HELP! Pony wil trailer niet op! Ben bang!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rody01

Re: HELP! Pony wil trailer niet op! Ben bang!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 18:44

Nou, ze is net 5 keer achter elkaar uit zichzelf de trailer op gelopen! Haha!
We hebben de trailer in de schuur gezet, en met een emmer met biks halverwge de trailer. En steeds verder. Nu krijgt ze elke avond haar eten op de trailer.
Maar dit is nog maar een begin!

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 18:45

Als je bij die van mij iets er achter doet wordt ze alleen maar gek. Dat wil dus niet!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 18:46

Rody01 schreef:
Als je bij die van mij iets er achter doet wordt ze alleen maar gek. Dat wil dus niet!

niet als ik het doe Haha! Haha! Haha!

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 18:48

Nou... Ik denk het wel. Want dat doet ze bij iedereen.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 18:49

idd, flinke por in de kont, een keer achteruit trappen, maar wel met een rotgang naar voren vliegen.

M'n veulen loopt als een eigenwijs door de stalgang heen en overal biks vreten, 1 por in z'n kont en meneer weet precies waar z'n eigen stal is

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 18:51

Rody01 schreef:

ik kan je verzekeren bij mij niet Lachen

JordyMacho

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 18:52

Die van mij had precies hetzelfde probleem.
Ik heb hem ong. 1 week niet bij een trailer gehad dus niets proberen geen rare dingen erachter enz.
in die week heb ik hem op een spijt/poetsplaats gezet en dit steeds herhalen dit is namelijk het zelfde als met een trailer zit moeten tussen 2 'muren' door en lopen tegen een dichte kant aan als je dit niet hebt kan je natuurlijk ook met iets anders doen.
Nadat dit goed ging ben ik met hem naar de trailer gelopen en ja hoor met 2 min stond meneer erin.
kortom met veel geduld kom je er zeker wel niet erin slaan of gekke dingen mee gaan doen hij is nog jong en zal dit allemaal onthouden.
Bij die van mij heeft in ieder geval goed geholpen

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 18:53

KiWiKo schreef:
Rody01 schreef:

Waarom bij jou niet dan, wat maakt je zo speciaal..?
Kom anders een keertje langs! Lachen
Wel erg ver, maarja Tong uitsteken

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 18:58

Rody01 schreef:

kiwiko kan denk ik goed paarden lezen en weet op welk moment ze wat nodig hebben Knipoog dus een klier krijgt bijv. een por en een angstig paard bijv. een extra geruststellend woordje...

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 19:01

ik lees net pas je aangepaste berichtje op de 1e pagina met het hele verhaal. Duidelijk geval van verkeerde aanpak! Een jonkie vind het gewoon spannend en dan gaan blinddoeken is niet erg slim geweest (om erg zacht te zeggen) dus het is niet raar dat hij nu niet meer wil! Als je ook zelf nog eens bang bent wil het al helemaal niet. Zoals je nu doet gaat goed, ga ook eens met de trailer rijden en gewoon weer op eigen terrein terugkomen. Of een lekker boswandelingetje maken o.i.d. zodat het paard de trailer gaat associeren met leuke dingen, dan is ineens die trailer zo eng niet meer! Bedenk je wel dat ze nu wel een erg nare ervaring heeft met de trailer en dat heb je niet onmiddelijk eruit. Veel geduld en wat duidelijke overtuigingskracht!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 19:02

Rody01 schreef:
KiWiKo schreef:

Kom anders een keertje langs! Lachen
Wel erg ver, maarja Tong uitsteken

omdat ik feilloos aanvoel wanneer wat nodig is, en daar ook heel precies qua timing en mate goed op kan reageren..........

de ene een por, de andere een klopje, die weer een skup onder de kont, de volgende een appeltje..... kijken, kijken.... nogmaals kijken...... aanvoelen, kijken wat het dier doet, wat zn lichaamshouding is, wat hij mij verteld....... aanmoedigen........ nogmaals kijken, lezen misschien wat dwingender.... misschien wat losser.......

kwestie van lezen en anticiperen en je actie laten afhangen van een goede timing Lachen Lachen

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 19:11

KiWiKo schreef:
Ik heb heel, heel veel paarden vervoerd........... en de grootste zeikerds liepen zo de wagen op als de eigenaar er niet bij was........

Klopt Kiwiko!

Als ik met mijn ene paard weg moet naar les of zo, dan staat hij al te poepen omdat hij aan mij al merkt dat er wat gaat gebeuren, ik ben toch altijd een klein beetje gespannen! Hij is ook een tijdje lastig geweest met op de trailer stappen. Mijn vriendin pakt hem zo bij het touw en laat hem er zo oplopen..........

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 19:13

komt inderdaad door jouw spanning Haha! en dat is niet erg...... maar dat breng je over op een paard Knipoog

Ik heb ook nooit haast Lachen ik wordt per kwartier trutten betaald, ik vind het goed....... neem alsjeblieft je tijd Lachen zeker als de koffie op locatie goed is Lachen Lachen

en omdat ik die haast niet heb, die spanning niet heb......lopen ze zo de wagen op Lachen

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 19:14

Saskia loopt zo met uk de trailer op..... en ik? ik sta gewoon voor schut!

Ik ben voor het eten en de kriebels.... Saskia moet je naar luisteren...
en dat ligt niet aan het paard, ligt gewoon aan de rangorde. En als het echt moet dan komt ie wel met mij mee.... dat voelt hij dan ook wel weer. Maar Saskia vertrouwd hij door en door.

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 19:15

Ik hoop dat het probleem nu opgelost is...

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 19:18

dat is het inderdaad kiwiko, het aanvoelen van wat er nodig is. Als je die van mij een schop onder zn kont geeft krijg je als enige reactie een stijgerend en angstig paard. Zelf stevig in je schoenen staan en hem overtuigen met wat extra druk op het halster en evt een kriebeltje als meneer het spannend vind en hij loopt zo die trailer op. Zn maatje daarentegen blijft met die aanpak keihard staan. Schop onder de kont en hij loopt braaf de trailer in. Totaal andere aanpak, kwestie van inschatten wat er nodig is!

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 19:20

Maar bij mijn ouders loopt ze er ook niet op. En zij zijn zeker niet angstig ofzo.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 19:22

en dat komt dus weer omdat ze nu een negatieve ervaring ermee heeft. Gewoon simpel de trailer oplopen is voor zo'n jonkie al een opgave, laat staan met zoiets vreselijks in zn hoofd! Maar je zei toch dat ze het nu wel weer deed?
Negatieve ervaring + angstige baas is dubbelop. Beide op zich zijn ook al voldoende om te weigeren.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 19:23

Rody01 schreef:
Maar bij mijn ouders loopt ze er ook niet op. En zij zijn zeker niet angstig ofzo.

te gestressed Lachen het MOET teveel Lachen en sommige paarden lijken behoorlijk op ezels........ als het moet, dan net effe niet zegmaar Lachen

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 21:47

[quote="KiWiKo"]

Ik heb ook nooit haast Lachen ik wordt per kwartier trutten betaald, ik vind het goed....... neem alsjeblieft je tijd Lachen zeker als de koffie op locatie goed is Lachen Lachen
quote]

Ik ga ook altijd ruim op tijd weg. Als ik om 20.30 les heb dan ga ik om 18.45 van huis weg.
Paard inladen en rijden, dan ben ik zo om 19.20 op de manege. lekker koffiedrinken en even rustig poetsen.
Mocht ik een keer aan de late kant zijn dan merk ik dat ook direct aan mijn paard doordat ik ook gehaaster ben

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 10:50

Paarden die altijd de trailer opgaan en ineens niet meer willen, daar ligt toch ook vaak schuld van een chauffeur bij. Echt wat ik onderweg wel niet tegen kom, met mensen die keihard van links naar rechts scheuren met een trailer ongelooflijk Gestoord Of even flink op de rem trappen omdat het paard staat te schoppen.

tomason

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 10:59

als die van mij ze 3 keer geweigerd heeft bij het halster pakken tikje op de neus en zeggen en nu is het afgelopen begrepen ?? ( iemand die nog wel effe met een zweepje er bij staat)
nou en dan lopen ze wel en mischien moet je eens met een maatje proberen ( als ze er een heeft) eerst het maatje op de tralier zetten en dan zij en als het dan goed gaat proberen nietmeteen zonder maatje maar als ze er dan in staat het andere paard er uit en als dat allemaal goed gaat zonder proberen en mischien is het handig dat je zelf achter het paard staat met de stang en dat je je een vriend/vriendin er met haar in de tralier loopt
en zo heb ik nog wel wat tips .
oww ja een belanganerijke als ze er in staat belonen klep en deurtje dicht en weg rijden .
Cool
veel sucsses

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 01:06

Heeft het paard/pony wel vertrouwen in jou, want dat was het probleem wel bij de vorige eigenaren van mijn paard, mijn paard vetrouwt mij wel want ze loopt zo de trailer op

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 17:19

ik zal jou eens bellen thomason als ik er weer een heb die niet laden wil..... kijken of dat tikje op de neus helpt. Ben ook heel benieuwd naar de andere tips.....

tomason

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 20:15

ja hoor maar dat tikje op de neus helpt ook nie altijd en jouw hoor mijn paard heeft nog wel vertrouwen in me ook niet hard doen hoor !!!! maar ik heb ng wel een paar tips als je die wilt weeten mail je maar hoor