ayo schreef:Het hangt ook van je gebruik af, als je één keer per week op een manege rijdt kun je net zo goed rubberen laarzen kopen. Ook als je voeten nog een stuk gaan groeien is het zonde om dure leren laarzen te kopen.
En met leren laarzen kun je (beter) alleen gaan rijden. Uitmesten of meters door een blubberig weiland lopen, daar zijn ze niet geschikt voor.
Kijk dus goed waar je ze voor nodig hebt en hoevaak je ze zult gebruiken.
Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Als je maar één keer in de week op een manege rijdt kan je evengoed leren laarzen kopen, de voordelen blijven toch dezelfde? Tuurlijk, ze zijn duur in aankoop, maar als je ze maar één keer in de week draagt zullen ze ook véél langer meegaan.
Ook met het feit dat je er beter alleen mee rijdt, vind ik niet helemaal waar. Als ik voor of na het rijden mijn stal mest, dan heb ik ook altijd mijn leren laarzen aan. Ik bagger ook in de winter elke week wel een keertje met mijn laarzen door de modder. Onderhoud valt ook best wel mee, als ze 'bemodderd' zijn spuit ik ze gewoon af met water, om de 3/4 maanden (max) vet ik ze eens in.
Alles hangt dan natuurlijk, ook bij dat onderhoud, af van de kwaliteit van de laarzen die je koopt. Koop je de goedkoopste leren laarzen die er op de markt zijn, dan ga je inderdaad moeite in onderhoud moeten doen om ze goed te houden, en dan ga je inderdaad wat moeten oppassen wat je ermee doet. Ik heb mijn laarzen toen in afslag voor 300€ gekocht, zonder afslag staan ze te koop op 400€. Verschil met de goedkopere versie van leren laarzen is dus dat ik heel weinig onderhoud heb, dat ik overal gewoon kan doorbaggeren zonder bang te hebben dat er iets lost of stukgaat én dat ik ze ondertussen al 8jaar heb, waarvan ze zeker 6jaar heel intensief gebruikt zijn. Twee weken geleden is één van mijn ritsen jammer genoeg stuk gegaan, maar verder is er niets op aan te merken.
(met het 'voeten-groei-argument' ben ik het wel eens)
Ik blijf van mening dat je op leren laarzen niet moet besparen. Goedkoop is ook hier vaak duurkoop, omdat de goedkope versies gewoon echt niet zo lang meegaan. Maar dat is natuurlijk een keuze die ieder voor zich moet maken.