Blijf je je paard corrigeren of houdt het na een paar x op ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Pilipa_

Re: Blijf je je paard corrigeren of houdt het na een paar x op ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 15:49

Consequent blijven!
Ha die van mij mag altijd alles dus das ook consequent!!! Haha!

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 16:03

Cassidy schreef:
Zo zacht als het kan, zo hard als het moet. Het blijf aftasten of een paard de spreekwoordelijke middelvinger uitsteekt als je een oefening van hem vraagt, maar als er angst of onbegrip bij komt kijken (en dan is het serieus de vraag of dat echt angst of onbegrip is, of aangeleerd gedrag) kun je toch beter wat harder overkomen dan te soft. Mijn ervaring is dat paarden heel veel vergeven, en je om de spreekwoordelijke vinger kunnen wikkelen als je de reacties niet goed weet te interpreteren...

Dus blijf ik een paard corrigeren? Nee. Want moeten blijven corrigeren betekend dat je de eerste paar correcties niet in de sterkte hebt toegepast die het paard duidelijk nodig heeft. Iedere correctie moet in een intensiteit worden toegepast dat het paard ervan onder de indruk is. Ieder correctie die dat niet is, is een correctie die je niet had hoeven geven. Dat stompt een paard alleen maar af.

Helemaal mee eens. Meestal is er bij mijn eigen paard geen tik bij nodig. In het begin was dit echter ietwat anders, hij was net hengst af en moest nog veel dingen leren.
Ik sla nooit uit boosheid, maar ik laat absoluut niet over mij heen lopen. Verkrijg ik eindelijk het gewenste gedrag, dan vallen de complimenten uit lucht Clown

Ik wens respect van mijn paard, maar om dat te krijgen moet ik hem met respect behandelen. Als ik dat niet doe, weet ik van te voren te voorspellen dat hij ook absoluut niet meewerkt. En dat recht verleen ik hem! Knipoog

me_myself_i

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 19:45

Ik corrigeer ze eerst met stem, maar als ze te ver gaan dan zet ik ze wel terug op hun plek.. ik bdoel bijten of schoppen naar mij dat mag niet! dan 'bijt' ik terug Tong uitsteken meestal zijn ze daarna gwoon heel braaf, het is ook heel natuurlijk, paarden schoppen en bijten ook naar elkaar als eentje niet luisterd..

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 00:05

me_myself_i schreef:
Ik corrigeer ze eerst met stem, maar als ze te ver gaan dan zet ik ze wel terug op hun plek.. ik bdoel bijten of schoppen naar mij dat mag niet! dan 'bijt' ik terug Tong uitsteken meestal zijn ze daarna gwoon heel braaf, het is ook heel natuurlijk, paarden schoppen en bijten ook naar elkaar als eentje niet luisterd..

dat klopt, maar daarnaast hebben paarden een heel scala aan subtiele signalen die aan een beet of schop vooraf gaan. hou daar rekening mee. paarden onderling waarschuwen elkaar wel degelijk. het is zaak voor ons als mensen om waarschuwingen op een vergelijkbare manier duidelijk te maken, zodat ons paard begrijpt dat hij een grens aan het opzoeken is en er rekening mee moet houden dat zijn gedrag gevolgen kan hebben. bij geen reactie op waarschuwingen is het tijd voor een correctie. een correctie uit het niets is negen van de tien keer teveel.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 01:52

Niet mee eens. Een paard moet het nieteens in zijn hoofd halen op bepaalde dingen te gaan doen of zelfs willen proberen. Dan volgt onherroepelijk correctie fase 4 en hoger. Zodat hij er in het vervolg niet eens aan denkt om dat nog eens bij mij te gaan proberen.

Een correctie die niet aankomt is er een teveel. Een correctie die je in intensiteit overdoseert is jammer, maar niet half zo erg als een correctie die een paard niet serieus neemt omdat hij heeft geleerd dat hij die niet serieus hoeft te nemen. Dat is een correctie die je dan beter niet had kunnen geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 02:05

KiWiKo schreef:
hahahha maar ik denk dat jij net als ik er een welgemeende HEEEI!! uitgooi en dan klaar zijn ........... en geen @!(*$&)(@*&POKKEKNOL JE GAAT NAAR DE MARKT)(*@$&!(*&(*&#)(*&

Offtopic, maar wij zeggen tegen de honden ook altijd van gedraag je of je gaat naar het asiel. De vogels voeren we aan de katten als ze vervelend zijn, en voor de de paarden is het gewoon rechtstreeks naar de slacht Bloos

Ontopic;
Wat ik bij (mijn) paarden doe is aangepast op de leeftijd en het karakter van het paard.
Zoals mijn veulen en jaarling ben ik heel strikt in van dit mag niet dat mag wel stil staan is stil staan en braaf is super! Bij mijn 6 jarige kwpner die wel een verleden heeft ga ik echt nooit mijn handen gebruiken terwijl ik mijn fries van 9 zo op zn tijd echt wel een tik geef als ze door blijft drammen.

Het verschild per paard dus hoeveel geduld ik heb en wat ik wel en niet toesta. Ook ligt dit eraan of het paard uit paniekhandeld of gewoon uit dwarsheid.
Uit dwarsheid dult ik niks alleen maar dat ze luisteren. Reageren ze presies het zelfde maar dan uit paniek dan heb ik er veel minder problemen mee zolang ze maar wel bij mij blijven met hun hoofd en dus niet aan de loop gaan zelfs niet met hun gedachten. Indien ze dit wel doen dan moet ik toch echt wat strenger worden om hun aandacht weer bij mij te krijgen, zodra ik die weer heb dan is alles ook gelijk weer goed.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 02:13

KiWiKo schreef:
voor een paard is een tik duidelijker dan een schreeuw Lachen Lachen

Waarschijnlijk heb je hier wel gelijk in maar, ik denk maar zo, de frustraties die ik er via mijn mond uitgooi, komen er niet via een zweep uit.

Ik probeer mijn paard te behandelen op de manier zoals ik wil dat mijn paard mij behandelt. Met respect dus.
Natuurlijk kan ik ook weleens boos worden en dan geef ik meestal een ruk aan de teugels. En dan ook niet op zo'n manier dat het bit meteen tussen haar oren zit maar, wel duidelijk genoeg dat ze weet dat ik de baas ben en dat zij iets verkeerd doet.
Of als de remmen even kapot zijn dan kan het gebeuren dat ik haar met haar neus tegen de bakrand parkeer, tja, moet je maar niet zo hard lopen.
Ik rij bijna altijd zonder zweep dus een tik uitdelen gaat sowieso niet lukken. Die enkel keer dat ik met een zweep rij is dat alleen om haar iets vlotter te laten lopen. Ik hoef hem dan niet eens te gebruiken, alleen het vast houden is dan al voldoende. Als ik per ongeluk met de zweep haar kont aanraak, krijg ik daar ook meteen een reactie op.

Ik snap dus ook niet echt waarom sommige mensen het zo nodig vinden om het paard flinke klappen uit te delen. Met een zweep kan je geen respect afdwingen, alleen maar angst kweken. Het filmpje van die duitse dressuur amazone komt nu weer bij mij naar boven drijven...........

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 09:24

Cassidy schreef:
Niet mee eens. Een paard moet het nieteens in zijn hoofd halen op bepaalde dingen te gaan doen of zelfs willen proberen. Dan volgt onherroepelijk correctie fase 4 en hoger. Zodat hij er in het vervolg niet eens aan denkt om dat nog eens bij mij te gaan proberen.

Een correctie die niet aankomt is er een teveel. Een correctie die je in intensiteit overdoseert is jammer, maar niet half zo erg als een correctie die een paard niet serieus neemt omdat hij heeft geleerd dat hij die niet serieus hoeft te nemen. Dat is een correctie die je dan beter niet had kunnen geven.

nou sorry, maar als mijn paard aan een lang touw loopt en snel een hapje gras wil meepakken dan is bij mij een streng 'nee!' voldoende, ik ga dan echt geen 'fase 4' correcties uitdelen. ik denk dat jij aan iets anders denkt dan ik als je het hebt over 'bepaalde dingen'. bij mijn paardjes komen zaken als gericht steigeren, slaan, bijten, e.d. helemaal niet voor dus hardere correcties zijn gewoon niet nodig. het gebeurt dus weleens dat bijv. Flicka bij het lopen aan de fiets ondanks mijn duidelijk 'nee' het even later gewoon weer probeert, dan volgt er een hard 'NEE!!' en een drukje op het touw.

rukken aan bitten en klappen uitdelen hoort bij mij iig niet in het programma. maar goed, het verschil zit er dan misschien in dat ik mijn dieren van veulen af aan heb en ze dus niet van die extreme dingen uitproberen. overigens is er geen enkel paard bij ons op stal die zich op een dergelijke manier misdraagt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 09:33

Cassidy schreef:

HELEMAAL mee eens............... elke correctie die niet doorkomt is een fundament voor onbegrip! en leid slechts tot miscommunicatie......... een neerwaardse spiraal is zo snel gecreeerd.......

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 09:40

klopt, maar desondanks zijn er paarden zat die bij een waarschuwing al weten wat er bedoeld wordt. daarin heb je dan de paarden die gelijk reageren, maar ook deugnietjes met gevoel voor humor die het toch nog even proberen. het voorbeeld wat ik gaf over het gras stelen bij het lopen aan de fiets vind ik écht geen reden om een enorme correctie uit te delen.

bij ons op stal wordt voornamelijk met de stem gewerkt, een duidelijk 'nee' of 'hee'. de paarden weten wat ermee bedoeld wordt omdat ze het zo geleerd hebben.

maar nogmaals, dat zijn 'stoutheden' die niet potentieel gevaarlijk zijn, zoals een pasje extra maken bij het afdoen van het tuig, of een hapje gras jatten. de reacties op de stem zijn hier op stal prima.

echter, als het gaat om potentieel gevaarlijk gedrag wordt het een andere zaak, gerichte agressie, en dergelijke zaken, zijn met bovengenoemde niet te vergelijken natuurlijk.

ik ben zelf van 'zo zacht als het kan en zo hard als het MOET'. maar dan moet het ook wel écht moeten. in dergelijke situaties moet je in staat zijn de zaken goed in te schatten denk ik, een te harde correctie kan ook een hoop stukmaken. echter, ik heb wel ervaren dat er ook paarden rondlopen bij welke je amper 'te hard' kunt zijn. en laten dat nu vaak net paarden zijn die al honderden kleine correcties gehad hebben, en daarmee geleerd hebben deze niet serieus te nemen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 09:45

maar het is toch logisch Merrieveulen dat je een paard corrigeert zoals het bij dat dier nodig is????

Dat betekend bij de ene een bezem bij de andere een straffe blik!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 09:58

Soms kun je beter één keer het maat 38-principe hanteren in plaats van tien keer: foei, nee hij is stout!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 10:16

Shanna schreef:
Offtopic, maar wij zeggen tegen de honden ook altijd van gedraag je of je gaat naar het asiel.

Haha!
Wij hebben een kat 'in bruikleen' van het asiel. Ja echt, we hebben een bruikleenovereenkomst moeten tekenen Clown . Ook een heerlijk dreigement als ze vervelend is, ik zeg gewoon de bruikleenovereenkomst op. Maar goed, dat is off topic.

Om dan maar even on topic te blijven. Liever 1x goed corrigeren dan 10x half is mijn motto.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 11:03

@ Merrieveulen: ik loop ook weleens met mijn paarden aan de hand, en graas met hen aan de hand. Om snacken te voorkomen graas ik alleen op bepaalde plekken met ze, ze halen het op andere stukken nieteens in hun hoofd om de berm in te duiken voor die hap gras. Ook hier een kwestie van heel konsekwent zijn. .

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 11:24

Ik blijf natuurlijk niet eindeloos corrigeren. Maar het ligt ook aan de situatie. Mijn paard kan bijvoorbeeld als hij gestresst is weleens kappen op de poetsplaats (gelukkig ligt daar rubber). Als hij gewoon een beetje ongeduldig is en een keer kapt kan ik hem daar wel een tik voor geven.
Als hij het echt uit spanning doet, heeft dat niet zoveel zin, dan wordt het alleen maar erger. Gisteren bijvoorbeeld met scheren kreeg hij een uurtje pauze tussendoor omdat hij heel erg was gaan zweten van de stress. Als dan de praam af gaat, staat hij als een idioot te kappen, maar dan kan ik 'm beter gewoon snel op stal zetten met wat hooi zodat hij daar weer rustig wordt en opdroogt. Verder probeer ik altijd zo min mogelijk 'echt heel boos' te worden of echt hard te slaan. Die dingen gebruik ik voor noodgevallen. Zo heb ik een keer in de bocht op een 80-weg gestaan met mijn paard, en hij vond iets eng en wilde niet meer voor of achteruit. Toen ben ik héél boos geworden (zweep, sporen, schreeuwen etc. alles hard en tegelijk). Hij was daar zo van onder de indruk dat hij het enge vergat en we zo van de weg afwaren. Ken genoeg mensen die zo wekelijks hun paard bewerken en tja wat moet je dan nog als het een keer echt nodig is.
Sowieso pak ik een 'ondeugend grapje' nooit zo hard aan, als hij maar heel goed weet dat hij niet mensen omver mag lopen/trekken/duwen, niet mag bijten en slaan, niet op tenen mag gaan staan (vind ik categorie omver lopen hij let maar op waar ik sta) en andere gevaarlijke dingen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 11:45

Cassidy schreef:
Zo zacht als het kan, zo hard als het moet.

grappig dat deze er altijd bijkomt om te laten zien dat het wel hard mag, nooit om te laten zien hoe zacht het kan.. Het kan altijd zachter, maar hoeft bijna nooit echt hard. Persoonlijk ben ik alleen echt hard bij een geval van zelfverdediging, dan is het inderdaad zo hard als het moet.

Als antwoord op topic-vraag: ja, ik blijf corrigeren, passive persistent, of liever gezegd: constant opnieuw vragen voor het goede gedrag, totdat het uitgevoerd wordt. Ik blijf constant heel duidelijk aan het paard uitleggen wat ik dan wel wil. Ik corrigeer geen "fout" gedrag, ik vraag gewoon iets anders.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 12:49

sanne83 schreef:
Cassidy schreef:

grappig dat deze er altijd bijkomt om te laten zien dat het wel hard mag, nooit om te laten zien hoe zacht het kan.. Het kan altijd zachter, maar hoeft bijna nooit echt hard.

Een tijdje terug is er bij ons een nieuwe instructeur begonnen. Het eerste wat hij zei was "Wat doet een paard zodra er een vlieg op hem landt? Juist, hij jaagt hem weg. Dat betekent dat die 500 kilo zo'n inieminie vliegje kan voelen zitten. Een paard is dus een erg gevoelig dier. Waarom hebben wij dan het idee dat we hem flink moeten schoppen of slaan als we er op zitten?"

Ik denk dat dit een uitspraak is waar vele iets van kunnen leren en die mij voor lange tijd bij blijft.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 14:48

die van mij worden gewoon aangepakt hoor als ze niet luisteren.
laat niet over me heen lopen, krijg je alleen maar meer problemen van, laat je 1 ding toe dan proberen ze morgen of overmorgen wel weer wat nieuws, en dan is t einde zoek

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 14:52

sanne83 schreef:
Cassidy schreef:

grappig dat deze er altijd bijkomt om te laten zien dat het wel hard mag, nooit om te laten zien hoe zacht het kan.. Het kan altijd zachter, maar hoeft bijna nooit echt hard. Persoonlijk ben ik alleen echt hard bij een geval van zelfverdediging, dan is het inderdaad zo hard als het moet.

Als je eenmaal fase 4 of hoger hebt gehad bij een correctie, hoeft het daarna nooit meer zo ver te komen. A horse know what happens, before what happens happens. Om nog een Parelli gezegde te quoten.

Dat jij op grond van de eerste Parelli Quote meteen denkt aan alleen maar harde correcties ligt toch echt aan jezelf.

Nevaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 22:39

Mijn verzorgpaarden staan bij een boer en daar gaat het heel anders als op een manege/pension. Boeren gaan er heel anders mee om in mijn ogen. Niet luisteren, hopla laten zien wie de baas is. Maar ik heb over het algemeen veel geduld, dus ik probeer het daar altijd eerst mee op te lossen. En een tik, die kunnen ze wel verwachten, want sommige dingen, kun je gewoon niet toelaten.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 06:16

Cassidy schreef:
Als je eenmaal fase 4 of hoger hebt gehad bij een correctie, hoeft het daarna nooit meer zo ver te komen. A horse know what happens, before what happens happens. Om nog een Parelli gezegde te quoten.

Dat jij op grond van de eerste Parelli Quote meteen denkt aan alleen maar harde correcties ligt toch echt aan jezelf.

Haha! vind het gewoon grappig dat hij altijd voorbij komt in de zin van: "hard corrigeren is ok", dan in de zin van:"zou het misschien nog zachter kunnen?"

een fase 4 is trouwens niet bedoeld om te corrigeren. Een fase 4 is bedoelt als (hoge) druk om iets te vragen, niet om te corigeren (en dus iets af te leren). Is dus ook niet bedoelt om een paard "onder de indruk te krijgen" of "respect af te dwingen". Het enige doel van een fase 4 is een (minieme) reactie op het gevraagde.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 10:46

Cassidy schreef:
@ Merrieveulen: ik loop ook weleens met mijn paarden aan de hand, en graas met hen aan de hand. Om snacken te voorkomen graas ik alleen op bepaalde plekken met ze, ze halen het op andere stukken nieteens in hun hoofd om de berm in te duiken voor die hap gras. Ook hier een kwestie van heel konsekwent zijn. .

de berm induiken doen de mijne zowiezo niet, hihi! Flicka vindt het alleen nog weleens moeilijk, bijvoorbeeld als we aan de fiets gaan, en ze d'r hoofd laag doet, om niet gauw een hapje te pakken. meestal loopt ze gewoon door maar heel af en toe graait ze ook weleens wat mee. een duidelijk 'nee' is in 99% van de gevalletjes voldoende om haar er weer bij te hebben, maar wanneer ze een jolige bui heeft (lees, heel kinderachtig, gewoon stout) probeert ze het soms nog weleens een keer.

ach ja, als dat toch het ergste is wat ze doen...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 14:39

sanne83 schreef:
een fase 4 is trouwens niet bedoeld om te corrigeren. Een fase 4 is bedoelt als (hoge) druk om iets te vragen, niet om te corigeren (en dus iets af te leren). Is dus ook niet bedoelt om een paard "onder de indruk te krijgen" of "respect af te dwingen". Het enige doel van een fase 4 is een (minieme) reactie op het gevraagde.

Als een paard over me heen dreigt te walsen, en ik hem eerst suggereer, dan vraag, dan eis en dan beloof dat hij buiten mijn personal space gaat blijven, dan is dat in de ogen van de een een correctie, en in de ogen van de ander een vraag die hij gaat beantwoorden. Progressive steps of firmness: suggest, ask, tell, promise. And always reward the slightest try.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 14:48

en nou noem je net precies de enige uitzondering Knipoog als een paard over je heen dreigt te walsen, handel je uit zelfverdediging en dat heeft verder dus ook niets met fases/fase 4 te maken.
Als een paard niet dendert, maar naar mijn smaak gewoon iets te dichtbij staat, vraag ik gewoon heel vriendelijk of hij even uit mijn ruimte wil gaan. Doet hij dat keurig, dan beloon ik. Dat herhaal ik elke keer, tot hij begrijpt niet ongevraagd in mijn ruimte te komen. Ik ben meer voor passive persistance dus Knipoog

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 15:01

Grappig is dit, mijn paard corrigeert mij ipv ik haar Lachen