Notoire uitbreker

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dorientjuh

Re: Notoire uitbreker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 15:36

Ehm, misschien moet je het probleem zelf aanpakken?! Jouw paard voelt zich alleen en dus rent hij overal doorheen. Oplossing: bij andere paarden weiden. Alleen andere paarden zien en ruiken is veel te weinig voor een paard. Vergelijk het maar met een isoleercel. Word je ook niet vrolijk van.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 15:48

Ik ben idd ook wel benieuwd wat er precies gebeurd als je 'm bij een ander zet. En of ie bij alle paarden hetzelfde doet. Zoals je het beschrijft is ie vrij dominant, heb je geen mogelijkheid om er gewoon een klein paardje bij te zetten?

Ik kan me niet helemaal voorstellen dat ie door bv Beoband heen klapt. Ik ken ook een paar notoire uitbrekers, waaronder (blijkbaar) die van mezelf. Een Haf die zijn hoofd tussen de stroomdraadjes steekt en gewoon erdoorheen walst. Ik heb het zien gebeuren en het beest gaat echt op zijn dooie gemak erdoorheen om vervolgens af te slaan en nog een keer door een draad heen te gaan. Die kreeg dus mooi ijzerdraad om z'n halster en in zijn manen. Een jonge Shet die onder de draad door kroop. Ook een mooi ijzerdraadje op zijn halster. De mijne schijnt er ook regelmatig doorheen te gaan, boer heeft er wel eens stroom tegenaan gezet en ze reageert totaal niet Clown Maar laten we wel wezen: dat zijn allemaal omheiningen met een stuk of 2 stroomdraadjes en dus niet bepaald robuust ogend en stevig.

Hoeveel volt heb je op je stroomdraad staan? Heb je al eens gecontroleerd of ie voldoende vermogen heeft voor het hele stuk afrastering? In elk geval de draad omhoog als ie eroverheen kan springen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 22:03

Ik zal het nog even nader toelichten. Ten eerste kan deze boef niet met andere paarden staan, hij houdt er ook niet van. Hij gaat dan gelijk op oorlogspad als het ruinen zijn, slaat van voren net zo hard als van achteren. Uiteraard hebben we dit al enkele malen geprobeerd maar het leverde levensgevaarlijke toestanden op. Bij andere paarden weiden is dus echt geen optie, Dorientjuh. Zet je hem bij een merrie, dan is Leiden ook in last want hij jaagt ze continu op en wil dekken. En wat denk je, wat een merrie doet, die niet hengstig is? Die is in staat om haar belager morsdood te meppen.
Het schrikapparaat is er eentje op het lichtnet waar 100 km. schrikdraad aan kan. Ik ben er afgelopen week per ongeluk tegenaan gelopen, was echt echt echt niet voor herhaling vatbaar!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 22:07

fojoe schreef:
suleilitha schreef:
Hij kan er dan inderdaad ook niet meer doorheen, maar dan lopen we wel weer het risico dat hij zich kan verwonden.

nog zo'n voordeel van beo band, zou knap zijn als hij zich daaraan kan verwonden Knipoog
of misschien wordt hij wel achteruit gekatapulteerd als hij er tegenaan loopt ROFL

Nog nooit een paard een salto over beoband zien maken zeker?

Ik zou toch proberen om een weidemaatje voor dit paard te zoeken want het lijkt me dat ie die mist als ie als een idioot achter vreemde paarden aangaat.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 22:12

In de natuur vallen ook rake klappen hoor. Ik zou het eerder even aankijken ipv meteen uit elkaar te halen, een paard laat zich niet morsdood trappen...

kannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 22:16

nu ik dit lees vraag ik me af of het toch geen klophengst kan zijn? hier een paard met hetzelfde gedrag, behalve dat hij wel respect heeft voor het draad. bleek klophengst te zijn...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 22:18

Dat weet ik, maar deze is als jong ding in de hengstenwei behoorlijk in elkaar gestampt door de andere hengsten en daar heeft hij een flinke tik aan overgehouden. Hij is toen ook zwaar beschadigd uit de strijd gekomen en daardoor is het naar andere paarden toe een regelrechte rotterd, hij wil al knokken als ze iets te dicht bij komen. Verder weten we dat als hij nóg een dreun krijgt op een bepaalde plek die in het verleden zwaar gewond is geweest, het wel eens definitief afgelopen zal kunnen zijn voor dit verder supermooie en talentvolle beest.
Een weidemaatje zou ideaal zijn maar na mislukte pogingen zijn we daar van afgestapt.
Verder heb ik even research gedaan, er zijn alleen maar merries in het spel als hij uitbreekt.
Vanmiddag kwamen er twee ruinen voorbij en behalve dat hij rechtop boos brullend achter de omheining stond, gebeurde er niks, althans, hij bleef achter de omheining.

Kannie, het is geen klophengst. Ik was zelf bij de castratie aanwezig.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 01:43

Jee, ik heb hier wel een paar goede springers maar die zijn (meestal) te lui om de wei uit te springen terwijl de draad maar 1,10 hoog is.
Wel heb ik hier een 4 jarige die gewoon door de draad heen loopt als ze vind dat het nodig is. Normaal gesproken blijft ze erin maar als ik bv de andere paarden eruit haal dan komt ze me gewoon achterna. Tijdje terug was ik met een bak biks in de wei en liep ze achter me aan, ik zet de emmer onder de draad door zodat ze er niet meer bij kan want ik wou haar even een halster omdoen. Steekt ze haar hoofd onder de draad door, ik tik haar tegen de borst en ipv achteruit te gaan loopt ze gewoon door de draad heen om vervolgens doodleuk de emmer leeg te eten.
Wat moet ik daarmee??

Er staat een flinke klap stroom op maar dat doet haar echt niets, of er 1 draad is of 5 en hoe hoog ze zijn maakt allemaal niet uit.

Misschien is in jouw geval een shetlander als weidemaatje een idee? Ander heb ik nog wel een eeuwig hengstige merrie, die laat zich dekken tot het eruit loopt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 01:58

Haha, bedankt voor het aanbod van de merrie, Anneliesdj Haha!
Een shetlander, nee, is niet veilig. De shet van de buren heeft er recent even bijgelopen en die werd als een voetbal tussen de schriklinten doorgetrapt, GOAL!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 02:00

Ach arme. Ik weet het ook niet, vind zulke problemen altijd zo frustrerend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 02:01

Ja, ik ook. Vooral omdat het verder ook nog eens een toppertje is, superbraaf aan de hand, in tuig en onder zadel, en zo ontzettend mensgericht!

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 09:07

1 van onze 3-jarige dames sprong als jaarling al 1.50 hoog (zo hoog is ze nu zelf intussen ook) en dus vrolijk net-niet over de 1.70 hoge omheining. Stroomlint/koord/ijzerdraad loopt ze dwars doorheen, houten planken breken is ze ook een ster in, maar hout in combi met stroom levert haar net teveel klappen op om het hout te kunnen breken, dus daar blijft ze wel achter. En hoe meer ruimte ze heeft om te rennen, hoe hoger de omheining moet zijn... ze staat nu in de buitenbak achter een 1.60 hoge omheining van hout en stroomdraad. De laagste planken en lint op 20 of 30 cm van de grond, zo kan ze alleen haar ellenlange hals er maar onderdoor doen en niet haar hele lichaam...

Wat ook wil werken is een flinke rozebottelstruik oid naast de omheining laten groeien, zo zien ze minder, weten niet wat er achter zit en dus zullen ze minder snel willen springen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 13:29

Dat is voor mij geen optie. Wij huren een weiland dus een houten omheining mag waarschijnlijk niet en als het wel mag is het weggegooid geld.
De mijne doet het dus alleen in bepaalde situatie's, normaal blijft ze er wel in tenzij het land heel schraal wordt.

Suleilitha; misschien heb jij wel de mogelijkheid om struiken/coniferen te planten? Of op een andere manier het hek dicht te maken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 13:30

Dat is inderdaad ook nog het overwegen waard, Anneliesdj..... er staat al wel wat jonge aanplant maar daar vliegt hij tot nu toe doorheen, maar ik ga even overleggen of we niet beter de hele zaak dicht kunnen planten!

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 14:21

Gewoon een mooie hoge heg aanplanten inderdaad. Ben je alleen wel even mee bezig voor het hoog en dicht genoeg is helaas, maar als je nu alvast begint heb je er in de toekomst wel profijt van Knipoog

Is het eigenlijk ook aan dezelfde kant of op dezelfde plek waar hij uitbreekt?
Dan kun je daar nog extra zware omheining maken bijvoorbeeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 14:48

Als hij op de wei staat, racet hij doodleuk door een boomwal heen, als hij iets ziet. Staat hij bij huis, dan dendert hij door over over de omheining, hij is niet zo kieskeurig.
Vriend is bezig de boel te versieren met beoband, peerd drentelt nieuwsgierig bij hem rond.
Ik ga morgen kijken voor nog wat aanplant, ben vandaag zo snotterig dat ik maar even bij de kachel blijf.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 14:49

o beterschap dan maar Lachen

Is dat duur, beoband?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 14:54

Het kost vanaf E 1,-- per meter, dan heb je de smalste die 6 cm. breed is. Wij hebben een breedte genomen van 8 cm. Totale materiaalkosten waren rond de E 350,-- (inclusief strippen om ze vast te zetten) En dat voor een paddockje Haha!
Goedkoop is het niet echt, maar we moeten toch iets.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 15:41

Anne_GTI schreef:
Nog nooit een paard een salto over beoband zien maken zeker?

nee eigenlijk, en dat wil ik graag zo houden.
was maar een grapje Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 17:47

allereerst beterschap Lachen Lachen

Oplossingen zijn er wel, maar eigenlijk onbetaalbaar. Lachen wat je zou kunnen proberen is die stalen hekken plaatsen waar je rieten matten doorvlecht (tegen het pootje tussen de tralies steken)

Die hekken zijn vaak 2 meter hoog, en door het riet ziet hij niet wat er voorbij komt Lachen

maarja, gaat maar even in de buidel tasten Knipoog

Daarnaast zou je eventueel als hij echt scheit overal aan heeft de hekken ook nog onder stroom kunnen zetten Lachen Lachen Haha! maar das wel heel drastisch Lachen maar wel heel, heel effectief Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 17:51

We kijken eerst even aan, of hij het aandurft om met het beoband in gevecht te gaan.
Verder vind ik het idee van jou niet verkeerd, Kiwiko. Wie weet is er tweedehands nog wel het één en ander te verkrijgen, steigerbuizen zijn ook niet zo duur, denk ik.
Ik ben ook echt in staat om een bats stroom op ijzeren hekwerken te zetten, indien nodig.
Mister Macho is vanmiddag niet meer uitgebroken, maar heeft nog wel een voorbijganger te paard godsgruwelijk de schrik aan weten te jagen door achter de omheining krijsend, gillend en stampend te keer te gaan. Hoe minder hij kan zien aan die kant, hoe beter dus!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 17:52

op marktplaats kan je vaak wel van die hekken weghalen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 17:53

Ja dat zei m'n lief net ook al!
Overigens stond die er vanmiddag bij, toen meneer die voorbijganger de stuipen op het lijf joeg, paard moest het bekopen met een maat 43 en is met de neus op de grond naar binnen gestoven, zijn box in. Hij weet het heus wel!!!!!

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 21:09

ik zou meneer graag eens tekeer zien gaan, ik vind het altijd prachtig als ze een hele show ten beste geven.
als er een stevige omheining tussen staat natuurlijk Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 21:15

Dat het spectaculair is, kan ik je wel verzekeren!
Het beoband is inmiddels aangebracht, verder bedank ik jullie ontzettend voor het meedenken! En ik hou jullie op de hoogte!