3 jarige helemaal scheren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: 3 jarige helemaal scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 19:30

capraibex70 schreef:
De boer waar ik vroeger stond met mijn paard scheerde zijn pinken in de winter, opdat ze beter zouden groeien (en ze bleven schoner).

Alle koeien worden bij ons geschoren. Anders hebben ze het veel te warm en krijg je problemen met luizen en andere ellende.
Mijn driejarige paard is na 15 minuten aan de longe ook behoorlijk bezweet. Maar ik spons de natte plekken af en wrijf hem deels droog met stro. In de wei lopen heeft ie voordien al gedaan dus hij kan op stal verder opdrogen zonder deken. De pony en een ander paard heb ik wel onder de dekens staan.
Die worden toch wat fanatieker gereden en bij de pony overweeg ik scheren nog. Dat is nu al zo'n beertje wat helemaal niet handig is om schoon te houden en hij zweet zich te pletter tijdens het binnen lessen.

de_mikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 21:49

lijkt mij niet egt een goed idee hoor

angelique19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 21:59

Noem mij maar oudbollig of nieuw bollig net zoals je het wilt.
Maar ik zeg als paard steeds nat is kun je hem beter scheren als het ook profijt oplevert voor het paard.

En als je een jonge kleuter van 3 jaar ongeschoren laat, het voordeel ?????? Nors opkijken Nors opkijken
Tja dan wordt het vast en zeker een topper!! Een echte Salinero, okidoki of wat dan ook !!
Zie inderdaad het voordeel ervan in !! Knipoog Vork Ach gut
(not) Gestoord

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 06:58

Mijn inmiddels 4 jarige heb ik nog nooit geschoren. Wel heb ik haar dat ik haar vorig jaar heb gekocht meteen onder een 200 grams deken gezet. En toen is ze dus nog heel veel haar kwijt geraakt! En nu nog is scheren niet nodig! En wie weet zijn er paarden die veel meer haar hebben, maar ik vindt het soms wat onnodig al dat gescheer.
Er is menigpaard wat geschoren wordt waarbij ik het nut er niet van inzie. Want met op tijd een deken op en dan maar vroeg wat dikker kan je heel veel haar voorkomen.

Maar of het nou een topper wordt als ie geschoren is??
Bij ons worden de sportpaarden van de staleigenaar ook niet geschoren. En dat zijn paarden die op behoorlijk niveau lopen.
(3 steren sgw, zz springen)

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 09:15

Anne_GTI schreef:
capraibex70 schreef:
De boer waar ik vroeger stond met mijn paard scheerde zijn pinken in de winter, opdat ze beter zouden groeien (en ze bleven schoner).

Alle koeien worden bij ons geschoren. Anders hebben ze het veel te warm en krijg je problemen met luizen en andere ellende.
Mijn driejarige paard is na 15 minuten aan de longe ook behoorlijk bezweet. Maar ik spons de natte plekken af en wrijf hem deels droog met stro. In de wei lopen heeft ie voordien al gedaan dus hij kan op stal verder opdrogen zonder deken. De pony en een ander paard heb ik wel onder de dekens staan.
Die worden toch wat fanatieker gereden en bij de pony overweeg ik scheren nog. Dat is nu al zo'n beertje wat helemaal niet handig is om schoon te houden en hij zweet zich te pletter tijdens het binnen lessen.

Kijk, zo snap ik het weer wel. Maar voordat paarden luizen hebben,
zijn ze wel heel ver heen. Dus dat lijkt mij geen reden om wel te scheren.
Ik vind dat mensen vaak te snel naar zo'n ding grijpen.
Natuurlijk worden paarden nat van werken, de een wat meer dan de ander.
Maar zoals o.a. uit bovenstaande reactie blijkt, er is echt wel wat aan te
doen, ook zonder te scheren.

nate

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 12:26

Ik vind het wel goed.
Wij scheren de paarden ook zij gaan mee op slipjacht zo kunnen de paarden eerder hun warmte kwijt en drogen ze veel sneller op.
Scheren van een 3 jarige zou ik wel handiger vinden.
Uit mijn ervaring van het beleren van jonge paarden weet ik dat ze gauw zweten ook zit je er tien minuten op. Voor jonge paarden is het hard werken omdat ze allemaal nieuwe dingen leren.
Door het scheren zou het paardje eerder zijn warmte kwijt kunnen en het kost minder energie.
Waardoor je waarschijnlijk ook een betere conditie opbouwt. Als je je paardje maar wel goed warm houd in de wei in op stal dmv dekens.
wat ook kan in vroeg beginnen met dekens of het hele jaar een deken ophouden met wisselen van zomer en winterdekens.
Daardoor houd je de haren kort en hoef je eigenlijk bijna niet te scheren.
Maar ja het is ieders eigen keus.

Tessaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 12:41

nate schreef:
wat ook kan in vroeg beginnen met dekens of het hele jaar een deken ophouden met wisselen van zomer en winterdekens.
Daardoor houd je de haren kort en hoef je eigenlijk bijna niet te scheren.
Maar ja het is ieders eigen keus.

Dat zeggen dus meer mensen, maar mijn paard staat eigenlijk va 30-4 tot het weer het toelaat 24 uur per dag op t land. Dus t weer varieert heel veel (leer nederland kennen Knipoog ) Ik gebruik in de zomer dus geen dekens. Maar hoe vroeg moet je weer beginnen met dekens op doen? Ik ben dit jaar begonnen toen t kouder begon te worden (rond 12/13 graden met wind en regen een regendeken met fleece voering), maar nog stond ze af en toe eronder enorm te zweten. Dus echt dikker wilde ik dan niet op doen, maar ja... die haren bleven ook maar groeien!! Ook al was de temperatuur dus goed! Dus ik vind dit wel heel moeilijk om 'op tijd' te beginnen.

Dan scheer ik liever zodat we alle twee weten waar we aan toe zijn Knipoog

poesnoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 13:06

Ik had mijn paard toen ze 3 jaar was ook geschoren. Wou het eerst niet doen want vond het niet nodig. Maar ze had echt een mega teddybeer vacht dat het gewoon niet meer droog werd. Ze was na 10 min al nat en dan had ik nog niks gedaan. En reed ook maar 20 min ofzo 3/4 keer in de week. En toen was het dec. dus wel later in het jaar. Maar blij dat ik het toen gedaan had. Het jaar daarna ben ik vroeg begonnen met dekens wat ook geen zin had want ze had het iedere keer te warm eronder. En nee gooide er niet gelijk een dikke deken op maar begon gewoon met een regendeken. Maarja ze krijgt gewoon al heel vroeg een dikke vacht. Nu hoefd ze niet meer geschoren te worden want rij haar niet meer vanwege blessure. Dus mag ze lekker teddy worden.

angelique19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 17:44

Even een aanvulling op mijn eerdere post. Mijn jonge paard heb ik ook niet geschoren hoor. De ouderen wel wat ik bedoelde te zeggen is
Dat de ontwikkeling in het rijden omgang e.d (dus verschil tussen bv sportpaard en recreatie) niet wordt beinvloed door het wel of niet scheren.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 21:17

Erw wordt ook niet gezegd dat het de ontwikkeling en het rijden op welke manier dan ook beïnvloedt.

Mag ik vragen waarom je er niet voor gekozen je jonge paard te scheren?

angelique19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 00:03

Omdat die nog een heel glad en kort vachtje heeft !! Haha! Go jij! Go jij! ROFL

rindin schreef:
Erw wordt ook niet gezegd dat het de ontwikkeling en het rijden op welke manier dan ook beïnvloedt.

Mag ik vragen waarom je er niet voor gekozen je jonge paard te scheren?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 00:05

Onze vijfjarige en de twintigjarige hebben we vandaag in het zweet gereden, het is nog relatief warm buiten dus ze zweten snel. Ze kwamen druipnat aan, wel uitgestapt tot ze niet meer warm waren, maar ze waren nog wel heel nat.

We hebben ze de paddock ingestuurd, ze gingen rollen, uitschudden, klaar is kees.

Zo doen we het altijd, gaat altijd goed, onze paarden staan dag en nacht buiten, zomer en winter.

Samneman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 10:23

rindin schreef:

Volgens mij staat het in je beginpost dat je vind dat een 3jarige niet geschoren moet worden omdat het zijn energie moet stoppen in het groeien ipv het warmhouden...Clown

angelique19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 22:10

Anita1987 schreef:
rindin schreef:

Volgens mij staat het in je beginpost dat je vind dat een 3jarige niet geschoren moet worden omdat het zijn energie moet stoppen in het groeien ipv het warmhouden...Clown

Ja Ja Ja Ja Ja Ja Ja Ja Ja Ja

KLOPT !!! Knipoog

anniek_uc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 12:52

Sorry voor naar boven halen, haha.
Anders moet ik een heel nieuw topic beginnen.

Mijn 3 jarige, is na een half uurtje kletsnat, van top tot teen. Hij word zeker niet over vraagt. Hij heeft een hele dikke vacht.
Hij word ongeveer 4 keer per week gereden en de rest van de dagen staat hij met rust in de paddock. Zelfs uit de paddock komt hij zeiknat, door het spelen en rennen.

hij staat al een behoorlijke tijd onder deken, ondanks dat heeft de wintervacht iets te goed door gezet.

Deze toch maar scheren omdat hij zo snel om niets zweet?
Denk wel dat ik het ga doen, maar toch even de mening van andere weten ben wel een beetje bang dat als het nog kouder gaat worden, dat hij ziek word als hij 3 uur moet drogen. Waarvan een half uur in de stapmolen met zweetdeken(3 uurtjes op stal ook met zweetdeken);).

poesnoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 13:05

Ik zat met mijn paard ook een beetje in de situatie als jou. Ik heb er toen wel voor gekozen om haar te scheren ook omdat ik niet zou dat ze ziek ging worden omdat ze zo lang nat bleef en ik maar dekens aan het wisselen was. Ik kon haar ook niet onder een dikkere deken zetten omdat ze het dan ook te warm had. Ze was gewoon een teddy beer met haar vacht.
Ik zou hem dus gewoon scheren.

anniek_uc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 13:07

Okee, bedankt.
Het is nu gewoon een shetlander om te zien zoveel haar heeft die.

Tessaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 16:53

anniek_uc schreef:
Okee, bedankt.
Het is nu gewoon een shetlander om te zien zoveel haar heeft die.

Ik moest al ruim een uur wachten voordat ze droog was en ik heb der allang geschoren! heerlijk!!

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 23:14

ik zou haar scheren.

Nou geschoren is echt een uitkomst heerlijk idd Haha!
Nu even binnenstaan om aftekoelen enz. en dan kan die weer veilig naar buiten.

Draflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 23:00

het is kwats dat mensen zeggen eens een paard scheren altijd scheren. en het is ook heel niet zo dat ze dan dikker terug komen in de vacht... Mijn haflinger is altijd geschoren, alleen nu heb ik zelf een blessure en kan ik nog een aantal maanden niet rijden en is ze tot nu toe nog steeds niet geschoren. Ze heeft net zn dikke vacht als mijn 3 jarige kwpner. het is niet kort maar nog echt niet lang.

Als je 3 jarige snel nat is waarom zou je hem niet scheren ? Ik vind dat je naar het paard moet kijken.. heeft een paard last van zijn vacht? haal hem er dan af (als je de mogelijkheid hebt om te scheren).
Een 3jarige zou ook sneller zweten omdat hij natuurlijk lang niet in conditie is als een 7 jarig paard.
Mijn 3 jarige is erg snel nat omdat hij ook niet zn super conditie heeft, ikzelf ben niet in staat hem nu te scheren maar mocht ik dat wel kunnen als ik beter ben en weer kan rijden zou ik het zeker doen. Ik merk dat een paard veel beter in zijn vel zit als die lange vacht weg is.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 20:08

Ik ga mijn ene driejarige binnenkort ook scheren. Na tien minuten stappen en vijf minuten draven is die nat en moe terwijl ze toch al een paar maanden onder het zadel is. Zonde dat ze al haar energie moet steken in puffen met een wintervacht vind ik.

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 21:45

Mijne moet er ook aan gaan geloven Ja
Het is niet te doen, zijn bijnaam is Olifant maar kan nu wel Mammoet worden Nagelbijten / Gniffelen

Btw, toen ik de eerste post las dacht ik al, oh dat gaat over dieendie, paar berichten later werd dit bevestigd.
Wordt er wel een beetje moe van mag ik eerlijk zijn, omdat TS elke keer commentaar op dezelfde bokker heeft naar mijn idee
(don't shoot me if i'm wrong Lips are sealed ) Bloos