Paard verhuist vandaag meteen gedragsverandering!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

siskeh

Re: Paard verhuist vandaag meteen gedragsverandering!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 19:41

Elco schreef:
nou die van mij werdt van Bachbloesem juist hyperactief, voor mij dus geen Bachbloesem meer..

welke remedie heb je gebruikt?
gewoon rescue?

Ireen1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 19:48

die van mij was de eerste 2 weken na de verhuizing ook compleet van streek. viel niets mee te beginnen, dus gewoon lekker buiten gezet, beetje gelongeerd zonder poespas eraan en ben denk ik na een maand ongeveer pas een beetje gaan rijden. hij is nu rustiger dan hij ooit geweest is. er zijn nog steeds dingen (na 7 maanden) waar hij zich gek door laat maken, maarja dat is ook een beetje het type paard. Gun hem gewoon de tijd om lekker te wennen en dan komt het vanzelf goed.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 20:26

Die van mij is anderhalf maand van streek geweest. Die begint nu pas weer echt zichzelf te worden.. Geef hem gewoon wat tijd.. Veel naar buiten en weinig rijden..

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 00:33

siskeh schreef:
Elco schreef:
nou die van mij werdt van Bachbloesem juist hyperactief, voor mij dus geen Bachbloesem meer..

welke remedie heb je gebruikt?
gewoon rescue?

Ja, van rescue..

DinaxUllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 00:46

die van mij was met verhuizen ook zoo gek.. na 3 dagen begon hij pas normaal te eten.. en heb hem eerst lekker laten wennen.. voornamelijk aan de hand gestapt en in de molen gedaan.. 3e dag pas langzaam aan gaan rijden en aan alles laten wennen.. Ik moet zeggen pas naa een half jaar was hij op zijn gemak daar.. kan heel lang duren
zodra hij een bekend paard zag van vorige stal ging hij helemaal door het lint..

loveswinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 21:20

ik zou veel geduld hebben. toen mijn paard bij ons op stal kwam (toen was ie nog niet van mij) was ie ook zo, alleen hij at wel Bloos
nu een jaar later is niks eng ofzo, alleen bij de paddocks omdat hij daar bijna nooit komt, flipt ie nog wel eens.
maar geduld hebben dus! succes! Knipoog

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 21:23

Waarom zou je meteen gaan rijden? Zeker als hij helemaal hyper is, laat hem gewoon eerst rustig wennen, desnoods 2 maanden. En dan rustig alles weer oppakken.

Het ene paard heeft er nu eenmaal meer last van dan het andere.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 18:52

Die van mij gaat straks ook weer verhuizen en die ga ik van de week ook weer op rescue zetten...

Werkt prima...

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 19:00

Is wel vrij normaal hoor denk ik mijn ruin heeft zich de eerste 3 weken als hengst gedragen terwijl die normaal gesproken de rust zelve is.
Ik had 3 weken niet gereden op mijn nieuwe stal idd eerst alles laten ondekken.

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 19:06

Ik zou het eerst even een weekje oid aankijken Lachen misschien moet ie gewoon even wennen.. als het na een lange tijd nog steeds zo is zou ik toch gaan nadenken om wéér te verhuizen naar een stal waar ze zich allebei prettig voelen.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 20:43

Montecito schreef:
Omdat ik hem niet stil kan zetten na een les van een uur de dag ervoor Knipoog Morgen hoeft hij niets te doen alleen een beetje door de bak wandelen en in de wei staan. Maar ik maak me meer zorgen om het niet eten, hij is al heel kieskeurig qua voer, maar zelfs zijn eigen prakje eet hij niet Bloos

Waarom plan je dan een les een dag voor de verhuizing? Beter vooruit plannen...

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 21:51

Wat is er nou zo erg aan rijden na een verhuizing?

Het paard is een poos bezig met een vertrouwd maatje, op een vertrouwde manier. Dat kan heel fijn zijn in een omgeving die verder helemaal vreemd is. Een vast trainingsritme zou ik niet zomaar doorbreken voor een verhuizing hoor.

Het lijkt mij alleen maar goed om het paard in het rijden naar ontspanning toe te werken, en zo lekker 'moe' te maken. Gewoon je vaste routine aanhouden.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 07:20

Dat hangt toch helemaal van het paard af? Als je paard gewend is aan reizen en verandering, dan gaat het misschien wel, maar bij andere paarden gaat het nu eenmaal niet.

Mijn paard is een aantal keren verhuisd, en elke keer heeft hij weer ca een maand nodig om te wennen aan de nieuwe situatie. Dan doe ik wel dingetjes met hem, maar serieus rijden zit er dan gewoon niet in, je kunt het wel proberen maar daar wordt niemand gelukkig van. Met dat paard ga ik dus om die reden ook echt niet op wedstrijden o.i.d. , dat heeft geen zin, daar is het gewoon het paard niet voor.

Met m´n andere paard is het helemaal geen probleem, die is er veel bedaarder onder. Dus bij haar zou ik het misschien wel doen.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 07:39

geef hem de tijd, sowieso hebben sommige paarden heel erg veel tijd nodig om te wennen. Mijn eigen beestje heb ik onlans verhuisd naar een betere box voor haar(stof allergie, ze staat nu bij open deur voor meer frisse lucht) en die kan nu ongeveer drie weken verder nog steeds niet wennen.

Ga er sowieso niet van uit dat het iets is van een paar dagen, als hij al heel lang op z'n vorige stal stond zal hij er heel erg lang over doen om te wennen.

Ik reed haar wel omdat ik wel denk dat het iets is waar ze doorheen moeten, maar sommige paarden kunnen hier heel moeilijk door doen, sowieso zou ik niet overgaan op tutten en knuffelen, maar eerder om de dag rijden en longeren en de andere dag lekker wandelen en de boel op zijn tempo verkennen.

Jamesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 19:06

Een paard heeft zeker een week de tijd nodig om te wennen.
Wij lieten de paarden altijd 2 dagen op stal staan, en dan even longeren aan halster/ hoofdstel of stapmolen en in de wei.
Niet laten werken maar hem wel zijn beweging geven.
Een verhuizing van stal of gewoon naar een wedstrijd staan zit natuurlijk een verschil in he.