Luchtzuigen... hoe zit dat?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Luchtzuigen... hoe zit dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 20:32

Mijn luchtzuiger staat al 4 jr bij mij tussen anderen paarden en geen ene heeft het overgenomen. Ze droeg bij vorige eigenaar een band en heeft hierdoor naar alle waarschijnlijkheid een scheve halswervel opgelopen die gelukkig omdat ze nog jong was en er op tijd ingegrepen werd rechtgezet kon worden. Koliekaanval heeft ze 2x in een lichte vorm gehad en beide keren bleek daar iets anders de oorzaak van te zijn. Dus in mijn ervaring is het niet "besmettelijk", is de band een onding en koliek heeft vaker een andere oorzaak.

Maar nogmaals lees het luchtzuigtopic eens goed door, is een klus al die pagina ik weet het Knipoog

scoopje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-08 22:03

Op het luchtzuigtopic vind ik vooral tips over hoe je het moet behandelen. Mijn vraag is specifiek hoe ik moet voorkomen dat de mijne begint.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 22:05

voorkomen? zo'n optimaal mogelijke huisvesting: veel buiten, contact met soortgenoten, voldoende ruwvoer, voldoende vermaak als hij op stal staat etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 23:04

Op het luchtzuigtopic staat ook dat stress een grote veroorzaker is van luchtzuigen/maagproblemen en stress is denk ik niet te vermijden. Alleen al voedertijd en naar weide/stalgaan tijd kunnen stress geven en dan heb ik het nog niet over alle andere momenten die voor een paard stress kunnen geven zonder dat wij daar bij stil staan. En waarbij het lijkt dat het voor het paard helemaal geen stress oplevert maar niemand van ons kan in het hoofd van het paard kijken dus zeker weten doen we het nooit. Was het maar waar Haha! Dus imo kan je veel proberen om het te voorkomen maar helemaal voorkomen kan je het nooit en dat maakt ieder paard in meer of minder mate een kanshebber om te gaan luchtzuigen.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 00:06