zo'n gemakkelijk paard.. 'normaal'?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Iriscope

Re: zo'n gemakkelijk paard.. 'normaal'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 18:34

Geen discussie hoor Lachen Je hebt groot gelijk. En er is een verschil tussen longeren en longeren he. Paar rondjes stappen kan geen kwaad. Mocht je er nog achter komen wat het "geheim" is van dit super brave paard dan hoor ik het wel he Tong uitsteken

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 19:10

@ Babel: whahah ik zal aan je denken als ik het geheim ontrafeld heb Tong uitsteken

Risje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 19:15

Mijn paard is net zoals die van jou.
Ik heb haar gekocht toen ze net 1 was, in het begin was ze onrustig maar na grondwerkoeveningen ging het heel goed. Ze is zo mak als een lammetje, ook met inrijden, stond iedereen versteld, het was alsof ze al jaren ingereden was.
Ik denk dat het komt omdat ze me vertrouwd.

As_LoveYou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 20:06

ik denk dat hij een groot vertrouwen in je heefT!1:D

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 20:57

Hier nog iemand met zo'n makkelijk beestje van 2,5 jaar oud. Ook nergens van onder de indruk, laat alles toe.

Wat mij wel is opgevallen is dat dit paard bevestiging nodig heeft gehad, bevestiging dat ze jong mag zijn en dingen best spannend mag vinden. In de eerste week kreeg ik amper wat voor elkaar bij haar, zelfs meedraven aan het halster deed ze gewoon niet. Niet tegenstribbelen of iets hoor, maar gewoon....niet doen. Er kwam weinig uit en ze had weinig aandacht voor mij en de omgeving. Ondertussen kon ik wel alles met haar doen hoor, ze reageerde gewoon niet. Andere paarden speelden om haar heen en ze stond er een beetje bij. Heel lief hoor, maar voor een 2,5 jarige? Ik maakte me wel zorgen.

Na wat grondwerkoefeningen waarbij ik haar dus duidelijk gemaakt heb dat ik de leidende rol op me neem is ze een stuk vrijer geworden. Ze reageert nu meer op mij en kijkt ook naar mijn reactie als we buiten wandelen en het is even spannend. Ik heb dus mijn rol als leider voor haar bevestigd en merk meteen dat zij zich wat meer als een jong paard durft te gedragen, enthousiast, en onstuimig soms. Ik heb dus het gevoel dat haar gedrag meer als oorzaak had dat ze even niet wist wat ze met zichzelf en de omgeving aanmoest en daarom wat 'apathisch' werd. Ze is nu veel gezelliger en vrolijker!

Wat ik overigens doe met mijn 2,5 jarige:
- Wandelen
- Grondwerk
- Los longeren (stap/draf)
- Veel wandelen
- Zonder zadel en hoofdstel op haar gaan zitten. Let wel: dit gaat om maximaal 1 x per week en dan 10 minuten.
- Oefenen met zadel en hoofdstel
- Nog meer wandelen, kilometers!

Dit doe ik omdat ik merk dat ze toe is aan meer stimulatie dan alleen maar op de wei huppelen met soortgenoten. Wat ze overigens wel mag doen de rest van de dag. Ze verveelt zich snel. Bovendien heeft haar lichaam en geest absoluut de beweging nodig. Dus dat TS al met haar paard bezig is, vind ik alleen maar heel goed. Wel zou ik adviseren om je te verdiepen in grondwerk en daar wat mee te gaan doen. Mijn paard heeft er in heel korte tijd al meer karakter door laten zien. En ook al maakt dat het niet altijd makkelijker, het is wel fijner voor het paard als die zichzelf kan zijn.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 21:35

hoi myour,

misschien wel leuk voor je om te weten , maar de moeder van kaspar (Anoek) was ook zo makkelijk in alles.
ze was tot haar 5e jaar nog nooit bereden maar Krista is er vrijwel zo mee/op weggereden.
zelfs haar kleine dochtertje kon je er zo opzetten, Anoek was altijd even voorzichtig en braaf .

Kaspar heeft vast het fijne karakter van zijn mama geerfd.

groeten,

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 22:47

@ roosje1987: ik herken hem wel iets in jouw paard, maar de mijne reageert nu zeker wel op z'n omgeving. Hij gaat heel graag de interactie aan met andere paarden, maar na een half uurtje ofzo heeft hij toch zoiets van: eten, iets anders. Ik doe vrijwel alles wat jij ook doet, behalve erop gaan zitten, daar vind ik 'm simpelweg nog te smal voor.

@ lolclub: leuk voor je reactie! en dat is zeker leuk om te weten, dan lijkt het inderdaad op dat ie 't van z'n moeder geërfd heeft. Hopelijk geldt dit dan ook voor het 'erop wegrijden' Tong uitsteken

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 10:15

@Myour, ik heb stiekem ook nog even in je profiel gespiekt en je paard is niet alleen heel braaf maar ook ongelovelijk knap! Wat een lekker ding zeg Lachen
Als ik al die verhalen zie krijg ik echt zin om ook met Babel aan de gang te gaan. Gelukkig komt hij rond de kerst ook naar stal vanuit de opfok dus dan mag ik ook beginnen.

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 11:03

Myour schreef:
@ roosje1987: ik herken hem wel iets in jouw paard, maar de mijne reageert nu zeker wel op z'n omgeving. Hij gaat heel graag de interactie aan met andere paarden, maar na een half uurtje ofzo heeft hij toch zoiets van: eten, iets anders. Ik doe vrijwel alles wat jij ook doet, behalve erop gaan zitten, daar vind ik 'm simpelweg nog te smal voor.

Dat verschilt inderdaad per paard. Mijne is al aardig aan de maat, ook in de breedte. Je zou niet zeggen dat ze zo jong is. Er stond een veulen naast haar van dezelfde leeftijd. Geen haar op mijn hoofd die eraan zou denken om daar op te gaan zitten!

Zilvermoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 11:06

Hier heb je er nog 1 met zon koel karakter. Ook mijne heeft geen kick gegeven bij het voor de eerste keer longeren. Ook bij het inrijden was ze zo braaf. Nog geen bok gedaan.
Ze is inmiddels 4 en gister zijn we voor het eerst naar de manege geweest en ook daar was er weer niks aan de hand.
De mensen vragen mij ook al: Wat heb je er toch mee gedaan dat ze zo rustig is.
Ik denk dat t gewoon een kwestie van vertrouwen is. Want als andere mensen haar meenemen of er op gaan rijden zie je een ander paard naar boven komen.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 11:09

KiWiKo schreef:
jahoor ze zijn er Lachen Lachen daar stap je bij wijze van zo op, en je rijd er zo mee weg Lachen

heerlijk Haha! Koesteren!!!! Lachen

Inderdaad, zo één heb ik er. Mijn merrie heb ik al vanaf dat ze een veulentje was. Ik heb haar zelf ingereden en het is allemaal zó probleemloos gegaan. Wat je zegt, opstappen en wegrijden.
Nadeel is dat ze nu, een half jaar verder, nog steeds zo ´onverstoorbaar´en niet onder de indruk is.....

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 11:10

Mijn jaarling hengstje is ook zo ontzettend makkelijk. Hij vind alles best. Ik kan hem gewoon meenemen uit de groep dat bewees hij gisteravond we; Er waren een aantal (11 ) paarden op de weide gegooid ( daar stonden ze al een week of 3 niet meer ) en die wilde 's avonds echt niet naar binnen, ze bleven voor me weg rennen. Kreeg je er eentje te pakken ging die op stal te keer te roepen op z'n vriendjes ( waren een aantal jonge paarden bij vanuit de loopstallen ), de mijne echter stond als eerste binnen en ging rustig staan eten. Ook een deken opgooien, handdoeken, dekjes, het zal hem allemaal een worst wezen. Zijn moeder was ook zo makkelijk totdat de beugels aan het zadel kwamen, toen hebben we kunnen rennen dat we de bak uitkwamen Tong uitsteken Hoewel dat na 10 minuten ook weer over was. Het verschild heel veel per paard denk ik en natuurlijk het vertrouwen in jouw, mijn jaarling komt vanaf 4 weken al bijna dagelijks in handen en we hebben al heel veel samen gewandeld ed.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 23:34

die van mij is ook zo braaf, kan er alles mee, als ze maar aandacht krijgt. Ik wacht echter tot ze wat langer onder het zadel is, verwacht nog wel een puberexplosie Haha!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 23:34

Mijn volbloed hengst is ook zo'n schatje! Het zadelmak maken verliep heel makkelijk en spelenderwijs. Ik weet dat hij toen al veel vertrouwen in mij had, omdat ik hem al vanaf zijn geboorte heb. Bij jouw is die tijd natuurlijk veel korter. Maar misschien is het gewoon een heel braaf paard en heeft hij gewoon veel vertrouwen in de mens. Dan heeft hij waarschijnlijk ook altijd een prima leventje gehad zonder stress of wat dan ook. Fijn hoor!

Veel plezier samen! (Nog even een tip: kijk wel uit dat je een braaf paard niet 'overvraagt'. Soms geven hele brave paarden niet (optijd) aan dat het te veel voor ze word en je eigenlijk een stapje terug moet nemen. Blijf dus wel goed kijken naar je paardje)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 18:31

die van mij s met drie van de opfok gekomen
alsof ze al helemaal klaar was
ik heb haar daarna nog een half jaar in de kudde gezet
inmiddels staat ze weer thuis, is ze 4,5 en ze is doodmak
kinderen lopen vanaf dag 1 om en onder haar door als het moet
honden vind ze ook prima
ik kan vanaf dag 1 alles met haar

nu net begonnen met longeren enzo
ze lijtk ingereden geboren Knipoog

ze zijn er, geniet ervan Haha!

maar blijf wel opletten, het blijft natuurlijk een jong dier, dus een misstapje, ook bij de braafjes is niet uit te sluiten

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 23:03

Nee idd Sonja_vR, maar ik doe ook héél rustig aan met 'm Ja bedankt voor alle reacties alvast Haha!

@ Babel: hahah dankjewel! Hij's ook echt knapperdje, ben gek op 'm (L)

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 23:09

Hier ook zo'n merrie! Al ging ze laatst wel even flink los in de bak met de longeersingel om! Pas wel op dat je met dit soort paarden niet te snel gaat juist omdat ze zo braaf zijn!

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 10:02

Ik heb gisteren nog eens z'n zadel op z'n rug gelegd, even geschud, beetje erop gedrukt, totaal geen reactie ROFL zou 't nou echt zo'n sukkel zijn? Tong uitsteken

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 10:06

Nou volgens mij heb ik ook die mazzel want Babel heeft van de week ook voor t eerst een zadel op gehad. Om even te kijken of dat ding goed lag. En hij keek er niet eens naar, kreeg geen enkele reactie Lachen

JLLN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 12:23

Ik denk dat je gewoon onwijs geluk hebt, en het paard wss idd veel vertrouwen in je heeft!

Wees er maar blij mee!