eczeem garantie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

moniekk

Re: eczeem garantie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 17:20

Katja schreef:
Ik lees dat ze wil voorkomen dat ze nog een keer in deze situatie terecht komt nadat ze dit paard verkocht heeft en een nieuwe koopt.

dit klopt helemaal en ben er dus benieud na of dat mogelijk is.

scoopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 17:48

Ik denk niet dat je het zwart op wit kan voorkomen.

ELK paard kan in principe ELKE zomer voor de eerste keer eczeem laten zien. Er zijn paarden van 20 die het nog krijgen. Dus wettelijk gezien is de antedateringstermijn (periode waarbinnen wordt verondersteld dat het ook al bij de vorige eigenaar aanwezig was) van zomereczeem niet lang.

Je hebt bij een professionele handelaar wel 6 maanden 'garantie' maar bij een particuliere verkoper niet.

Volgens mij kan je dit beter laten varen.
Zou je je paardje wel wegdoen? Het is nu weer winter, je kan volgend jaar toch beter eerst testen hoe het gaat met een eczeemdeken? Een desensibilisatiekuur is ook een goed idee bij zo'n jong dier. Sommige zijn er dan bijna helemaal vanaf.

Succes!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 17:52

Daarbij vraag ik mij af of je een medische verklaring hebt dat het zomereczeem is, of dat het zo lijkt. (Bij je huidige paard.) In het centrale topic voor Zomereczeem, schuren en jeuk (op [MD]) kan je hier meer over vinden. Sommige vormen van mijt, schimmel e.d. geven dezelfde symptomen als ze.

Zoals gezegd is garantie moeilijk te verkrijgen.
Er zijn wel een hoop mogelijkheden om de symptomen te verminderen, maar ook om de gevoeligheid te verminderen, zoals veel training en een aangepast rantsoen (hier is ook in het centrale topic meer over te lezen).

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 20:10

scoopje wat word bedoeld met een desensibilisatiekuur?
Mijn dierenarts is komen kijken ik heb dierenarts iemte (naja zo zeg je zijn naam maar schrijft t volgensmij anders) van dierenartsenpraktijk ysselsteyn (bij venray) en hij keek en zei dat het voor 99% eczeem is. hij heeft er alleen na gekeken met zn ogen zeg maar. en mijn paard probeert ook vaak af te dwingen dat je hem kriebelt/krabt want hij heeft jeuk.
verder is er geen onderzoek verricht.
En waar bestaad zo'n echt onderzoek dan uit?
Ik wil jullie heel erg bedanken voor al het meedenken en de reacties, want hier heb ik zeer zeker wat aan Lachen

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 21:58

Zwart op wit laten zetten zal denk ik geen 1 fokker doen..want eczeem kan elk paard op welke leeftijd dan ook plotseling ontwikkelen helaas.
Heel erg vervelend en op zn zachts gezegd KL*TE dat je paardje eczeem heeft gekregen.
Welke maand heb je je paard gekocht en waar kwam hij vandaan?
Zo te lezen sta jij op een funeste plek voor eczemers..vol met mugjes, die komen op die beekjes af en bossen en het soort grond. Zandgrond doet het hier bv al veel beter dan veengrond.

In maart begint het vaak al, tot zo oktober en als het mooi weer eind oktober.
Je zou begin maart met via www.paardendrogist.nl met drainage compositum kunnen beginnen en vervolgens Puur Colico, maar die moet je hele eczeem seizoen gebruiken.
Eiwtrijk voedsel en melasses en waar suikers inzitten zoveel mogelijk vermijden.
Op schraal land houden en goed de fructaanindex op www.paardnatuurlijk.nl in de gaten houden. Wanneer er veel fructaan in het gras zit, is de jeukkans ook erg groot.
Tevens begint het vaak met een harde manenkam, magnesium bijvoeren doet vaak wonderen om die harde manenkam weer zacht te krijgen en dus een grote uitbarsting te voorkomen..

Verder? een goede eczeemdeken (Boettdeken, erg prijzig, maar wel fijne stof) omdoen en ophouden van het vroege beginseizoen tot het late naseizoen..en indien mogelijk, voor zonsondergang op stal zetten (hoewel dat niet altijd geldt, hier begint rond 16uur de ellende al) en na zonsopgang pas weer buiten zetten..

wondjes soepel houden, uiercreme, zinkzwavelpasta, hertshoornolie en tevens betaal je je scheel aan Atex Dazenspray...wat niet top werkt, maar wel ietsjes.

Helaas is het vaak zo dat je eerst tal van producten moet hebben uitgeprobeerd wat op jouw paard van toepassing is en kan het het jaar erop op een sniet meer werken, Kost enorm veel geld, maar ook tijd om een eczemer te verzorgen en zijn jeuk zo minimaal mogelijk te houden...

Veel succes...ben blij dat het winter is..voor het eerst dat ik dit zeg, wantg heb hekel aan de kou, maar ojee wat is mn paard happy...ben alweer bang als het weer zover is.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 10:35

moniekk schreef:
scoopje wat word bedoeld met een desensibilisatiekuur?
Mijn dierenarts is komen kijken ik heb dierenarts iemte (naja zo zeg je zijn naam maar schrijft t volgensmij anders) van dierenartsenpraktijk ysselsteyn (bij venray) en hij keek en zei dat het voor 99% eczeem is. hij heeft er alleen na gekeken met zn ogen zeg maar. en mijn paard probeert ook vaak af te dwingen dat je hem kriebelt/krabt want hij heeft jeuk.
verder is er geen onderzoek verricht.
En waar bestaad zo'n echt onderzoek dan uit?
Ik wil jullie heel erg bedanken voor al het meedenken en de reacties, want hier heb ik zeer zeker wat aan Lachen

onze DA was er ook van overtuigd dat mira zomerexceem (schuurt manen, staart, gezicht en oren helemaal kapot, ook in de winter) zou hebben. hij was dan ook zeer verbaasd toen de uitslag van de allergie-test terug kwam... Ik zou hem die week bellen, maar hij belde mij direct toen de uitslag binnen kwam: "ze is allergisch voor BOMEN!" Tja, ik had zelf ook gedacht aan een allergie voor bomen of planten oid en geen zomerexceem, dus voor mij was het géén verassing... Dit begon op 2 jarige leeftijd, ze stond toen een zomer lang in een natuurgebied.

kortom: alleen een allergietest is echt betrouwbaar! Er word een buisje bloed afgenomen en verstuurd naar het lab, daar kijken ze eerst algemeen naar diverse clusters (o.a. bomen, grassen, insecten e.d.) komt daar bijv. bomen uit, dan kun je evt. nog verder laten uitzoeken welke bomen en/of struiken en evt. dan nog een desensibilisatiekuur laten maken speciaal voor díe allergie en dát paard. De eerste test (algemene test) is vrij goedkoop, daarna word het alleen maar duurder...