Meer kleur in de dressuur

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Charmaine

Re: Meer kleur in de dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 20:29

Ik was dit weekend voor het eerst sinds langere tijd weer eens aan het kijken bij een springwedstrijd en ik heb me echt staan verbazen over alle kleuren en bijpassende laarzen, hoofdstellen en zadels die ik langs heb zien komen...Ik vond het net een modeshow. Ik vraag me dan ook echt af: moet dat nou???

Maar ach, leven en laten leven. Ieder zo zijn smaak. Maar wat mij betreft: liever weer terug naar iedereen in het hetzelfde apepakkie Knipoog

JENNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 20:29

Ik ben wel voor meer kleur! Niet alleen zwart/donkerblauw.
Maar té bonte kleuren vind ik nou ook niet erg geweldig.
Dan zie je het al snel éen groot kleurencircus worden, wat niet echt de bedoeling is.

Bij meer kleuren zou ik dan voorstellen de donkere tinten. Zoals bruin, grijs, donkergroen, bordeaux-rood. Dat het wel netjet blijft, maar dat er iets meer keuze komt.

Dat is toch wel leuker om naar te kijken, in plaats van dat je je vriendin moet herkennen aan de pony waar ze op rijdt, haar kunnen herkennen aan wat ze draagt.

Pipsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 21:11

CWeber schreef:
Ik ben het er helemaal mee eens. Van mij mogen ze wel 'meer kleur' in de dressuur toepassen.
Het KNHS is in discursie over de kleuren rijjasjes, dus het kan best wezen dat het volgende reglement wordt aangepast, wat betreft de nieuwe toegestaande kleuren van rijjasjes.

Ik hoorde dat er al wel eens handtekeningenactie voor is geweest. Hopelijk komt het er door heen!

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 21:14

ik vind het wel een goed idee, maar fluoricerende kleurtjes hoe ik nou net niet te zien Tong uitsteken

Christinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 05:27

Pipsel schreef:
CWeber schreef:
Ik ben het er helemaal mee eens. Van mij mogen ze wel 'meer kleur' in de dressuur toepassen.
Het KNHS is in discursie over de kleuren rijjasjes, dus het kan best wezen dat het volgende reglement wordt aangepast, wat betreft de nieuwe toegestaande kleuren van rijjasjes.

Ik hoorde dat er al wel eens handtekeningenactie voor is geweest. Hopelijk komt het er door heen!

Dat wist ik niet eens. Hopelijk komt het er inderdaad doorheen! Knipoog

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 13:52

Het valt me altijd toch weer op hoe behoudend men hier is als het om wedstrijdkleding gaat terwijl thuis de meest mooie dingen gedragen worden in alle kleuren van de regenboog.

Wat mij betreft mag er zeker meer kleur komen in de dressuur en een beetje variatie mag ook wel, zolang de houding en zit maar goed te beoordelen zijn. En dat kan evengoed met een roze jas als een zwarte.

Ik vind het nog steeds ongelovelijk dat in bijna alle sporten kleding wordt gedragen wat een optimale prestatie mogelijk maakt en in sommige gevallen zelfs verbeterd en dat er in bepaalde takken van de paardensport gereden moet worden in oncomfortabele kleding omdat "nou zo eenmaal hoort en zo mooi traditioneel is" en dat dit in sommige gevallen zelfs negatief werkt ten opzichte van de prestatie (ik bedoel met ruim 30 graden in de zwart jasje rijden omdat zomertenue zelden of nooit wordt toegestaan in de dressuurring).

Maar dat is mijn mening.

JENNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 14:05

ingvdh schreef:
Het valt me altijd toch weer op hoe behoudend men hier is als het om wedstrijdkleding gaat terwijl thuis de meest mooie dingen gedragen worden in alle kleuren van de regenboog.
...........

Thuis is het leuk om in alle kleuren van de regenboog te rijden.
Dan ben je ook de enige in zoveel kleur.

Maar neem nou even een wedstrijdterrein in je hoofd met enorm veel paarden.
Enorm veel ruiters in enorm veel kleuren .. Dan rijd er een complete regenboog voor je neus.

ingvdh schreef:
(ik bedoel met ruim 30 graden in de zwart jasje rijden omdat zomertenue zelden of nooit wordt toegestaan in de dressuurring).

Hier ben ik eigenlijk ook fel op tegen. Hoe fijn is het nou om in een zwart jastje in de brandende zon te rijden. Dan is eigenlijk alleen de blouse al te veel.. Ik vind ook dat er in de zomer altijd in zomertenue of blouse mag worden gereden.

Het is dan altijd wel 'het welzijn van het paard gaat voorop', maar ik vind dat je in zo'n proef ook aan jezelf moet kunnen en mogen denken.

Pipsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 08:20

JENNx schreef:
Maar neem nou even een wedstrijdterrein in je hoofd met enorm veel paarden.
Enorm veel ruiters in enorm veel kleuren .. Dan rijd er een complete regenboog voor je neus.

Maar is daar wat mis mee dan? Dat zie je toch ook bij fietsen, hardlopen ed. Ik vind dat ze bv het zo aan moeten passen dat je met 2 basiskleuren mag rijden. Bv grijs/wit, bruin,camel. Kleurtinten onderling kunnen natuurlijk ook altijd nog een beetje verschillen.

Denken jullie dat we nog eens een actie op touw kunnen zetten?

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 08:26

Door alle kleuren is het wel makkelijk onderscheid te maken tussen alle ruiters en amazone's op zo'n groot veld, nu moet je aardig goede ogen hebben, want het merendeel van de paarden is ook nog eens (donker)bruin bij een dressuurwedstrijd Haha!

Ik vermoed overigens dat het reuze meevalt, die jasjes moeten wel op de markt zijn en niet iedereen gaat elk jaar een nieuwe kopen. De meeste mensen zij vrij behoudend in de dressuur en het zal grotendeels bij natuurtinten blijven.

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 08:30

een mooi krijtstreepjasje in een mooi vrouwelijk gesneden model met een rokje en een mooie kraag zou wel erg mooi zijn ja...van de week kwam ik hier op bokt een plaatje tegen die sheila de vries volgens mij heeft ontworpen...die is erg mooi. Dus grijs, bruin, zwart en een streepje wat kleueren betreft en een wat mooiere gesneden jas zou al erg veel moois brengen op de wedstrijden denk ik...

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 10:54

Kijk dat je nu niet in blauw/geel/groen/rood mag, oké. Maar grijs en bruin erbij, ik stem voor Haha!

JENNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 17:01

Pipsel schreef:
Denken jullie dat we nog eens een actie op touw kunnen zetten?

Nou, wat mij betreft wel. Lachen

Al rijd ik geen dressuurwedstrijden. Maar ja, voor als ik eens zal gaan starten, lijkt me dat toch wel leuk in het bruin ofzo. Lachen

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 18:51

Blij dat ik (momenteel alleen) spring! In het donker blauw! En dat is echt wel netjes!

Voor dressuur zou donkerblauw, grijs en bruin ook toegestaan moeten worden! Niet te schreeuwerig en toch iets unieks als combinatie!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 18:54

Anders druk je er toch gewoon bij je club door dat grijs (of bruin) clubtenue wordt? Dan kan je kiezen want als het clubtenue is, is het wel toegestaan!

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 19:01

ingvdh schreef:
Ik vind het nog steeds ongelovelijk dat in bijna alle sporten kleding wordt gedragen wat een optimale prestatie mogelijk maakt en in sommige gevallen zelfs verbeterd en dat er in bepaalde takken van de paardensport gereden moet worden in oncomfortabele kleding omdat "nou zo eenmaal hoort en zo mooi traditioneel is" en dat dit in sommige gevallen zelfs negatief werkt ten opzichte van de prestatie (ik bedoel met ruim 30 graden in de zwart jasje rijden omdat zomertenue zelden of nooit wordt toegestaan in de dressuurring).

Ben het volledig met ingvdh eens!

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 19:03

@lillytjuh: donkerblauw is al toegestaan bij de dressuur.

Ik stem ook voor bruin (laarzen heb ik al! Vork )

Wat betreft de traditie: ik vind het wel wat hebben. Zou het eeuwig zonde vinden als het jasje wordt afgeschaft. Wat betreft het springen, daar mogen ze wel iets minder vrij zijn al kan je dat nu toch niet meer terugdraaien.

MioEnTia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 19:04

Ik vind het zoals het nu is goed. Gewoon klassiek.

tjestolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 19:05

Hallo,
ik vraag me nou eigenlijk af of je ook in Kleuren dekjes mag rijden met wedstrijden...
ik ben er wel benieuwd naar

MioEnTia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 19:11

Dat mag volgens mij wel.

x_Lana_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 19:12

Ik vind gewoon zwart ook het mooiste! Ja

Of het moeten een beetje standaart kleuren zijn zoals : bruin, grijs zwart, eventueel rood en orange en donker blauw ofzoo maar daar heb je het dan ook mee gehad. Niet dat je dalijk op een wedstrijd gaat kijken en daar rijd iemand met een orange jasje, en daar met een blauw, en daar met een rose, en daar met een groene enzoo. Dat ziet er niet echt uit ROFL

000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 19:15

JENNx schreef:
Ik ben wel voor meer kleur! Niet alleen zwart/donkerblauw.
Maar té bonte kleuren vind ik nou ook niet erg geweldig.
Dan zie je het al snel éen groot kleurencircus worden, wat niet echt de bedoeling is.

Bij meer kleuren zou ik dan voorstellen de donkere tinten. Zoals bruin, grijs, donkergroen, bordeaux-rood. Dat het wel netjet blijft, maar dat er iets meer keuze komt.

Dat is toch wel leuker om naar te kijken, in plaats van dat je je vriendin moet herkennen aan de pony waar ze op rijdt, haar kunnen herkennen aan wat ze draagt.

ga ik helemaal in mee ! ik zie het al helemaal voor me, bordeaux rood jasje, gebroken witte broek en dekje.... mooi mooi mooi Haha!

mara_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 19:16

Ja!
Met mijn bruine laarzen mogen starten!

ukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 19:21

tjestolover schreef:
Hallo,
ik vraag me nou eigenlijk af of je ook in Kleuren dekjes mag rijden met wedstrijden...
ik ben er wel benieuwd naar

Dat mag wel Ja

Ik hoop dat (donker)bruin wordt toegestaan *LOL*

Anniiekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 20:44

Ik zie het liever op deze manier, zwart of donkerblauw, dat staat wel netjes. Ik heb liever niet dat ik eerst drie keer met mijn ogen moet knipperen omdat je verblind wordt door al die kleuren op het wedstrijdterrein. Nagelbijten / Gniffelen

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 20:48

& stel nu dat je 2 keuzes had.
het zwarte-witte 'setje' & het bruine setje
nl: Bruine rijlaarzen, bruine/beige handschoenen, Beige rijbroek, bruin jasje & beige blouse.
lijkt me perfect, toch? Haha!