wanneer ben jíj eigenaar van een paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

keresa

Re: wanneer ben jíj eigenaar van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 13:12

en hoe is het als je een paard/pony zelf gefokt heb dan heb je geen aankoopbewijs hoe kan je dan bewijzen dat het van jou is

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 13:14

keresa schreef:
en hoe is het als je een paard/pony zelf gefokt heb dan heb je geen aankoopbewijs hoe kan je dan bewijzen dat het van jou is

dan sta je als fokker/eigenaar op papier! en de moeder staat dan ook op jou naam!

breitling -> ik snap je heel goed hoor en zo hoort het ook zijn (iets wat gestolen is moet ook terug), maar ik vind dat een verhaal altijd 2 kanten heeft en ben blij dat niet iedereen zomaar ff snel een beest kan opeisen Ach gut doe er maar moeite voor. als je echt van het beest houd heb je dat er voor over!

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 13:19

ja natuurlijk maar niet moeite in de zin van een rechtzaak ofzo.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 13:25

dat snap ik! via rechtsbijstand o.z.i.d. die alles mee uitzoeken zou voor mij bijv al genoeg zijn... maar ik vind wel dat hun alles mogen uitzoeken om te bewijzen Bloos ik zou mijn beestjes niet zomaar meegeven aan de eerste die bijv. zegt dat ie gestolen is en van hun is geweest...

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 13:27

nee daarom zeg ik ze moeten het wel echt kunnen bewijzen.
Maar ik neem aan dat iemand ook aangifte doet als een paard gestolen word.

Met alleen papier kom je er trouwens niet want een kennis van ons heeft een pony laten verkopen door een handelsstal en die hebben zelf de papieren nog.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 13:28

Rianneke schreef:
Blon_D schreef:
Hoe zit dat dan met een paard dat je hebt gekregen?!

n.a.v. jou verhaal dacht ik; ja daar krijg je zo'n verhaal waar ik bang voor zou zijn als iedereen zomaar zijn "gestolen" paard op zou kunnen halen...

die van mij is niet gestolen.. ze is gefokt door mijn instructrice... ik heb haar al die tijd gereden.. toen is ze doorverkocht aan iemand die mensen deden er niks mee en hebben dr weggegeven.. die man heeft haar verwaarloosd ze is er weggekomen met hoefbevangenheid en veel te lange hoeven en een waderloos gebit.. mijn instructrice heeft haar daar zien staan in de weide en heeft toen de op dat moment eigenaar + de vorige aan de telefoongehad.. ze heeft toen toestemming gehad mijn pony op te halen ze heeft het paspoort etc meegekregen alles compleet. en toen is de pony in kwestie bij mij gekomen. ze is dus absoluut niet gestolen..

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 13:30

Blon_D schreef:
die van mij is niet gestolen

daarom stond gestolen ook tussen "aanhalingstekens"

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 13:31

oke Clown

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 14:01

Interessante discussie!

Ik weet niet of het bij jullie ook zo is in NL, maar hier in België moesten we dus chippen en naar aanleiding daarvan heb ik pas een mutatiedocument gekregen. Dat geeft dus aan of je paard al dan niet geslacht mag worden en dat document wordt afgeleverd door de centrale databank van de confederatie van het paard. Nu staat op dat document de naam van het paard en als eigenaar mijn naam. Is dat dan ook geen eigendomsbewijs?

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 14:28

Hoe zit het dan met stamboekpapier op naam zetten, terwijl het paard niet volledig betaald is maar wel overgedragen is aan de 'nieuw' eigenaar?

Als je als eigenaar een paard verkoopt laat je het paard pas overschrijven op het moment dat het paard volledig betaald is. Dat is een voordeel bij een paard die zowel een paspoort als stamboekpapier heeft. Indien een paard alleen een paspoort heeft dan wordt dat al moeilijker aangezien je in bepaalde gevallen het paspoort moet kunnen overleggen. Denk aan bij het op wedstrijd gaan of het vervoer van je paard.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 16:54

stamboek papieren en paspoorten gelden niet als eigendomsbewijs...

friesiszwart schreef:
Hoe zit het dan met stamboekpapier op naam zetten, terwijl het paard niet volledig betaald is maar wel overgedragen is aan de 'nieuw' eigenaar?

wat is je vraag precies? in principe ben je eigenaar als jij het paard betaald hebt en thuis hebt staan... je wilt niet weten hoeveel zaken er lopen net zoals in jou zin dat er een deel nog niet betaald is en dat mensen dat ook niet meer willen betalen Ach gut

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 17:12

gewoon een contract opstellen als het nog niet volledig betaald is, heb ik ook gedaan.

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 21:36

Rianneke schreef:
jij bent eigenaar als iedereen denkt dat jij de eigenaar bent volgens mij Clown met papieren/paspoort heb je niks dus dan zal het aan de factuur liggen ofzo. maar aangezien al mijn beestjes gewoon contant zijn betaald is dat ook lastiger om te bewijzen Ach gut
moeilijk moeilijk...

Breitling schreef:
Eigenlijk is het van de zotte dat als je paard gestolen word en je die na een paar jaar terug vind je die niet zo terug kan halen.

nou dat vind ik niet. als dat paard gestolen is en ter goeder trouw verkocht is aan een particulier die dus een "gewoon" paard denkt gekocht te hebben vind ik niet gek dat je em niet zomaar kunt ophalen. je zult zelf een paard gekocht hebben en ze komen em ophalen omdat ie gestolen was Ach gut

Maar lag dan de plicht om na te gaan dat het paard niet gestolen was niet bij die " ter goede trouwe"koper ?

Indien er geen paspoort bij zit , gezien de chip verplichting , zou er dus een nieuw registratie bewijs moeten komen.
De meeste mensen doen dat met een chip (want denken dat dat nou eenmaal verplicht is of wordt)

Voor die chip er in gaat wordt er gecontroleerd of er al een in zit.
Tenminste....dat gebeurde toen bij onze paarden die ingeschreven werden bij een algemene stamboek (dus geen ras specifieke)
Mocht er dan een chip gevonden worden (en die kerel zocht echt goed) dan zullen er toch vraagtekens moeten komen over rechtmatig verkregen zonder paspoort ?

Maar dan zal dat paspoort nog steeds geen enkel nut zijn bij die oud eigenaar om aan te tonen dat het zijn/haar gestolen paard is ?

Waarom dan die hele onzin om die chip er door te drukken met het verhaal dat die chip en regitratie in paardenpaspoort hét anti diefstal middel is als het voor de wet geen ene flikker waard is ?

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 21:40

Esperanza schreef:
Je moet zorgen dat je het aankoopbewijs hebt. Of een factuur van aankoop. Of bijvoorbeeld een bankafschrift van het aankoopbedrag.

Eigen fok heeft geen aankoop factuur of bankafschrift.
Ben je dus gewoon maar kwijt dan ?

Citaat:
En de facturen en bonnen van verzorgingsdingen zoals DA, hoefsmid, tandarts ed.

Als een paspoort waarin het chipnummer gemeld staat (of de DNA gegevens) , verkocht aan het grote publiek als hét anti diefstal middel..... al niet rechtsgeldig is als bewijs dat jij de op zijn minst vorige eigenaar was van dat paard.... zal je met die rekeningen voor DA , hoefsmid en dergelijke al helemaal nergens staan toch ?

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 21:45

Esperanza schreef:
Heeft het stamboek aan jou gevraagd of jij echt de eigenaar was voordat ze hem overschreven?

Ja ?
Een aankoops bewijs van een paard... gewoon op een velletje met een voor hem niets zeggende handtekening en mijn gegevens kon ik ook overleggen trouwens.
( bij 2 andere paarden had ik geen aankoop bewijs of bonnetje dat ik betaald heb.... wel de papieren van die paarden)

Maar daarnaast dus ook eerst gecontroleerd door die chip-prikker (en paardenpaspoort aanvrager) of er niet al een chip in zat verstopt ?
het paspoort werd ook later pas op gestuurd, ik mag er dan toch van uit gaan dat de boel eerst gecontroleerd is ?
De normaalste zaak van de wereld en exact de bedoeling toch van dat hele registratie gebeuren toch ?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-08 22:36

Stamboek...
en als je nou stamboekloze paarden hebt???

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 22:42

Die kan je inschrijven bij een algemeen stamboek zoals de KHNS ?
Krijg je ook gewoon een paardenpaspoort met chip en nummer hoor... of op DNA profiel
Wij hebben daar 3 totaal verschillende paarden in geschreven en dat was geen probleem.