paard bijt met aansingelen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Risje80

Re: paard bijt met aansingelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 10:36

Mijn paard doet precies hetzelde!!
Zadelmaker is geweest, alles in orde. DA erbij gehaald, die vertelde me dat ze pijnlijke spieren heeft, precie sop de plek van de singel.
Ik heb een paar weken moeten masseren (wat ze in het begin echt neit leuk vond, deed, pijn, dus beet ze me) en longeren.
Nu heeft ze geen pijn meer. Maar dat bijten blijf erin zitten natuurlijk, zij denkt dat het weer pijn gaat doet.
Ik negeer het bijten, alleen met mn elleboog bescherm ik mezelf, als als ze me gericht wilt bijten, verdededig ik mezelf met mn elleboog. Ik doe eerst op het eerste gaatje, als ze braaf ik beloon ik haar, en zo doe ik dat gaatje voor gaatje, eigenlijk beloon ik haar om te stoppen als ze braaf is, als ze me bijt ga ik gewoon door. Ik heb nu ook een andere singel in de bestelling, met gel erin. In principe moet mijn singel goed zijn volgens de DA, maar ik wil toch eens met gel uitproberen.
Stapje voor stapje gaat het beter.
En met heeeel veel geduld Clown (dat valt echt niet altijd mee)

lique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 10:51

ja ,t zal een kwestie van geduld worden..
mn ellenboogje ben ik heel zuinig op,dus dat is niet mn red middel ,mn paard bijt namelijk echt, niet dreigen maar gewoon gelijk HAP!!
maargoed geduld is een schone zaak zeggen ze he..

cleopetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 10:58

heb ervaring met verschillende paarden hiermee!
Het is een beetje gek, maar wat helpt is om het lopend te doen...
Daar heb je dan wel wat hulp bij nodig, maar als je iemand met je paard rustig een rondje laat wandelen en hem dan voorzichtig erop legt en ook het aansingelen lopend doen.
Later als ze merken dat het fijner is kan je ze zelf met een lang touwtje vasthouden en uiteindelijk lukt het ook wel stilstaand, ze moeten weer leren ontspannen.
Vergt wel wat oefening!

Zorg in ieder geval dat alles goed weggestoken is al je hem erop legt, dus geen uitstekende beugelriemen, singels en singelstoten die tegen haar aan kunnen stoten of onder het zadel klem komen te liggen.

Succes

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 10:59

lique schreef:
anatomishe gevormde singel met bont en elastiek

Is het elastiek bij de gespen? Niet de hele singel? Zo ja, dan ligt hier waarschijnlijk een groot deel van de fout. Mensen 'snoeren' deze singels altijd meer aan, omdat het 'los' lijkt. (Door het elastiek) Als men aantrekt, gaat de singel zo strak zitten, dat het extreem rond de buikzit. (Neem zelf een riem, met elastieke gesp-gedeelte, en snoer zo vermogelijk aan...)

Je hebt ook singels die helemaal van elastiek zijn, deze zijn veel fijner voor het paard, schuren niet, ook nog wasbaar!

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, want ik heb een paard mee gemaakt die singelnijd kreeg, en dat kwam door de 'elastische singel'

groetjes!

fena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 13:18

Je kan haar anders ook proberen om haar opnieuw aan het zadel te laten wennen, met baby staps. Het zadel voor haar leggen als je aan het poetsen ben zodat ze er aan kan ruiken, dan met het zadel langs haar lopen en tegen haar aan leggen, als ze dan verzet toont.. stil blijven staan tot dat ze weer ontspant. Dan zadel er opleggen niet aansingelen maar verder gaan met poetsen. En ongeveer het zelfde met aansingelen.. zo snel ze verzettoond stop je even op die plaats en als ze weer gaat ontspannen verder gaan

Chessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 11:02

Ik heb eerst een leren singel gehad bij mijn zadel, daar heeft mijn merrie een wondje van gekregen. Nu heb ik een zachte singel van kunststof... Maar ze blijft de pijn van de leren singel in haar hoofd houden, dus met aansingelen dreigt ze altijd te bijten. Ik hoef er nu nog maar boos aan te kijken en dan kijkt ze weer voor zich. Maar hoe voorzichtig ik het ook doe, het blijft vervelend voor haar... Voordat ik ga rijden doe ik het laatste gaatje singelen en dan heeft ze nergens meer last van want dan ziet ze de andere paarden in de bak of het bos!

classeygurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 14:26

Mijn paard heeft ook last van singelnijd, hij is erg gevoelig bij zijn buik.
Nu heb ik sinds kort een speciale singel, wat de naam hiervan is weet ik niet.
Het is een elastische singel met onder zo'n buikbeschermer die veel springsingels ook wel hebben.
Hier zit iets van rubber wat de druk verdeelt.
Het gaat nu stukken beter, hij reageert nauwelijks meer.