Winstpunten rijden (na al 10 winstpunten te hebben gehaald)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Re: Winstpunten rijden (na al 10 winstpunten te hebben gehaald)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 15:24

Pion schreef:
Overigens vind ik het 'in de prijzen vallen' ook altijd erg leuk. Vork

Dat is ook leuk, maar vind het minder leuk als ik onder mijn niveau rijd.
Op niveau en dan in de prijzen is veel leuker.

Steeds met punten rond de 180 thuis komen is idd een goede reden om te blijven hangen in een klasse.
Echter imo kun je daar best snel verandering in brengen als het paard zich gedraagd op wedstrijd (schrikken etc vind ik anders Knipoog, dan moet je blijven oefenen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 15:53

Ik zie niet in waarom iemand met 10> wp's naar een hogere klasse moet? Ik spring nu voor het eerst met een paard in het B, beest heeft al Z gelopen en zitten dus eigenlijk zo goed als altijd wel in de prijzen, komen iig in 9 van de tien gevallen met 2 wp's thuis... Wat dus betekend dat ik nu na 6 wedstrijden al L zou moeten starten... Mij niet gezien hoor, ik wil eerst lekker het B uitrijden, zéker weten dat IK er aan toe ben...
En zo ken ik genoeg mensen die tot aan de 30 wp rijden omdat zíj of het paard er nog niet aan toe is een klasse hoger te starten.. Ja Dat heeft vaak niks met graag winnen te maken... Knipoog

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 19:12

Met springen is in mijn ogen meer routine nodig dan met dressuur.

Vind het zelf zonde van mijn geld, pak alleen de wedstrijden mee die of dichtbij zijn..of echt leuk zijn, maar lang niet meer om de week. Lekker thuis doortrainen Lachen

CuteApplePie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 22:05

Ik zou denken dat ze dat doen, Om toch nog wat meer ervaring op te doen in wedstrijden.
Op een gegeven moment moeten ze toch gewoon nar het volgend niveau.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 23:38

Ik ben met mijn paard in de B nog een paar keer doorgereden nadat we over mochten. Simpelweg omdat we de laatste punten onverwacht snel kregen en hij nog niet kon wijken.
Eigenlijk nog best snel over gegaan en ging op zich ook wel goed. Maar nu na een paar keer gestart te zijn heb ik pas echt het gevoel dat het 'op niveau' gaat Knipoog
Ik denk dat ik straks naar het L2 ook nog niet direct over ga, ligt er aan in hoeverre we klaar zijn voor een klasse hoger.

Om hem in de tussentijd thuis te houden zou wel kunnen. Maar mijn paard heeft een beetje wedstrijdritme nodig. Als ik hem langer als 2 week niet mee neem is hij weer wat wisselvallig op wedstrijd.
Daarnaast vind ik het ook gewoon heel leuk om regelmatig wedstrijd te rijden Knipoog

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 23:46

ik ging met noa altijd meteen over, maar we hebben dan ook nooit lager dan 1, 2 en 3 gereden. Je moet zorgen dat ze thuis een nivo hoger lopen. Met mijn jonge paard ga ik het rustig aan doen, als zij klaar is gaan we een stapje moeilijker niet eerder! het is denk ik per paard verschillend. Noa is nu 2,5 jaar uit de wedstrijden door veulens enzo, maar ga trainen tot dat ze zeker z klaar is en dan weer aan de wedstrijden

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 10:48

Ik heb de klasse B helemaal uitgerden. Met 15 wp moest ik over. Maar ik vond mezelf helemaal niet klaar voor de klasse L1.
Toch over gegaan en schijnbaar oogde het allemaal wel prima. Ik zat binnen no time weer aan die 15 wp. Maar het L2 durfde ik niet aan toendertijd. Daarom heb ik een wedstrijdstop ingelast van een half jaar.

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 11:02

Iedereen moet doen wat hem/haar zelf een fijn gevoel geeft. Aan de ene kant wordt er altijd geklaagd over mensen die al lang 'klaar' zijn voor een volgende klasse (in de ogen van de concurrentie dan) en maar blijven 'hangen' om prijs te rijden. Aan de andere kant wordt er geklaagd over het niveau van de ruiters, omdat ze op kleine wedstrijdjes hun punten 'bij elkaar sprokkelen' en dan overgaan, terwijl het allemaal nog helemaal niet zo soepel loopt. De waarheid ligt vermoedelijk ergens in het midden.

Voor mezelf: ik heb extreem goede instructie en ga dus niet op wedstrijd voor de tips van de jury. Ik ga op wedstrijd omdat ik er lol in heb en omdat ik mijn punten wil halen. Ik heb er echt minder lol in als ik lage punten scoor, dus als het niet goed zit, ga ik niet op pad. Dan neem ik liever een extra lesje, daar schiet ik dan meer mee op.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 11:54

en al zouden er mensen zijn die blijven hangen om prijs te rijden.. dan moet je er maar voor zorgen dat je zelf ook zo goed getraind hebt. dan kan je de prijs voor hun neus weg snaaien..

ik heb nu geen paard, maar wil een jonge haf kopen.. daar ga ik alle tijd mee nemen.

met willem ben ik gelijk met 10 over gegaan omdat hij al op leeftijd was en ik graag L1 met winst wilde zijn.. we zijn met ups en down uiteindelijk tot net voor zijn overlijden L1+9 geworden.. er was zelfs zicht op een keer L2 starten zo goed ging het de laatste tijd. ik ging echt nooit voor de prijzen, maar voor verbetering van bepaalde onderdelen. mijn laatste wedstrijd behaalde ik op een groter concour zelfs een 4e plaats en bleek ik dus een ereronde te moeten rijden.. en willem stond thuis al in de wei omdat ik dat nooit had gedacht Haha! scheeld dat dat 500 meter verder was en mijn vriend door het korenveld is aan komen galoperen Haha!

ik start voor mijn plezier en punten en wat een ander doet moeten ze zelf weten. ik weet dat ik als ik tegen geroutineerde ruiters start ik ws minder kans maak, maar dat maakt voor mij echt nix uit.. ook strenge jurys ga ik niet uit de weg.. graag laat ik zien dat we toch wel wat in onze mars hebben en we in die klasse horen.
dat is voor mij wedstrijd rijden. ik doe het voor niemand anders.. trouwens.. heb het geld niet eens voor een dressuurcrack en eigenlijk zou ik het niet eens willen... nee ik ga lekker met ee haf starten.. een heel bewuste keuze

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 14:52

Ik vind ook dat iedereen gewoon moet doen waar hij of zij zich het beste bij voelt.
Tot nu toe (ik ben nu M1 + 5) ben ik met tussen de 11 en 13 punten overgegaan naar een hogere klasse, we waren er allebei dan gewoon al klaar voor.
Nu ik in het M1 rijd, denk ik dat ik wat langer blijf doorrijden in deze klasse voordat ik de overstap zal maken naar het M2.
Ten eerste omdat ik denk dat we er na 10 winstpunten in het M1 nog niet aan toe zijn om M2 te starten, er zijn verschillende dingen die ik eerst nog goed bevestigd wil hebben om geen modderfiguur te slaan in het M2. Ten tweede vind ik mijn paard nog jong en jeugdig en wil ik hem niet overhaasten.

Het wedstrijdritme (bij mij gemiddeld 1x per maand, dus ik ga zowiezo niet wekelijks of tweewekelijks op wedstrijd) er in houden is voor mijzelf meer nodig dan voor mijn paard. Ik ben behoorlijk onzeker en als ik een poos niet start moet ik voor mijn gevoel met het rijden van mijn proeven als het ware opnieuw beginnen en dan ben ik ook weer veel zenuwachtiger dan wanneer ik het wedstrijdritme gewoon vasthoud.

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 15:52

Ik ga (tot nu toe) gelijk over. Lijkt me dat je in je training zowiezo al 'verder' traint dan je rijd op wedstrijd. En aangezien ik niet elke week op wedstrijd kan ga ik dus gelijk over. Dan maar even geen wp'en. Krijg je wel gelijk mee waarvoor je moet oefenen in die klasse Ja

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 09:36

Ik ben met de B met 11 punten over gegaan
Met de L1 met 11 punten overgegaan
en nu in de L2 ga ik ook met 10 punten over (of 11 als het dus zo uitkomt), ik zorg dat ik mijn pony thuis een klasse hoger heb lopen zodat ik gewoon lekker door kan gaan! Daarbij is mijn droom Z met hem te worden en wel graag voor mijn 18e Lachen

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 20:28

Ik heb tot 22 winstpunten door gereden in de L1 omdat ik ten eerste niet naar de L2 mocht, ik er nog niet aan toe was.. En ik mijn paard niet eens fatsoenlijk tussen de bordjes kon houden. Dus wilde meer wedstrijd ervaring opdoen.

En zoveel wedstrijden heb ik niet gereden, die 22 wp had ik gewoon zo Lachen

Ik houd trouwens ook wel wedstrijd stops, om even rustig aan te doen

lrm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 22:29

ik vind dat je gewoon over moet gaan wanneer je er klaar voor bent. als het goed voelt dan ga ik over bij 10 winstpunten anders nog mooi door rijden. het is misschien maar 10 cm hoger maar zogauw je paard er nog niet klaar voor is moet je dat accepteren.

kalaio

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 14:42

Het hangt er ook vanaf hoe vaak je wedstrijd rijdt. Ik kan me voorstellen wanneer je wekelijks op wedstrijd gaat en dan iedere keer winst rijdt met 180-185 punten je dan niet gelijk met 10 winstpunten overgaat naar de volgende klasse.

Ikzelf rijdt ongeveer 1x per maand wedstrijd en heb na 5 wedstrijden nu 9 WP.

De proeven moeten op wedstrijd nog wat meer bevestigd worden dus zal niet gelijk bij 10 overgaan maar ik zal ook niet wachten tot 25 of zo.
Dan ben ik nog een paar jaar bezig in de B.
De training thuis gaat gewoon door met iedere keer een stapje meer naar de volgende klasse.

Te snel overgaan is niet bevorderlijk maar je kan ook te lang blijven hangen en dan is er geen uitdaging meer.
Ik denk dat je het per paard en ruiter moet bekijken of iemand door kan stromen of niet.

En je kan ook altijd HC starten als je denkt er niet klaar voor te zijn maar wel in je ritme wilt blijven.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 14:45

Sommige mensen rijden de klasse uit omdat het bvb veel te snel gaat, of omdat ze idd nog niet klaar zijn voor de volgende klasse.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 21:38

Ondanks dat ik in het Z mag beginnen doorloop ik toch altijd alle klasses vanaf het L1. Om de paarden ervaring op te laten doen, maar ook omdat ik het leuk en gezellig vind om op concours te gaan. Lachen

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 12:44

Ik ben een springer, maar bij het springen zie je vaak 'prijzenrijders'
Doe ik nu ook met mijn ene in de B.
Bij springen kun je ipc na 5 wedstrijden ook al over als je alles foutloos rijdt, en dat is mij iets te snel Ja
Ben met deze pony helemaal overnieuw gestart in de B, en heb nu geloof ik 8 wedstrijden gereden en 18 wp's. Wel over langere tijd

DebOptimaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 15:58

Het heeft met verschillende zaken te maken:
ten eerste zijn er veel jonge paarden die het heel goed doen in de ring, maar omdat ze nog jong zijn moet je niet teveel ineens willen en rijden ruiters door tot meerdere punten en soms zelfs gewoon tot 30, zodat het voor het jonge paard allemaal niet te snel gaat, waardoor je later in de problemen zou kunnen komen.
Ten tweede is het belangrijk dat je paard ook klaar is voor het volgende niveau. Ik ga nu L2 starten, maar heb in de L1 doorgereden tot 17 winstpunten (in 20 wedstrijden) en twijfel nog steeds of ik wel over moet, maar voor de uitdaging is dat voor ons beter. Als je paard dus niet klaar is, is er ook geen lol aan om op wedstrijd te gaan en door in hetzelfde niveau langer door te rijden, blijven jij en je paard toch in het ritme van concoursen rijden wat niet onbelangrijk is.
Daarnaast denk ik dat sommige mensen alleen maar te snel willen en uiteindelijk zichzelf tegen komen. Het is heel leuk om heel snel naar hogere niveaus te gaan, mits dat je paard dit toelaat. Hij moet het wel kunnen en vooral willen, anders is voor beide partijen de lol er te snel af en kun je ook rijtechnisch in de problemen komen.
Als je paard het kan, kun je best over gaan. In de B ben ik met 11 winstpunten overgegaan, omdat het in de B echt niet lukte. Ging 2 jaar lang om de week op concours en het lukte me maar niet om punten te rijden. Toen ik naar de L1 ben gegaan, ging het erg goed zoals je hierboven ook ziet en nu gaan we dus L2 starten. Maar ik ben van mening dat je niet te snel moet gaan.

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 21:10

Voor de ervaring, bijvoorbeeld als de paarden bangig/zeikerig doen op vreemde locaties.
Je kan al wel goed rijden met je paard als je veel getraind hebt, maar als ie zo doet op
wedstrijd dan kan je moeilijk doorstromen want dan is je paard er gewoonweg nog niet klaar voor.
Er zijn ook altijd ruiters die op wedstrijd gaan voor de prijzen dus die blijven zo lang mogelijk hangen.

Curly85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 19:31

Ik ga over als ik er aan toe ben. Mijn paard is erg braaf heb nu 11 punten in de B, op 2 proeven na altijd boven de 185 gezeten dus ben er echt aan toe

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 18:55

Ik heb in de Btot 10 wp gereden, (per keer had ik er 3, dus eigenlijk tot de 11) en dat was zó makkelijk dat ik in de l1 ging, dat heb ik ook doorgereden tot 10 wp, en de l2 heb ik doorgereden tot 10 wp. nu ben ik m1, heb 1 keer gestart maar zonder wp, dat was gewoon even kijken wat ik allemaal fout deed, om eraan te werken. Maar ik denk dat ik deze we meer dan 10 wp ga rijden. D ab- ponys kunnen maar tot M2 volgensmij, dus daarom gaan veel ruiters tot de 30 wp omdat ze maar tot de m2 kunnen komen, dat zou ik ook doen

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 18:58

Het hangt er vanaf. Als je paard genoeg routine heeft zou ik inderdaad ook gewoon thuisblijven en doortrainen voor de volgende klasse. Het startgeld dat je uitgeeft kan je dan beter besteden aan les vind ik.
Als je een paard hebt wat echt nog routine mist zou ik ook gewoon doorstarten om zoveel mogelijk km te maken en ondertussen gewoon lekker thuis doortrainen.

Met die van mij ben ik ook steeds bij 10 doorgestroomd, maar die is vanaf punt 1 braaf geweest op wedstrijd dus de routine zat er al vrij vlug in. Als ze nog niet klaar is blijven we even lekker thuis doortrainen tot we wel klaar er voor zijn.

Vind het gewoon zonde van het geld en het heeft zo weinig toegevoegde waarde zo.

CherylDaraxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 19:59

Dat is denk ik echt per combinatie verschillend. Ik was na 12 winstpunten naar de L1 gegaan maar zat dar steeds onder de 180 dus had ik beter nog even B kunnen rijden totdat ik er echt aan toew was dus ik denk dat het soms juist goed kan zijn om wat meer punten te hebben.

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 13:28

Zoals al veel vaker gezegd,
de meeste rijden voor de ervaring nog wedstrijden Ja
Vooral met een jong paard is dat handig.
Bovendien gaat het met wedstrijden meer om de ervaring
bij mij, dan om het aantal punten.