2 paarden op een 1.5 paards trailer?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Elise_K

Re: 2 paarden op een 1.5 paards trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 13:31

Ik heb wel mijn twee ponies er in, maar zij staan altijd samen op stal, en we hebben er helemaal een schotje in gebouwd. Ik heb een smalle haflinger en een grote shet, en dat gaat nét samen!
Ik denk dat bij jouw ponies het niet gaat lukken

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 15:13

een 1,5 paards trailer is voor 1 paard of merrie met veulen geschikt. Zeker niet voor twee volwassen paarden.

tomason

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 12:11

twee shetjes kan of een merrie met veulen maar dat van jou zou ik niet doen

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 13:21

Ik heb een 1 3/4 paards trailer.. maar zou er toch niet snel 2 grotere pony's in durven zetten.
Mijn e-pony en de shet wel.. De e-pony heeft er ook met een veulen op gestaan.
Maar bedenk me wel; mijn (ex) forse paint is er een keer in omgedraaid.. en liep er andersom weer af.

tomason

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 15:19

ey branka jij bent toch moderator op barokepaard of zo

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 20:31

NaploverxD
Zou het niet doen:p Hahahha

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 20:36

Volgens mij past het nooit c.q. is het zeer onverstandig, maar volgens mij is het wettelijk niet verboden...? Mijn 1,5 paard met een laadvermogen van -ff uit mijn hoofd- 700 kilo zou het denk ik net niet kunnen, maar als je een wat zwaardere hebt en 2 lichtgewichtjes dan past het wellicht qua gewicht net. Maar goed ik zou het never doen, het is er gewoon niet op gemaakt. Ik zou een/de leverancier eens bellen kijken wat die zegt wat de bezwaren zijn, misschien ook wel qua bouw iets specifieks voor 1 paard.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 00:30

cissy schreef:
ik vraag me af wat er zou gebeuren als je aangehouden wordt met 2 pony's in een 1,5 paards trailer en wat de verzekering zou zeggen als er een ongeluk gebeurt....

De politie zet je op de weegbrug, evenals de verzekering dat doet in geval van brokken.
Ik ben met grote regelmaat met twee IJsco's in een 1,5 paards naar les gereden; 25km heen en weer 25km terug. Niks aan de hand. Kwestie van goed opgevoede paarden, goede chauffeur en een Discovery V8 ervoor. Reed als een tierelier; nooit problemen gehad. En nee, dit was niet zo'n moderne 1-3/4 maar een 30 jaar oude Westfalia (die overigens nog steeds rondrijdt)

Enige punt van aandacht is het laadvermogen van de trailer. 1600kg TMM is wel minimaal; hoewel dat eigenlijk nergens op slaat, de assen zijn vrijwel altijd standaard 1000kg per stuk (als in 2000kg TMM) Waarmee overbelading alleen op papier bestaat.
Ik vraag me dus ook ernstig af waar al die afraders het op baseren. Angst??

markies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 00:33

Ik zou absoluut niet het risico lopen om 2 paarden in een 1,5 paards trailer te zetten.... dit is onnodig risico nemen!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 00:35

markies schreef:
Ik zou absoluut niet het risico lopen om 2 paarden in een 1,5 paards trailer te zetten.... dit is onnodig risico nemen!

Waarom dan?? Waar zit dat risico dan??

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 00:37

Tja gevoelsmatig zeg ik nee... Maar je hebt gelijk Ikke, ik heb eigenlijk geen flauw idee. Ben benieuwd of dit nou bij wet verboden is.. Ik zou echter nooit over maximale vermogens heen gaan, ik zie genoeg mensen om me heen daar erg 'soepel' mee omgaan (vnl. een te zware trailer achter een auto) want als het goed gaat gaat het goed, en als het niet goed gaat heb je gewoon niets in de reserve over qua krachten, capaciteit.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 00:39

Het risico lijkt me wel dat je geen tussenschot hebt, waardoor er flink gemept kan worden wat hard aan kan komen en weer paniek veroorzaakt. Bovendien staan ze toch wel erg dicht op elkaar lijkt me, echt wel tegen elkaar aan lijkt mij. Je kan wel rustige paarden hebben maar ja het kan gebeuren...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 00:42

stefje schreef:
Tja gevoelsmatig zeg ik nee... Maar je hebt gelijk Ikke, ik heb eigenlijk geen flauw idee. Ben benieuwd of dit nou bij wet verboden is.. Ik zou echter nooit over maximale vermogens heen gaan, ik zie genoeg mensen om me heen daar erg 'soepel' mee omgaan (vnl. een te zware trailer achter een auto) want als het goed gaat gaat het goed, en als het niet goed gaat heb je gewoon niets in de reserve over qua krachten, capaciteit.

Dat zal ik je precies vertellen: de wet zegt hier helemaal niets over!
De enige regels die gelden is dat de trailer niet overbeladen mag worden en dat de auto de trailer ook mag trekken, inkl passend rijbewijs voor de chauffeur.
De rest is aan de inschatting van degenen die ermee gaan reizen. Ik zou het ook zeker niet met alle paarden doen, maar die twee IJsco's had ik nog wel los achterin een bestelbus gestopt als het niet anders was; die twee zaten echt helemaal nergens mee!

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 00:45

suleilitha schreef:
Als ze je aanhouden denk ik niet eens dat ze er iets van zeggen, de gemiddelde agent weet het verschil niet eens...

Nee, dat denk ik ook niet. Want wij hebben gelukkig ook helemaaaaaaaaal geen lessen over de verkeerswetten/regels en voertuigeisen gehad Nagelbijten / Gniffelen Clown

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 04:37

Ik vervoer al jaren mijn pony's in een trailer zonder tussenschot zonder nooit een probleem. Het gaat dan om twee A pony's in een kleinveetrailer (120 cm breed)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 20:04

Citaat:
Nee, dat denk ik ook niet. Want wij hebben gelukkig ook helemaaaaaaaaal geen lessen over de verkeerswetten/regels en voertuigeisen gehad
ook politie mensen zitten wel eens te slapen tijdens de les....

heb wel eens een oom agent in een range rover met twee paards trailer (met 1 paard erin) betrapt op het niet hebben van E rijbewijs! je had zn rooie kop eens moeten zien Lachen

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 20:06

Nee een 1,5 paards is voor 1 paard of paard met veulen en niet voor 2 paarden.

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 22:32

friesiszwart schreef:

Toch vind ik een 1.5 paards met merrie en veulen aardig krap!

tamoreliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 22:35

normaal is 1,5 trailer gemaakt voor 1 paard of merrie en veulen of 2 pony's. Maar in hoevere over hoe groot ze mogen zijn en breed en zo en of het wel verstandig is weet ik het niet

semenamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 22:41

Nee ook nooit gedaan, zelfs mijn merrie destijds met veulen gingen gewoon beide in een twee paards trailer gewoon met tussenschot, hou er niet van om onnodige risico's te nemen.

Geloof ook niet dat een anderhalf paards trailer gemaakt is om het gewicht van twee paarden\pony's te kunnen dragen?!

Mijn paarden zul je in elk geval nooit zo aantreffen!

Chantal_34

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 22:51

Mijn vriendin heeft twee pony's die het goed met elkaa kunnen vindenn,

en die kunnen ook met zijn tweeën in een 1.1/2 paards trailer.

dus ,

overdrijven kan ook Geld, geld!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 00:25

semenamy schreef:
Nee ook nooit gedaan, zelfs mijn merrie destijds met veulen gingen gewoon beide in een twee paards trailer gewoon met tussenschot, hou er niet van om onnodige risico's te nemen.

Geloof ook niet dat een anderhalf paards trailer gemaakt is om het gewicht van twee paarden\pony's te kunnen dragen?!

Onder een 1,5 paards liggen dezelfde 1000kg assen als onder een 2-paards. Het enige feitelijke verschil is de breedte van de trailer.
friesiszwart schreef:

Op basis waarvan deze uitspraak??

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 18:40

Eyck schreef:
friesiszwart schreef:

Toch vind ik een 1.5 paards met merrie en veulen aardig krap!

Ik ook.
Daar zijn dan weer twee paards voor.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 19:02

ikke schreef:
semenamy schreef:

Onder een 1,5 paards liggen dezelfde 1000kg assen als onder een 2-paards. Het enige feitelijke verschil is de breedte van de trailer.
friesiszwart schreef:

Op basis waarvan deze uitspraak??

En het laadvermogen natuurlijk wat op papier staat!

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 19:11

Wij hebben vroeger een welsh van 1.25 en een shet van 1.07 er in gehad, achterbenen gebandageerd (beide zonder ijzers). Dit ging altijd goed maar deze ponys waren echt aan elkaar gewend! Was absoluut niet ruim, je kon er niet tussendoor lopen. Zeker met een fjord gaat dat niet passen, of die ander moet alleen maar skelet met een velletje zijn, ik zou het risico echt niet nemen meiden. De ponys zijn gewoon veel te groot hiervoor. 2 paardstrailers zijn ook al niet superruim. Rij of 2 keer of huur lekker een 2paardstrailer (voor 50 euro heb je m een hele dag mee, iig bij ons in de buurt)