Natuurlijk zijn er paarden met verschillende karakters, en het zou goed kunnen dat nakomelingen van Jazz erg snel afgeleid zijn. Ik heb absoluut geen verstand van bloedlijnen en fokkerij.
Ik heb zelf een NRPS pony, geen Jazz in de buurt, maar net zo snel en nog sneller afgeleid. Maar dat wil niet zeggen dat ik zijn bloedlijn daarvan de schuld kan geven. De enige die er schuld aan heeft ben ik zelf, ik moet onze samenwerking nog meer bevestigen, zodat ik ook op vreemd terein in staat ben om zijn koppie bij de les te houden.
Het is vaak een beetje het een of het ander. Of je hebt een heel simpel paard, wat overal braaf langs komt, maar dan blijven je proefjes ook braaf. Of je hebt een heel energiek paard, wat álles in de gaten heeft en dat meteen ook laat merken, maar als je die aan het lopen krijgt, is het ook veel mooier dan het eerste paard.
Maar in allebei de gevallen zal je afspraken met je paard moeten maken. Bij paard 1 zal je hard moeten werken aan impuls en expressie. Bij paard 2 ben je voornamelijk bezig om hem bij de les te houden, die oefeningen komen dan vanzelf wel weer.