Beeindiging pensionstal, wat te doen met verhuurde zadelkast

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

horsething

Re: Beeindiging pensionstal, wat te doen met verhuurde zadelkast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 22:27

Ik vind het eigenlijk ook niet raar. Het is in ieder geval geen verplichting voor een pensionstal om zadelkasten te regelen. Dit is een extra luxe.

De meeste mensen hebben de kasten nu 2 jaar in gebruik en 2 enkele voor 1 jaar. Dus iets korter maar als je dan omrekent is dit nog maar 12 euro in de maand. Onze pensionstalling is verder laag in de prijs gebleven, zo kan ieder voor zichzelf kiezen of ze het de moeite vonden om er een kast bij te huren of niet.

Het was inderdaad de bedoeling om langer door te gaan maar dat is nu eenmaal niet zo.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 22:55

Niet naar bedoeld, maar ben gewoon benieuwd... hoe had je het opgelost met iemand die in 1 keer die 120 euro had betaald en nog maar 1 of 2 of 3 oid maanden bij je op stal stond?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 23:06

Dus al je pensionklanten hebben 120 euro betaald? En nu mogen ze wederom betalen? Lijkt mij een beetje de omgekeerde wereld.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 23:30

Heel erg vreemd verhaal: je wilde niet dat de pensionstal prijs hoger zou worden maar je bood wel aan om de kasten apart te verhuren. Vervolgens zijn velen op dit aanbod ingegaan..... Als je in beginsel de stalprijs hoger had gehouden, inclusief kast, dan had je nu niet zo'n vreemd 'probleem'. Boekhoudkundig was het dan ook overzichtelijker. Nu wil je de mensen nog een keer laten betalen..... echt heel erg vreemd allemaal.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 23:31

Ben eigenlijk stiekem wel benieuwd wat voor kasten het zijn, want in principe hebben ze er nu 120+45=165 euro voor betaald.

mywayzidane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 23:42

kan je niet zeggen dat het een borg was ofzo? maarja aan de andere kant een borg krijgen ze terug... mmmm moeilijke situatie. Ik zou gewoon zeggen van je kunt of de kast kopen voor e45,- of ik neem hem mee en je verkoopt hem. Dan kan ze zelf kiezen wat ze doet. succes er in ieder geval mee.

Ben eigenlijk ook best nieuwsgierig wat voor kasten het zijn......

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 23:43

maar als ze al 120 euro voor die kasten betaald hebben zijn ze toch al eigenaar? Of zijn het kasten met gouden randjes?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 23:51

Vind het ook niet zo vreemd hoor dat je een kast moet huren,had ik op mijn vorige stal ook.Dat was best een fors bedrag en een eigen kast neerzetten kon niet Clown

Maar goed...ik denk dat jouw klant na 1-12-2008 geen kast meer heeft want dan houd jouw bedrijf op te bestaan.Volgens mij worden dan ook alle gemaakte afspraken met dit bedrijf ontbonden.Het bedrijf wordt immers niet overgenomen.
Diegene heeft mazzel dat ze kan blijven staan op deze locatie,de nieuwe pensionhouder neemt dus je klant over maar niet de kast.Weg kast dus...
Vind nog wel netjes dat je de mensen de kans geeft om over de aanschaf van de kast na te denken...

Voor echt goed advies zou je denk ik eens naar een rechtswinkel moeten stappen of je rechtsbijstand om advies moeten vragen.

Sterkte en succes met alles Ach gut

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 23:52

Caira schreef:
maar als ze al 120 euro voor die kasten betaald hebben zijn ze toch al eigenaar? Of zijn het kasten met gouden randjes?

Er is wel een duidelijk verschil tussen huur en koop...deze kasten zijn verhuurt en worden nu,wegens bedrijfsbeïndeging, te koop aangeboden.
Ze hadden er ook voor kunnen kiezen om direct een kast zelf aan te schaffen.

soyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 23:54

Het is een lastige situatie waar jij in zit.Je moet het van 2 kanten bekijken,de pensionklant heeft er al 120 euro voor betaald,en jij wil deze kasten weer verkopen aan hun.
Ik zou ook niet zomaar weer diezelfde kast kopen voor 45 euro want dan betaal je inderdaad 165 euro totaal.
Hoe heb je deze regeling op papier gezet,misschien anders even langs een wetswinkel.
De klant betaald dus 120 euro en mag onbeperkt die kast gebruiken,tenminste zolang je er als pensiongast staat.Maar je hebt verder dus niets vast laten leggen als jij zou stoppen.
Echt een hele lastige situatie maar ik denk wel dat je eerlijk moet zijn tov je pensiongasten en hun niet onnodig voor het blok zetten.

zonde trouwens dat je stopt,ik heb een schriktraining bij je gevolgd.
Gaan deze cursussen wel door of zijn die ook allemaal stopgezet.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 00:01

Ik ben inmiddels ook wel benieuwd naar wat voor kasten het zijn.
Als het van die luxe kasten zijn vind ik 165 euro niet veel.
Is het gewoon een houten kledingkast met een zadelsteun erin dan is het anders.

Mag ik vragen waarom je voor het bedrag 45 euro hebt gekozen?
Wat kosten ze nieuw? (excl. BTW)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 00:03

even wat feiten op een rijtje zetten:
1. jij houdt op met de stalling. Dus jij beeindigt de stallingsovereenkomst.
2. daarnaast heb je kasten verhuurd tegen een eenmalige huurprijs.

Vraag is nu of deze overeenkomsten aan elkaar gekoppeld zijn. ik denk van wel. Als iemand weg zou gaan zou hij de kast ook niet mogen meenemen en de kast op een andere locatie zetten terwijl de huur doorloopt.
Dat zou ook gelden als jij de stallingsovereenkomstvoor deze ene klant beeindig had.

dat zou natuurlijk wel onredelijk kunnen uitpakken als een huurprijs voor die kast nog maar net betaald is. Dan moet je wel een beetje coulant zijn.

Allereerst vind ik het niet fair dat jij de nieuwprijs als uitgangspunt neemt voor het bepalen van de verkoop. Je moet van de dagwaarde uitgaan want je hebt de kasten immers verhuurd gehad. en dan nog zou ik daarvan bijv. een percentage nemen bijv. 80 procent
Verder vind ik dat je voor de mensen die hem korter dan 2 jaar hebben gehuurd, een extra korting moet geven. Bijv huurders van een jaar of korter krijgen nog eens de helft van de huur als korting aangeboden.
Dit lijkt mij een redelijker constructie.
Laatst bijgewerkt door beantsje op 08-11-08 00:12, in het totaal 2 keer bewerkt

pink_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 00:07

Ik denk dat het eraan ligt hoe je het hebt omschreven in de overeenkomst.
Als er alleen instaat dat diegene de kast kan huren totdat hij/ zij weggaat, dan zou ik er ook geen geld bijleggen omdat de staleigenaar ermee stopt.
En het is helemaal sneu als je net 120,- hebt betaald...

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 00:14

pink_lady schreef:
En het is helemaal sneu als je net 120,- hebt betaald...

Volgens mij had deze klant de kast al een jaar in gebruik,dan kom je op een bedrag van 10 euro per maand...dat valt best mee vind ik.Ik betaalde ruim 10 jaar geleden veel meer per maand voor mijn kast Tong uitsteken maar das een ander verhaal.
Om welk type kast gaat het hier eigenlijk?

horsething

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-08 00:16

Ik zal proberen voor iedereen een passend antwoord te geven:
Angelsditch: Als dit het geval was geweest hadden we gewoon het bedrag kunnen delen maar dit is niet het geval. Ik zou het natuurlijk ook niet eerlijk vinden voor zo een korte tijd.

en het zijn omgebouwde kantoorkasten die mij 90 euro hebben gekost excl reiskosten om ze te halen. Bedenk ook even dat de kasten ergens geplaatst moeten worden en daarvoor moet ik natuurlijk huur betalen.

Madam: wat betreft de pensionprijs. Ik had particulier een pensionstal aan huis maar moest door verhuizing van mijn vader noodgedwongen een andere locatie zoeken die natuurlijk ook meer geld ging kosten. Om de pensionprijs niet in 1 keer veel te hoog te maken hebben we voor deze optie gekozen.

Mywayzidane: De manier die jij zegt zo heb ik het op dit moment ook gewoon gedaan. Dus is het ook een keus en geen verplichting.

Caira; er is duidelijk 120 euro huur betaald en niet koop. Staat duidelijk op de factuur en is duidelijk overlegd. Op dat moment was natuurlijk niet duidelijk dat ik nu zou stoppen.

En Dwertje: Ik heb daar jammer genoeg niets over vast laten leggen. Er is wel een pensioncontract maar hierin staat niets in over zadelkasten omdat het niet verplicht is om een kast te huren.

Beantsje: Het zijn metalen kasten die dus eigenlijk vrijwel niet in waarde verliezen omdat de kasten nog in precies dezelfde staat zijn als toen ik ze 2de hands kocht. Maar nogmaals ik bied de kasten voor 50 procent minder aan aan mijn pensionklanten als aan mensen buiten de stal om.

Nog even een keer er is dus niemand bij die de kasten korter als een jaar huren, anders zou ik daar inderdaad rekening mee kunnen houden.

Verder wat betreft de workshops die wil ik wel blijven geven maar moet even kijken hoe ik dat aan ga pakken.

Tot slot wil ik nog even zeggen dat het een kromme situatie is. Als ik de pensionstal zou opheffen en niemand zou hem overnemen dan maakt niemand er een probleem van omdat iedereen dan dus weggaat van de stal. Maar omdat iemand hem nu overneemt op dezelfde locatie moet ik de kasten maar laten staan?

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 00:20

Ik snap je ook wel hoor. Maar ik ben het gewoon niet gewend dat pensionklanten een kast moeten huren. Maar ik hoor hier dus dat het wel vaker zo is.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 00:20

horsething schreef:
Tot slot wil ik nog even zeggen dat het een kromme situatie is. Als ik de pensionstal zou opheffen en niemand zou hem overnemen dan maakt niemand er een probleem van omdat iedereen dan dus weggaat van de stal. Maar omdat iemand hem nu overneemt op dezelfde locatie moet ik de kasten maar laten staan?

Nee...de kasten horen bij jouw bedrijf en worden niet overgenomen door degene die op die locatie blijft.Jouw bedrijf verdwijnt en zo ook de inboedel die niet wordt overgenomen.

pink_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 00:24

Maar als de kasten jou 90,- euro hebben gekost, en je moest ze dan wel ophalen e.d, maar dan heb je toch nog kiet gespeeld of misschien wel een beetje winst gemaakt? Of zie ik dat nou verkeerd?

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 00:56

pink_lady schreef:
Maar als de kasten jou 90,- euro hebben gekost, en je moest ze dan wel ophalen e.d, maar dan heb je toch nog kiet gespeeld of misschien wel een beetje winst gemaakt? Of zie ik dat nou verkeerd?
Denk toch dat het de bedoeling is dat je winst maakt in een bedrijf.
De klanten hebben de zadelkast gehuurd, en je huur ben je idd kwijt.
Vind het dan nog netjes dat ze de zadelkasten aan de pensionklanten voor de helft van de prijs nu aanbied voor verkoop.

horsething

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-08 07:52

Het zou inderdaad wel fijn zijn als er iets van 'winst uitkomt' reken even uit dat ik 13 kasten heb staan die ik dus moeten hebben betalen. En waar dus ook rente over betaald moet worden. Dit zijn dingen waar eigenlijk niet over gedacht worden maar wel meespelen.

Ik had ook de kasten voor het gehele bedrag kunnen verkopen aan mijn klanten maar dit vond ik ook niet helemaal reeel. Vandaar dat ik voor deze constructie had gekozen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 08:16

ik vind dat je een goed voorstel hebt gedaan Ja de klanten kunnen de kasten voor de helft van de 'verkoopprijs' kopen, willen ze dat niet, dan word de kast verkocht. logisch toch? ik denk dat sommige pensionklanten een beetje te veel en te snel op service rekenen, alles is vanzelfsprekend lijkt het wel.. dat jij je daar op moet aanpassen snappen sommigen niet..
maar goed, ik zou gewoon zeggen, ik heb je een aanbod gedaan, jij slaat het af, dus wordt de kast verkocht.. je hebt ze een keuze gegeven, en dat vind ik heel netjes van je Ja

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 09:07

nou dan vind ik het belachelijk! jij wilt mensen 165 euro laten betalen voor kasten met een nieuwwaarde van 90 euro. Bah!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 09:12

en het zijn omgebouwde kantoorkasten die mij 90 euro hebben gekost excl reiskosten om ze te halen. Bedenk ook even dat de kasten ergens geplaatst moeten worden en daarvoor moet ik natuurlijk huur betalen.

dit zegt ts. ik weet niet wat de reiskosten geweest zijn, en hoeveel het kost om de kasten te plaatsen, maar als je een jaar een kast huurd, vind ik 120 euro niet veel geld. het was ook niet verplicht om dit te doen, dus iedereen heeft daar een keuze in gehad, net als dat iedereen nu de keuze heeft om de kast over te kopen. denk dat TS er nog niet eens zoveel winst op maakt moet alles dan voor dezelfde prijs als wat het kost? dan heb je zelf alleen droog brood om te eten, want penstionstallen brengen vaak ook niet heel veel op in de maand..

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 09:14

Vertel mij wat, whahha.

Maar dan nog. Ik vind 120 euro voor een huur van max. 2 jaar erg veel geld. Die mensen hebben dat bedrag betaald met de verwachting daar nog lang plezier van te hebben. TS is degene die de overeenkomst ontbindt dan vind ik dat daar best wat coulance tegenover mag staan.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 09:17

Het maakt geen hol uit of het kantoorkasten zijn, of kasten met een gouden randje, het contract wat erbij zit verteld of de kast in eigendom is van stalhuurder of van eigenaar.

Ik vind 120 euro ook veel geld, en snap de huurder dus ook wel.
Een kast die geen 120 euro waard is, en dan ook nog 45 euro betalen , dan heb je een omgebouwde kantoorkast van 165 euro .... wat dus veel te duur is.
Ik snap dus die kant van de huurder wel.

Maar, ze heeft pas recht van spreken als het contract niet klopt.
Ga met je contract naar rechtsbijstand, ik neem aan dat je rbs verzekerd bent.

Vraag wat je moet doen en wat je recht is.
Rbs zal evt die mevrouw benaderen middels een brief. Bijvoorbeeld een brief met dwangbevel dat ze de kast moet leegmaken.

Maar zit er een gaatje in je contract, dan kun je het beter gewoon zo laten, je hebt immers het geld van die kasten lang en breed terug.
Normaliter is de kasthuur op bedrijven een symbolisch bedrag van 1 euro of minder per maand.