Mijn pony mag niet geschoren worden..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dowski

Re: Mijn pony mag niet geschoren worden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 16:03

Silence schreef:
Daar heb je zweetdekens voor.

En ja, ik doe het liever op die manier, omdat je met scheren het hele natuurlijke meganisme in verwarring gaat brengen.

in de natuur wordt een paard niet iedere dag bereden en is zijn vacht bedoeld voor 24 uur buiten staan. wat bij dit beestje dus niet gebeurd, hij heeft een deken op en wordt 's nachts binnen gehaald.

zoals ik het lees wordt het paard intensief gereden, heeft hij normaal geen last van slechte conditie en als hij nu binnen een half uur buiten adem is, dan heeft hij er last van.

lijkt mij dat je hem inderdaad beter in model kunt scheren, zolang je hem goed inpakt en 's nachts binnenhaalt kan het weinig kwaad. Inderdaad heb je een probleem als de deken kapot gaat, want als je hem scheert zul je hem in moeten blijven pakken.

sibbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 16:06

volgens mij is dat model 5 of 6 meer beharing dan 4 Knipoog

juleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 16:06

Mijn paard is geschoren. Door zijn dikke vacht ging hij heel hard zweten en was hij veel sneller moe. Als je je paard scheert, moet je er echter ook wat voor over hebben. Het is niet allemaal makkelijker.. Je zal extra goed moeten opletten of het deken in orde blijft (dus geen scheuren en zeker niet nat vanbinnen) en je zal ervoor moeten zorgen dat je paard het niet koud krijgt wanneer je gaat rijden. Bij het op- en afzadelen, maar ook bij het losrijden en uitstappen.
Je zal ook wel eens van deken moeten wisselen. Je paard heeft nu geen eigen vacht meer en kan dus zijn temperatuur niet meer zelf regelen. Op koude dagen zal hij een warmere deken nodig hebben dan op zachte dagen. Je moet dus het deken aanpassen aan de omstandigheden. Als je goed oplet, zal je paard niet ziek worden omdat hij geschoren is.

panache schreef:
Mijn pony staat nu ook al ingepakt onder een deken, meer dekens krijgt hij er niet overheen...(eventueel een fleece als 't vriest).

Als je je pony volledig wil scheren, zal je hem toch een warmer deken aan moeten doen. Het is niet echt logisch dat je hem zijn natuurlijke 'jas' wil uitdoen en dan gewoon hetzelfde deken dat hij voordien al aanhad er terug opgooit. Dat is net hetzelfde als dat jij al je kleding uit zou doen en dan alleen je jas aan zou trekken. Ik denk dat je het dan behoorlijk koud krijgt... Als je hem in een dekenmodel scheert, zou het misschien nog wel kunnen.

sibbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 16:09

ik had het fout het is wel model 4 even op gezocht in mijn paarden handboek Clown

ik heb dit model ook bij mijn paard maar dan niet een heel zadel maar alleen 2 brede stroken bij de schoft zeg maar

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 22:45

Ik heb bij mijn haf alleen de keelgang, borst en buik laten scheren. Ze zweet echt veel minder nu, maar ze kan zich nog steeds goed warmhouden.