Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
russel schreef:Ik vind dus van jouw vriendin, zij houdt toezicht en onder haar zorg is hij ziek geworden, of het haar te wijten is, staat buiten kijf.

Jannepauli schreef:Wat staat er precies in dat contract?
In principe ben jij de eigenaar - dat je het paard op afbetaling koopt doet niet terzake. Ze kan dit paard dus niet zomaar bij je weghalen, MITS jij tenminste altijd netjes aan je betalingsverplichting hebt voldaan. Je kunt ook niet zomaar ophouden met betalen omdat het paard nadat het zo'n lange tijd in jouw bezit geweest is, iets zou mankeren. Je zult moeten aantonen dat het een gebrek is waarvan de vorige eigenaresse op de hoogte was en dan is het nog maar de vraag of je dat na anderhalf jaar rond krijgt.
Zomaar opeens een nieuw contract maken kan niet - afspraak is afspraak en zolang jij je maar netjes aan jouw deel van de afspraak hebt gehouden, dan mag je alle nieuwe overeenkomsten naar de prullenbak verwijzen.
Natuurlijk is het heel vervelend dat je paard nu andere klachten heeft maar dat kan je niet zomaar aan de vorige eigenaar toeschrijven. Is er al bekend wat er dan precies met het paard aan de hand is?
LisaxxRody schreef:Ze zijn voor de nieuwe eigenaar officeel .
Ze kunnen ook 50/50 doen.
love_nadesh schreef:LisaxxRody schreef:Ze zijn voor de nieuwe eigenaar officeel .
Ze kunnen ook 50/50 doen.
Ik vind de eigenaren hoor hallo zij hebben het paard al gekocht dus het is hun probleem
Citaat:Ze heeft al vanaf de eerste dag de dierenarts over de vloer, hopelijk heeft ze nog alle rekeningen Jannepauli. Het is natuurlijk wel beter om meteen in actie te gaan, maar wat ik lees loopt ze al lang met het paard te sukkelen en schiet het niet op. Het gaat er om dat het gebrek al voor die tijd aanwezig was.
Jannepauli schreef:Citaat:Ze heeft al vanaf de eerste dag de dierenarts over de vloer, hopelijk heeft ze nog alle rekeningen Jannepauli. Het is natuurlijk wel beter om meteen in actie te gaan, maar wat ik lees loopt ze al lang met het paard te sukkelen en schiet het niet op. Het gaat er om dat het gebrek al voor die tijd aanwezig was.
Tja dat is dus in het nadeel van de huidige eigenaar.. als het paard vanaf dag één al niet in orde was, dan had ze meteen moeten reclameren, zo akelig nuchter kijkt de wet er tegen aan.
Wat betreft kopen op afbetaling: je gaat een koop- en betalingsverplichting aan. Je bent dan formeel al eigenaar. Voldoe je niet aan de betalingsverplichting, dan heeft de vorige eigenaar het recht om het paard terug te halen.
stef schreef:Plaats dit bericht even voor een kennis van me.
Zij heeft haar paard verkocht, die is betaald, maar wordt pas later opgehaald (staat nog bij haar thuis).
Nu heeft dat paard koliek gekregen.
Paard is al wel betaald, en het komt ook helemaal goed.
Voor wie zijn de DA kosten op dit moment?
russel schreef:Ik vind dus van jouw vriendin, zij houdt toezicht en onder haar zorg is hij ziek geworden, of het haar te wijten is, staat buiten kijf.
...
Pipo schreef:russel schreef:Ik vind dus van jouw vriendin, zij houdt toezicht en onder haar zorg is hij ziek geworden, of het haar te wijten is, staat buiten kijf.
...
Een paard in pension staat ook onder zorg en toezicht van de pensionhouder, als die koliek krijgt zijn die kosten ook niet te verhalen op de pensionhouder. Dus die vlieger gaat niet op.
Jannepauli schreef:Volgens mij staat er tegenwoordig een termijn van 6 maanden voor om te kunnen reageren als het paard afwijkingen blijkt te hebben die bij de verkoop niet duidelijk vermeld zijn.. maar stel dat dit een rechtzaak zou worden, dan zal de rechter toch ook vragen of er een aankoopkeuring is geweest want dat gegeven bepaald de 'staat' waarin het paard verkocht is.
Het kan best zijn dat de vorige eigenaar een regelrechte oplichter is - in de paardenwereld wordt helaas veel gesjoemeld. Maar als koper heb je dan wel een aantal instrumenten in handen om zeker te zijn dat je een 'goed' paard koopt, zoals de keuringen. Iemand geloven op zijn/haar mooie blauwe ogen kun je niet.
Een nieuw contract maken, dat kan niet. Prijs en voorwaarden kunnen niet tijdens de looptijd 'zomaar' veranderd worden, tenzij er een clausule in het contract staat waarbij de verkoper bepaalde rechten houdt, zoals het recht het paard terug te halen bij wanbetaling bv. Ik wil best 's dat contract bekijken - mocht de huidige eigenaar dat willen kan ze me wel even een pb sturen - ik heb dagelijks met ingewikkelde contracten te maken.