grand vitara mag 1600 kg geremd trekken en 100 kg kogeldruk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Boktpony

Re: grand vitara mag 1600 kg geremd trekken en 100 kg kogeldruk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 20:11

Voor een 1,5 paards zou het een leuke trekauto zijn, voor 2 paarden not-done in mijn ogen.
Je kunt beter trekkracht over hebben als te kort komen...

Zilvermoon schreef:
Prima ik ben asociaal. Zeg dat ook even tegen alle andere mensen die ook met zulke combinaties rijden. Zijn er meer dan je denkt.

ik vind het niet asociaal, maar ik vind het niet echt slim. Mocht je een keer flink moeten remmen om welke reden dan ook (hoeft niet eens jou fout te zijn) dan heb je met zo'n auto weinig meer te vertellen Ach gut

Zilvermoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 20:14

Ben ik diegene die volgt dan? Ik doe het omdat ik het geld niet beschik om een vrachtwagen te kopen en dat rijbewijs te halen. En om een 2e trailer te kopen ook niet.

En als je vollop moet remmen heb je met geen 1 auto heel veel te vertellen. Dan gaat de aanhanger heen waar die wil. Ik weet het is geen excuus. Zorg er wel voor dat je de remmen goed voor elkaar hebt. En dat hebben we wel

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 20:18

Ik snap niet dat mensen zulke risico's nemen met hun paarden. Ongelooflijk dat je met een niet veilige combinatie de weg op gaat. Met een trailer rijden is al lastig genoeg, en dan ook nog met een auto die er eigenlijk niet geschikt voor is. En dan hoor je altijd, ja maar het gaat prima hoor, tot er iets gebeurt.

Met mijn paard zou ik zulke risico's nooit nemen, daar is 'ie me veel te dierbaar voor.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 20:18

Rianneke schreef:
Voor een 1,5 paards zou het een leuke trekauto zijn, voor 2 paarden not-done in mijn ogen.
Je kunt beter trekkracht over hebben als te kort komen...

Zilvermoon schreef:
Prima ik ben asociaal. Zeg dat ook even tegen alle andere mensen die ook met zulke combinaties rijden. Zijn er meer dan je denkt.

ik vind het niet asociaal, maar ik vind het niet echt slim. Mocht je een keer flink moeten remmen om welke reden dan ook (hoeft niet eens jou fout te zijn) dan heb je met zo'n auto weinig meer te vertellen Ach gut

Nou, echt sociaal is het ook niet. Wat als je een ongeluk veroorzaakt en je rijdt iemand invalide? Geen verzekering die betaalt hoor....
Niet over geld beschikken om een vrachtwagentje te kopen of je rijbewijs te halen? Als je een ongeluk krijgt, beschik je helemaal niet over geld meer.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 20:19

Zilvermoon schreef:
Ben ik diegene die volgt dan? Ik doe het omdat ik het geld niet beschik om een vrachtwagen te kopen en dat rijbewijs te halen. En om een 2e trailer te kopen ook niet.

En als je vollop moet remmen heb je met geen 1 auto heel veel te vertellen. Dan gaat de aanhanger heen waar die wil. Ik weet het is geen excuus. Zorg er wel voor dat je de remmen goed voor elkaar hebt. En dat hebben we wel

Je gebruikt het gedrag van anderen als excuus voor je eigen handelen:
Zilvermoon schreef:

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 20:23

Diablo schreef:
Nou, echt sociaal is het ook niet. Wat als je een ongeluk veroorzaakt en je rijdt iemand invalide? Geen verzekering die betaalt hoor....
Niet over geld beschikken om een vrachtwagentje te kopen of je rijbewijs te halen? Als je een ongeluk krijgt, beschik je helemaal niet over geld meer.

tsjah wat is asociaal? Ik rij zelf trouwens wel met een verantwoorde combi hoor! (Volgens de regels want persoonlijk heb ik liever een zwaardere auto voor mijn 1,5 paards staan) Maar ik vind zulke dingen eerder dom Bloos maar zo direct wilde ik het niet typen hier...

Zilvermoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 20:26

Geen zin om dit allemaal te gaan uitleggen of wat dan ook.
Prima wat jullie denken.
Jullie beschrijven me als een asociaal mens dat niet goed voor dr paarden is. Mijn paarden hebben t prima. Kan niet beter. We gaan totaal off topic dus ik sluit me hier buiten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 20:30

Zilvermoon schreef:
Prima wat jullie denken.
Jullie beschrijven me als een asociaal mens dat niet goed voor dr paarden is. Mijn paarden hebben t prima. Kan niet beter. We gaan totaal off topic dus ik sluit me hier buiten

Als je het dan maar uit kunt leggen als je voor het hekje staat, vind ik het prima.
Pas op als je een lichtgroene Defender Pick Up tegenkomt, dat ben ik.............

Zilvermoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 20:33

Waarom zou ik voor je op moeten passen?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 21:15

cissy schreef:
Citaat:
Hebben een 2 paards trailer en onze paarden zijn groot.
ging echt met gemak.

kaotictjinta: dit mag NIET!!!! trailer mét die 2 grote paarden erin weegt meer dan 1800 kg en dan ben je in overtreding.

Citaat:
Is het grijs kenteken of geel?

Karuna, dat maakt geen enkel verschil of het grijs of geel is, men gaat nl van het laadvermogen uit en niet van de kleur kenteken, dat een auto op grijs eventueel meer lading kan hebben is dan in dit geval wel een nadeel maar ze kijken niet naar kenteken.

Dat bedoelde ik ook. Omdat onze chrysler grijs kenteken was mocht hij 500 kilo meer lading hebben. En dat was nu net het verschil tussen wel of niet mogen trekken.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 23:19

Zilvermoon schreef:
Prima wat jullie denken.

Ik zeg niet dat je niet goed voor je paarden bent (al vind ik het wel onverantwoord om zo te gaan rijden, ook voor je paarden), ik zeg dat je verkeerd bezig bent omdat je anderen ongelukkig kunt rijden.

stefanvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 23:52

Zilvermoon schreef:

Hoezo zou je met geen enkele auto wat te vertellen hebben? Als je er een zware auto voor hebt staan waarvan de remmen erop berekend zijn om het gewicht van de auto + eventuele aanhanger tot stilstand te kunnen brengen maakt dat wel degelijk verschil t.o.v. een auto die te lichte remmen heeft voor dat gewicht aanhanger.

En waar haal je de bewering vandaan dat de aanhanger overal heen zou gaan? Zolang je niet in een bocht zit, gaat de aanhanger gewoon rechtuit door, en probeert je auto dus op te duwen, gelukkig heeft de aanhanger dan zelf ook nog een oplooprem die bij zulke krachten bij sommige aanhangers zelfs de wielen van de aanhanger laat blokkeren, maar desondanks krijgt je trekhaak wel behoorlijke krachten te verduren.
Ik heb het al eens gehad met een schamelwagen van 3,5 ton erachter dat ik serieus in de remmen moest, toen was ik toch echt wel blij dat de auto zelf ook wat gewicht in de schaal kon leggen (2,4 ton)

Overigens zou het bij het rijden met een paardentrailer niet voor moeten komen dat je hard moet remmen, want juist bij het rijden hiermee moet je zo ver mogelijk vooruit kijken zodat je eventueel alvast je gas kan loslaten of kan beginnen met remmen.

Je bewering dat je met een geen enkele auto wat te vertellen hebt vind ik dus nergens op slaan.

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 08:50

Ik snap niet, dat er mensen zijn, die gewoon gaan rijden met een combinatie die overduidelijk niet kan/ mag.
Veel moderne auto's hebben wel flink krachtige motoren en kunnen motorisch vaak meer trekken dan voor de rest van het voertuig verantwoord is. Menig moderne dieselmotor, trekt echt super.

Een auto, wordt in Nederland voorzien van een type goedkeuring. Daarin word ook het maximale trekgewicht en het maximale treingewicht bepaald. In die typegoedkeuring, zitten ook een aantal basale testen voor het trekken van aanhangers. Zo wordt er gekeken naar koelvermogen van de motor, constructie van de auto etc. Ook moet een auto een x aantal keren een korte helling oprijden met een aanhanger zonder dat ie warm loopt of stuk gaat. Daarnaast zit er ook een remproef van x aantal keren noodstop met aanhanger en dan mag de remvertraging, niet te veel verminderen. Deze testen, worden uitgevoerd met een relatief lage aanhanger met een vaste belading erin. Een paar jaar terug, zijn de testen iets strenger geworden.

Een paard gedraagd zich anders in een noodstop, dan een trailer met zand o.i.d. Het paard heeft een veel hoger zwaartepunt en dat merk je doordat je minder stabiel remt. De trailer remt net zo hard, alleen als het paard beweegt (en dat doet ie bij een noodstop) dan voel je dat echt wel.

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 09:29

ik heb uit onwetendheid eens een klein jeepje(suzuki jimmy) met zware 1 paardtrailer getrokken.
uit een viaduct kreeg ik aquaplanning,ik slingerde nog heel lang na op de rijksweg en dan was mijn lading nog geen 200 kg.

later heb ik met de combi van mijn zus een rit naar belgie heen en weer gereden.dit was een combi die je mocht rijden zonder E.
ik werd aangehouden en bekeurt,ik heb het voor laten komen,rechter ging twijfelen en ik moest nog eens voorkomen samen met de betreffende agent.
die kwam toen niet opdagen en daarna nooit meer iets gehoord en dus verjaard.

ik heb 7 jaar gereden zonder E rijbewijs gereden met een bestelbus en 2 paardstrailer,mar nooit de lading boven het autogewicht uit omdat er maar altijd 1paard in stond of 2 kleine ponys.dus op PAPIER mocht het niet zonder E,maar het was qua trekkracht goed en veilig.

uiteraard ben ik op die manier niet verzekerd,dat begrijp ik nu en heb het ook nooit meer gedaan.

nu heb ik een auto van 1300 kg en 1300 kg mag trekken en ik een wesco of heja heb ook van 1300 kg.lekker met B dus.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 11:25

Casanova, er zijn maar heel erg weinig auto's waarmee je een trailer op B rijbewijs kunt trekken, mijn renault megane mag 1250 kg geremd trekken en het lijkt me dus heel sterk dat jij met een auto van 1300 kg trekkracht zonder E rijbewijs een trailer mag trekken.

MTM van onze trailer is nl. al 1800 kg.

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 19:13

de auto is 1300 kilo en mag 1300 trekken en de trailer is totaal MTM 1300.(vvesco en heja en soms vvaco zijn zo licht mtm.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 19:19

Ja hoor, dat kan wel. Onze Audi A4 mag het ook.

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 19:28

ik mag het ook zonder aanhanger rijbewijs ik heb een dahaitsu ferozza en die mag 1240 trekken en mijn trailer is terug gekeurd naar 1200 kg dus zit ik onder de 3500kg Haha!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 19:33

wendyke schreef:
ik mag het ook zonder aanhanger rijbewijs ik heb een dahaitsu ferozza en die mag 1240 trekken en mijn trailer is terug gekeurd naar 1200 kg dus zit ik onder de 3500kg Haha!

feroza weegt 1240 en mag 1500 trekken neem ik aan? tenminste dat is bij de mijne ook zo...

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 19:34

ik heb een saab cabrio die hetzelfde kan trekken...1 paards trailer met 1 paard erin..meer niet!

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 19:35

Rianneke schreef:
wendyke schreef:

feroza weegt 1240 en mag 1500 trekken neem ik aan? tenminste dat is bij de mijne ook zo...
ja klopt ja maar ik mag er wel mee rijden zonder E rijbewijs als ik maar onder 3500kg blijf
Fijne auto he?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 22:15

Ik heb een Grand Vitara V6 en die mag ruim 1800 kg trekken.
Mijn vriend heeft zijn E-rijbewijs en die rijdt daar soms wel mee met een tweepaardstrailer met 1 klein paard erin.

Als je 1600 kg mag trekken heb je voldoende voor een 1,5 paards...

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-08 18:07

ik ben nog steeds aan het twijfelen

ben al zo lang aan het zoeken en vanmiddag stond ik weer stil met mijn oude autotje
ik moet echt een nieuwe wagen!
Ik ga eind van de week denk ik toch nog ff kijken bij de beteffende auto

het gewicht van de betreffende auto is trouwens 1255 kg

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 19:18

dan mag je met B alleen maar een lichte 1,5 paards trekken die qua MTM onder die 1255 kg moet blijven, hou daar rekening mee als je gaat beslissen.
succes!

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 19:37

cissy schreef:
dan mag je met B alleen maar een lichte 1,5 paards trekken die qua MTM onder die 1255 kg moet blijven, hou daar rekening mee als je gaat beslissen.
succes!

?? waarschijnlijk ga ik toch mijn e halen maar met b mag je volgende faq toch max 3500 kg in totaal wegen??