Onbeleerde shet heeft negatieve invloed op gedrag van braaf

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sassieja

Re: Domme shet verknalt superpaardje..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 18:17

detour schreef:
Verwacht je dan een gewillig slaafs mormeltje? Knipoog Koop dan geen Shet. Haha!

Dat gaat nergens over, als je ze gewoon correct aanleert hoe het wel moet, dan is een Shet net zo makkelijk als ieder ander paard. Wat misschien ook helpt, is als hij ontzag voor je krijgt, en dan bedoel ik niet in de zin van hard aanpakken, maar zijn aandacht ook eens belonen, en iets met hem gaan doen, een band opbouwen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 18:19

Kom, een slaafse Shet is er gewoon niet. Knipoog Daarom erger ik me altijd aan het stigma "kinderpowny". Clown

Je zult gewoon zeer sterk in je schoenen moeten staan, een Shet vraagt gewoon om nog meer consequentie daar ze qua persoonlijkheid soms veel groter en zelfverzekerder (minderr juveniel) zijn dan grote paarden.
Laatst bijgewerkt door detour op 03-12-08 18:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 18:34

Je pakt een halster en een touw, je doet het halster aan bij de shet, je klikt het touw aan het halster, je bind het touw vast en tadaa..... problem solved Lachen

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 18:34

ik denk dat de tijd van het jaar ook meespeelt,
mijn lieve brave shet is nu ineens een pony geworden die elke gelegenheid aangrijpt om en eind te rennen/bokken, liefst samen met haar weidemaatje.
in de zomer is ze een heel stuk rustiger.
maar vervelend plakken doen ze niet.

wat mij betreft kan je je probleem op 2 manieren gaan benaderen,
óf je ziet de uitdaging, gaat er mee aan de slag, voed beide paarden op, neemt genoeg tijd voor ze, bent duidelijk in wat wel en niet mag, en vooral, zorgt dat de rangorde goed wordt gezet, dus jij bent de baas als je er bent. (shet bijt, dus heeft geen respect voor je)
zoveel mogelijk voorkomen dat de pony dingen kan uithalen, dus ze apart zetten als je met 1 bezig bent,
de shet ook zijn aandacht en uitdagingen bieden.

óf je verkoopt de shet, maar ik denk dat je dit met een andere pony misschien wel weer net zo tegenkomt.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 18:36

Ik ben het met Eowyn eens, het lijkt me dat als je een paard koopt je dat niet 1,2,3 doet maar wel eerst gaat kijken of het klikt etc. Knipoog
Maar als je niet blij met hem bent, kijk of je een goed tehuis vind en ga opzoek naar een shet waarmee je wel zelf de klik hebt en die voldoet aan de dingen die er over gezegt zijn.
Maar onthoud wel, een shet blijft een shet! Eigenwijs zullen ze altijd zijn.

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 18:37

detour schreef:
Kom, een slaafse Shet is er gewoon niet. Knipoog Daarom erger ik me altijd aan het stigma "kinderpowny". Clown

Je zult gewoon zeer sterk in je schoenen moeten staan, een Shet vraagt gewoon om nog meer consequentie daar ze qua persoonlijkheid soms veel groter en zelfverzekerder (minderr juveniel) zijn dan grote paarden.

En dit heb ik inderdaad ook verkeerd ingeschat, ik dacht een leuke kinderpony in huis te halen.
En ja ik geef toe, ik noem hem een mormel uit pure machteloosheid omdat ik er de een uur achteraan heb gehold in de wei.

Maar ik 'begrijp' gewoon niet waarom mijn paard bij HEM op korte tijd zoooo veranderd is terwijl dit met/of zonder adere paarden nooit een probleem was.

Hierdoor begin ik me enorm aan hem te irriteren.

En zoals ik al zei, nee, het is me niet om de aandacht te doen die ik niet meer krijg. Want ze is nooit een knuffelpaardje geweest, ook bij de vorige eigenaren niet. Ze is altijd zoo braaf geweest. Enkel de komst van DEZE shet doet het misgaan.

Mijn paard zou vb WEL het ideale gezelschapspaard zijn waar je nooit iets hoeft mee te doen. En ik dacht zo'n klein lief gezelschapsshetje in huis te halen.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 18:37

Ik snap de frustratie wel maarja een shet is nou eenmaal inderdaad geen slaafs pownietje...
Het is dan ook noodzakelijk om de shet ook voldoende te entertainen!
Je zegt ook dat hij niet kan longeren, misschien kun je dat gewoon met hem oppakken.
Daar een studietje van maken met hem. Dan heeft hij ook z'n eigen ding en dat neemt opzich
niet heel erg veel tijd in beslag Lachen
En sja... veranderingen van gedrag van je paard. Dat is nou eenmaal zo met beste maatjes.
Gebeurd heel erg vaak! Ik zou zeggen inderdaad de shet vast te zetten... En dan ook gewoon
eerst de shet te pakken en daarna je andere paardje. Je zegt namelijk dat de shet altijd eerst de
aandacht wil. Dan lijkt mij dit de oplossing...

Groetjes Veel succes!

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 18:41

Bizzybijtje schreef:
Je pakt een halster en een touw, je doet het halster aan bij de shet, je klikt het touw aan het halster, je bind het touw vast en tadaa..... problem solved Lachen

Been there, done that, losbreken doet ie hoor en stal hebben we hier niet om in vast te zetten. Hij is echt heel sterk. ging bij de hoefsmid ook tot 2x op z'n achterbenen staan en zich gewoon omgooien.

Vaxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 18:46

Hoe je die titel moet veranderen weet ik niet.
Wat je moet doen met die shet? Ik denk dat je twee mogelijkheden hebt:
1. Volg een NH cursus samen met je shet zodat hij leert dat hij wel dingen mag vragen aan de mens, maar dit op een onderdanige manier.
2. Verkoop hem aan iemand die bereid is veel tijd in deze shet te steken en er ook de ervaring voor heeft Lachen
Nog veel succes ermee!

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 18:50

Ik vond hem nogthans echt een moppie. Hij ZIET eruit om te snoepen. Zo'n mooie gevlekte met echt prachtige manen.

Nou ja, zo snoezig is ie dus niet meer...

Het is echt een probleem, waarvoor ik niet de kennis bezit om die op te lossen. En als het zo doorgaat heb ik binnenkort 2 onhandelbare 4-voeters lopen ipv 1. en dit wil ik dus vermijden.

Met mijn paard kan ik om, net omdat zij zo'n zacht karakter heeft. En als ze eens streken heeft zet ik echt wel de puntjes op de i, maar dan is het ook meteen van de baan bij haar.
Deze kleine is echt heel sterk en ja vast wel te slim. De BASIS is er niet, en die kan ik hem dus niet geven.

Begrijpt iemand dit?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 18:52

en je hebt geen kennis/vriendin ofzo die het hem kan leren?
Ander houd het gewoon op, zo is het voor de shet ook niet leuk... die heeft gewoon een stukje opvoeding nodig en als jij die niet kan geven, dan verkopen aan iemand die dat wel kan.

detour

Lieke_M schreef:
Ik vond hem nogthans echt een moppie. Hij ZIET eruit om te snoepen. Zo'n mooie gevlekte met echt prachtige manen.

Nou ja, zo snoezig is ie dus niet meer...

Het is echt een probleem, waarvoor ik niet de kennis bezit om die op te lossen. En als het zo doorgaat heb ik binnenkort 2 onhandelbare 4-voeters lopen ipv 1. en dit wil ik dus vermijden.

Met mijn paard kan ik om, net omdat zij zo'n zacht karakter heeft. En als ze eens streken heeft zet ik echt wel de puntjes op de i, maar dan is het ook meteen van de baan bij haar.
Deze kleine is echt heel sterk en ja vast wel te slim. De BASIS is er niet, en die kan ik hem dus niet geven.

Begrijpt iemand dit?

Yep, maar dat kan misschien wel, hoor, geen idee of grondwerk iets is? Knipoog
Ik hoop dat iemand je wil helpen die zich niet door meneer Bollocks laat intimideren?

Kun je het geduld nog opbrengen? Knipoog

Onze merrie die we net hebben verkocht was onze gaafste Shet ever. Zij staat nu op een KWPN fokkerij en is over alle paarden en veulens de baas. Haha!

Zeeuwtje68

Ja hoor ik snap je wel. En in jouw geval zou ik een leuk baasje zoeken voor deze shet. En een ander gezelschap paardje er bij zetten, 1 die wel is opgevoed. Staat deze shet al lang erbij eigenlijk?

Eowyn3003Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 18:59

detour schreef:
Drie paardjes?.. Meestal krijg je een koppel, kans dat de Shet de derde af gaat stoten. En wat als dat nog zo'n aparte is? Je kunt toch ook goed adres zoeken en ander diertje kopen? Tweetal gaat vrijwel altijd goed.

Oh niet bij nagedacht, ik vind het een beetje een evidentie omdat ik hier een super drie tal heb gehad maarja het kan ook anders Knipoog.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 18:59

Je hebt duidelijk geen klik met hem, verkoop hem maar zou ik zeggen.
Koop er een merrie voor terug, die zijn wat minder bezitterig als zo'n ruintje. (maar wel net zo slim en dus irritant Haha! )

Een shetlander is oha geen makkelijke kinderpony, ik ken een shetlander die altijd heel goed en netjes gereden is, vele malen zeeuws kampioen en 6e op de Hippiade in het L2. (tussen alle luxe Welshes in)
Het meisje is er nu afgegroeid en er rijden jongere kinderen op, wat denk je, even strontvervelend als ieder andere shet hoor! Haha!
Dus zelfs al zijn ze welopgevoed en goed gereden, dat is beslist geen garantie voor de toekomst. Haha!

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 19:05

Of weg doen of er voor gaan Lachen Niet zo aanmodderen en gefrustreerd raken Lachen

Ik vind het een beetje eigen schuld dat je na 10 minuten al een paardje koopt (ook al is het een shet) die überbraaf is. Ook een shet (of juist een shet Tong uitsteken) moet je testen met borstelen/voeten optillen en berijden Knipoog. Beetje niet-zo-goed-nagedachte actie dus Lachen

Verkoop hem of zet hem vast Knipoog. Hij komt ook altijd gelijk aangerend dus snap het probleem niet zo om hem dan gelijk even te pakken en vast te zetten. Aangezien hij naast heel slim ook nog eens heel nieuwsgierig is kan ik me niet voorstellen dat je hem niet te pakken krijgt Lachen

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 19:09

Hmm, hij fokt me echt volledig op. Dus of ik er het geduld nog kan voor opbrengen?
Ik ga er altijd heel lief naartoe, maar als hij me zo valselijk een neep geeft, dan zet ik m'n keegat open. En als dat al niet meer mag. 't Is niet alsof ik hem ondersteboven mep hé.

Ik heb precies geen vat op hem. Hij reageert gewoon zo anders dan andere paarden die ik heb gekend... Zo..onlogisch... Hij rent weg als een gek, alsof er 'ik weet niet wat' met hem geberud en zonder reden... Daarom noem ik hem dan ook een 'domme' shet. en dan is m'n paard al even dom dat ze zo blindelings met hem meeloopt alsof ze worden aangevallen... en enkel omdat ik haar hoeven wou schoonmaken... Phoe.

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 19:11

suusiejj schreef:
Eowyn3003 schreef:
Je spreekt over jouw fantastische paardje en dan het vreselijke mormel. Sorry maar dan lijkt het me dat je dat 'vreselijke mormel' niet waard bent.

Edit: en dat van 'ze hebben hem mij verkocht als superlief, beleerd en braaf.' Nou dat had je dan misschien eerst moeten controleren: eigen schuld dus.

Tja waarschijnlijk zijn die lui allang blij dat ze van dit "moeilijke" paardengedrag vertonende shetje af zijn Ach gut Arm dier

en daar speelt dan weer 'mijn' geweten bij verkopen. Wie wil een ongehoorzame, ongeleerde shet?
Ik wil niet dat ie terechtkomt bij zo'n goedgelovige mensen als ik, die er niet meer overweg kunnen.

Maar zo wil toch ook niemand 'em??

Eowyn3003Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 19:13

Ik denk dat sommige mensen het als een uitdaging zien Knipoog.

Misschien eens NH proberen?

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 19:14

Lieke_M schreef:
en daar speelt dan weer 'mijn' geweten bij verkopen. Wie wil een ongehoorzame, ongeleerde shet?
Ik wil niet dat ie terechtkomt bij zo'n goedgelovige mensen als ik, die er niet meer overweg kunnen.

Maar zo wil toch ook niemand 'em??

Hmm er zijn vast wel mensen die een beetje ervaring hebben met "dwarse" paardjes Lachen
Mensen die bijvoorbeeld zelf in paarden doen en voor hun dochtertje/zoontje ook wat willen voor over een paar jaar als ze groter zijn.. En die de shet wel manieren kan aanleren Lachen

Meestal is een consenquentie (schrijf ik het zo goed) baas juist beter dan iemand waar ze over heen kunnen lopen Lachen

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 19:14

Eowyn3003 schreef:
Ik denk dat sommige mensen het als een uitdaging zien Knipoog.

Jah precies dat bedoelde ik er ook weer mee Lachen
(alleen ik moet het altijd "Groot" uitleggen Clown )

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 19:16

Wie zegt dat hij zo is, bij een ander? Denk echt wel dat je een goed baasje voor de shet kan vinden hoor. Heb al verschillende hier gelezen die hem graag willen hebben.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 19:18

ach kom nou toch op zeg Lachen Lachen we hebben het hier over een sjet......... het meest simpele paard wat er is.......

een schet spiegelt, bij een shet krijg je wat je geeft....... een shet is simpel........ en slim...... geef jij de mogelijheid dan pakt die deze op zeker!!

een shet is veel makkelijker in de omgang dan een geraffineerd paard Haha! Haha!

Shetten zijn slim, eigenwijs en je moet een redelijke dosis paardentaal begrijpen om met deze wezens om te gaan.......... want het zijn keiharde werkers die zuinig op zichzelf zijn.......

die laten zich geen onzin aanmeten........

en daarom zijn ze zo simpel om mee te werken Lachen

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 19:24

Wat ik dus niet snap he...je hebt hem 10 minuten gezien en toen gekocht??

ze zeiden dat hij longeren kende, waarom niet even uitgeprobeerd daar? Even door je dochter laten borstelen en voetjes optillen, wandelingetje mee maken.

Bij nieuwe aankoop zeker doen en zeker 2 x gaan kijken. Doe je bij een rijpaard toch ook?

En ja hij heeft mooi door dat hij de baas is en dat jij hem niet aankan.
Grondwerk met hem gaan doen! Denk dat hij dat nog leuk vindt ook. Spelletjes en kunstjes!

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 19:28

Jah indd heerlijk wandelen voor het bos,, desnoods een hengstenketting om als je denkt dat ie met jou wandeld, i.p.v andersom Vork
En als je hem niet accepteerd (zo klinkt het) doe hem maar weg dan.. Zit niet anders op