Iemand anders laten losrijden??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Marianne

Re: Iemand anders laten losrijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 16:18

Angela schreef:
Mariannedeb schreef:
Maar als ik dit goed lees, dan zou iemand je ook geen aanwijzingen mogen geven, met losrijden?

Dat mag idd ook niet. Het wordt echter wel vaak gedaan. Ik heb op wedstrijd een keer gehad dat iemand anders erop werd aangesproken dat het niet was toegestaan om aanwijzingen te geven aan de ruiter. Dit werd echter ook wel heel hinderlijk gedaan voor de andere ruiters die aan het losrijden waren (constant lopen schreeuwen naar de ruiter die ze aanwijzingen aan het geven was).

Dank je!

MoSt81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 16:26

Als er echt geen aanwijzingen gegeven mogen worden met het losrijden dan moeten ze daar maar eens wat meer bekendheid aan gaan geven en op gaan controleren.
Op iedere wedstrijd waar ik kom gebeurt het wel dat er mensen zijn die stap voor stap worden geholpen met losrijden. Het irritantste is als er instructeurs midden in het losrijterrein gaan staan. Of zoals laatst als er een losrijbakje is van ongeveer 10 bij 20 meter en dan toch in de bak gaan staan om aanwijzingen te gaan geven en niet aan de kant waar je ook kunt staan (en ook alle andere kijkers stonden). Of mensen die een hele volte claimen rondom de instructeur heen. Of zoals 2 weken terug was er een meisje die de hele proef ging oefenen incl voorlezer. Lekker handig hoor, dat kan toch thuis?

ioontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 16:51

Ik weet niet of hulp bij het losrijden (van ouder en/of instructeur) onder 'hulp van derden' wordt verstaan. Er zijn steeds meer mensen die werken met een oortje en dan stoor je een ander ook niet. Als de aanwijzingen over het terrein worden geschreeuwd is dat inderdaad heel irritant. Volgens mij moet je altijd rekening houden met de anderen.
In een proef of parcours mag je echter nooit geholpen worden. Een voorlezer mag alleen de proef voorlezen en verder geen aanwijzingen geven, ook iemand anders niet. In het parcours mag je ook niet geholpen worden door bijvoorbeeld iemand die roept naar welke hindernis je moet rijden. Vaak is het moeilijk om iemand hierop aan te spreken, maar een jury zou je kunnen uitsluiten als hij vaststelt dat er 'hulp van derden' is.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 16:59

Dat mag idd ook niet. Het wordt echter wel vaak gedaan. Ik heb op wedstrijd een keer gehad dat iemand anders erop werd aangesproken dat het niet was toegestaan om aanwijzingen te geven aan de ruiter. Dit werd echter ook wel heel hinderlijk gedaan voor de andere ruiters die aan het losrijden waren (constant lopen schreeuwen naar de ruiter die ze aanwijzingen aan het geven was).[/quote]

Dank je![/quote]

Oeps!! Ook ik wist dit totaal niet!! Ik ga regelmatig mee op wedstrijd met een vriendin, het paard waar ze mee start is mijn bijrijdpaard en tot nu toe liep ik gewoon met het paard aan de hand alvast wat rondjes terwijl zij zich klaarmaakte, maar het leek ons wel handig als ik in de toekomst alvast het paard losreed zodat ze nog even de proefjes kon doorlezen oid...Maar goed dat we dat nooit gedaan hebben. Ook haar instructrice komt regelmatig kijken bij de wedstrijden en geeft bij het losrijden dan de laatste aanwijzingen...nota bene zelfs nog bij de regiokampioenschappen afgelopen zomer. Ik vond dat juist aardig van haar en fijn voor mijn vriendin...zag ook meer mensen 'hun' ruiters nog even aanwijzingen geven. Voortaan maar laten dus.. Haha!

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 18:27

Ik reed ook altijd paarden los.

Bianca_palo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 23:41

je mag wel iemand laten in en uitstappen met losse teugel, volgensmij Verward

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 08:19

Het hulp van derden artikel dat hier aangehaald wordt is alleen van toepassing bij de uitvoering van de proeven (art.133) en dus niet op het losrijterrein.

Het art. over losrijden klopt wel, mag dus niet alleen evt. groom stappen aan lange teugel.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 08:54

Precies, zoals jury zegt is lesgeven op het voorterrein wel degelijk toegestaan. Het kan kruisen met bepalingen vanuit de vereniging dat er geen voetgangers in de bak zijn toegestaan en dan moet het dus iig vanaf de kant, maar het is wel toegestaan.

Tijdens de proef mogen er geen aanwijzingen gegeven worden, maar dat lijkt me vanzelfsprekend (voor sommige andere ruiters niet, maar ik vind het altijd erg onsportief!)

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 16:04

Bedankt voor de opheldering!!! snapte al niet zo goed waarom aanwijzingen tijdens het losrijden niet zouden mogen.... Knipoog Zag het zoveel mensen doen. Tijdens een proef zou asociaal zijn, lijkt me voor de ruiter ook erg moeilijk, dan schreeuwen de voorlezer en de lesgever straks door elkaar heen...je zou in de ring ernaast rijden... Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 16:14

Een paard losrijden voor iemand anders mag inderdaad niet, maar er is wel een uitzondering: Als je allebei met het paard start.
Stel je voor, A en B starten allebei op paard C in de dressuur. Op de startlijst staat A als eerste en B als tweede. A rijd het paard los rijd een proef en vervolgens rijd B. Je zou dan kunnen zeggen dat A het paard heeft losgereden voor B (zeker als er weinig tijd tussen zit en B bij wijze van spreken meteen de ring in moet) maar dat mag dus wel omdat ze allebei starten.
Dit wordt ook soms gebruikt/misbruikt als er een goede en een slechte ruiter (even sterk uitgedrukt) starten op het paard. Dan wordt vaak gevraagd of de goede ruiter eerst mag starten zodat de slechte ruiter er voordeel bij heeft dat het paard goed is losgereden.

zutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 16:15

Mijn zusje en ik werkten wel altijd samen met elkaar helpen met losrijden, kleine tips zoals hakken laag ed. En wij reden allebei op dezelfde pony dus als de ene gereden had was ze zeg maar al losgereden voor de ander. Dat mag wel omdat je allebei start. Op het begin startten wij allebei in dezelfde klasse en door de jaren heen startte ik 2 klassen hoger, dan wordt het plannen met een pony al moeilijker. Zo heb je wel altijd een voorlezer bij de hand.
Maar ik kan me voorstellen als een proffesional ff het paard of pony losrijdt dat het dan makkelijker is de proef te rijden en dat het dan dus in het voordeel van de deelnemer is.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 18:52

het mag officeel niet nee maar er word slecht op gecontroleerd

zo had ik het ook dan gaat mijn kennis mee die kruipt er dan op omdat ik gewoon niet in een half uur tijd 2 paarden losgereden kan hebben de ene moest om 11 uur en de ander 15 min later

dusja je moet toch wat moetten ze je maar niet zo stom indelen zei snappen toch ook wel dat ik om 11 uur in de ring moet zijn 5 over 11 ong klaar en dan in 10 min tijd mijn paard niet fatsoenlijk los gereden kan hebbe Clown

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 20:58

brigitta1987 schreef:
Een paard losrijden voor iemand anders mag inderdaad niet, maar er is wel een uitzondering: Als je allebei met het paard start.
Stel je voor, A en B starten allebei op paard C in de dressuur. Op de startlijst staat A als eerste en B als tweede. A rijd het paard los rijd een proef en vervolgens rijd B. Je zou dan kunnen zeggen dat A het paard heeft losgereden voor B (zeker als er weinig tijd tussen zit en B bij wijze van spreken meteen de ring in moet) maar dat mag dus wel omdat ze allebei starten.
.

Ik dacht dat per paard maar een ruiter op een knhs wedstrijd mocht starten?? Maar als ik het goed begrijp kun je dus, als twee mensen een startkaart hebben gewoon in dezelfde klasse op hetzelfde paard starten? Ik leer een hoop hier...ben niet zo thuis in het wedstrijd gebeuren Knipoog

marianne45

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 14:59

Losrijden mag niet, lesgeven wel, maar ik vind het altijd vreselijk als er iemand in de losrijbak gaat staan, en onder rijden zal ik niet doen, maar heel veel afstand houden ook niet, dan gaat hij maar langs de rand staan ofzo

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 15:00

met een lange teugel mag er iemand op[ je paard stappen.

marianne45

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 15:03

Is dat overal zo, want ook daar hoor ik nog regelmatig mensen commentaar opgeven..

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 15:08

Geldt dit enkel voor dressuur of ook voor springen?

Mijn vriend start 5 paarden op wedstrijd deze winter, en we hadden gedacht dat ik dan de paarden al wat kon losrijden (niet springen of zo hoor) en zeker uitstappen...

Laureentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 15:14

Ik heb regelmatig in het verleden paarden losgereden voor een springruiter. Nooit iets van gehoord.
ik zie ook (meer dan je zou denken) iemand anders het dressurpaard losrijden. Zogenaamd is die ruiter/ amazone naar de wc (staat een sigaretje te roken, te veel zenuwen) en de 'goede' ruiter is heerlijk aan het draven en dergelijke. Het mag niet, maar ik zie het geregeld.

Ik vraag mij dus ook af of het losrijden voor springen en dressuur niet anders geregeld is? Hoeveel ruiters in het springen moeten wel niet 5 a 6 paarden rijden in dezelfde rubriek.

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 16:01

In en uitstappen mag inderdaad wel, maar losrijden niet dacht ik.

@Pallatin: Je mag met 2 ruiters op 1 paard starten, ook al is het in dezelfde klasse. Natuurlijk heb je dan beide wel een andere startkaart, maar wel met hetzelfde paardje!

Het lesgeven is ook altijd zo'n issue, de ene keer word het wel geaccepteerd dat iemand middenin de bak staat om les te geven en de andere keer word diegene eruit gezet.
Aanwijzingen geven vanaf de bakrand (raar gezegt) mag wel, als het niet innerlijk word gevonden dacht ik. Ik heb namelijk regelmatig meegemaakt dat iemand is weggestuurd bij de bak doordat hij/zij enorm hard aanwijzingen aan het roepen was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 17:23

Pallatin schreef:
brigitta1987 schreef:
.

Ik dacht dat per paard maar een ruiter op een knhs wedstrijd mocht starten?? Maar als ik het goed begrijp kun je dus, als twee mensen een startkaart hebben gewoon in dezelfde klasse op hetzelfde paard starten? Ik leer een hoop hier...ben niet zo thuis in het wedstrijd gebeuren Knipoog

Ja, in de dressuur mag dat sowieso (zeker weten, jarenlange ervaring Knipoog ) in het springen alleen bij de pony's in de B. Ook mag een paard maximaal 4x starten per wedstrijd (dus allebei 2 proefjes, niet allebei twee proefjes en ook nog iemand springen)

Wij hadden het helemaal, ik startte onze pony bij de paarden en mijn zusje startte hem bij de pony's. Als er dan een wedstrijd was waar je zowel met paard als pony mocht starten deden wij dat ook, dan was hij bij mij een paard en bij mijn zusje pony. Dat was voor de wedstrijdorganisatie altijd heel lastig, ze snapten nooit dat het hetzelfde dier was.

Boschher1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 17:41

Het is niet toegestaan.

michellee73

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 18:36

nee, dit mag absoluut niet. wel zie ik vaak dat anderen hem uitstappen, dit mag neem ik aan wel?

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 15:23

Ik zou er niet wakker van liggen als iemand dat zou doen op een wedstrijd. Het moet toch in de ring gebeuren.
Zou er ook niet snel een opmerking over maken tegen een jurylid ofzo.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 21:32

dat mag niet
kan namelijk dat bijv een z ruiter een paard voor de b losrijd die kan hem vaak net wat losser en lekkerder krijgen

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 18:27

Ik heb het ook een keer gehad
mijn zus ging mijn pony losrijden want ik moest 2 minuten nadat ik dressuur had gereden met die ander springen, gaat nogal lastig he:S?
dus dan zal dat ook wel de oorzaak zijn geweest, en het zal wel niet altijd gaan omdat die ander beter kan rijden dat je door diegene je paard laat losrijden en dat je dan goede punten haalt, want uieindelijk kent elk paard zo'n grapje, en dat hoeft helemaal niet lang te duren:)

Maar ik weet het, het mag niet, maar soms heb je geen andere keuzes lijkt mij.