paard moet plassen als hij me ziet...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wednesday

Re: paard moet plassen als hij me ziet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 18:04

Mijne plast ook altijd als ik aankom! Echt gek... Hij heeft een inloopstal en staat daar meestal in door de dag.. Dus ik dacht dat als ik aankom, komt hij toch naar buiten om me te begroeten en dus dan ineens ook maar plast (in zijn stal plast hij niet) Maar nu doet hij het ook in de wei dus dat kan de reden niet zijn!
Echt gek dat zoveel paarden dat doen.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 23:32

ik heb er ook nooit bij stil gestaan,en vond het maar een gekke gewoonte van haar haha,maar zo te lezen is ze dus niet de enige.

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 10:14

ze zijn vaak ontspannen als ze plassen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 10:27

Wat die opleiding diergeneeskunde betreft: Ik denk dat je die theorie wat moet nuanceren als het om het uitleggen van dat plasgedrag gaat. Een dier kan uitstekend verbanden leggen, en als een paard weet dat ie straks aan het werk gezet wordt, dan kan het echt wel inschatten dat het dan beter vantevoren kan plassen. Dan kan het paard verder wel in het "hier en nu" leven, maar een dier kan toch echt wel verbanden leggen tussen gedrag in het "nu" en wat er "straks" gebeurt.
Anders zou je een paard ook niks kunnen leren, als het heel strikt genomen uitsluitend in het "nu" leeft.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 13:34

Ik denk dat het een bepaalde sleutelprikkel is die het paard aanzet tot het plassen. (Theorie van Pavlov) Mijn merrie doet het namelijk alleen maar als ze mijn stem hoort wanneer ik uit de auto kom. Zeg ik niets, dan gebeurd er ook niks.

Maar omdat het wel handig is dat ze niet tijdens het rijden hoeft te plassen ofzo, roep ik toch altijd even extra hard d'r naam als ik de wei in kom wandelen hoor Schijnheilig

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 13:39

Bij mij loopt ook de hele stal leeg als ik ga voeren, vooral s'avonds om een uur of 10.
Staan er 5 merrie's te plassen !

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 13:43

moi22 schreef:
Dank jullie wel voor de reacties.

@viv77: Ik heb daar ook wel eens aan gedacht maar ik geloof er niet in dat dieren in de toekomst kijken als je snapt wat ik bedoel. Mensen plannen dingen zo van nu ga ik dat en straks dat. Ik studeer diergeneeskunde en ons wordt altijd geleerd dat een dier in het hier en nu leeft. Hier zijn geen bewijzen voor dus het kan zijn dat je gelijk hebt maar onderzoek hiernaar is gewoon heel moeilijk en voorlopig lijkt het erop dat dieren niet vooruit kijken.

Wat wel kan i.m.o. en misschien bedoel je dat, dat het een vorm van aangeleerd gedrag is. Het gekke is alleen dat hij vrij makkelijk is wat betreft plassen. Als hij na het rijden een tijdje onder het solarium oid staat plast hij ook regelmatig op het beton of de matten. Mijn pony ging bij wijze van spreken nog liever dood dan dat ze dat deed. Verder is aangeleerd gedrag vaak gedrag wat direct belonend is. Behalve dat zijn blaas (waarvan het me wel heel toevallig lijkt dat deze altijd vol is als ik kom) leeg is kan ik er niets belonend aan bedenken.

@BiancaSLC: Wat jij zegt doet hij (en het gemiddelde paard dat ik ken) ook maar ik denk niet dat dat is om tijdens het rijden niet te hoeven. Bij ons op stal wordt in principe de box uitgemest wanneer het paard buiten loopt en wat is er dan lekkerder als je binnenkomt dan plassen op schoon stro Knipoog .

Dan zou ik tóch jouw docenten eens kritisch bekijken Haha!
Er zijn legio voorbeelden waarbij paarden dondersgoed weten wat er volgt op een bepaalde handeling; voorheen werkte ik wel eens met wat hengsten en als deze moesten dekken kregen ze het hoofdstel om; zoniet dan alleen een halster...reken maar dat zodra ze het hoofdstel omhadden ze al begonnen uit te schachten hihi

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 13:44

Wat grappig om te lezen hoe een paard op bepaalde situaties reageert Pling

De mijne mest een paar keer tijdens het poetsen, voor het rijden.
Heb ik net een hoop opgeruimd, draai ik me weer terug naar hem en dan kan ik de volgende weer opruimen Boos! hihi gelukkig is ie niet zo vaak zo opgewonden

Weet iemand of het mogelijk is dat een paard alleen op stal plast, en dus niet op de wei?

faridaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 23:35

ik moet eerlijk zeggen had er nog nooit van gehoord, wel bij honden ofzo maar niet bij paarden grappig hoor!

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 11:52

sommige paarden plassen liever niet buiten omdat het wat meer kan spetteren, onze merrie doet het ook liever niet. Mijn ruin is wel weer heel makkelijk Haha!

tjoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 15:13

Ik heb op een pensionstalletje gestaan waar alle paarden het deden als de pensionhoudster zagen.
Heel bijzonder en misschien heeft het inderdaad dan toch met eten te maken ofzo?

Kagri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 21:10

Zo ik heb ook nog nooit over dit gehoord, alle paarden waat ik op reed plasten of gewoon tijdens de les, of gewoon in de stal maar niet op een bepaald moment ofzo...

Heel bijzonder maar het moet wel beter zijn voor de paard zelf, want niemand leert het hen opzettelijk dus als zij het vanzelf gaan doen moet er zeker een reden zijn waarom!

Evaaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 21:23

whisperramse schreef:
Mijn ruin plast ook steeds als hij mij ziet aankomen, en beest staat 24 op 7 buiten en hoeft niet te werken als ie me ziet...
Hoe verklaren we dat dan? Haha!
Denk dat het eerst per toeval gebeurd is, en hij er nu zijn gewente van gemaakt heeft.

Hier hetzelfde verhaal! Mijne staat ook 24/7 buiten en plast (bijna) altijd als ik eraan kom! Terwijl hij lang niet altijd hoeft te werken als ik kom Tong uitsteken Haha grappig dat dit bij meer paarden voorkomt! Ben ook heel benieuwd wat de reden hierachter is! Het vorige paard van mijn weidegenootje die plaste ook vaak als ik kwam.

Toen kreeg ik dit effect toen ik kwam, twee pissende paarden hahah Clown :
Afbeelding

happyjoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 21:25

Mijn merrie ging ook bijna altijd staan plassen als ik haar ophaalde uit de wei. Op stal deed ze het veel minder vaak.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 21:36

MissYvette4u schreef:
Weet iemand of het mogelijk is dat een paard alleen op stal plast, en dus niet op de wei?

Ooit een pony meegemaakt die alleen op stal plaste, elke dag de hele stal drijfnat maar in de wei deed ze t echt niet...

Had t er toevallig laatst met mn instructrice over, mijn paard moet ook vaak erg nodig als ik aankom... Van de zomer moest ie standaard na het rijden plassen en sinds een maandje ofzo begint die zodra ik aankom, maakt niet uit of die binnen of buiten staat.. Vroeg me ook al af waardoor t zou komen... Vind de verklaring van blaas legen voor t werken erg logisch klinken alleen vraag ik me dan af waarom die het ook doet als ik voer (beest weet nl heel goed wanneer t etenstijd is)

MalouR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 23:08

die van mij doet het juist altijd als hij klaar is met werken, het is bijna standaard geworden dat ik bij het uitstappen even stil moet gaan staan zodat hij zn plasje kan doen Tong uitsteken

moi22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 23:49

Zoolgangster schreef:
Wat die opleiding diergeneeskunde betreft: Ik denk dat je die theorie wat moet nuanceren als het om het uitleggen van dat plasgedrag gaat. Een dier kan uitstekend verbanden leggen, en als een paard weet dat ie straks aan het werk gezet wordt, dan kan het echt wel inschatten dat het dan beter vantevoren kan plassen. Dan kan het paard verder wel in het "hier en nu" leven, maar een dier kan toch echt wel verbanden leggen tussen gedrag in het "nu" en wat er "straks" gebeurt.
Anders zou je een paard ook niks kunnen leren, als het heel strikt genomen uitsluitend in het "nu" leeft.

Misschien ligt dat wel wat losser dan ik eerder beschreven heb maar met je laatste zin ben ik het niet eens. Je leert dieren dingen door goed gedrag te belonen of fout gedrag af te straffen (afhankelijk van welke methode je gebruikt). Hoewel dieren niet in de toekomst kunnen kijken kunnen ze wel herinneren dus als een bepaald gedrag steeds beloond of afgestraft wordt wordt dat wel onthouden. Om even een simpel voorbeeld te noemen. Ik geef mijn paard om hem lekker soepel te houden regelmatig snoepjes tussen zijn voorbenen door. Inmiddels is ie zo ver dat ie gewoon zelf maar gaat buigen omdat er de vorige keer toch ook een snoepje was waarom zou die er nu niet zijn Clown .
In mijn ogen is het legen van de blaas en rijden te ver uit elkaar qua tijd om op een dergelijke manier aangeleerd te zijn. Bovendien heeft mijn paard als ik hem aan het op- of afzadelen ben geen problemen om dan gewoon te plassen want dat doet ie ook regelmatig Verward . De nood om meteen als hij me ziet te gaan plassen is dus niet zo hoog dat hij het doet om dat te voorkomen

MissYvette4u schreef:

Die van mij plast ook niet in de wei. Als hij een tijdje buiten heeft gelopen zet ik hem altijd even op stal voordat ik wat ga doen. Hij plast dan trouwens ook niet als hij me ziet itt wanneer hij op stal staat. Op de trailer plast hij ook alleen als we een hele dag weg zijn anders houdt hij het liever op. Om die reden zet ik hem na een wedstrijd altijd eerst op stal voordat ik beschermers knotten ed. verwijder.

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 11:33

Citaat:
MissYvette4u schreef:

Die van mij plast ook niet in de wei. Als hij een tijdje buiten heeft gelopen zet ik hem altijd even op stal voordat ik wat ga doen. Hij plast dan trouwens ook niet als hij me ziet itt wanneer hij op stal staat. Op de trailer plast hij ook alleen als we een hele dag weg zijn anders houdt hij het liever op. Om die reden zet ik hem na een wedstrijd altijd eerst op stal voordat ik beschermers knotten ed. verwijder.

Paarden plassen echt wel in de wei hoor, laat ze er maar eens 24/7 opstaan Nagelbijten / Gniffelen

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 12:01

@stravero, pony die ik noemde kon je 3 dagen op de wei laten staan, enige gevolg was dat zodra ze dan de stal inkwam die bijna overstroomde... Die deed t echt niet op de wei...

moi22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 18:41

Stravero schreef:
Paarden plassen echt wel in de wei hoor, laat ze er maar eens 24/7 opstaan Nagelbijten / Gniffelen

Ja ok mijn paard staat snachts altijd binnen en houdt het dan altijd op totdat hij binnen is. Als jij 24/7 zonder toilet zit ga je het ook in je broek doen Knipoog

Buwa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 18:47

Mijn ruintje doet het ook (bijna)altijd als ik kom, echt heel maf Haha!

Frannik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 18:51

MalouR schreef:
die van mij doet het juist altijd als hij klaar is met werken, het is bijna standaard geworden dat ik bij het uitstappen even stil moet gaan staan zodat hij zn plasje kan doen Tong uitsteken

Die van mij doet het standaard na een proef op wedstrijd! echt heel raar. kom de ring uit, meneer gaat stilstaan en plast aan!

Touscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 18:55

Hier nog één. Mijn merrie plast altijd als ik biks kom voeren. Zelfs al is ze leeg, propeert ze nog 3 druppels eruit te persen. En die plast ook bij voorkeur binnen. Dat wil zeggen op stal of in de trailer. In de wei probeert ze het op te houden (staat 's nachts ook op stal) en op straat heeft ze het echt nog nooit gedaan.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 18:57

Haha Frannik, ik heb een ruin die dat flikte bij het opstellen voor de jury op een keuring Haha! Ik dacht al: wat gaat ie verdacht netjes staan... Het spetterde op hun tenen Haha!

Ik kan me voorstellen dat het aanleren van plassen wanneer je binnenkomt snel gaat.
Mijn merrie (en ruin) beloon ik ook uitbundig wanneer ze het in de stal doen, puur omdat dit vaak voor het "werk" is en ze er dan tenminste geen last meer van hebben.

moi22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 19:39

corine1981 schreef:
Ik kan me voorstellen dat het aanleren van plassen wanneer je binnenkomt snel gaat.
Mijn merrie (en ruin) beloon ik ook uitbundig wanneer ze het in de stal doen, puur omdat dit vaak voor het "werk" is en ze er dan tenminste geen last meer van hebben.

Ok op deze manier snap ik nog wel dat je je paard het plassen aanleert. Maar ik heb die van mij nooit beloond. Als hij gaat plassen als ik op stal kom loop ik door naar mn kast om m rustig te laten plassen en zeg ik hem als ik terug kom gedag. Misschien dat hij dat onbewust als beloning voor het plassen is gaan zien.