.

Huertecilla schreef:

Mijn prioriteit is een zo glad mogelijke rit voor de paarden en over het algemeen heb je die door niet 80 als absoluut maximum op de teller te willen zien. Tong uitsteken
Heb je enig idee hoe automobilisten in NL reageren op combi's die 70 rijden? Je loopt dan niet alleen risico's van inhalende vrachtwagens, maar ook nog eens van gewone automobilisten die je bumper zo ongeveer van je auto rijden. Snijden wordt dat ook wel genoemd. Ook dat is niet bevorderlijk voor glad vervoer van paarden.....