sneeuw/ijsklompen onder hoeven (met ijzer)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Emaartje

Re: sneeuw/ijsklompen onder hoeven (met ijzer)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 12:42

Bij ons op stal gaan de paarden met ijzers zowiezo niet naar buiten!!ze staan nu allemaal binnen met lekker veel hooi...Lachen

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 12:49

Mijn paarden vanochten dwel naar buiten gedaan.
Joris heeft 4 kant ijzers, ook ingevet met hoefvet, maar inderdaad een kleine 10 minuten later inderdaad dikke klonten onder zijn ijzers.
Hij geeft er verder niks om. laat hem dan ook maar zo lopen.
Heb nog nooit een paard kreupel gehad ze hebben zelf wel door dat het lopen nu slechter gaat. Knipoog

jemaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 17:24

ik heb daarnet mijn paard even in de wei gezet om een mooie winterfoto te maken , maar binnen een minuut had ze al behoorlijke klompen..... lijkt me niet gezond om je paard dan 24 uur buiten te laten lopen met ijzers om. Mijn paard vond het wel erg want ze verstapte zich steeds en ik heb op de film dat ze even laten keihard op haar bek ging. Ik blijf het topic volgen.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 17:27

Hoe doe je die sokken dan om? Gewone aandoen en het stuk wat niet over de hoef past of losbungelt wegknippen?

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 17:45

ik durf het ook niet aan met de ijzers met zoveel sneeuw,hij staat op stal ,mijn pony zonder ijzers staat dag en nacht buiten...

Butsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 17:51

Invetten met vaseline, opvullen met vette watten en aftapen met leukoplast. Houdt wel even als je paard niet teveel over verharde weg loopt.

En de volgende keer de smid vragen om sneeuwbeslag. Lachen

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 17:55

ik gign gister foto's maken van mijn pony in de bak.. en daar lag ook sneeuw ik krapte zijn hoeven gewoon neit uit op dat moment dus zijn hoeven zaten al vol. er kwamen dan nog wel klompen onder maar na 5 stappen gelden die er van zelf van af.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 18:13

Kajanus schreef:
Sneeuwijzers eronder laten zetten. Dat is een rubber binnenrandje die dus aan de binnenkant van het ijzer zit en die nagelt de smid met het ijzer mee en dat rubberen randje is flexibel en duwt de sneeuw eruit. Kost rond de 15.00 voor twee en daar kan je ook twee keer mee doen.
Achter haal ik ze in de winter van de ijzers af.

Hier heten die dingen "Grips" en die zijn idd ideaal Ja ! Ik laat ze er vanaf nov. t/m maart/begin april sowieso onder zetten, dan heeft mijn merrie iig nergens last van in de winter Lachen .

Emaartje schreef:
Bij ons op stal gaan de paarden met ijzers zowiezo niet naar buiten!!ze staan nu allemaal binnen met lekker veel hooi...Lachen

Arme paarden Scheve mond ....

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 18:23

persoonlijk ben ik imo ook vóor ijzerloze paarden Vork

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 18:27

Sterre schreef:
Kajanus schreef:
Sneeuwijzers eronder laten zetten. Dat is een rubber binnenrandje die dus aan de binnenkant van het ijzer zit en die nagelt de smid met het ijzer mee en dat rubberen randje is flexibel en duwt de sneeuw eruit. Kost rond de 15.00 voor twee en daar kan je ook twee keer mee doen.
Achter haal ik ze in de winter van de ijzers af.

Hier heten die dingen "Grips" en die zijn idd ideaal Ja ! Ik laat ze er vanaf nov. t/m maart/begin april sowieso onder zetten, dan heeft mijn merrie iig nergens last van in de winter Lachen .

Emaartje schreef:

Arme paarden Scheve mond ....

maar hoevaak ligt hier sneeuw zelden toch vind ik Clown

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 18:33

Maartje1990 schreef:
die van mij heeft geen ijzers maar mijn hoefsmid heeft me eens een methode verteld wat helpt om zeg maar te voorkomen dat er zo'n ijs/sneeuwklompen onder. Je neemt net zoveel plastic emmers als je paard hoefijzers heeft je zet die hoef van je paard in de emmer en tekent de hoef over op de emmer dat knip je uit en dat moet je tussen het ijzer en de hoef doen. Kans is wel dat je ijzer er dan afspringt.

Deze tip kreeg ik dus ook een paar jaar geleden van mijn hoefsmid. Alleen pakte ik een paar oude ijzers, tekende de binnenkant af, knipte die net aan de buitenrand van de lijn uit en kon ze zo in het ijzer "klemmen". Het is maar een heel dun laagje plastic. Paard heeft er geen last van. En het werkt prima! Kans dat je ijzer eraf springt heb ik niks over gehoord, en ook absoluut niet ervaren.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 18:37

lonnie schreef:
ook mijn shet die geen ijzers heeft stondnet moeilijk te doen, ook flinke klompen. ik doe er normaal niks aan. heb oko een tinker die 24/7 buitenstaat en 4kant ijzers. meestal hebben we hier toch maar een paar dagen per jaar sneeuw. ik laat m gewoon lopen, ze merken t vanzelf wel als dat lastig gaat en dan moeten ze maar in hun schuilstal gaan staan. ik kan er moeilijk de hele dag bij blijven om de hoeven steeds te krabben....

Dat was ook mijn gedachte

benangelique schreef:
de beste sokken zijn die oude geitenwollen dingen van je opa.

Mijn opa heeft geen geitenwollen sokken Vork

jemaine schreef:
lijkt me niet gezond om je paard dan 24 uur buiten te laten lopen met ijzers om.

Sorry, maar dat gaat hij niet dood van hoor. Kan moeilijk 's ochtends zn ijzers eronder doen en 's avonds er weer af halen

Maartje1990 schreef:
persoonlijk ben ik imo ook vóor ijzerloze paarden Vork

Ik ook, maar helaas het gaat gewoon niet. Bovendien heeft mijn shet ook last van ijsklompen alleen die schuiven vanzelf weer uit zn hoefjes.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 01:32

Emaartje schreef:

Ze komen alleen niet buiten als er sneeuw ligt?? Dan is het wel een ander verhaal natuurlijk Lachen !

Toch ben ik ervoor om er ´s winters grips onder te zetten; beter méé, dan óm verlegen Knipoog .
Ze zijn niet duur, de paarden hebben er geen last van en je komt bij onverwachte sneeuw tenminste niet voor verrassingen te staan Lachen .

scoopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 11:47

K voel me nu superschuldig.

De mijne staat op stal en ik wou zondagavond nog even longeren. Ze was al een klein halfuurtje lekker aan het werk toen ik in de gaten kreeg dat ze op hoge hakken stond Bloos

Kan dat kwaad? Ze liep niet kreupel ofzo.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 12:46

Hoef je je niet schuldig om te voelen hoor Knipoog , als het echt niet was gegaan, was ze vanzelf wel gestopt Haha! !

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 12:55

Sterre schreef:
Emaartje schreef:

Ze komen alleen niet buiten als er sneeuw ligt?? Dan is het wel een ander verhaal natuurlijk Lachen !

@sterre inderdaad alleen met sneeuw geldt dit voor de rest komen ze altijd buiten Knipoog

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 13:06

Inderdaad gewoon een laag vaseline onder de hoeven smeren. Probeer vooral de randje goed dicht te maken. Zo blijft de sneeuw niet meer plakken en kan je paardje lekker buiten blijven lopen.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 17:17

maar met die sneeuw is met ijzers toch veelste glad enzo..dan helpt vaseline en dat randje voor het ijzer toch ook niet meer?

ps;het dooit nou maar de sneeuw ligt nog wel in de weide kunnen ze dan morgen wel gewoon naar buiten met dooi sneeuw of houdt je dan gewoon ijsklompen hoe gaat dat in zijn werk..mijn paard wordt een beetje chaggie van binnen staan Clown

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 20:02

die van mij loopt gewoon nogsteeds hele tijd buiten, van wat er nu nog ligt komen er nogsteeds klompen, maar hij redt zich er wel mee, na een paar passen vallen ze eruit Lachen
echt glijden heeft die van mij niet gedaan trouwens hoor! Lachen

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 17:28

my way is vandaag voor het eerst weer op de wei geweest van 11.30 tot 15.30uur omdat sneeuw bijna weg was,hij kwam naar me toe en het klopt inderdaad over die ijsklomp hij had onder het ijzer zo;n klomp en struikelde bijna ...dus niet meer met sneeuw naar buiten dus...

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 18:17

Bij ons heeft er niet echt sneeuw op de wei gelegen omdat het zoveel bagger is.. maar ik laat haar wel in de bak met sneeuw, en krab daarna goed het ijs eruit.. Wel lastig toch die sneeuw Knipoog