Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

moi22 schreef:Dank jullie wel voor de reacties.
@viv77: Ik heb daar ook wel eens aan gedacht maar ik geloof er niet in dat dieren in de toekomst kijken als je snapt wat ik bedoel. Mensen plannen dingen zo van nu ga ik dat en straks dat. Ik studeer diergeneeskunde en ons wordt altijd geleerd dat een dier in het hier en nu leeft. Hier zijn geen bewijzen voor dus het kan zijn dat je gelijk hebt maar onderzoek hiernaar is gewoon heel moeilijk en voorlopig lijkt het erop dat dieren niet vooruit kijken.
Wat wel kan i.m.o. en misschien bedoel je dat, dat het een vorm van aangeleerd gedrag is. Het gekke is alleen dat hij vrij makkelijk is wat betreft plassen. Als hij na het rijden een tijdje onder het solarium oid staat plast hij ook regelmatig op het beton of de matten. Mijn pony ging bij wijze van spreken nog liever dood dan dat ze dat deed. Verder is aangeleerd gedrag vaak gedrag wat direct belonend is. Behalve dat zijn blaas (waarvan het me wel heel toevallig lijkt dat deze altijd vol is als ik kom) leeg is kan ik er niets belonend aan bedenken.
@BiancaSLC: Wat jij zegt doet hij (en het gemiddelde paard dat ik ken) ook maar ik denk niet dat dat is om tijdens het rijden niet te hoeven. Bij ons op stal wordt in principe de box uitgemest wanneer het paard buiten loopt en wat is er dan lekkerder als je binnenkomt dan plassen op schoon stro.
hihi gelukkig is ie niet zo vaak zo opgewonden
whisperramse schreef:Mijn ruin plast ook steeds als hij mij ziet aankomen, en beest staat 24 op 7 buiten en hoeft niet te werken als ie me ziet...
Hoe verklaren we dat dan?
Denk dat het eerst per toeval gebeurd is, en hij er nu zijn gewente van gemaakt heeft.
Haha grappig dat dit bij meer paarden voorkomt! Ben ook heel benieuwd wat de reden hierachter is! Het vorige paard van mijn weidegenootje die plaste ook vaak als ik kwam.
:
MissYvette4u schreef:Weet iemand of het mogelijk is dat een paard alleen op stal plast, en dus niet op de wei?
Zoolgangster schreef:Wat die opleiding diergeneeskunde betreft: Ik denk dat je die theorie wat moet nuanceren als het om het uitleggen van dat plasgedrag gaat. Een dier kan uitstekend verbanden leggen, en als een paard weet dat ie straks aan het werk gezet wordt, dan kan het echt wel inschatten dat het dan beter vantevoren kan plassen. Dan kan het paard verder wel in het "hier en nu" leven, maar een dier kan toch echt wel verbanden leggen tussen gedrag in het "nu" en wat er "straks" gebeurt.
Anders zou je een paard ook niks kunnen leren, als het heel strikt genomen uitsluitend in het "nu" leeft.
.
. De nood om meteen als hij me ziet te gaan plassen is dus niet zo hoog dat hij het doet om dat te voorkomenMissYvette4u schreef:Weet iemand of het mogelijk is dat een paard alleen op stal plast, en dus niet op de wei?
Citaat:MissYvette4u schreef:Weet iemand of het mogelijk is dat een paard alleen op stal plast, en dus niet op de wei?
Die van mij plast ook niet in de wei. Als hij een tijdje buiten heeft gelopen zet ik hem altijd even op stal voordat ik wat ga doen. Hij plast dan trouwens ook niet als hij me ziet itt wanneer hij op stal staat. Op de trailer plast hij ook alleen als we een hele dag weg zijn anders houdt hij het liever op. Om die reden zet ik hem na een wedstrijd altijd eerst op stal voordat ik beschermers knotten ed. verwijder.
Stravero schreef:Paarden plassen echt wel in de wei hoor, laat ze er maar eens 24/7 opstaan
MalouR schreef:die van mij doet het juist altijd als hij klaar is met werken, het is bijna standaard geworden dat ik bij het uitstappen even stil moet gaan staan zodat hij zn plasje kan doen
Ik dacht al: wat gaat ie verdacht netjes staan... Het spetterde op hun tenen 
corine1981 schreef:Ik kan me voorstellen dat het aanleren van plassen wanneer je binnenkomt snel gaat.
Mijn merrie (en ruin) beloon ik ook uitbundig wanneer ze het in de stal doen, puur omdat dit vaak voor het "werk" is en ze er dan tenminste geen last meer van hebben.