Trailer en verzet probleem, gevaarlijk steigeren.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

play_coy

Re: Trailer en verzet probleem, gevaarlijk steigeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 16:48

iemand had het net over lijnen van achter bijspannen, dit vind ik best eng eerlijk gezegd, ik heb vaak genoeg paarden zien vallen bij dit soort dingen

janne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 16:57

trailer probleem heb ik gelukkig niet.
steigeren doet mijn paard wel.
en dat vind ik echt niet leuk.
in het begin vond ik het nog niet zo erg maar als hij 5 of 6 keer per les omhoog gaat,gaat de lol er snel vanaf
ga m nu laten onderzoeken of hij wat mankeerd,als hij wat makeerd wil ik het oplossen als het pure dominatie is houd t voor mij echt op,vind het te gevaarlijk worden op deze manier.
die van mij gaat ook echt stijl.
wil voor me lol kunnen rijden en niet steeds bang zijn dat hij gaat steigeren.
hoe erg het me ook aan me hart gaat als ie weg moet,maar het is het beste voor hem en mij.
opeen gegeven moment krijg je gewoon geen zin meer om te rijden.

GuusHinnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 17:07

RPride schreef:
Een stalgenoot van mij heeft dit 'trailer' probleem ook gehad. We(heb haar vaak geholpen) hebben echt zoveel tijd en ernergie erin gestoken, maanden lang elke vrije dag geoefend zonder resultaat. Ze was echt ten einde raad en heeft ergens in Rotterdam 2 x een avondles trailer lader voor echt zeer ernstige probleemgevallen. Na 3 keer de instructies opgevolgd te hebben, liep hij er zo in! Helaas weet ik dus niet meer wat nou uiteindelijk hielp. Ik wil wel eens bij haar informeren waar dat was en hoe ze het opgelost heeft. ( in ieder geval zonder lange lijnen!)

Dit zal waarschijnlijk bij Petra zijn geweest van 2Moons

Ik kan je echt aanraden daar een theorie avond te gaan volgen. Daarin word zoveel uitgelegd dat je dan goed zelf aan de slag kunt, je kunt ook vragen of petra je komt helpen.

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 20:49

janne schreef:
trailer probleem heb ik gelukkig niet.
steigeren doet mijn paard wel.
en dat vind ik echt niet leuk.
in het begin vond ik het nog niet zo erg maar als hij 5 of 6 keer per les omhoog gaat,gaat de lol er snel vanaf
ga m nu laten onderzoeken of hij wat mankeerd,als hij wat makeerd wil ik het oplossen als het pure dominatie is houd t voor mij echt op,vind het te gevaarlijk worden op deze manier.
die van mij gaat ook echt stijl.
wil voor me lol kunnen rijden en niet steeds bang zijn dat hij gaat steigeren.
hoe erg het me ook aan me hart gaat als ie weg moet,maar het is het beste voor hem en mij.
opeen gegeven moment krijg je gewoon geen zin meer om te rijden.

kijk, en dat is nou het probleem, mocht hij niets mankeren,
jij zit voor je les al te stressen over het steigeren, je hebt geen zin om te rijden, je paard voelt precies aan hoe jij denkt en hoe je je voelt, als het pure dominantie is, heeft het geen zin, tenzij jij doorzet en denkt ja dat beest gaat mij toch niet beinvloeden!?!
ik kan je vertellen, ik had een volbloed die ik iedere dag moest trainen, goh wat zou ik blij zijn als hij maar 5 of 6 keer omhoog zou gaan!! Bloos in 20 minuten kwam hij al zon 20 keer omhoog! en ook echt OMHOOG! en dan zon 6 keer achter elkaar, vanuit galop etc etc.
je moet doorzetten, jij bent de baas, rijden is niet altijd voor de lol, het is bloed, zweet en tranen. je kan niet altijd alleen maar positieve kanten zien, negatieve kanten horen er ook bij. Ik ben totaal geen fan vn steigeren, ben een aantal keer flink achterover geklapt, maar het hoort erbij, het kan ook zijn door het zadel of rugklachten. iig succes!

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 20:58

Ik denk dat je in het geval van steigeren bij het berijden zeker moet weten dat er geen lichamelijke klachten zijn. En als je bang bent voor het steigeren dan is het misschien wel beter om een ander paard te zoeken. Angst kan je namelijk niet zomaar aan de kant zetten. Dat kan alleen weggaan als je vertrouwen krijgt in het paard en pas als hij dus niet steigert.

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 02:49

Als ie echt alleen eigewijs is verlies dan is gewoon n keer je geduld en ga er eens n keer flink met n zweep over! Zelfde met t buiten iemand mee op de fiets met n longeerzweep. Aanstellerites heb ik zo'n hekel aan! en bang is bang maar dat spelen met je voeten dan zijn ze bij mij aan t verkeerde adres. En ja ik knuffel en beloon mijn paarden ook genoeg maar ik ben niet bang van n zweep

myxlea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 09:24

Ik denk ook dat als je paard steigert je zeker niet bang moet zijn, ik ben er ook niet bang voor hij mag van mij steigeren als hij er maar rekening mee houdt dat hij ook een pak slaag terug krijgt, alleen bij het prikkeldraad niet, daar waag ik me niet aan, en dat zijn vaak wel de plekjes die hij uitkiest met buitenrit Nagelbijten / Gniffelen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 09:26

ze zijn niet achtelijk Haha!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 16:07

De mijne is ook geholpen door Petra van 2Moons..
Die rende over de weg richting Rotterdam Aiport (moest zeker zijn vlucht halen ipv een wedstrijd rijen)....
Hij had nog net zijn koffertje niet in zijn hoefjes.

Die heeft het probleem opgelost... binnen een uurtje of 2.
Nu is hij gewoon te laden.. geen probemen meer.

myxlea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 16:15

Heb je petra gebelt of gemaild? Lachen

wel fijn dat het over is zeg, die van mij wou er vanochtend weer niet in, had bijna een aantal keer twee maaiende voorbenen in me gezicht zitten, heb ook de tip opgevolgd om hem een klap onder zijn buik te geven als hij steigerde omdat hij daar dan kwetsbaar was, hij schrok er wel van Clown

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 16:22

Heb je al eens geprobeerd de trailer in te draven? Wel even goed opletten uiteraard, en zorgen dat er iemand achter staat die hem ook daadwerkelijk voorwaarts houd, maar gewoon even een paar rondjes op het erf draven en dan hup, de trailer in. Niet twijfelen, want in die 2 seconden dat jij twijfeld, staat het paard op zijn ho.

Let op, het is wel precisiewerk, je moet wel even je hoofd erbij houden. Je hoeft ook echt niet in een megasnelle draf, maar even lekker voorwaarts.

De trailer is wel groot/ruim genoeg?

igor02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 16:40

Ik was een keer ergens en daar was Emiel Voest toevallig ook. Hij hielp op verzoek even met laden. 2 Lijnen als verlenging van de aanloop, als "gang" ernaartoe zeg maar. Niet de lijnen kruisen!!!! Ik gebruik deze methode nu steeds en na veel rustig oefenen (als ik niet weg hoefde) kan ik nu alleen laden. Ik ga nu regelmatig naar het bos oid. en dan laad ik thuis alleen, maar daar heb ik mijn vriendin weer even nodig om de lijnen vast te houden. Geen dwang, maar rustig vragen...
Het oefenen met vooruit /achteruit halt houden etc is ook heel goed. Dat doe ik zelfs nog in de trailer ; stukje er uit weer erin stukje verder eruit en weer tot de helft erin etc. Hij moet met mij mee tot waar ik wil, dat kan half erin of helemaal erin zijn etc.

HelgaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 17:16

Ik ken de problemen van TS.
Het trailerladen gaat nu wel redelijk. Binnen 10 minuten staat hij er wel in. Mijn vader houd mijn paard vast en ik ga achter mijn paard staan. Ik zet 2 handen tegen zijn kont en dan flink duwen. Haha!
Beetje vreemde manier maar het werkt tot nu toe wel...

Maar het probleem steigeren heb ik ook nog niet op kunnen lossen. Ik rijd in een bak een eindje bij mij vandaan. Ik denk zo'n 500m. De ene keer is er geen enkel probleem en komen we zo in de bak. Een andere keer wanneer mevrouw geen zin heeft gaat ze steigeren. Ze springt zelfs midden op de weg. Ook gaat ze achteruit lopen. Ze heeft al een aantal keer bijna in de sloot gezeten. En mijn been reageert ze dan ook absoluut niet meer op.
Dit probleem heb ik vorige week nog gehad. Mevrouw wilde helemaal niks. Mijn vader liep erachteraan met een zweep in zijn handen. Maar op een gegeven moment ging ze zo raar doen dat het gewoon levensgevaarlijk werd. Ik ben toen afgestapt. En dat doe ik liever niet. Heb dan het gevoel dat ik mijn paard gewonnen geef. Maar mevrouw wilde dus ook niet meer aan de hand lopen.
Uiteindelijk heb ik madame aan de hand genomen en mijn vader erachteraan met de zweep. Toen was 1x dreigen voldoende en was ze zonder problemen in de bak.
Ik heb hier vreselijk de balen van maar verder is het zo'n kei lief paard... Dus ik hou vol!!

Maar ik ga wel wat adviezen opvolgen die hier worden gegeven. En ik ga dit topic ook maar even in de gaten houden Bloos

myxlea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 18:00

Helga heb ik ook precies hetzelfde! Ja

In omgang alles super lief paard, maar als die eenmaal de kop er niet naar staan heeft dan is het ook niet zo 1 2 3 opgelost. Heb al aantal keren in de sloot door een aantal bosjes en dan de aangrenzende sloot gestaan. En hoe meer been je dan geeft hoe harder die achteruit gaat of hij komt omhoog Nagelbijten / Gniffelen

HelgaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 18:41

myxlea schreef:

In omgang alles super lief paard, maar als die eenmaal de kop er niet naar staan heeft dan is het ook niet zo 1 2 3 opgelost. Heb al aantal keren in de sloot door een aantal bosjes en dan de aangrenzende sloot gestaan. En hoe meer been je dan geeft hoe harder die achteruit gaat of hij komt omhoog Nagelbijten / Gniffelen

Dat verhaaltje komt me ook zeer bekend voor Knipoog .
Als je dé oplossing hebt gevonden, laat het dan maar weten!! Ik wil alles wel proberen..
Andersom zal ik dat ook doen Haha! .

myxlea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 18:59

Als ik de oplossing heb gevonden zal ik het zeker laten weten ! Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 19:08

voor het trailerprobleem is het heel simpel........... longeersingel om en bijzetten......... en dan zo de wagen op Lachen

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 19:12

Balingehof heeft ons heel goed geholpen Lachen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 19:18

HelgaV schreef:
myxlea schreef:

Als je dé oplossing hebt gevonden, laat het dan maar weten!! Ik wil alles wel proberen..

Op het goede moment een flinke klets met de zweep.

HelgaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 20:00

anneliesdj schreef:
HelgaV schreef:

Dan wordt ze nog veeeel bozer. Die voelt ze ook altijd wel wanneer ze weer zo doet.

myxlea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 20:01

Die van mij krijgt er altijd een wanneer ze zo doet, even als vandaag gaat hij voor de ingang steigeren, krijgt hij een enorme optater vliegt hij bokkend het bos in Nagelbijten / Gniffelen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 20:05

HelgaV schreef:
anneliesdj schreef:

Dan wordt ze nog veeeel bozer. Die voelt ze ook altijd wel wanneer ze weer zo doet.

Dan doe je het wss niet op het goede moment.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 20:08

boze paarden moet je op het juiste moment pakken............... dan is het over.........

en vooral niet onder de indruk zijn van nog bozer worden Lachen

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 11:03

Zwepen, opknopen aan de voorstang, kracht etc.... daar ga je helemaal NIETS mee opschieten. Neem dat alsjeblieft van mij aan, begin niet met slaan en kracht-wedstrijdjes met je paard. Wordt het alleen maar erger van en als het aankomt op kracht, wint je paard.

Doe het op de geduld manier, of zoek iemand die je kan helpen (trailercursus of zo)

Lachen

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 11:40

Geduld werkt met angstige paarden. Niet met dit soort darmen die er gewoon geen zin in hebben Knipoog.

Maar vergewis jezelf er wel van dat je trailer echt hoog en breed genoeg is. Mij paard van 175 krijg ik probleemloos is de 2 paardstrailer van de staleigenaar, die is extra hoog. Maar een normale 1 paards? Daar wil ik hem niet eens inhebben.