Wanneer beginnen paard invlechten enz.?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JouwManege

Re: Wanneer beginnen paard invlechten enz.?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 22:28

Als ik laat moet starten doe ik het voor de wedstrijd, anders de dag ervoor alvast vlechten. Lachen

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 12:29

Wat betreft de avondwedstrijden, die heb je hier idd ook heel vaak. Ik start geregeld ergens wat vaak op donderdagavond is.

Dan heb ik meestal wel de tijd om voor die tijd te wassen en vlechten. Maar als ik het in het weekend een keer heel vroeg moet was ik de benen en staart meestal dag van te voren. Als ze droog zijn goed inspuiten met equishine. Staart uitpluizen en in een grote vlecht voor de mooie krulletjes. Dan hoef ik de volgende dag alleen nog maar vlechtjes te maken en daar ben ik met elastiek in 20 minuten klaar mee (nu 2x met touw geprobeert te vlechten en als je daar nog niet handig mee bent, duurt dat wel echt een stuk langer...)
Die van mij is geen optie om een dag van te voren in te vlechten, omdat die 's nachts altijd helemaal languit in zijn stal ligt en 's ochtends van top tot teen onder het zaagsel zit. Dus als je dan vlechten in hebt kan je toch overnieuw beginnen omdat het er allemaal in is gaan zitten Knipoog
Ohja, zorg er voor dat je stal goed schoon is als je hem schoongemaakt op stal zet Knipoog

En dan nog tenslotte, de avond wedstrijd begint in jouw geval wel om 6 uur, maar duurt waarschijnlijk wel 3 of 4 uur. Waarom bel je niet even en vraag je of je een beetje aan het eind mag starten. Dan is je hele tijdsprobleem ook opgelost Knipoog

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 12:31

Ik zie er geen probleem in. Paard komt dus dinsdag nog buiten, en rijdt woensdag wedstrijd? Moet kunnen hoor!

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 18:53

Otango schreef:
Haarlak gaat alleen wel vaak jeuken waardoor je weer meer kans hebt op schuren....

Ik heb zelf toch ook geen jeuk van haarlak? Mijn paardje heeft er geen last van..je sprayt het ook niet op de huid maar op het knotje wat op dat moment los is van de huid..gewoon haar dus dat voel je niet jeuken

Chessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 19:06

Mijn paard irriteert zich al binnen een uur aan de knotjes... Laatst moest ze even een uurtje op stal wachten met knotjes, had ze zich haar hoofd al opengehaald aan de stal... Voor mij is het dus geen optie om de vlechtjes een dag van te voren te maken. Al moet ik zeggen in een half uur heb ik de vlechtjes met knotjes wel klaar!

michellee73

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 17:51

Een dag van te voren, paard dan uiteraard wel op stal laten staan. mits je geen weiland hebt, kan het niet anders natuurlijk.
en de dag zelf welke knotjes er niet helemaal meer goed uitzien, die nog even overdoen. dat is zo klaar.

ilse_zutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 22:31

Ik heb meestal op zondag wedstrijden, en maak de vlechtjes vroeg in de ochtend en de knotjes vlak voor ik weg ga. is heel snel gedaan! ik zou als ik jou was de dag van te voren de vlechtjes maken, aleen niet al te strak want dan gaat het ook jeuken en trekken, en dan de dag daarna knotjes!

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 09:57

Vaak gewoon voor de wedstrijd. Niet een dag ervoor want dan zitten ze niet meer zo netjes Lachen

M_arieKe__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 00:01

ik vlecht als ik s'ochtends wedstrijd heb de dag ervoor al en wat er dan s'ochtends niet meer mooi inzit doe ik even overnieuw.

Curly85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 19:27

Heel veel oefenen dan kun je in een kwartier vlechten Haha!
Ik zou het niet doen want trekt toch (zeker als je strak vlecht)

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 20:48

ik zou wel je paard de dag ervoor nog laten bewegen.
het ligt aan je paard of je de dag er voor kan invlechten
die van mijn sloopt alles eruit
en je heb kans dat als je paard gaat rollen het niet meer netjes zit en je het moet herstellen
hoeven schoonmaken zou ik gewoon woensdag doen dat is 10 min werk
en als je paard witte benen heb gebruik dan equilux dan heb je ze in 5 minuutjes wit en kan je het gewoon woensdag doen

Yunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 23:31

Ik doe het nooit een dag van te voren, dan kunnen de manen breken als je hem in de stal zet. Tenminste, mijn vz paard die heeft lange manen. En dat is echt zonde. Dus ik vlecht het in de dag zelf. maarja, als jij geen tijd hebt ...

_Lucy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 12:41

ligt er idd aan of je paard gaat schuren en alles eruit sloopt, mijn verzorg paard deed dat nooit, dus ik kon gewoon dag vantevoren vlechten. wij doen ook altijd met haarlak er in en hebben nooit last gehad van kriebel, maar dat is ook per paard verschillend., je kan idd beter vragen of ze je wat naar achter willen plaatsen, als je in tijdnood komt.

Maartje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 16:11

Soms vlecht ik de paarden ook een dag van te voren in als ik de volgdende ochtend vroeg moet starten. Vlecht ook met touw, dit blijft bij mij altijd goed zitten. Doe er dan nog geen haarlak in, dit doe ik dan net voordat we de paarden op de trailer zetten zodat dan eventuele pluisjes mooi glad zijn. De staart doe ik soms de avond van te voren in een vlecht als ik hem heb gewassen, dan is hij ook nog mooi schoon en zonder al te veel stro er in.

aalblas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 16:02

Als ik op zaterdag of zondag al vroeg een wedstrijd heb, dan vlecht ik de dag ervoor. Meestal maak ik op de dag zelf de knotjes. Dat is zo gedaan als je al gevlochten hebt. Het is net wat mooier dan wanneer je paard met knotjes in z'n stal op de grond geslapen heeft (wat die van mij iedere nacht doet, helemaal plat).

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 16:05

Dotjes maken met naald en draad, is veel mooier en blijft stukken beter zitten, wel een beetje lastig als ze gaat liggen en er komen strootjes in... Kan iemand anders ze op woensdagmiddag niet vlechten voor je?

Denise_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 16:15

Ik zou toch proberen op woensdag in te vlechten. Als het op dinsdagavond doet en je hoeft pas op woensdag avond te rijden dan kun je er donder op zeggen dat het niet meer mooi zit, met haarlak krijgen ze alleen maar jeuk en je hebt toch wel een half uurtje om in te vlechten? Ik zou er gewoon voor zorgen dat alles klaar is en dat ik alleen nog maar in hoef te vlechten.

Mocht het echt een probleem zijn dan kun je toch op andere locaties wedstrijd rijden waar het wel op zaterdag kan of niet?

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 11:53

Ik vlecht het liefste op de dag zelf, behalve als ik heel erg vroeg weg moet en/of er veel gevlochten moeten worden.

Eclaiire

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 13:33

Meestal vlecht ik s'morgens vroeg op de westrijddag zelf Lachen