welke afspraken bijrijdster

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

just_kiki

Re: welke afspraken bijrijdster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 14:10

ik mag best veel.
Weet precies wat ik wel en niet moet doen
Mag bijvoorbeeld niet aan staart & manen komen (manen zitten in vlechten) wel de stro er uit plukken, maar niet borstelen!
Als ik wil lessen , vraag ik dat ruim van te voren of het mag.
De 'normale dingen' doe ik standaart zoals :
Bescherming,
uit mesten
met de goede deken buiten gooien,
alles netjes opruimen

We hebben eigenlijk geen echte afspraken, we weten precies wat ik wel/niet moet doen. kom er al 3 jaar Lachen

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 16:17

ik ben zelf ook bijrijder en wij hebben een heel handig bord waar alles op te zien is(echt een aandrader om het overzichtelijk te houden), hoefsmid, wormenkuur, eten sochtends/smiddags/savonds
onderste deel vrij zet ik altijd mijn dagen neer wanneer ik ga rijden en wanneer ik les heb en hoelaat. altijd makkelijk weet iedereen wanneerr je gaat rijden en hoelaat. staat ook een stukje voor evt wedstrijd datums

de enigste regels die wij hebben zijn dat ik min 2x per week kom en zo niet even bel. stallen hoeven wij over het algemeen niet te doen maar ik doe het eigelijk wel altijd even ook net zo beleefd vid ik zelf, mag ook kosteloos hun paard lenen

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 16:34

Ik heb ook een verzorgpoown, en de regel die bij mij is: Je mag alles doen, als het maar verantwoord is.
Ik mag haar als eigen pony beschouwen, gaan en staan wanneer ik wil. Maar ik heb ondertussen al bewezen dat ik niet alleen voor het rijden kom. Toen ik er een maand was werd de pony ziek. Zo ben ik er een paar maanden geweest, regelmatig was ik daar 3x op een dag te vinden om medicijnen te geven, en heb al die tijd niet gereden, maar wel lekker geknuffelt en gedaan. Ondertussen ben ik weer begonnen met rijden, maar ik ga er vaker heen om te knuffelen, dan om te rijden. Bloos Verder koop ik regelmatig een zak muslie als de eigenaar niet kan. Neem de verantwoording op me als de eigenaar op vakantie is, ga als zei niet kan, ben er als de hoefsmid komt. Heb de pony een paar keer bezocht toen ze in de kliniek stond (zelfs toen ik terug kwam van vakantie, zijn we eerst doorgereden naar de kliniek, en daarna pas naar huis.)
En ik moet wel zeggen, we bellen elkaar heel veel, smsen heel veel, overleggen alles. Ik heb samen met de eigenaar er een hele dag over gedaan om een nieuw hek te maken. Allemaal dat soort dingen geven je een goed gevoel, waardoor ik dus ook alles eerlijk vertel.
edit; oh en ze belt zelfs mn moeder om te vragen of die even medicijnen voor de pony kan halen, of allemaal dat soort dingen. Aangezien mn moeder vaak met me mee gaat. Tong uitsteken Oh en mn moeder gaat altijd uitmesten, vind ze leuk. Verder heb ik geen verplichtingen, ik doe het allemaal uit mezelf. Ik ben er eigenlijk om af en toe te rijden met de pony, meer niet. Maar ik vind het fijn om meer te doen dan alleen dat.

mkvdiest01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 21:48

wat een regels allemaal...
Zoals maar een aantal mensen zeiden het belangrijkste is dat hij/zij lief is voor je paard/pony... en dat jullie ongeveer dezelfde visie hebben qua rijden en verzorging...

Mijn enige regels:
- geen eigen spullen mee (ivm overdraagbaarheid ziektes)
- netjes omgaan met mn spullen
- bij voorkeur na het rijden eventjes onder het solarium voor de spieren (mits niet bezet)
en verder natuurlijk heel veel knuffelen Knipoog

ik denk dat als je een goede bijrijdster hebt je niet veel regels nodig hebt!

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 16:51

ik ben zelf ook bijrijder. maar heb tot nu toe altijd paarden gehad waar de regel was, beschouw hem/haar/hun als je eigen.ben al vaker alleen voor de verzorging gekomen omdat het om welke rede dan ook tijdelijk niet kan. uiteraard word er wel gezegt of er gemest of niet gemest moet worden en als moest zette ik het voer klaar, meste uit/weide ook als moet enc enc. bedoel als je niet op vol pension staat moet je dat met je eigen paardje ook toch? de ene keer deed ik wel rijden en af en toe ga ik gewoon lekker aan de hand wandelen of longeren of gooi hem nog ff los in de rijbak met te slecht weer meste ondertussen uit deed hem erna uitgebreid poetsen en knuffelen en erna zette ik hem dan op stal met zn eten.
Meetsal heb ik een minimum aan dagen verschillent van 2 tot 5 dagen in de week en verder mag ik komen wanneer ik zin heb en gaan en staan waar ik wil. Ik ga netjes om met de spullen maak de borstels altijd schoon (doe het ongevraagt want vind het zelf ook prettiger) en als het moet en ik kan kom ik 5x per dag heb zelfs al in de nacht een paar uur bij een van mn verzorgpaardjes gezeten omdat hij alleen in een kale stal moest ivb koliek inplaats van lekker warm bij zn maatje

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 16:56

Overigens de mijne moet helemaal niks. Mag rijden (hoeft niet), mag lessen, mag longeren, lekker tutten, grazen, wandelen, buitenrijden (mits ik het weet van tevoren en niet alleen), springen en alles meer.

Ik heb maar een paar 'regels' en dat is dat als het haar dag is dat mijn pony aandacht nodig heeft (in welke vorm dan ook) en dat er zuinig met spullen en pony omgegaan wordt Tong uitsteken.

Als ze een keer niet kan of een keer extra wilt kan ze me zo bellen/smsen/msnen Ja en dan mag het altijd Lachen

Ts, hoe heb jij het nu opgelost?

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 17:04

mijn verzorgster is ondertussen echt mijn vriendin geworden en ik vertrouw haar volledig. Ik heb op de eerste dag gezegd: op die dagen is het jou paard, doe er mee wat je wil. Heb als enigste maar erbij gezegd dat ik niemand anders op mijn paard wil zien, ook niet bij uitzondering... Verders mag ze er mee doen wat we wil.... Op die dagen... Al wil ze er mee naar afrika, als ze de volgende dag maar weer thuis is, voor mij... Haha

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 17:08

Misschien les nemen bij de zelfde instructie die jou les geeft, dit ivm het rijden.......
Je zegt dat ze niet zo heel veel ervaring heeft en het is nog een jong paard....

In ieder geval succes met je paard en bijrijder....

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 17:16

Ik heb verschillende bijrijdsters gehad en nooit regels opgesteld. Het moet klikken! Er moet op basis van vertrouwen gehandeld worden en jij moet ervan overtuigd zijn dat je bijrijdster het beste met het paard voor heeft en open staat voor ideeen en wensen van jou. Eerlijkheid is ook een groot goed. Zelf heb ik altijd een hekel gehad aan het type bijrijdster die niet komt omdat ze niet zover wilt fietsen bij regen, kou en andere onzin. Of als ze alleen voor het rijden komt. Ik moet wel zeggen dat ik ontzettend bof met mijn bijrijdster, ze beschouwd het paard als haar eigen, is er zeer vertrouwd mee. Als ze op vakantie gaat regelt zij dat hij er toch dagelijks uitkomt en bereden of gelongeerd wordt. Als er echt gekke dingen zijn belt ze me op maar voor de rest vermaakt ze zich maar lekker met mijn paard. Ze mag er dan ook alles mee doen omdat ik weet dat ze goed en verantwoordelijk met mijn paard omgaat. Ik wil ook geen meisjes van 18 of jonger bij mijn paard hebben of die geen ervaring heeft met eigen of verzorgpaarden. ..

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 17:50

Ik ben de bijrijder van het paard van mn beste vriendin, ook wij hebben geen regels. Ze vertrouwt me volledig, omdat we qua rijden en verzorgen op een lijn zitten. Hiervoor heb ik een ander paard gereden voor een vrouw die het eerst maar eng vond om haar paard te laten berijden door een 'vreemde', maar toen ze een paar keer meegeweest was vertrouwde ook zij mij volledig, en vond het jammer dat ze niet jaren eerder de stap had gezet om een bijrijdster te zoeken.
Wij laten idd ook altijd berichtjes voor elkaar achter in een boekje, bijv. dat die ene oefening wat minder ging, of de volte rechts wat stijf was. Dan pak ik dat nog even mee als ik zelf rijd....Ik zou zelf als eigenaar juist het nemen van les stimuleren.
Regeltjes..... Slapen

StEpHaNiE66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 14:38

Ik ben al erg lang bijrijder (daarnaast ook een eigen pony) en heb eigenlijk nooit regels meegekregen. Als je weet dat iemand verantwoord met je paard omgaat hoeft dat ook niet!
De enige regel die ik heb is dat ze laten weten of ze wel of niet gereden/gestapt/gelongeerd hebben zodat ik daar rekening mee kan houden omdat die van mij elke dag eruit moet hetzij alleen losgooien of wat anders als hij er maar uit is. Verder moet het klikken tussen ruiter en paard qua rijden maar ook daar kan de bijrijder nog in groeien dus hoeft niet gelijk perfect te zijn als ze maar de tijd ervoor nemen. Les/wedstrijden mag van mij ook allemaal, vind het leuk om mee te gaan en te kijken hoe hij loopt onder iemand anders! Je moet deze dingen ook zelf los kunnen laten en sommige mensen hebben daar moeite mee Lachen.
Jij leert ervan, je paard leert ervan en als het goed is je bijrijder ook! Omdat ik zelf bijrijden ben vind ik het belangrijk dat ik mijn bijrijders hetzelfde behandel als dat ik altijd behandeld wordt Lachen

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 19:57

Ook nog even een toevoeging.
Ik ben sinds kort bijrijder van 5 friese paarden en ook ik moet eigenlijk niets.. Natuurlijk ben ik ook niets voor niets 'aangenomen' en daarom is het wel mijn taak om de paarden wat beweging te geven, maar de manier waarop mag ik dan wel weer zelf invullen: longeren, losgooien, rijden, etc..
Ik heb verder helemaal geen regels meegekregen Lachen

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 22:32

ik zou ook eisen dat mijn bijrijder een cap opdoet, aangezien ik aansprakelijk te stellen ben als het fout gaat...

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 23:02

Ik heb twee geweldige meiden die mijn paarden verzorgen, maar aangezien ze minderjarig zijn (toen ze kwamen waren ze 14 en 15jaar, inmiddels zijn ze een jaar ouder), hebben we wel een aantal dingen afgesproken. Ik had vroeger ook verzorgpaarden en ik weet dat ik in mijn enthousiasme en door mijn gebrek aan angst wel eens rare sprongen heb gemaakt. Het is altijd goed gegaan, maar nu ik zelf eigenaar ben, ben ik toch voorzichtiger. Mijn meiden zijn vrij om te doen en laten wat ze willen op het gebied van verzorging. Ze zijn niet verplicht om de stal te mesten (dit doen ze wel vaak uit zichzelf). Op het gebied van rijden ben ik afhankelijk van de accomodatie van de buren en omdat ik me daarvoor verantwoordelijk voel, ben ik vaak aanwezig tijdens het rijden. Eén keer in de week geef ik hen (op hun verzoek) dressuurles. Bij mijn kwpn-merrie zijn ze redelijk vrij op het gebied van rijden. Ze mogen van mij dressuren en een sprongetje maken. Ook mogen ze een buitenrit in de directe omgeving maken als ze samen gaan. Vanwege hun veiligheid mogen ze van mij niet alleen een buitenrit maken. Bij langere buitenritten (>1 uur) ga ik mee ter begeleiding op de fiets.
Mijn jonge pony (3,5 jaar) zijn we nu voorzichtig aan het beleren. Deze pony wordt alleen bereden in mijn aanwezigheid, ook weer vanwege hun eigen veiligheid.
De afspraken die we hebben gemaakt, dienen eigenlijk allemaal voor hun eigen veiligheid en voor die van de paarden. Verder zijn ze vrij om te komen en gaan wanneer ze willen. Ze hebben mijn huissleutel (de paarden staan aan huis), ze mogen eten en drinken pakken en kennen de weg in huis. Ze zijn altijd welkom.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 16:18

Ik had met mij bijrijdster ook helemaal geen problemen.
Ze hoefde alleen maar de wei uit te mesten op de dag dat ze was geweest.
Verder geen halster in de stal of wei maar voor de rest kon ze het zelf af. (had zelf zadelzeep gekocht om te kunnen poesten, wat een schat!)
Ze was dan wel al in de 20, ik vind dat ook wel een verschil met iemand van 14 of 15.

Had ook eentje die kwam kijken maar wilde al 3 vriendinnen meenemen.
Nou nee bedankt heb geen manegepony.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 19:18

friesiszwart schreef:
mijn ervaring met verzorgsters/bijrijders is dat zij alleen komen om te rijden en verder nergens naar kijken of doen. zelfs de verzorging van het paard niet denk daarbij aan water en een schone stal.
Raad je aan ook om haar haar eigen borstels te laten aanschaffen.

Oef dan ben jij tot nu toe nog geen goede verzorgster/bijrijdster tegengekomen zeg!

Bij mij waren de enigste 'regels' uitmesten wanneer ik kwam, netjes met spullen omgaan, melden als ik niet kan en als er iets kapot is e.d. Zet regels even tussen haakjes omdat ik dat soort dingen standaard vond en er dus altijd bij deed.
Ik deed zelfs regelmatig haar andere paard losgooien en uitmesten als ik er toch was.

Apacheshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 19:25

Ik rijd zelf op een gewone stal waarbij ons een gouden regel is
asl je niet helpt met stallen uitmesten/kinderfeestje/andere beesten verzorgen dan wordt er niet gereden punt uit. XD
en soms als rijd ik wel 2 of 3 paarden op een dag

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 19:35

Ik verzorg ook een paard, ik mag ook de manen en staart doen.
Maar ik blijf er van af, ze heeft hele mooie lange manen dus ik blijf er van af.
Dat vind ik aan de eigenaar om dat bij te houden op de manier die iemand fijn vind.
Teveel gefrut aan manen maakt het er niet beter op.
Netjes zijn met spullen vind ik niet meer als vanzelfsprekend.
Stal doe ik altijd goed, laatst nog helemaal leeg gehaald en de wanden geschrobt.
Ik hoef niks te betalen dus dit soort dingen vind ik dat ik best kan doen.