Officiele springwedstrijd, wat te verwachten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

UrbanL

Re: Officiele springwedstrijd, wat te verwachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 11:31

Ik vind dat een onderlinge wedstrijd op een manage zich aan dezelfde regels moet houden als een landelijke. Dit moet voor de mensen een werkelijke afspiegeling zijn. Dat er andere jasjes worden goedgekeurd oke.

Mijn vorige stal was hier gelukkig heel streng in en lenen kon altijd wel.

Ga eens op oefenparcours in de buurt dan leert het paard ook aparte hinderissen te springen. Vaak hebben onderlinge wedstrijden geen aparte dingen staan.
Ga ook eens kijken bij een landelijke wedstrijd zodat je kan zien wat wel en niet mag. Groeten en je naam zeggen en paard naam is echt ERG belangrijk.

Lousje22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-08 11:46

@ pecco mythe: leuk dat je het laat weten wanneer je je wedstrijd heb. Ik heb die van mij 21 dec, kan nog even oefenen dus. Die van mij springt ook alles, dus zweep kan ik weg laten maar heb hem toch liever bij me omdat ie weleens brutaal wil worden Lachen

@ Prisca, wij hebben ook oefenparcours in stijl van de echte officiele hindernissen en springen in de les ook met dekens en pionnen bij de sprongen. Heb geen trailer tot mijn beschikking dus kan 1x in het jaar ergens anders oefenen dat is aan te lopen. Maar hij kijkt niet echt op van dingen bij de sprong, springen doet ie wel het is meer een deken die bijv op de bakrand ligt waar ie weleens gek bij doet (hij zit raar in elkaar haha)

farahmunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 12:01

Wat leuk dat je gaat springen!
Er worden goede tips gegeven !

Ik had nog één ideetje:
Misschien kun je zelf wel naar een springwedstrijd in jou omgeving gaan om daar even te kijken? Dan weet je een beetje hoe het gaat zeg maar.
Ik vroeg me wel even af, heb je nog nooit officieel gesprongen (ook niet met pony)? Wel dressuur? Want volgens mij moet je wel 'ooit' eerst een winstpunt in de dressuur hebben voor dat je officieel mag springen.

Edit: oeps, ik zie net dat prisca ook al het idee had om ergens anders te gaan kijken!

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 12:14

Ook een belangrijk punt is: Zorg dat je de papieren van je paard / pony goed voor elkaar hebt! Dat wil zeggen gechipt en correct ingeent. Ook de startkaart meenemen is verstandig. Ze vragen er niet vaak om, maar als ze je er om vragen moet je hem wel kunnen tonen. Plus neem altijd reserve coupons mee. Ik ben al wel eens op concours gekomen dat ze mijn coupon kwijt waren, zwaar banketstaaf als je dan geen reserve bij je hebt!

Veel succes!

Pecco_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 12:23

Daantjuh88 schreef:
Ook een belangrijk punt is: Zorg dat je de papieren van je paard / pony goed voor elkaar hebt! Dat wil zeggen gechipt en correct ingeent. Ook de startkaart meenemen is verstandig. Ze vragen er niet vaak om, maar als ze je er om vragen moet je hem wel kunnen tonen. Plus neem altijd reserve coupons mee. Ik ben al wel eens op concours gekomen dat ze mijn coupon kwijt waren, zwaar banketstaaf als je dan geen reserve bij je hebt!

Veel succes!

Das wel een hele goeie tip idd, zal ze gelijk bij de rest van men papieren leggen! Haha!

Lousje22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-08 12:26

@farahmunda: Ik heb altijd officieel dressuur gereden en met dit paard ook. Officieel springen heb ik nog nooit gedaan, heb nu bijna 4 jaar eigen paarden, maar dit is de eerste waarvan ik vind dat ie het kan en er echt geschikt voor is. Had wel een pony die goed sprong maar die was er niet klaar voor.

@daantjuh88: Papieren ed zijn in orde en heb ik ook altijd bij me. Extra coupon heb ik nooit aangedacht nog omdat we ze met dressuur van tevoren in moeten leveren of opsturen en nooit aangedacht dat ze ze kwijt kunnen raken. Maar voor het springen, goed idee Lachen (en natuurlijk voortaan voor de dressuur)

farahmunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 12:39

Lousje 22, volgens mij gaat het helemaal goed komen met jou op springwedstrijd!!! Het is me duidelijk dat je goed voorbereid bent door de tips. En je hebt je paard er ook klaar voor dus, kom helemaal goed!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 16:05

Pecco_Myrthe schreef:
Ik ga binnenkort ook starten, even een stipje dus!

Word t nou wel fijner gevonden om met een wit dekje te rijden ondanks dat dit niet verplicht is?

En wat ik me afvroeg zijn er regels verbonden aan het dragen van bepaalde springschoenen/peeskappen? Dit kon ik namelijk zo 1,2,3 niet vinden..

Je mag met springen alles gebruiken voor de benen, peesbeschemers, strijklappen, springschoenen, bandage's en pijpkousen mag allemaal. Zweep mag idd niet langer dan 75cm zijn, incl handvat.
Wit dekje maakt echt niet uit, heb nooit gemerkt dat je er mindere stijlpunten voor krijgt, invlechten ook niet.
Papieren is idd ook een goede tip, denk erom dat je op tijd ent en meet(bij pony's) anders kun je op concours problemen krijgen als ze wel een keer controleren.

Ergens anders oefenen is idd een goed idee maar zoek dan wel een oefenparcours op waar ze ook echt in 'wedstrijdstijl' bouwen, dwz met vreemde hindernissen maar zeker ook plantenbakken ed. Zeker als je rond deze tijd indoor gaat springen staat er vaak heel wat in de bak aan aankleding, kerstbomen, slingers maar soms ook auto's.
Maar wat wel scheelt is dat veel paarden wel kijkerig zijn op een enkele hindernis maar bij een bak vol gekkigheden zijn ze vaak zo overdondert dat ze braaf rondgaan, geld niet voor elk paard maar wel voor velen.

Pecco_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 16:10

anneliesdj schreef:
Pecco_Myrthe schreef:
Ik ga binnenkort ook starten, even een stipje dus!

Word t nou wel fijner gevonden om met een wit dekje te rijden ondanks dat dit niet verplicht is?

En wat ik me afvroeg zijn er regels verbonden aan het dragen van bepaalde springschoenen/peeskappen? Dit kon ik namelijk zo 1,2,3 niet vinden..

Je mag met springen alles gebruiken voor de benen, peesbeschemers, strijklappen, springschoenen, bandage's en pijpkousen mag allemaal. Zweep mag idd niet langer dan 75cm zijn, incl handvat.
Wit dekje maakt echt niet uit, heb nooit gemerkt dat je er mindere stijlpunten voor krijgt, invlechten ook niet.
Papieren is idd ook een goede tip, denk erom dat je op tijd ent en meet(bij pony's) anders kun je op concours problemen krijgen als ze wel een keer controleren.

Ergens anders oefenen is idd een goed idee maar zoek dan wel een oefenparcours op waar ze ook echt in 'wedstrijdstijl' bouwen, dwz met vreemde hindernissen maar zeker ook plantenbakken ed. Zeker als je rond deze tijd indoor gaat springen staat er vaak heel wat in de bak aan aankleding, kerstbomen, slingers maar soms ook auto's.
Maar wat wel scheelt is dat veel paarden wel kijkerig zijn op een enkele hindernis maar bij een bak vol gekkigheden zijn ze vaak zo overdondert dat ze braaf rondgaan, geld niet voor elk paard maar wel voor velen.

Dank je wel voor de tips! Heb hier zeker wat aan.

Zal is opzoek gaan naar een "wedstrijdstijl" oefenparcours. Ik heb van de zomer wel al andere locaties met haar bezocht waar ze springmateriaal hadden maar dit waren meer de standaard hindernissen. Ook heb ik crosstraining met haar gedaan. Ook hier sprong ze alles. Net als wat jij zegt volgens mij zijn ze vaak overdonderd als de hele bak vol staat met toeters en bellen terwijl als er bijna niks staat willen ze nog wel is overal van schrikken..

Zal de tips zeker gaan gebruiken! Zal ook voor de grap is een kerstboom neerzetten of zoon opblaaspop in de vorm van een kerstman Knipoog

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 16:17

Ik heb ook zo'n paard wat echt een drama kan maken van een papiertje of dekje op de bakrand en dan kom ik op oefenparcours en gaat ze foutloos rond, zoveel te zien dan weet ze gewoon niet waar ze op moet focussen.
Maar als ik het zo hoor zul jij daar weinig problemen mee hebben.

Ik weet niet waar je woont maar Staphorst heeft altijd erg mooie oefenparcoursen, kun je ook vanuit de losrijbak de wedstrijdbak zien dus combinatie's voor en na je volgen.

Pecco_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 16:21

anneliesdj schreef:
Ik heb ook zo'n paard wat echt een drama kan maken van een papiertje of dekje op de bakrand en dan kom ik op oefenparcours en gaat ze foutloos rond, zoveel te zien dan weet ze gewoon niet waar ze op moet focussen.

Ik weet niet waar je woont maar Staphorst heeft altijd erg mooie oefenparcoursen, kun je ook vanuit de losrijbak de wedstrijdbak zien dus combinatie's voor en na je volgen.

Ik woon flakbij Utrecht. Heb even gekeken en Staphorst is 1,5 uur rijden.. Wel jammer want zou wel een mooie oefening zijn en dan kan je ook ff gluren bij de rest. Als je nog iets weet dichter in de buurt dan hoor ik het Lachen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 16:24

Nee ik ben niet bekend in die buurt, ik woon in Staphorst en de manege hier wordt altijd erg druk bezocht met oefenparcoursen, is ook in de hele omtrek bekend om de betere aankleding.

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 18:24

Pecco_Myrthe schreef:
anneliesdj schreef:

Ik woon flakbij Utrecht. Heb even gekeken en Staphorst is 1,5 uur rijden.. Wel jammer want zou wel een mooie oefening zijn en dan kan je ook ff gluren bij de rest. Als je nog iets weet dichter in de buurt dan hoor ik het Lachen

De Meern en Breukelen
http://www.manegegunterstein.nl/

http://www.voornruiters.nl/

Pecco_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 15:16

Pecco_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 21:47

Ik zat net is even te gluren en ik moet eind deze maand, de 30e al gaan springen. Dacht dat het later was.. Bloos
Krijg je het parcours eigenlijk al van te voren te horen? Of is het dat je met ze alle het parcour loopt en het dan moet kennen zeg maar.. Ik ben denk k veelste bang dat k t parcour vergeet haha
Word iig weer een ervaring rijker! Haha!

ENOMIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 21:50

dat probleem heb ik ook! ik kan dat echt niet onhouden hoor!

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 22:12

Ook hier even een stipje van mij Clown Ga volgend jaar een KWPN'er officeel in springen uitbrengen.

Maar moet voor die tijd wel eerst die winst in de B dressuur rijden Bloos
Paard zelf heeft M1 met winst gelopen, dus die kan dat wel.

Anyway, we hebben nu 2 keer springles gehad en gisteren oefenparcours. Daar had hij dus wel de tijd om kijkerig te zijn, maar dat was alleen de eerste ronde. Toen stond het ook nog laag, 50 cm. 2e ronde ging heerlijk en 3e was nogal zoef-zoef. Maar ik was tevreden.

Volgende week zaterdag weer oefenparcours, woensdag nog springles.

ENOMIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 22:16

ik kijk brooke knows best (L)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 00:33

Je krijgt idd niet van tevoren te horen hoe het parcours loopt, als je 's morgens aankomt kun je het beste eerst even het parcours verkennen aan het begin van de klasse, je mag dan door het parcours lopen dus kunt alles goed bekijken.
Als je dan hebt losgereden kun je als er nog 6-7 combinatie's voor je zijn even je paard aan je groom geven en kijken hoe 2 of 3 combinatie's rijden, je kunt dan voor jezelf even controleren hoe het parcours ook weer liep en kijken op welke punten anderen moeite hebben (kan je groom ook op letten, waar bv weigeringen gemaakt worden).

Pecco_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 09:54

anneliesdj schreef:
Je krijgt idd niet van tevoren te horen hoe het parcours loopt, als je 's morgens aankomt kun je het beste eerst even het parcours verkennen aan het begin van de klasse, je mag dan door het parcours lopen dus kunt alles goed bekijken.
Als je dan hebt losgereden kun je als er nog 6-7 combinatie's voor je zijn even je paard aan je groom geven en kijken hoe 2 of 3 combinatie's rijden, je kunt dan voor jezelf even controleren hoe het parcours ook weer liep en kijken op welke punten anderen moeite hebben (kan je groom ook op letten, waar bv weigeringen gemaakt worden).

das idd wel een hele goeie! zal het doen. is het misschien wat om het tijdens t lopen ook een beetje na te tekenen, of op te schrijven? of doen jullie dat nooit?

Lousje22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 12:49

Ons parcours is in kerststijl, aan de ene kant denk ik dat ie kijkerig zal zijn maar wat je zegt vaak gaan ze er gewoon overheen als je dat verwacht. Eerste x dat ik met een deken over de sprong moest had ik verwacht dat ie als een jekko door de bak zou gaan maar hij was de enige die er zonder gek doen overheen ging.
Spring de avond voor het parcours ook nog een oefenparcours, wat qua uiterlijk hetzelfde zal zijn als het officiele dus daar ben ik wel blij mee.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 22:24

Pecco_Myrthe schreef:
anneliesdj schreef:

das idd wel een hele goeie! zal het doen. is het misschien wat om het tijdens t lopen ook een beetje na te tekenen, of op te schrijven? of doen jullie dat nooit?

Doe ik nooit, wel helpt het om het parcours exact zo te lopen zoals je het ook zou rijden, dus geen bochten afsnijden ed. Zelf heb ik er meestal genoeg aan om 2 combinatie's te zien rijden maar vroeger was ik ook vaak bang dat ik het zou vergeten, gewoon een kwestie van oefenen dus. Barrage schrijf ik altijd op mijn hand zodat je die niet hoeft te onthouden, als je foutloos hebt gereden en door mag voor de barrage kijk je nog even op je hand en het parcours door waar je ook weer langs moest en dan weet je het wel weer.

ENOMIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 23:47

Barbiietut schreef:
ik kijk brooke knows best (L)

zie nu pas dat ik dit in een heel verkeerd topic heb geplaatst Vork

2_Lundy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 17:40

start niet voor de bel.

Rijd zoals je thuis rijd maar houd je been er aan. En rijd nette afstanden tel de galopsprongen mee in jezelf zodat je goed voor de sprong komt. En bij weigeringen houd het hoofd cool..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 17:58

Precies, niet gaan haasten of zenuwachtig worden, gewoon rustig in je eigen tempo opnieuw aanrijden en daarvoor mag je best een flinke aanloop nemen.