Probleem met pony op buitenrit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Denise

Re: Probleem met pony op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 18:47

Ik heb veel gehad aan deze tip van Inge Teblick:
"Je paard wil niet vooruit. Niks helpt. Geen sporen als dwangmiddel, geen zweep, niet slaan of roepen - dat hebben we nu eenmaal afgezworen; en moest het zo zijn dat je dicht bent bij het afdwingen, probeer dan eerst deze eens. Het paard màg stilstaan. We maken het alleen een beetje oncomfortabel om stil te staan. We nemen de (binnen)teugel wat korter, zodat de neus van het paard een kleine hoek maakt. Niet te weinig, niet teveel (zo'n 15 graden, niet meer). Nét genoeg om vervelend te zijn. Zet je hand vast op je been, en wacht. Het paard zal algauw niet meer bezig zijn met willen stilstaan, maar met hoe het kan ontsnappen aan die vervelende hoofdhouding. Ongetwijfeld verzet het daarbij een voet en bingo! jij laat los, want het paard kreeg zonet net hetzelfde idee als jij: het wou heel graag vooruit stappen...
In het begin is het niet erg als de enige manier om je paard te laten vertrekken, vanuit die houding is. Probeer ook niet, eens je paard in beweging is, het paard in stap te houden. Concentreer je nu alleeen mar op dat ene stukje: de overgang van stilstaan naar stap. Geef je gewone hulp, en als dat niet lukt, neem je je wachthouding aan. Het duurt niet lang of je paard slaat die "wachthouding" met plezier over."

Tass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 20:13

amber_steph: Zal het proberen Ja

Denise: Dank je wel, dat klinkt wel interesant Lachen

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 19:46

annebe schreef:
Citaat:
Ik ga mee met de bovenstaande. En door zetten, je niet laten kennen anders heeft je pony gewonnen.

Wat een onzin zeg!!!
En voor de zoveelste keer... EEN PAARD PROBEERT IN ZO'N GEVAL ZIJN RUITER NIET UIT.

Sorry, ik kan hier kwaad om worden.. een paard probeert hiermee wat te zeggen.
Een paard doet dit niet zonder reden.
Ga eerst eens na wat er veranderd kan zijn in het gedrag, kan iets heel kleins zijn voor de mens...
Maar het paard heeft hier duidelijk een probleem.

Mijn advies... ga aankomende tijd eens gewoon aan de hand wandelen en weer een band opbouwen.

En hier kan ik nou zo boos om worden, he...... van die mensen die ZO uit hun slof schieten omdat iemand probeert te helpen op een andere manier dan zij zelf zouden doen..... Ben jij alwetend Annebe, omdat er in je profiel van die brave, goed opgevoede paardjes staan? Vergeet iedereen soms eerst Annebe om raad te vragen? Dit is een FORUM, Annebe, en niet een "Vraag het aan Annebe" - rubriek in een paardenkrant.

En OF een paard je kan uitproberen! Ik heb een aantal jaar met veel plezier de goed (!) opgevoede volbloed van mijn vriendin gereden, maar na gestopt te zijn (ivm een ander paard waarmee ik ook wedstrijden kon gaan rijden), hebben mijn vriendin en ik, als zij geen tijd had, hem toch diverse malen een kleine heropvoedingscursus moeten geven om het het nieuwe, nog jonge verzorgmeisje mogelijk te maken een leuke buitenrit in haar eentje te kunnen doen!

Dit paard is 17,5 jaar en al 14 jaar in het bezit van mijn vriendin. Zij kent hem door en door, en weet dat hij elke nieuwe bijrijdster zal uitproberen. Het is maar net hoe sterk zij in haar schoenen staat, of dit lang duurt of slechts 1 of 2 keer.

Van dat nieuwe meisje hoorde ik exact dezelfde verhalen over het niet vooruit willen lopen, afstappen, het rondje werd steeds kleiner (volbloeden zijn zeer gehaaid), en hoewel mijn vriendin en ik dit op verschillende manieren oplosten, werkte het bij beiden.

Ik praat voor mijzelf; cap op, zweepje mee, goed diep zitten en vooral het hoofd steeds in de richting laten wijzen waarheen je wilt gaan! Gaat hij stilstaan, krijg ik hem niet vooruit, of gaat-ie zelfs achteruit lopen, prima, dan blijft hij maar staan of gaat hij maar achterwaarts / stukje voorwaarts tot we beiden een ons wegen, maar hij mag zich in geen geval omdraaien! Ook niet zelf een rondje gaan maken om hem weer in beweging te krijgen. Ik stap zelf nooit af (dan laat hij me er namelijk niet meer op zonder zich tijdens het opstijgen om te draaien en naar huis toe te gaan), maar ik wacht en stimuleer tot ik zelf aan het langste eind trek.

Ik zie dat je het fjordje pas een half jaar hebt. Ik denk dat hij je idd nu gaat uitproberen. Het nieuwe is er af en het is heel normaal dat hij nu gaat onderzoeken wat zijn mogelijkheden zijn. De zet is nu aan jou om te bewijzen dat jij toch echt het meest lieve, maar soms ook strenge baasje bent.

Tass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 21:49

gem: Dank je wel Lachen
Als ik af stap en ik loop een stukje en ik stap weer op blijf ze braaf stil staan. Maar ze blijft dan ook staan als ik eenmaal zit.
Ik zal het eens gaan proberen als ik weer naar buiten ga Lachen

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 19:35

Mijn paard had exact hetzelfde probleem en bleek last van zijn hoeven te hebben (gevoeligheid)
Nu daar iets aan gedaan is, is het probleem verholpen.
Als het niets medisch is, kunnen sommige paarden best eigenwijs zijn. maar meestal komt het voort uit onzekerheid. Heel geregeld rijden desnoods eerst kleine stukjes helpt en bij mij paard werkt een snoepje voor echt goed gedrag super!

Tass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 22:32

Vlinder32: Het zal bij haar niet aan de hoeven liggen. Zaterdag is na 4 maanden de hoefsmid gekomen en die zei dat ze kei goede hoeven had, hij hoefde er bijna niks aan te doen.
Ik zal kleine stukje gaan proberen en als ze stil blijft staan wachten tot ze zelf gaat lopen en dan belonen Ja

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 22:55

Tass schreef:
gem: Dank je wel Lachen
Als ik af stap en ik loop een stukje en ik stap weer op blijf ze braaf stil staan. Maar ze blijft dan ook staan als ik eenmaal zit.
Ik zal het eens gaan proberen als ik weer naar buiten ga Lachen

mijn tip (maar daar mag een ander anders over denken): laat maar lekker staan! Blijven stimuleren, diep zitten, voorwaarts drijven en ruimte geven van voren, maar NIET de kans geven zich om te draaien. Misschien gaat ze achterwaarts ("onze" volbloed geeft zelfs wel eens een bokje, een hupje of gaat "druk" doen), lekker laten doen, zolang ze maar met het hoofd in de gewenste richting blijft staan. Er vooral de tijd voor te nemen, en niet opgeven.

Tass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 10:19

Ik zal het gaan proberen Haha!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 10:29

Helaas werken die tips niet bij alle paarden, de mijne gaat dan achteruit draven en gaat dan door sloten, draad enz.
3 weken terug nog in een diepe sloot gelegen. en ja dan stap ik echt wel af....

Veertjeveer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 13:06

ik denk dat ze inderdaad een beetje aan het uitproberen is van wat als ik nou stop, niet opgeven doorgaan dan ga je maar een hele dag lang lopen, maar pas terug gaan als het rondje voorbij is daarna wel even belonen dan weet het 'van okee ik doe een rondje lopen en dan krijg ik een beloning dit moet geen beloning zijn van na een week is ze veel te dik maar je verzint vast wel wat!

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 13:17

Mijn pony van 30 heeft soms nog weleens van die praktijken!
Die wacht tot er een auto aankomt van achter of van voren, draait zich dan om en gaat pal op de weg stilstaan.
Ik moet er dan wel af en heeft zij op dat moment gewonnnen.
Af en toe ziet ze ook spoken Slapen
Als ik haar even aanpak is het afgelopen.
Mijn pony kent alle truckjes helaas, vroeger had ze ook al van die kuren!
Dus puberen is het zeker niet.

Ik zou niet omdat ze stil gaat staan telkens met haar grote vriend gaan rijden.
Grote kans dat ze dan helemaal niet meer alleen weg wil.

boekenworm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 20:36

Misschien inderdaad een vriend van hem/haar meenemen ..
Dit is totaal geen uitproberen ( denk ik..)
Doorzetten en blijven proberen !! Tong uitsteken

Tass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 22:06

Ik zal gaan proberen door te rijden, kijken of dat gaat lukken Ja

Dank jullie wel Haha!

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 19:41

Je kan met iemand anders (waar je mee buiten reed) en dan stukken voorop. En als je vaak met iemand anders gaat is die weg ook vertrouwt voor haar. Het is wel waar wat Mariekie zegt, maar anders zou ik het ook écht niet weten?