Allemaal 6-jes en geen commentaar op protocol..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

femskie

Re: Allemaal 6-jes en geen commentaar op protocol..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 12:58

@Smeetjoew: netjes en flitsend..mmmm... ik vraag me zo af of een B-proef nu ook al flitsend moet zijn?! Het is toch de basis? Als je je paard dan fijn voor elkaar hebt en hij is braaf in de proef en hij doet alles, dan kan ik me voorstellen dat je het aflegt tegen iemand die de X-factor heeft (een swingend, flitsend paard) maar ik kan me niet voorstellen dat je daardoor alleen maar 6-en haalt. Ik denk dat dat voor de B-dressuur niet recht doet aan het beoordelen van het niveau. Maar zoals ik al zei: ik ben een groentje in de wedstrijdsport dus ik weet het allemaal nog niet.
(by the way: wat heb jij een enorm geweldig mooi paard!!!!Als die de ring binnen gaat komen heb je volgens mij al een winstpunt;)

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 13:12

Die zesjes kunnen van alles betekenen. Flitsend lijkt mij ook niet de reden voor een zesjesproef. Vaak kom ik op allemaal zesjes uit als het gewoon net niet allemaal geweldig voor mekaar is.
Bijvoorbeeld steeds maar een klein beetje buiging. Steeds niet geweldig voorwaarts, mocht iets nageeflijker zijn, etc.
Van dat soort dingen. En dat zijn dan wel dingen die je op de coupon zou kunnen zetten.

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 13:27

Ik rij vrij gemakkelijk een 6jes proef.
heb een héél gewoon paard, die heel braaf zijn dingetje doet en ik ben zelf ook een hele gewone ruiter.
We schieten niet zo heel snel uit omhoog, maar ook niet naar beneden.
Echter: als ik echt, echt, echt mijn best doe (en het van de zenuwen niet vergeet wat nog wel eens gebeurt) en ik ga mijn proef in en ik ben ècht aan het rijden.
Dus ik zorg dat ie ècht weg is, ècht terug is, duidelijke lijnen etc. rij ik ook 7ens en 8en (en ook eerder een 4 of een 5, want het gaat ook wat eerder mis dan).
Dus ik krijg ook heel vaak protocollen met bijna allemaal 6en, maar dat ligt er dan echt aan hoe ik zelf gereden heb. Ik voer het dan redelijk goed uit, maar er zit ook niets extra bij. allemaal een beetje gewoontjes.

Ik denk dat jury's ook liever geen 6jes protocol geven maar dat er vaak geen ontkomen aan is. Ergens ook heel logisch, een 6 is gemiddeld. De meeste combinaties rijden ook gemiddeld, een enkeling schiet uit omhoog en de ander naar beneden. Er zal best wel eens een jury zijn die om en nabij de 6 blijft zitten, maar 9 van de 10 x wordt er ook gewoon voor niet meer dan een 6 gereden.

Edit: als tip. Ik heb mijn proeven een aantal keer gefilmd en mezelf afgevraagd, waarom zou ik daar nou toch een 6 voor krijgen. Zo had ik altijd 6en voor de galop. Ben toen héél hard aan de galop gaan werken, want mijn paard heeft een zeer matige draf, maar kan wel goed galopperen, alleen ik reed het er niet uit. Afgelopen 2 wedstrijden heb ik alleen maar 7ens en 8en op mijn galop gereden (w.o. mijn 1e keer M1). Dus kritisch naar jezelf kijken met de pet van de jury op en jezelf afvragen "Waarom is het een 6 en wat moet ik laten zien zodat het een 7 wordt".

ioontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 13:38

Een 6 is voor een jury heel veilig!
Veel jury's vinden dat je bij een 6 geen verantwoording schuldig bent. Tenslotte is in een proef een 5 al voldoende en met allemaal 6en heb je zelfs een winstpunt.
Bij een 4 en/of een 8 moet je wel commentaar geven, want over het algemeen krijg je die niet zomaar. Dan moet je dus kort en bondig kunnen weergeven waarom je dat cijfer gegeven hebt en dan moet de schrijver/schrijfster dat ook nog zo snel kunnen opschrijven, want de proef gaat door.............................een 6 is veilig, een 5 en een 7 meestal ook wel; let maar op; in je actieve wedstrijd carriere zal dat heel vaak voor gaan komen. De ene keer levert het wel een winstpunt op, de andere keer niet..........
In ieder geval veel succes...........enneh......het blijft inderdaad een jurysport, en dat blijft soms moeilijk te accepteren.

moi22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 01:18

daffodil schreef:
Hoe graag ik ook probeer te vermijden dat iemand met zo'n protocol naar huis gaat, soms het gebeurt dat dus wel. Ik zorg er daarentegen wel ALTIJD voor dat zo'n protocol overladen staat met commentaar, want ik vind het simpelweg niet kunnen om iemand met zo'n protocol naar huis te sturen zonder commentaar, dan laat je als jury zijnde wel ernstig een steek vallen!

Commentaar is als iemand echt bijna alleen voor zessen rijdt, zeer makkelijk te geven, zorg dat je een snelle schrijver bij me hebt en iemand gaat nog steeds niet met de punten die hij of zij zou willen hebben naar huis, maar weet dan wel waar het aan ligt!

Hier ben ik het volledig mee eens. Ik rijd z1 en heb een tijdje in een dipje gezeten. Voor mijn gevoel is het probleem nu grotendeels opgelost en omdat ik vorige week toch zou starten dacht ik dat die wedstrijd een mooie gelegenheid was om te kijken waar we nu staan. Tijdens de dip reed ik steeds rond de 200. Ik hoopte dat het nu beter zou zijn.

Na afloop kreeg ik dus 202 en 205 terug niet waar ik op gehoopt had maar het zal wel terecht zijn. Het punt is alleen dat ik enorme lijsten met 6en en een paar 7ens en 5en terug kreeg met alleen bij de paar 5en (ene proef 3 andere 4) commentaar. Hier kan ik dus helemaal niets mee en ik baal hier verschrikkelijk van. Dat ik geen winst heb gereden zal wel terecht zijn maar had wel van tevoren gehoopt te kunnen leren van deze wedstrijd. In plaats van geleerd heb ik er alleen maar meer vraagtekens bij gekregen en dat vind ik toch een fout van de jury.
Ik snap dat juryleden geen winstpunten cadeau kunnen geven en dat wil ik ook niet. Ik zou het alleen wel fijn vinden als juryleden commentaar geven waar het kan/nodig is zodat je startgeld hoe dan ook iets oplevert. Of het dan een winstpunt is of dat je iets geleerd hebt en thuis aan je zwakke punten kunt werken hangt gewoon van de situatie af.

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 13:09

Zo, vandaag weer wedstrijd gehad. Slecht gereden, 174 punten maar wel een lap commentaar erbij! Ik ben blij! Nu is het alleen nog jammer dat mijn pa niet kon filmen omdat het een vrij donkere bak was...anders was het helemaal compleet geweest!

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 20:16

daffodil schreef:
Ik zorg er daarentegen wel ALTIJD voor dat zo'n protocol overladen staat met commentaar, want ik vind het simpelweg niet kunnen om iemand met zo'n protocol naar huis te sturen zonder commentaar, dan laat je als jury zijnde wel ernstig een steek vallen!

Hihi, zo had ik van de week een proef gereden, met één drie, twee vieren, vijf vijven en géén commentaar. Mijn vijfde wedstrijd (dus weinig wedstrijdervaring), lagere punten dan normaal maar nog net een winstpunt, maar er stond helemaal niks van commentaar bij.

Nu weet ik ongeveer wel waar de fouten lagen (bijv. de 3 was omdat hij bokte met aangalopperen, grote fout), maar juist over die vijven zou ik wel wat meer info van de jury gehad willen hebben. Een jury is natuurlijk geen trainer, maar het lijkt me logisch dat als je in de klasse B rijdt, je nog genoeg kan leren van het commentaar van een jury... Clown

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 20:20

Bij een aantal juryleden heb ik ook wel eens geen commentaar gehad. Allemaal 6-jes, en niks geen commentaar... Jammer vind ik dat.

Ik vind het persoonlijk fijn om commentaar te krijgen, zo weet je iig wat er beter kan.
Ik ken 1 jurylid die zelfs bij een 7 commentaar geeft wat er beter zou kunnen voor een 8. Kijk daar heb je dus ook wat aan Lachen

Mareska: En al is het Z, zelfs dan kun je nog leren van de dingen die op je coupon staan. Daar hoef je niet voor in de B of L te rijden Knipoog

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 20:26

Je kan toch na de wedstrijd de jury om commentaar vragen?

Zeker in de stijl van ' ik zie dat ik heel veel zessen heb gehaald, waar moet ik aan werken als ik de volgende keer zevens en achten wil krijgen?' vind ik een hele realistische vraag. Laat dan vooral merken dat je graag wat wilt leren. Ik denk dat elke jury dat op prijs zal stellen en je graag bereid is om een tip te geven.

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 20:26

Ja heb je helemaal gelijk in Martine, maar als je Z rijdt heb je vaak al wat meer ervaring met wat een jury wil zien dan wanneer je net om de hoek komt kijken. Tenminste, dat denk ik.. Haha!

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 20:28

Dat na de wedstrijd om commentaar vragen is lang niet altijd mogelijk. Zo niet 75% van de keren
Ik zie echt heel weinig dat juryleden er een half uur na de wedstrijd nog zijn...

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 21:15

Dat vind ik een reden tot klagen! Maar de keren dat ik heb geschreven, bleven de juryleden altijd keurig een half uur na.

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 23:28

@Beantsje: ik heb nog niet zo vaak wedstrijd gereden, 5 x ofzo, maar ik was altijd vrij vroeg in mijn rubriek en omdat ik met mijn ouders op pad ben, gaan we na het uitstappen en de coupon verzamelen meestal weer terug naar huis. Anders vinden zij het echt niet leuk meer! Als het in de buurt is dan kan ik nog wel terug rijden om de jury te bevragen maar anders..tja, dan lukt het gewoon niet.
Snel mijn e-rijbewijs halen en een iets zwaardere auto regelen: kan ik lekker mijn gang gaan!!;)