Raar gedrag in de stal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sarosxx

Re: Raar gedrag in de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 23:55

Ik geloof wel in de cirkel. Als je het paardengedrag bekijkt onderling zie je dat soms duidelijk. Mijn merrie was erg dominant, ze mocht iemand of iemand niet. Als ze een paard mocht kon deze in de buurt komen en de andere niet binnen een cirkel van zo'n tien vijftien meter. Een keer wijzen met haar hoofd en oren plat in haar nek was al genoeg. Ik vind het erg interessant om te zien hoe paarden onderling met elkaar omgaan en met elkaar "praten". Sommige gebaren ziet een mens niet. Ik kan in de zomer rustig gaan zitten kijken hoe de paarden onderling met elkaar omgaan.
Maar ook paarden onderling weten al gauw genoeg dat als er een wijst van weg jij dat de andere dan maar beter kan aanlopen, deze staat lager in rang, het heeft ooit resultaat gehad.
Jill staat nu ook lager in rang, haar pony is duidelijk de baas op bepaald gebied. Dat bijt gedrag is al langer, al vanaf dat ze hem kreeg en eigenlijk harder geworden. Ze zal nu heel duidelijk en consequent boven haar pony moeten komen te staan, anders blijft het misschien wel een gevecht van kwaad tot erger.
Maar misschien zit de pony niet lekker in zijn vel, probeert hij vanalles duidelijk te maken, doet het achteruit lopen misschien wel pijn. Een paard wordt niet agressief geboren. Ik ben benieuwd hoe hij is tussen andere paarden.

mariel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 10:38

mijn paard deed dit tot kort geleden ook,
in de stal oren naar achter en op je af komen
beetje steigeren. ik herken je verhaal heel goed.
hij begon dit gedrag ook te vertonen als ik hem uit
de bak wilde halen (of wei).
ik heb met advies van zijn vorige eigenaar, hem een keer
flink aangepakt. dit heb ik twee keer moeten doen, en nu
is het goed. kan hem nu gewoon uit de stal/bak/wei halen,
zonder dat meneer gaat dreigen.
in mijn geval was hij echt aan het kijken of hij de baas kon zijn,
nu hij weet dat dat niet gaat, is het echt weer een schat
van een beest.
misschien heb je er wat aan.
succes

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 11:23

Zoals al eerder vermeld, denk dat je pony inderdaad niet zo graag in stal benaderd wordt. Wij kunnen wel zeggen als we zitten te eten zo van joh ik heb liever niet dat je nu aan mijn haar zit te prutsen, paard meld het op een andere manier.
Misschien een optie om hem toch buiten stal te poetsen.
Paarden hebben rust nodig en stal is hun enige plek op dat moment.
Mijn ruin is erg egressief op stal , maar ik geef hem allen zijn voer en ga uit zijn stal.
zodra hij eruit is , is het ook gewoon goed.

pink_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 11:33

Met verbazing lees ik sommige reacties...

Tuurlijk ben ik het ermee eens om te laten zien dat jij de baas bent en niet het paard, maar om dan je paard te gaan slaan? Dat is onmacht.

Ik zou met je paard grondwerk gaan doen, zorg ervoor dat je paard respect voor jou krijgt en jouw in de gaten gaat houden. Er worden volgens mij door het hele land wel freestyle cursussen gegeven. Weet zeker dat je daat meer aan hebt dan met een bezem de stal in te lopen en het paard ongenadig op z'n flikker te geven...
En het is ook heel leuk om te doen, jij gaat je paard meer begrijpen waarom hij/ zij bepaalde dingen doet en je paard gaat jou beter begrijpen...

Succes ermee...

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 12:59

pink_lady schreef:

Tuurlijk ben ik het ermee eens om te laten zien dat jij de baas bent en niet het paard, maar om dan je paard te gaan slaan? Dat is onmacht.

Ik zou met je paard grondwerk gaan doen, zorg ervoor dat je paard respect voor jou krijgt en jouw in de gaten gaat houden. Er worden volgens mij door het hele land wel freestyle cursussen gegeven. Weet zeker dat je daat meer aan hebt dan met een bezem de stal in te lopen en het paard ongenadig op z'n flikker te geven...
En het is ook heel leuk om te doen, jij gaat je paard meer begrijpen waarom hij/ zij bepaalde dingen doet en je paard gaat jou beter begrijpen...

Succes ermee...

Fijn dat er nog iemand verbaasd is over sommige reacties!
Moet je de topic "mijn paard vliegt me aan eens lezen"val je bijna van je stoel.
Met het met jouw aanpak eens. Super instelling!

Mach

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 14:14

pink_lady schreef:

Succes ermee...

hey bedankt voor je reactie
en ik ga ook zeker meer informatie zoeken over zo een freestyle cursus:)

in de zomer doe ik inderdaad regelmatig grondwerk met hem sinds een jaar ongeveer, en ik heb dan ook gemerkt dat het dan een stuk beter gaat,
helaas heb ik in deze periodes van het jaar well beschikking tot een bak maar die erg nat is en gewoon niet geschikt om in te werken op dit moment, zo gauw het droger wordt ga ik dit natuurlijk wel weer oppakken.
heb helaas ook niet het geld om naar een stal te gaan met binnenbak e.d.

pink_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 12:53

Je kan het ook gewoon op het erf, o.i.d doen ( weet niet hoe je omgeving eruit ziet en wat je tot je beschikking hebt ) Snap heel goed dat je met dit weer niet in de buitenbak gaat staan Knipoog